PC autoon radion tilalle
PC autoon radion tilalle
En löytäny haulla ainakaan pikaisesti aiheesta...
Eli oon miettiny noita navigaatio ym vaihtoehtoja ysivitoseen ja kovasti tekis mieli alkaa kokeilemaan pc:n istuttamista autoon ja kosketusnäyttöä radion paikalle. Hommaa puoltaisi se, että en halua mitään ylimääräisiä lisälaitteita mihinkään kojelaudalle tai ikkunaan. Kosketusnäyttö uppoaisi kivasti radion 2xdin-koloon.
Autokäyttöön tarkoitettuja tietokonepaketteja 7" näytöllä alkaa saamaan jo jollain 700 eurolla ja ku navisoftat olis jo omasta takaa koneelle valmiina jne, niin ei tulis kovin kalliiksi. Varsinkaan jos vertaa alkuperäiseen saabin naviin.... Samalla laitteellahan sitte kuuntelis radiot ja kattois dvd:t ja televisiot jne. Laajentamisahdollisuudet lähinnä omasta harrastuneisuudesta kiinni. Nuo autokoneet on kooltaan jo hanskalokerokokoa ja niitä saa ilman häiritsevää tuuletintakin. Hanskalokerossahan olis jäähdytyskin valmiina koneelle.. Ja cd-pesä olis lähellä. Tosin saahan ulkoisen usb-dvd:nkin aika edullisesti ja sen voi sijoittaa kätevästi.
Onko kukaan perehtynyt aiheeseen tai onko kellään konetta kiinni autossa. Lähinnä itseä tietty arveluttaa tuo talvi ja meidän vaikeet olosuhteet. Mahtaako nuo autoon tarkoitetut laitteet kuitenkaan kestää pakkasta? Normi-pc tuskin ainakaan on kovin pitkäikäinen autossa.
Kommentteja?
Eli oon miettiny noita navigaatio ym vaihtoehtoja ysivitoseen ja kovasti tekis mieli alkaa kokeilemaan pc:n istuttamista autoon ja kosketusnäyttöä radion paikalle. Hommaa puoltaisi se, että en halua mitään ylimääräisiä lisälaitteita mihinkään kojelaudalle tai ikkunaan. Kosketusnäyttö uppoaisi kivasti radion 2xdin-koloon.
Autokäyttöön tarkoitettuja tietokonepaketteja 7" näytöllä alkaa saamaan jo jollain 700 eurolla ja ku navisoftat olis jo omasta takaa koneelle valmiina jne, niin ei tulis kovin kalliiksi. Varsinkaan jos vertaa alkuperäiseen saabin naviin.... Samalla laitteellahan sitte kuuntelis radiot ja kattois dvd:t ja televisiot jne. Laajentamisahdollisuudet lähinnä omasta harrastuneisuudesta kiinni. Nuo autokoneet on kooltaan jo hanskalokerokokoa ja niitä saa ilman häiritsevää tuuletintakin. Hanskalokerossahan olis jäähdytyskin valmiina koneelle.. Ja cd-pesä olis lähellä. Tosin saahan ulkoisen usb-dvd:nkin aika edullisesti ja sen voi sijoittaa kätevästi.
Onko kukaan perehtynyt aiheeseen tai onko kellään konetta kiinni autossa. Lähinnä itseä tietty arveluttaa tuo talvi ja meidän vaikeet olosuhteet. Mahtaako nuo autoon tarkoitetut laitteet kuitenkaan kestää pakkasta? Normi-pc tuskin ainakaan on kovin pitkäikäinen autossa.
Kommentteja?
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Kaveri asensi viime keväänä vaniin pöytäkoneen ja 17" tft -näytön. En nyt muista miten kone oli autoon istutettu, mutta ainakin olen kuullut monien purkaneen koneen "sisukset" ulos ja rakentaneen telineen/kotelon takaluukkuun. Jonkunlaista pehmustetta kyllä uskoisin tarvitsevan ettei kiintolevy tärisisi rikki. Ja invertterin avullahan saa tuon toimimaan 12V jännitteelläkin. Vielä ei tiedetä että kuinka kone tykkää pakkasesta, koska ei ole ollut vielä yhtään talvea asennettuna. Eräs tuttu joka korjaa tietokoneita työkseen sanoi ainakin että kylmää tietokonetta ei saa heti laittaa päälle, että piti antaa ensin lämmitä tunnin verran huoneen lämmössä. Sanoi että muuten on mahdollisuus että se hajoaa.
Kätevän oloinen laitteisto kaverilla kuitenkin tuntuu olevan kun on navigointi systeemi, voi katsoa leffoja suoraan kiintolevyltä, kuunnella mp3:sia jne... niin ja lisäksi oli vielä digiboxi ja langaton internet.
Mulla oli myös jossain vaiheessa suunnitelmissa asentaa normi pc autoon mutta ainakaan vielä ei ole rahatilanne sillä mallilla että voisin moiseen projektiin ryhtyä.
Kätevän oloinen laitteisto kaverilla kuitenkin tuntuu olevan kun on navigointi systeemi, voi katsoa leffoja suoraan kiintolevyltä, kuunnella mp3:sia jne... niin ja lisäksi oli vielä digiboxi ja langaton internet.
Mulla oli myös jossain vaiheessa suunnitelmissa asentaa normi pc autoon mutta ainakaan vielä ei ole rahatilanne sillä mallilla että voisin moiseen projektiin ryhtyä.
Oon kans miettiny pientä kannettavaa telakointiaseman kanssa autoon.. sais aina pakkasella mukaan sisään. Tiedä sitte, miten lämpötilavaihtelut ja kosteus vaikuttaa pidemmän päälle.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
siis veden kondensoituminen on sellanen juttu että normi-pcn saa kärähtämään alta aika yksikön.
jos autoon haluaa tietokoneen mikä toimii talvella, ainoo vaihtoehto on tiivis kotelo vesijäähyllä. normaalia ilmaa et saa laittaa sinne kiertämään ellet sitten odota kymmeniä minuutteja että kone saa varmasti sopivan lämpöistä ilmaa.
tärinävaimennetut erikoiskovot on sopivan hintasia nykypäivänä ja siihen kelluva asennusteline niin pitäs kestää. kovat lämpötilanvaihtelut tekee hallaa ihan sama mille komponentille.
jos itse rupeisin tollasta värkkäämään talven varalle, tekisin just koneen hansikaslokeroon - siis ihan koko kotelon tilan vievän asennuksen räkkityylillä. eli itse tehty boxi missä pc sisällä ja kiskot hanskalokerossa. joku kätevä pikaliitinsysteemi että boxin voi napata yöksi sisälle ja tuulariaukot sitten kabiinin puolelle että uskaltaa tyrkätä päälle, pitää sitten vaikka hansikaslokeron luukkua auki hetkenaikaa.
jos autoon haluaa tietokoneen mikä toimii talvella, ainoo vaihtoehto on tiivis kotelo vesijäähyllä. normaalia ilmaa et saa laittaa sinne kiertämään ellet sitten odota kymmeniä minuutteja että kone saa varmasti sopivan lämpöistä ilmaa.
tärinävaimennetut erikoiskovot on sopivan hintasia nykypäivänä ja siihen kelluva asennusteline niin pitäs kestää. kovat lämpötilanvaihtelut tekee hallaa ihan sama mille komponentille.
jos itse rupeisin tollasta värkkäämään talven varalle, tekisin just koneen hansikaslokeroon - siis ihan koko kotelon tilan vievän asennuksen räkkityylillä. eli itse tehty boxi missä pc sisällä ja kiskot hanskalokerossa. joku kätevä pikaliitinsysteemi että boxin voi napata yöksi sisälle ja tuulariaukot sitten kabiinin puolelle että uskaltaa tyrkätä päälle, pitää sitten vaikka hansikaslokeron luukkua auki hetkenaikaa.
Nii, ehkä kyseeseen tulis autokäyttöön tarkoitettu laite, jossa ei tuuletinta ja kotelo kohtuu tiivis.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Siis tolla liitinhärvelillä sais koneelta äänet saabin radioon? Vissiin muuta hyötyä ei olis tässä tapauksessa ja tarkoitus olis päästä eroon huonosta alkuperäisestä audiosta ja saada navigoinnin vaatimalle näytölle tila radion paikalta.
Vissiin toimivin systeemi olis kuitenkin lähteä rakentamaan tollaisesta autokäyttöön tarkoitetusta koneesta.
http://www.ipcmax.com/product_info.php?products_id=1007
Vissiin toimivin systeemi olis kuitenkin lähteä rakentamaan tollaisesta autokäyttöön tarkoitetusta koneesta.
http://www.ipcmax.com/product_info.php?products_id=1007
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
X-treme näyttelyssä oli jossain bemussa tehty applesta käsinoja.9000cst kirjoitti:Voisi ratkaisu olla esim Applen minipc, eli sen voisi aina ottaa mukaan autosta ja menisi kätevästi koelaudan sisään tai penkin alle ... ja ei muuten ole hinnalla pilattu....
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Aika älytön idea mielestäni (ei herneitä), nykyautot ovat jo muutenkin yksiä tietokoneita välkkyvine joulukuusivaloineen ja piipityksineen, vieläkö laittaa windows sotkemaan loputkin
Porsche-miehillä tuntuu olevan oikea asenne; jos haluaa mukavuutta, menee kylpyyn! Autot on ajamista, ei tietokoneella pelaamista varten
Porsche-miehillä tuntuu olevan oikea asenne; jos haluaa mukavuutta, menee kylpyyn! Autot on ajamista, ei tietokoneella pelaamista varten
Onhan se näinkin. Mutta ku nykyään ei enää tahdo löytää ees töistä kotiin ilman navigaattoria...
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nojoo, porsastelijoilla on lähtökohdiltaan täysin toiseen käyttötarkoitukseen suunnitellut autot, huvitti vaan tuo lukemani kommenttiTjK kirjoitti:
Onhan se näinkin. Mutta ku nykyään ei enää tahdo löytää ees töistä kotiin ilman navigaattoria...
Varmaan kannattaisi tehdä jokin kätevä siirtokehikko hanskalokeroon josta saisi napattua keskusyksikön sisälle mukanaan, tai sitten tekee peräkonttiin jonkin pikakiinitteisen kiinnikkeen yksikölle, ja siihen vaikka pehmustettu kotelo jossa kantokahva.
Jos selviää ilman suurempia puukotuksia niin hommasta voisi tulla ihan toimiva ja siisti
Itse en ainakaan arvaisi jättää konetta autoon talvikeleillä.
OT:ng900aero kirjoitti: Porsche-miehillä tuntuu olevan oikea asenne; jos haluaa mukavuutta, menee kylpyyn!
Eli Porschella ajaminen ei ole mukavaa. Vaan eihän se mikään ihme kun vielä Porschet jäävätkin Saabeille :----D
Ja asiaan, autoasennuksissa nuo kovat lämmönvaihtelut talvella ja kosteuden/veden kondensoituminen ovat ne suurimmat ongelmat. Vaarallinen tärinä on helppo poistaa.
Markkinoilta löytyy DIN-aukkoon asennettavaksi tarkoitettuja valmiita PC-ratkaisuja jonka rinnalle sitten DIN aukkoon asennettava näyttö.
Re: PC autoon radion tilalle
Läppärit ainakin kestää pakkasta aika hyvin.Voi olla että joku tollanen kosketusnäyttö saattaa hieman kärsiä pakkasesta mutta varmaan toimii kuitenkin.TjK kirjoitti: Mahtaako nuo autoon tarkoitetut laitteet kuitenkaan kestää pakkasta? Normi-pc tuskin ainakaan on kovin pitkäikäinen autossa.
Kommentteja?