SP steg3 katsastuksessa:tulos hylätty

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

tarkasta moottorin huohotus järjestelmä vika voi olla siellä itselläni nousi hc arvot tästä syystä oli päässyt ahtoputket öljyyn. tsekkaa ahtimen painepuoli onko siellä öljyä voi olla vika ahtimessakin.mutta jos huohotin on tukossa moottorin sisäinen paine nousee ja painaa öljyn ahtoputkeen ja myös pakoputkeen ahtimen kautta. ja huijaa samalla lambda arvoa
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

jani kirjoitti:tarkasta moottorin huohotus järjestelmä vika voi olla siellä itselläni nousi hc arvot tästä syystä oli päässyt ahtoputket öljyyn. tsekkaa ahtimen painepuoli onko siellä öljyä voi olla vika ahtimessakin.mutta jos huohotin on tukossa moottorin sisäinen paine nousee ja painaa öljyn ahtoputkeen ja myös pakoputkeen ahtimen kautta. ja huijaa samalla lambda arvoa
Kuinkas toi huohotinjärjestelmän puhdistus tapahtuu? Jos vaikka joku muistais mistä ohje löytyy ja täräyttäis linkin näytille tai kertoisi rituaalin kuviot ihan omin sanoin :D
Meinaan eilistä "Etolan-IC:tä" rakentaessani kiinnitin huomiota, että ahtoputkista löytyi öljyä, jota ei ollut vielä kuukausi pari sitten. Tosin tuonkaltainen öljypinnoite löytyi ed. autoni 900T16-90 putkista joka kerta kun sinne tuli vuosien saatossa kurkattua ja aina meni satku päästötesteistä kiitettävästi läpi...

Lämmöt alhaalla: Termari tai sit mittari/sen anturi sai jonkun kohtauksen loppukeväällä. Ajoin maantiellä tasanopeutta ja mittariin vilkaistessani näin kun lämpöneula tipahti n.1cm asteikolla alaspäin 8O Sen jälkeen seurasin lämpöneulaa tiiviisti pari päivää, mutta kun lämmöt nousi kuitenkin lähes puoliväliin päätin tarkailla tilannetta ilman korjauksia. Lämpö ei kohonnut edes ruuhka-ajosssa kesähelteillä yli asteikon puolivälin. Nyt säiden kylmetessä olenkin ahkerasti seurannut lämpöjä ja keskikulutusta, vielä ei aihetta operointiin, ellei sitten mokomalla ole oma osuutensa päästöihin :evil:
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Mulla sama omassa tonnarissa.Lämpömittarin viisari ei ole edes nähnyt mittarin puoltaväliä. :D Ei vaikka ajelis 35 asteen helteessä ruuhkassa 3 tuntia.
Niin multa kyllä mitattiin päästöt sopivasti penkityksen jälkeen. Että varmasti oli lämmin.Mut se oli tarkotuskin koska vähän jännitti että miten käy.Jospa ne ei enää jaksais mittailla konttorilla.. :oops:
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

2,3T sport kirjoitti:Onko joku saanut autonsa leimattua SP:n race-katilla? Kuten aiemmin kerroin, lämmitin kattia kunnolla.
No mulla on auto mennyt katsastuksessa pakokaasupäästöistä läpi SP:n steg 3:lla, ja autossa on kiinni sportkat. Mun mielestä tuon racekatin pitäisi puhdistaa päästöjä vielä tehokkaammin kuin sportkatin.

Mulla oli kyllä aluksi ongelmia Lambda -arvojen kanssa, mutta sitten kun tiivisti putken tiivistyspastalla oikein kunnolla, niin johan alkoi arvot olemaan hyvät :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

9-5T kirjoitti:Kohta 2.
lämpömittarit hakoaa tonnareista usein juuri noin että lämpötila ei nouse kuin pikkaisen, eli toi voi olla pelkkä mittari vika eikä liity muihin murheisiin.
Mulla oli 99:ssä kans vikaa mittarissa. Seilasi ylös alas, aivan kuin olisi pitänyt termostaattia liian pitkään kiinni ja auki ja tällä lailla ajelin parisen viikkoa (ei käynnistänyt flektiä, joten uskalsin ajella rauhassa). Sitten mittari ei noussut lainkaan (hassua oli ajaa, kun auto meni kuin lämpimällä koneella ja "lämmöt" oli nollilla). Vika korjaantui mittarin anturin vaihdolla.

Aikaisemmin oli vastaavia ongelmia, mutta korjaantui termostaatin vaihdolla (ja parempaan tietenkin).

Eli, kannattaa vaihtaa termostaatti ja lämpöanturi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Korjaustoimenpiteitä tähän asti:
(Mahdollisesti) vuotavan IC:n ohitus ja K&N ilmanputsarin vaihto uuteen paperiputsariin. Tänään olin konttorilla testailemassa muutosten vaikutuksia-->ei mitään muutosta. :(
Huohotusjärjestelmä ei ole todennäköisesti tukkeutunut, koska ainakin putkimallisen IC:n sisäpinta oli puhtaampi kuin useimpien huoltoasemakahvioiden kahvikupit pesun jäljiltä :D
Sinänsä lohdullista, ettei ahtoputkiin ilmesty öljyä kovinkaan nopeasti. Kone tai ainakin ahdin on luultavasti kunnossa.

Nyt alkaa syyttävä katse kääntyä yhä vahvemmin katalysaattorin toimintaan tai toimimattomuuteen pitäisi sanoa. Perjantaina on varattu aika "pajalle" ja silloin on sovittu testattavaksi toimiiko race-kat missään kuumuudessa. Pakoputkiston tiiviys tarkistetaan sitä ennen.

Olipa muuten poikkeuksellisen palvelualtis katsastusingenjööri tänään. Yritti ihan tosissaan saada päästöarvot putoamaan ja uhrasi n.20min koneen/katalysaattorin lämmittämiseen. :D Lopuksi totesi alakuloisesti: olen pahoillani, mutta ei tämä kunnossa ole.
Meinasin sanoa että ei se sun syy ole; minä sen katalysaattorin olen sieltä pois ottanut :P
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Lämmöistä:

Jos mittarin neula näyttää jämähtävän johonkin tiettyyn arvoon ja mahdollisesti tekee hassuja loikkia kohti oikeampaa arvoa joskus niin vika löytynee mittauspiirin regulaattorista. Näin sen omassani olen analysoinut ja vastaava juttu tuli japanilaisessa autonkorvikkeessakin vastaan.

Mitä sille sitten pitää tehdä onkin toinen tarina... joku kun kertoisi missä se regulaattori on ja minkä tyyppinen se on niin korjaisin oitis, mutta mielenkiinto ei riitä repimään kojelautaa kappaleiksi, etsimään osaa ja sen jälkeen tilaamaan bebekistä uutta mallin mukaan.

Anturin voi tarkastaa yleismittarilla, elikkäs vastus muuttuu lämpötilan funktiona. Olikohan se sitten PT100:sta vai PT1000:sta vastaava, en muista. Vanhemmissa tonnareissa anturi on mittauspiirin pää eli piiri maadottuu runkoon sen kautta ja virtaviesti syntyy anturin vastuksen mukaan. Uudemmissa maadotus tapahtuu jossain muualla ja anturiin tulee kaksi piuhaa.

Termari kun menee niin koneen lämmöt käyvät yleensä tapissa ja sen jälkeen alkaa käymään kylmänä, elikkäs jää termari auki.

-J-
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Kävin PCS:llä perjantaina. Laitettiin koko kytkinosasto uusiksi:paineasetelma,painelaakeri,työsylinteri,teräspunosletku ja sit se moka eli sintterikytkinlevy. SP oli muuten paketoinut levyn Sachs:in laatikkoon, mutta se ei varmasti ole ko. firman valmiste :evil:
Levy ei sopinut laatikon akselille kuin vasta viilailuoperaation jälkeen. Lisäksi levyn vaimennusjousten puuttuminen saa aikaan suht inhottavaa ravistusta kytkintä nostettaessa. MUTU-väite, mutta oletan että ravistus lyhentää laatikon ikää dramaattisesti. Tarvii tehdä muutoksia...

Niin se katsastusleima puuttuu vieläkin...

Päästöt mitattiin heti Vantaa->J:kylä matkan jälkeen, taas arvot penaalista. Sitten kävin ajolenkillä kuumentamassa putkiston (mahdollisesti myös muiden tiellä liikkuneiden tunteita :oops: ) ja arvot mitattiin uudestaan kun ahtimen+pakosarjan "punotuksen" pystyi näkemään jopa hyvin valaistussa hallissa, pieni parannus, mutta ei mitään jakoa mennä konttorille näyttämään moisia arvoja. :(

Seuraavaksi ruuvaan alkup. downpipen ja katalysaattorin paikalleen. Loppu osa putkesta on JT:n 3" joten pitäisi teettää jossain adapteriputki.

Varmaan monellakin on JT:n puolisarja eli kysymys: millasella putkiosalla se liitetään orkkis kattiin?
Vihjeitä taitavista pakoputkikorjaamoista jotka osaa rakentaa adapterin? Hitsata ne osaa kaikki, mutta olisi tarkoitus saada osat vielä ehjänä irtikin :)
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Mulla oli tos omassa semmone lyhyt putkenpätkä joka työnnettiin sinne jt:n sisään.Toisessa päässä oli laippa millä se sit kiristettiin kiinni siihen "jousto" kappaleeseen.(mikä lie nimeltään) :roll: Ja se joustokappalehan tulee sit tietenkin kattiin kiinni. 8O En tiiä ymmärsikköhän mitä tarkotin...
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

2,3T sport kirjoitti: Vihjeitä taitavista pakoputkikorjaamoista jotka osaa rakentaa adapterin? Hitsata ne osaa kaikki, mutta olisi tarkoitus saada osat vielä ehjänä irtikin :)
Viimeisten kokemusteni perusteella erittäin hyvä vaihtoehto pakoputkihuolissa on Tiittasen pakoputki kannelmäen ostarilla, ammattitaitoa löytyy ja hinta kohdallaan. Kannattaa tuolta käydä kysymässä adapteristakin.

Työt tehdään jonotusperiaatteella, eli itsepalveluna rekkari seinällä olevaan listaan ja odottelemaan. Kannattaa mennä muulloin kuin lounasaikaan niin saattaa päästä heti sisään.

Mä kävin siellä viime perjantaina aamu 10:ltä ja pääsin heti käsittelyyn: on turbon ja etuputken välistä irronnu/katkennu yks pinnapulteista ja on enää kahdella kiinni, tän takia etupää rämisee kylmänä. Eikä maksanu tuo diagnoosi mitään. Tosin, olin ehkä vanhana asiakkaana vielä viikon takaa muistissa kun suoristivat mahakosketuksesta aiheutuneen vääntyneen putkiston.. Ja rakentivathan samat kaverit aiemmin kesällä koko nykyisen putkiston.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Kiitos taas vastauksista :D
JT varmaan tekee adaptereita ja yritin vähän luntata heidän sivuilta millainen putkenpätkä se on; heikolla menestyksellä.

Olen käynyt jo kuudessa pakoputki-pajassa ja kaikki kyllä laittais uuden putkiston. Osa käyttää vain valmiita osia ja toiset taas osaavat taivuttaa putkia itsekin, mutta ei heiltäkään löytynyt lääkettä tapaukseeni.

Mutta minäpä pistäydyn Tiittasella Kannelmäessä :D Jos heidän pajaansa ajetaan jalkakäytävän yli niin tiedän paikan, en tosin ole asioinut siellä,toistaiseksi.

Off-topic: Kun lähdettiin Alastaron-syyskokouksesta ajamaan PK-seutua kohti niin tokaisin emännälle edellä ajavasta autosta -kato 9-3 johon on rakennettu putki kahdella ulostulolla. Emäntä oli hetken hiljaa ja kysyi -eiks toi ole 900:n? Huomasin erehtyneeni :D Helmasarja hämäsi tehokkaasti. Arvuuttelimme onko jollain valmisosina tollaisia putkia Saabeihin. Eli ei ole valmiina, mutta Tiittanen rakentaa :?: :D
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Toimiiko sulla lambda anturi kunnolla?? Mulla satkussa se aiheutti erään kerran päästöjen kanssa harmaita hiuksia.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

2,3T sport kirjoitti:Mutta minäpä pistäydyn Tiittasella Kannelmäessä :D Jos heidän pajaansa ajetaan jalkakäytävän yli niin tiedän paikan, en tosin ole asioinut siellä,toistaiseksi.
Sama mesta. Mulla on tuolta vaan hyvää sanottavaa, ja kokemusta on kaikkien kolmen hemmon työstä. Asiakaspalvelu tosin on sellasta aitoa oikeaa duunarityyliä, mutta kuitenkin hyvää. Tyyliin, auto on siellä nosturilla katon rajassa, kaveri karjasee että noniii, laitas auto käyntiin :!: ja iskee jakkaran nosturin viereen josta pitäs kiivetä ylös autoon tarttaamaan :)
2,3T sport kirjoitti: Off-topic: Kun lähdettiin Alastaron-syyskokouksesta ajamaan PK-seutua kohti niin tokaisin emännälle edellä ajavasta autosta -kato 9-3 johon on rakennettu putki kahdella ulostulolla. Emäntä oli hetken hiljaa ja kysyi -eiks toi ole 900:n? Huomasin erehtyneeni :D Helmasarja hämäsi tehokkaasti. Arvuuttelimme onko jollain valmisosina tollaisia putkia Saabeihin. Eli ei ole valmiina, mutta Tiittanen rakentaa :?: :D
Tarkka emäntä :) Mulla jon jääny noista sellanen kuva että tiittanen rakentaa mitä vaan.. Otetaanhan auto ensin sisään, nostetaan ylös, sitten keskustellaan mikä olikaan ongelma. :)
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
a9e0r0o0
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Syys 29, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja a9e0r0o0 »

Katsastin juuri 9000 aeron jossa SP:n race kat. Ajoin konttorille taajamanopeutta noin 5km matkan, joten mistään kat:n lämmittämisestä ei voida puhua. Päästöt olivat täysin normaalit. Väittäisin siis että ongelmasi eivät johdu kat:sta, ellei se sitten satu olemaan viallinen yksilö.
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

a9e0r0o0 kirjoitti:Katsastin juuri 9000 aeron jossa SP:n race kat. Ajoin konttorille taajamanopeutta noin 5km matkan, joten mistään kat:n lämmittämisestä ei voida puhua. Päästöt olivat täysin normaalit. Väittäisin siis että ongelmasi eivät johdu kat:sta, ellei se sitten satu olemaan viallinen yksilö.
Toi ei ollut kiva uutinen. :? Mä oon jo teettänyt adpteri-putken, jotta saan orkkis katin liitettyä JT:n loppuosaan. No jos ei tule asennuspuuhissa mutkia matkaan niin viimeistään lauantaina mitataan taas päästöjä.
Saas nährä kui käy...

P.S. Olen vähän kirjoituksissani suositellut viivästyttämään SP:n race-katien hankintoja kunnes saan aparaatin luotettavasti testattua. Taitaa osoittautua aiheettomaksi varoitukseksi...
Vastaa Viestiin