Vanteet tonnariin!
Vanteet tonnariin!
Mikä ET on sopiva tonnariin? Voiko jonkun muun automerkin vanteita käyttää tonnarissa? Vannekauppiailla näyttää olevan aika heikko valikoima tonnariin sopivia vanteita - on kuulemma hankala tuon tonnarin ET-luvun takia
Olis tarkoitus hankkia ihan peruskoon vanne, eli 15 tuumainen. Rengaskoko 195/65-15.
Kommentoikaa kokeneemmat vanteiden omistajat!
Olis tarkoitus hankkia ihan peruskoon vanne, eli 15 tuumainen. Rengaskoko 195/65-15.
Kommentoikaa kokeneemmat vanteiden omistajat!
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Sori, tuli tossa aiemmin moka ton vannekyselyn kans. Olen siis aluvanteita hankkimassa ja sellaisia joihin käy ihan vakiokoon rengas. Rengasliikkeessä minulle siis sanottiin, että tuo ET 33 on hankala, sillä muilta sitä ei löydy ja siksi Saabiin on hankala saada aluvanteita! Saabin kohdalla valikoima olikin erittäin pieni, olen useamman vannekauppiaan listat käynyt läpi. Siksi haluaisinkin tietää löytyykö muiden automerkkien vannevalikoimasta tonnariini vanteita? Millä välillä ET tulisi olla että "toimii" ongelmitta tonnarissa?
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Kovin paljoa alkuperäisestä ET-lukemasta ei kannata poiketa. Etupyöränlaakerit ovat malliltaan kaksiriviset, jossa kuularivien etäisyys on noin 15 mm. Kun alkuperäisellä ET:llä paino tulee tasaisesti molemmille kuulariveille, niin esimerkiksi 7 mm muutos ET:ssä siirtää lähes kaiken kuormituksen pelkästään toiselle kuulariville. Seurauksena laakerin pikainen kuluminen.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Käsiittääkseni
15 tuuman vanne ei vielä ylitä raidetankojen pitä, joten suuremman kuin ET35 vanteeen käyttö tuottaa todennäköisesti ongelmia. Itselläni on 205/60/15/ET30 ja hyvin mahtuu. Täyskäännöksistä jää jälki sisälokasuojaan (Putsaa hiekat pois), mutta sisälle ei kuulu mitään
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Jos näin on niin paljonko voi poiketa ettei tule ko ongelmaa ?Pekka Valtanen kirjoitti:Kovin paljoa alkuperäisestä ET-lukemasta ei kannata poiketa. Etupyöränlaakerit ovat malliltaan kaksiriviset, jossa kuularivien etäisyys on noin 15 mm. Kun alkuperäisellä ET:llä paino tulee tasaisesti molemmille kuulariveille, niin esimerkiksi 7 mm muutos ET:ssä siirtää lähes kaiken kuormituksen pelkästään toiselle kuulariville. Seurauksena laakerin pikainen kuluminen.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
9-5 2,3T aero -06
Mun tonnarissa oli Mille miglia 7*15 ET 25 joilla se toimi hyvin.
Kokeilin myös ET 35 vanteita, taka reaktiotankoon jäi matkaa 3mm, ja kulki kuin kyy verrattuna ET25 vanteisiin.
Renkaina käytin talvella Pirellin kitkoja ja kesällä Misukoita.
Kannattaa säädättää kulmat säännöllisesti niin säästää pitkän sentin rengas ja polttoaine kuluissa hermoja unohtamatta.
Kokeilin myös ET 35 vanteita, taka reaktiotankoon jäi matkaa 3mm, ja kulki kuin kyy verrattuna ET25 vanteisiin.
Renkaina käytin talvella Pirellin kitkoja ja kesällä Misukoita.
Kannattaa säädättää kulmat säännöllisesti niin säästää pitkän sentin rengas ja polttoaine kuluissa hermoja unohtamatta.
-
- "Viggen"
- Viestit: 668
- Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
- Paikkakunta: Jalasjärvi
Mulla on nyt alla BBS RS-alut 6x15 tuumaa ja renkaat 195-65-15, on ihan passeli paketti tonnariin, tarjoaa mukavaa kyytiä eivätkä nuo bbs:tkään ole hassumman näköset........
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Ehdotonta totuuttahan tuohon kysymykseen ei ole olemassa. Henk. koht. olen päätynyt käyttämään vain Saabin omia vanteita.moksu kirjoitti:Jos näin on niin paljonko voi poiketa ettei tule ko ongelmaa ?Pekka Valtanen kirjoitti:Kovin paljoa alkuperäisestä ET-lukemasta ei kannata poiketa. Etupyöränlaakerit ovat malliltaan kaksiriviset, jossa kuularivien etäisyys on noin 15 mm. Kun alkuperäisellä ET:llä paino tulee tasaisesti molemmille kuulariveille, niin esimerkiksi 7 mm muutos ET:ssä siirtää lähes kaiken kuormituksen pelkästään toiselle kuulariville. Seurauksena laakerin pikainen kuluminen.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Yli 33et vanteet ei käy koska levittävät löiikaa sisään päin ja osuvat siten takana sinne lavettiin vai miksi sitä nyt kutsutaankaan. Vastaavasti kovin pienen et:n vanteet kuten pösön vanteet tulee liikaa ulos edessä. Lisäksi 4x108 jako tuottaa vielä lisä vaikeuksia vanteiten löytymisen kanssa. Myöskään yli 7" vanteet ei mahdu oikein alle joten niitä sopivia vanteita ei tosiaankaan löydy kovin paljoa,ainakaan 16 tai 17tuumaisia...Itsellä on juuri tämä opngelma kun olen etsimässä 17" kesäksi alle. Näin siis ainakin ensimmäisen korimallin tonnarissa.
Turbo Saabs never die, they just run faster...
Omega 3000tic
Omega 3000tic