Vanteet tonnariin!

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
tetsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 13:22
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja tetsi »

Eikös raideleveys mitata vanteen/renkaan keskilinjasta, näin ainakin autojen esitteiden kuvissa annetaan ymmärtää? Sillonhan se on sama vanteen leveydestä riippumatta jos ET pysyy samana...?
V90 CC D4 AWD
saabisti2
"Hirsch"
Viestit: 713
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saabisti2 »

Näin minäkin olen ymmärtänyt...
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... offsetarvo
Hessu kirjoitti:Ottamatta kantaa itse kysymykseen :)

Jos tietää jonkin sopivan offsetin, niin muiden vanteen leveyksien ja offsetien "ulottuvuudet" voi laskea/pohtia päässään seuraavasti.

Jos vanne levenee tuuman ja offset-arvo on sama, menee ylimääräinen tuuma tasan molemmille puolille, eli sisä- ja ulkoreuna molemmat siirtyvät saman verran kauemmas keskiviivalta. Huomattavaa on, että jos auton nykyiset renkaat vaihdetaan tälläiselle leveämmälle vanteelle, kulutuspinta ei siirry mihinkään!

Sitten jos vanne levenee tuuman ja offset-arvoa samanaikaisesti vähennetään ½" eli luvusta lähtee noin 13 pois, niin vanteen sisäreuna pysyy entisillä sijoillaan ja ulkoreuna ulostautuu täyden tuuman verran. Kulutuspinta (edelleen samanlevyistä nakkia käytettäessä) siirtyy puoli tuumaa ulommas.

Näiden yhdistelmillä pystyy jonkin verran jo aavistelemaan tulevan vanteen ja renkaan mahtuvuutta.
Mun mielestä tämä oli helposti ja kansantajuisesti ilmaistu. :D
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
Immoooooo
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Huhti 11, 2004 20:19

Viesti Kirjoittaja Immoooooo »

mitäs se ysitonninen tykkäis tälläsistä?

- 6,5 x 15, ET43
9000 CSi -92
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Pekka Valtanen kirjoitti:
Ehdotonta totuuttahan tuohon kysymykseen ei ole olemassa. Henk. koht. olen päätynyt käyttämään vain Saabin omia vanteita.
mikä on saabin aluvanteiden et.
onko se aina tuo 33 ?
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
jakob85
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 17:40
Paikkakunta: Köyliö

?

Viesti Kirjoittaja jakob85 »

Heitin eilen 17''-vanteet ET 15 215/45/17 renkain alle ja ei mitään ongelmaa mahtumisen kannalta..autossa muuten 15mm tehdasmadallus.
Seat Cordoba TDI -03
jakob85
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 17:40
Paikkakunta: Köyliö

kyseessä tonnari..

Viesti Kirjoittaja jakob85 »

kyseessä siis tonnari ja taakse laitan vielä levitys palat, kun jäävät hieman sisään..en tiedä miten jollain ollut ongelmia jo ET 18 kanssa?
Seat Cordoba TDI -03
Vastaa Viestiin