Peltipakosarjoja og900 turboihin

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
sadisti
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja sadisti »

Kuinka moni on asentanut jo tuon kasitappisen peltisarjan? Haluaisin vaan tietää menikö heittämällä paikalleen, lähinnä koskien pulttien reikiä. Itse jouduin porailemaan ulommaisia reikiä, siis sarjan molemmista ääripäistä vähän (>2mm) avarammiksi ja nyt huolestuttaa onko pakoreiät sarjassa ja sylintereissä täysin kohdakkain. Voiko heittoa edes tulla, kun keskimmäiset reiät sarjassa oli kuitenkin täysin kohdallaan?
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä: Toiset osaavat laskea ja toiset eivät.
tetammi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja tetammi »

sadisti kirjoitti: nyt huolestuttaa onko pakoreiät sarjassa ja sylintereissä täysin kohdakkain. Voiko heittoa edes tulla, kun keskimmäiset reiät sarjassa oli kuitenkin täysin kohdallaan?
Riippuu siitä kummat reiät oli oikein....
Sulla on tuo ilmeisesti jo paikoillaan?
Sitten on enää melko vaikeeta tarkistaa, irtonaisena olis voinu tehä vaikka pahvista sabluunan jonka olis keskittäny vaikka niihin keskimmäisiin reikiin ja sitten vaikka liidulla sutannu ensin kannen pakoaukon reunat ja painellu pahvia siihen ja sama sitten pakosarjalle ja lopuksi vaikka leikkaamalla toisten mukaan reiät auki niin näkis miten osus.

Ja mitä noista on aiemmin ollu juttua niin vakiovermeissäkin on löytyny millien heittoja, johtuneeko sitten kansista vai sarjoista, tiedä sitten.
Ainoastaan mittaamalla toi varmaan selviää.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
walderama
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja walderama »

Moron

Odottelin hieman tälläistä, meinaan en kerinnyt sovittamaan sarjaa raepuhalluksen jälkeen. Olen noita sarjoja balttiarallaa 15kpl ja joissan sarjoissa on puhallus vähän vetänyt putkia.
Olen niitä sitten pillillä rihtaillut ja puhaltanut uudestaan. ihme, että juuri tässäkin sitten kävi näin, kun en sovittanut sitä paikalleen.
Siinä on todennäköisesti se pisin putki hieman laskenut alas tai ylöspäin.

Tee näin : älä viilaa tai poraa reikiä isommaksi, vaan pistä pinna pultteja muutama paikalleen. Esim keskimmäiset ja vaikka toinen kollektorin lähimmäisestä kanavasta sitten vaan väännä pisintä putkea , jotta saat pinnapultin huulille ja kevyesti vasaralla naputtelet sen paikalle.
Syystä, että kun sarja lämpee, niin siitä kyllä poistuu se heitto ja se pisin putki kyllä antaa periksi, kun sitä kevyesti panttaa.

Sarja on jigissä tehty,että kanavat on kyllä keskellä, kun pultit on paikallaan, eli heittoa ei voi tulla, jos et viilaile pultin reikiä.
Ne pakosarjan laipat on kyllä muutaman millin isoja kanavaan verrattuna, että tuosta parin millin porauksesta, ei pitäisi kynnystä tulla..
walderama
"Ruisku"

No kun oli mun moka, niin korjataan tai vaihdetaan sarja uuteen for free..mielellään talvitelakoinnin aikana.
Mutta jos tosiaan, vain sen pari milliä porailit reikiä , niin ei se vielä pielessä ole. Se olisi vaan tarvinut panttaamalla pistää paikalleen, niin pinnapultit olisi vielä toiminut ohjurina ja lämpö olisi sen ajan mittan keskittänyt..

Mites muitten sarjat ?
sadisti
"Tuplakaasari"

walderama kirjoitti: Ne pakosarjan laipat on kyllä muutaman millin isoja kanavaan verrattuna, että tuosta parin millin porauksesta, ei pitäisi kynnystä tulla..
Juurikin tuon halusin kuulla, eli hyvä että jätit varaa, periaattessahan ongelmia ei pitäisi vielä olla. Tosiaan keskimmäisten laippojen reijät holahti paikoilleen ilman ongelmia. Kaikki reiät on ilmeisesti porattu 10 millisiksi, ja itse suurensin ne ulommaisten laippojen alimmat reiät 12 millisellä terällä. Noi pinnapultit (jotka laitoin myös uudet) oli M8:n tankoa.
walderama kirjoitti: Odottelin hieman tälläistä, meinaan en kerinnyt sovittamaan sarjaa raepuhalluksen jälkeen. Olen noita sarjoja balttiarallaa 15kpl ja joissan sarjoissa on puhallus vähän vetänyt putkia.
Olen niitä sitten pillillä rihtaillut ja puhaltanut uudestaan. ihme, että juuri tässäkin sitten kävi näin, kun en sovittanut sitä paikalleen.
Siinä on todennäköisesti se pisin putki hieman laskenut alas tai ylöspäin.
Harmillista tuuria, mutta en kyllä enää ala kokeilemaan onko ne paikallaan vai ei. Isot pojat on kertonut että viritys on joka tapauksessa onnistunut jos tehon häviö on alle 20 prosenttia :D
walderama
"Ruisku"

Ei tipu noin pienellä poraamisella laippa niin paljoa, että muodostusi kynnyksiä.. Ei kun kovaa ajoa :wink:
sadisti
"Tuplakaasari"

Jahka saan koneen ensin paikalleen :D Kuvia otettu, laitetaan tulemaan jahka proggis on valmis.
sadisti
"Tuplakaasari"

Ööh, sarja on asennettu aikapäiviä sitten ja kuviakin olisi, mutta milläs sais ne tänne näkymään? Toimivuudesta ei hirveästi kokemuksia kun talvi tuli ja siirryttiin takavetokauteen (plus että tyhjäkäynti hävisi ja loppui motivaatio), mutta jos joku haluaa nähdä miten kasitappisarja istuu niin mielellään lähetän kuvia.
walderama
"Ruisku"

Pistä mulle kuvia, mä haluan nähdä :lol:
Ei vaan, voin paiskata ne tonne mun sivuille ja linkittää tähän topicciin.
Nuo alkusivujen kuvatkin on kadonnut, kun muokkailin jotain kansioita, mutta päivitän kaikki uusien kuvien kera..On sitten kuvat sarjasta pöydällä ja pannuhuoneessa nähtävänä :wink:
sadisti
"Tuplakaasari"

Kuvat lähetetty Walderamalle, valitettavasti ei ollut yhtään kuvaa koneesta paikallaan, unohdin ottaa kun iski into päästä kokeilemaan. Voin antaa muutamia asennusvinkkejä ja kuvatekstejä tässä saman tien:

Allekirjoittaneella ei ole minkäänlaista hajua pakosarjan vaihdosta pannun ollessa paikallaan, mutta kun kone on irti niin homma hoituu jopa idiootilta (itse testattu). Moottorin kannake, jossa myös ohjaustehostimen pumppu on kiinni, kannattaa irroittaa heti, sitä joutuu vähän pyöristämään uuden peltisarjan tieltä. Helpottaa alapuolen mutterien kiristämistä muutenkin huomattavasti. Muuten asennuksen pitäisi olla täysin bolt-on.

Törmäsin vaikeuteen löytää paikallisista varaosaliikkeistä uutta pakosarjan tiivistettä, jossa olisi samanlainen lämpösuoja kuin orggiksessa, joten jos suojan olemassaoloa ei koe tarpeelliseksi, kannattaa ostaa vapaasti hengittävän kasitapin tiivisteet (kolme kappaletta), maksaa muutaman euron ja istuu kuin nyrkki... silmään. Tai sitten luottaa vanhan toimivuuteen.

Kerrotakoon nyt vielä että sarja näyttää hyvältä, istuu hyvin paikalleen ja voittaa vanhan röpöttävän valusarjan 6-0. Tehonlisäyksiin ynnä muihin teknisiin juttuihin voi ekspertit ottaa kantaa.

-Juke
jarzi
"Aero"

Viesti Kirjoittaja jarzi »

vieläkös olis bolt-on t8 pakosarjoja saatavana olis melko huutava pula semmosesta kun vaihdoin turbo tekniikan kaasari satkuun kattelin että valu satsi on ainasen ex
9000 cd -96, 96 SUPER GL -77
SUKUVIKA KUN SAABILLA SUUNNISTELEN
Hessu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Valmiit laipat + pussillinen paksuseinäisiä mutkia ja suoraa putkea voisi löytyä jos hitsausintoa on.
jarzi
"Aero"

Viesti Kirjoittaja jarzi »

hitsaus on vähän heikolla pohjalla mutta jos jonku tuttu metallimies innostuis hitsuuttamaan niin voisin kyllä ottaakkin
9000 cd -96, 96 SUPER GL -77
SUKUVIKA KUN SAABILLA SUUNNISTELEN
joopa joo
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja joopa joo »

Löytyykö race sarjaa ja etuputkee auto 900s 16v .Mikä hinta olisi.
Vastaa Viestiin