Lambdan paikka 3" DP:ssä + muuta
Lambdan paikka 3" DP:ssä + muuta
Käytätin eilen 9-3:n paikallisella jobbarilla 3" DP:n laitossa. Mulla oli valmiiksi jäykkä DP ilman kattia. Siihen laitettiin catcon 3" katti ja jousto-osa sen eteen vaakasuoraan osaan peräkkäin. Lambda siirrettiin ylös heti turbon jälkeen. Kattelin, että Cruorin -99 vuosimallissa se lambda oli siinä vakiona. Mulla taas -98 -mallissa se oli alhaalla nykyisen jousto-osan paikalla alhaalla suorassa osassa, missä se näyttäis olevan TurboSensonicillakin. ( http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/cooleri.htm ). Tontussa näyttäis olevan myös heti turbon jälkeen.
Onkohan tuolla Lambdan paikalla oikeasti merkitystä?
Otin akun kengän yöksi pois, jotta pääsi aamuruuhkaan (?) ajelemaan sopeutusvetoja. Alkoi ihan iloisesti ahtamaan punaisen loppuun...joksikin aikaa kunnes ahdot jäivät tuonne täyspaineisen vakioahtojen nurkille keltaisen ja punaisen rajoille...välillä taas saattoi nousta taas "kivasti". Mikähän tuotakin riivaa...no cuuleri on tietysti vakio, mutta ei sen varmaan noin dramaattisesti pitäis vaikuttaa.
Onkohan tuolla Lambdan paikalla oikeasti merkitystä?
Otin akun kengän yöksi pois, jotta pääsi aamuruuhkaan (?) ajelemaan sopeutusvetoja. Alkoi ihan iloisesti ahtamaan punaisen loppuun...joksikin aikaa kunnes ahdot jäivät tuonne täyspaineisen vakioahtojen nurkille keltaisen ja punaisen rajoille...välillä taas saattoi nousta taas "kivasti". Mikähän tuotakin riivaa...no cuuleri on tietysti vakio, mutta ei sen varmaan noin dramaattisesti pitäis vaikuttaa.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viesti:
EI ole lambdalla paikalla suurtakaan merkitystä. Omassani on lambdat katalysaattorin molemilla puoleilla siellä moottorin alla eli kaukana ahtimesta.
EDIT: Kato vielä tulpat, vuodot. Kyllä se vakio kuuleri puutuu aika pahasti. Kuumaa ilmaa koneeseen ahdot alas ja sytkän säätöä.
EDIT: Kato vielä tulpat, vuodot. Kyllä se vakio kuuleri puutuu aika pahasti. Kuumaa ilmaa koneeseen ahdot alas ja sytkän säätöä.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Tota noin. Sentään stage 1:llä kone antoi aina ahtoja orkkismittarilta silmämääräisesti sen 1.2bar. No siitähän on jo jonkun verran aikaa. Ei käi tuo isompi rööri aiheuta ahtoilmojen lämpiämistä nopeemmin? Toisaalta DP kyllä nojaa tuota kompressorilta "kuulerin" päähän tulevaa putkea vasten...potkuhousu kirjoitti:EI ole lambdalla paikalla suurtakaan merkitystä. Omassani on lambdat katalysaattorin molemilla puoleilla siellä moottorin alla eli kaukana ahtimesta.
Tulpat on tosiaan ihan tuliterät, viime viikolla vaihdetut. Pitänee tsekkailla vielä noita vuotoja. Luulis kyllä, että jos on vuotoja, niin nostaa ahtoja aina tai ei ikinä.
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
Katsasta peruspaineet, kiveen hakatun perimätiedon mukaan (=netistä luettua) on ne joillain laskenut väljemmän putkiston asennuksen jälkeen. Siinä on huippuahdotkin kortilla, jos on pp:t liian alhaiset.
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Niin ja sitäkin miettinyt mahtasko turbon vieressä olla jopa parempi paikka kun orkkis (?) Anturi pystyssä, ylempänä dp:n yläosa pysyy pidempään kuumana ja kuivana kuin alempana vaakatasossa orkkispaikalla jossa hikoiluaste varmaan suurempi.
Puhuvat että lambdan kesto olis noin 160tkm, mulla tuli eilen ng:llä 191 tonnia täyteen eikä lambdassa mitään vikaa. En usko että vielä siihen menessä kun auton ostin lambdaa olisi vaihdettu.
Puhuvat että lambdan kesto olis noin 160tkm, mulla tuli eilen ng:llä 191 tonnia täyteen eikä lambdassa mitään vikaa. En usko että vielä siihen menessä kun auton ostin lambdaa olisi vaihdettu.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
No mulla on jotain 159tkm mittarissa.NG900T kirjoitti:Niin ja sitäkin miettinyt mahtasko turbon vieressä olla jopa parempi paikka kun orkkis (?) Anturi pystyssä, ylempänä dp:n yläosa pysyy pidempään kuumana ja kuivana kuin alempana vaakatasossa orkkispaikalla jossa hikoiluaste varmaan suurempi.

#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
Mulla meni lambda vaihtoon jossain 140 tkm:ssa, kun huoltokorjaamon mekaanikko hajotti sen. Sain uuden veloituksetta 
Sijoituksesta: itse olen mieluummin pitänyt lambdaa vähän ennen kattia olevassa rei'ässä. En ole viitsinyt laittaa sitä kiinni DP:n alkuosaan, jossa turbo puhaltaa kuumaa ilmaa suoraan sen päälle.

Sijoituksesta: itse olen mieluummin pitänyt lambdaa vähän ennen kattia olevassa rei'ässä. En ole viitsinyt laittaa sitä kiinni DP:n alkuosaan, jossa turbo puhaltaa kuumaa ilmaa suoraan sen päälle.
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Minkäköhän takia ovat ihan vakiokokoonpanossa sen siirtäneet alhaalta ylös vuosimallien -98 ja -99 välillä?Turbo Sensonic kirjoitti:Sijoituksesta: itse olen mieluummin pitänyt lambdaa vähän ennen kattia olevassa rei'ässä. En ole viitsinyt laittaa sitä kiinni DP:n alkuosaan, jossa turbo puhaltaa kuumaa ilmaa suoraan sen päälle.
#1767, MB CLS 350CDI -11
Mun JT putkessa on/oli lambdalle paikka ylhäällä, ennen + jälkeen katin eli 3: ssa kohdassa.
Orkkiksessa oli ylhäällä, siis toi 9-3: nen on siis 1: llä lambdalla.
Orkkiksessa oli ylhäällä, siis toi 9-3: nen on siis 1: llä lambdalla.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Dodi,
perspaineita nostettu 10 kierrosta eli 0.2bar. Koeajon perusteella ei vaikutusta max-ahtoihin, mutta herää nöyremmin pintakaasulla. Varmaan tarttis myös nollata ECU uutta sopeutusta varten.
Myös tontusta DI:n ja mankkuvenan vaihto päikseen seuraavana ohjelmassa, jos ei paineet ala nousta.
perspaineita nostettu 10 kierrosta eli 0.2bar. Koeajon perusteella ei vaikutusta max-ahtoihin, mutta herää nöyremmin pintakaasulla. Varmaan tarttis myös nollata ECU uutta sopeutusta varten.
Myös tontusta DI:n ja mankkuvenan vaihto päikseen seuraavana ohjelmassa, jos ei paineet ala nousta.
#1767, MB CLS 350CDI -11
Sullahan oli se obd-skanneri eikö vaan ? Loggaa vedoissa ahtoja sekä ahtoilman lämpötilaa samanaikaisesti niin selviää onko nämä jutut naimisissa keskenään silloin kun ahdot "romahtaa".
Freetu selvitti, että ainakin T7:ssa suojatoimenpiteenä pudotettu ahtopaine jää alas pidemmäksi aikaa ts. seuraavaan vetoon ei saa täysiä ahtoja. Mulla meni n. 5 min ennen kuin paineet palasi tippumisen jälkeen.
Freetu selvitti, että ainakin T7:ssa suojatoimenpiteenä pudotettu ahtopaine jää alas pidemmäksi aikaa ts. seuraavaan vetoon ei saa täysiä ahtoja. Mulla meni n. 5 min ennen kuin paineet palasi tippumisen jälkeen.
Saabiton
Viime viikolla voitelin tuon mankkuvenan ilman vaikutusta, mutta selvisipä tuo ahto-ongelma kuitenkin vihdoinkin tänään.
Eli niinkuin maanantaiaamun tihkusateessa ennen töihin lähtöä yleensä tehdään: päätin vaihtaa tontun ja sinikan DI-kasetit keskenään. Avasin konepellin ja eikun DI-kasetin liitintä irroittamaan. Hitto hemmetti, liittimen punainen lukko oli jo valmiiksi vedetty ulos...eli helppo homma siis. No tokihan työnsin vain S ^H Liitiimen takaisin ja _syvälle_.
Työkalut takaisin tontun loosteriin ja aamuruuhkaan testailemaan ahtopaineita. Tulos: Ahtomittarin neula nousi joka kerta punaisen loppuun asti niinkuin vakiokunnossa nopeusrajoitusten puitteissa tulee noustakin
Daa-Daa-Daa-Da-Daada kiitää alla autostraada
Taas on työmatkat mukavampia.
Eli niinkuin maanantaiaamun tihkusateessa ennen töihin lähtöä yleensä tehdään: päätin vaihtaa tontun ja sinikan DI-kasetit keskenään. Avasin konepellin ja eikun DI-kasetin liitintä irroittamaan. Hitto hemmetti, liittimen punainen lukko oli jo valmiiksi vedetty ulos...eli helppo homma siis. No tokihan työnsin vain S ^H Liitiimen takaisin ja _syvälle_.
Työkalut takaisin tontun loosteriin ja aamuruuhkaan testailemaan ahtopaineita. Tulos: Ahtomittarin neula nousi joka kerta punaisen loppuun asti niinkuin vakiokunnossa nopeusrajoitusten puitteissa tulee noustakin

Daa-Daa-Daa-Da-Daada kiitää alla autostraada

#1767, MB CLS 350CDI -11