Olen tässä ihmetellyt muutamaa juttua noiden jarrujen käytöksen (ei sinänsä huonon) kanssa.
Jarrupaloissahan on niin että mitä kireämpi pala, sitä enemmän se vaatii lämpöä toimiakseen kunnolla. Oikeat kisapalat tarraavat kunnolla vasta muutaman täysjarrutuksen jälkeen.
Mutta katupaloissahan homma on toisin. Jarrujen pitää toimia täydellä teholla vaikka olisi ajettu 50km 20 asteen pakkasessa jarruun koskematta. Usein myös katupalat menettävät ominaisuuksiaan melko nopeasti kun alkavat kunnolla lämpiämään esimerkiksi rata-ajossa. Endurance-autossa ollaan testailtu myös katupaloja ja nähty mitä ylilämpeäminen tekee katupaloille (ja myös turhan naruille kisapaloille...) Kaputt, on tulos.
Noh, omassa autossa (OG900 uusilla jarruilla) on tällä hetkellä seuraavanlainen yhdistelmä: Edessä paloina LucasGirling, takana ferodo premier, eli kummatkin näitä mitä motonet myy. Levyt myös motonetista. Samat ilmiöt oli havaittavissa myös orkkislevyillä. Nesteenä on Motulin RBF600 kisajarruneste.
Jarrut käyttäytyvät seuraavanlaisesti: Radalle kun lähtee ensimmäiselle vedolle, ja jarrut ovat pitkän ajan katukäytön jäljiltä. Lämpenevät normaalisti, pito pysyy eikä häipymistä juuri tapahdu. Radalta pois tullessa hyvin vieno palaneen haju, ts. skeidat levystä ja navasta käryävät. Kun lähtee uudelle vedolle jäähtyneiden jarrujen kanssa on tulos seuraava: Pari ekaa jarrutusta pito on todella surkea ja tuntuma huono. Kun jarrut hieman ottavat lämpöä, poljin kovettuu, tuntuma paranee ja jarrut alkavat tarrata todella hyvin. Ei minkäännäköistä häipymistä vaikka ajaisi toistakymmentä kierrosta. Pois tullessa toki haisevat lämmenneeltä. Kun sitten lähtee pois radalta, ovat jarrut ~100-150km hieman tehottomat ja epämääräiset, sitten teho palautuu, muttei koskaan kuuman jarrun lukemiin. Ilmeisesti palat lasittuvat tms. jonkin verran kuumetessaan kunnolla, jos kuumiavat uudelleen kuten radalla, palaavat "normaalitilaan", katukäytössä pinnasta lähtee jokin liukas kerros pois vähitellen. Tämä radalla tapahtuva lämpenemiskäytös on todettu useammalla palasarjalla ja useammalla kuljettajalla.
Tuo lämpenemiskäytös on hyvin tyypillinen kisapalalle muttei minusta katupalalle.... Ei se sinänsä minua häiritse kun normiajossakin pito riittää ihan hyvin. Kuluminen on kohtuullista, nykyisillä paloilla on ajettu ~3000km ja 3 tai 4 ratakäyntiä ja pintaa edessä on vielä noin puolet jäljellä. Takana kuluminen on ollut huomattavasti pienempää, vaikka nykykäytöllä kuluvat ferodot noin vuodessa loppuun, ajomäärä on ~20kkm.
Kaikki jarruongelmat rata-ajossa loppuivat siihen kun laitoin nuo Motulin nesteet ja opettelin jarruttamaan niin kuin radalla kuuluu eli lyhyesti ja terävästi.
-Ville