Turbon speksausta (oli:Turbon kunnostus)

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Turbon speksausta (oli:Turbon kunnostus)

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Tuossa olisi yksi tuommoinen vanha T04 ahdin kaverin "takapihalla".

Ahdinta on käytetty edellisen omistajan toimesta todella tyhmästä. Ahdinta on käytetty ilman hukkaporttia ja ahtoputki -> ahdin otti liikaa kierroksia ja naps.

Nyt katselin tuota ahdinta pöydällä ja imusiipi kyllä ottaa kiinni kompurakotelon seiniin.
Mutta tiedänkö mistään onko imusiipi käyttökuntoinen, muuta kuin viemällä ahtimen esim. pro turbolle huoltoon?

Siivet eivät ole kyllä kärsineet, mutta klappia on aika tavalla.

Mitenkäs tuo akselin vääntyminen, millä tavalla sen parhaiten saa tarkistettua?
Viimeksi muokannut Turbo16, Ti Marras 07, 2006 12:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Pro turbo lupasi katsoa ahdinta ilmaiseksi, miltä se näyttää.. Tietysti korjaus maksaa 370€ maksaa huoltaminen :x

Pistäkääpäs vähän turbotietoja peliin, millaiselta tuo ahdin kuulostaa.

Elikkäs Garret T04B46, ollut jossain volvon rekka-autossa kiinni.

Imupuoli:

A/R 0.60
Ulkosiipi 49mm
Sisäsiipi 70mm

Pakopuoli:

Ulkosiipi 59mm

Tuohon vaikuttaa speksien puolesta aika kookkaalta ahtimelta, miettisin pakopuolen pienentämistä toisella kotelolla ja pienemmällä siivellä.


Mutta tuo imupuolen Trimmi on kyllä aika suuri, turhankin suuri Turbo satkuun :?:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Turbo16 kirjoitti:Pro turbo lupasi katsoa ahdinta ilmaiseksi, miltä se näyttää.. Tietysti korjaus maksaa 370€ maksaa huoltaminen :x

Pistäkääpäs vähän turbotietoja peliin, millaiselta tuo ahdin kuulostaa.

Elikkäs Garret T04B46, ollut jossain volvon rekka-autossa kiinni.

Imupuoli:

A/R 0.60
Ulkosiipi 49mm
Sisäsiipi 70mm

Pakopuoli:

Ulkosiipi 59mm

Tuohon vaikuttaa speksien puolesta aika kookkaalta ahtimelta, miettisin pakopuolen pienentämistä toisella kotelolla ja pienemmällä siivellä.


Mutta tuo imupuolen Trimmi on kyllä aika suuri, turhankin suuri Turbo satkuun :?:
Riippuu tarpeesta, mulla on tuollanen menossa kiinni tuohon 2.4L neloseen. Jos sulla ei ole tarvista sille niin voin ostaa sen tuossa kunnossa pois.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No jaa, trimmi on siinä hilkulla Saabin 2-litraiseen, varsinkin jos on vakio kansi joka hengittää aika huonosti. Saattaa tulla sakkausongelmia, tosin tuolla turbiinilla ei kyllä varmaan koska spoolannee sen verran hitaasti.

Joku T3 stage2 tai pienempi T4 turbiini (N) voisi toimia paremmin, kotelo kannattaa kyllä ehdottomasti pakopuolella olla A/R .63. Jos sakkausongelmia tulee niin voihan sitä koittaa tehdä vaikka itse tai teettää kompurakoteloon antisurge tai "ported shroud"-viiltoja. Tai sitten vain rajata spoolatessa ahtoja. Täydet ahdot päällä toiminee ihan jees.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Mulle saa tarjota tosta kompura pesää ja siipeä jos ei mene käyttöön.
Samaa kokoluokkaa olevat holsetit herää KUULEMMA paljon herkemmin,isot pojat jutelleet että jos tuollaista ahdinta ei saa lähes ilmaiseksi niin ei kannata ostaa.Mulla on vaan pakokaasujarru,en näistä mitään tiedä.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Pitää sitten miettiä mitä tuon kanssa tekee.
Tosiaan pitäisi saada ensin kantta paljon enemmän hengittävämmäksi. Tiedä miten sitten reagoisi esim. T5-kannella ja paremmalla peltisatsilla.

Toinen ongelma on löytää sopivan kokoinen turbiinisiipi ja kotelo :evil:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Turbo16 kirjoitti:Pitää sitten miettiä mitä tuon kanssa tekee.
Tosiaan pitäisi saada ensin kantta paljon enemmän hengittävämmäksi. Tiedä miten sitten reagoisi esim. T5-kannella ja paremmalla peltisatsilla.

Toinen ongelma on löytää sopivan kokoinen turbiinisiipi ja kotelo :evil:
Mikä pakopesän ar nyt?
Mun mielipide on ettei kannattane paljoa laittaa rahaa ja vaivaa kiinni.
Ton kunnostuksen hinnalla alkaa saamaan jo 35 holsettia,joka on paljon herkempi ahdin.

Niin että myytkö tuon kompuran ja siiven?Voin koko paskankin lunastaa mutten tarvitse ku noi..
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Suppari kirjoitti:
Turbo16 kirjoitti:Pitää sitten miettiä mitä tuon kanssa tekee.
Tosiaan pitäisi saada ensin kantta paljon enemmän hengittävämmäksi. Tiedä miten sitten reagoisi esim. T5-kannella ja paremmalla peltisatsilla.

Toinen ongelma on löytää sopivan kokoinen turbiinisiipi ja kotelo :evil:
Mikä pakopesän ar nyt?
Mun mielipide on ettei kannattane paljoa laittaa rahaa ja vaivaa kiinni.
Ton kunnostuksen hinnalla alkaa saamaan jo 35 holsettia,joka on paljon herkempi ahdin.

Niin että myytkö tuon kompuran ja siiven?Voin koko paskankin lunastaa mutten tarvitse ku noi..
Ei ole ainakaan mitään stanssausta pakopesän A/R:stä..
370€ peruskunnostus tuohon ahtimelle.. Tietty jos saa halvalla pakopesän ja siiven, niin varmaan 600€ jäisi kokonaissumma..
Silti jäisi yläkanttiin tuo ahdin.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Turbo16 kirjoitti:
Suppari kirjoitti:
Turbo16 kirjoitti:Pitää sitten miettiä mitä tuon kanssa tekee.
Tosiaan pitäisi saada ensin kantta paljon enemmän hengittävämmäksi. Tiedä miten sitten reagoisi esim. T5-kannella ja paremmalla peltisatsilla.

Toinen ongelma on löytää sopivan kokoinen turbiinisiipi ja kotelo :evil:
Mikä pakopesän ar nyt?
Mun mielipide on ettei kannattane paljoa laittaa rahaa ja vaivaa kiinni.
Ton kunnostuksen hinnalla alkaa saamaan jo 35 holsettia,joka on paljon herkempi ahdin.

Niin että myytkö tuon kompuran ja siiven?Voin koko paskankin lunastaa mutten tarvitse ku noi..
Ei ole ainakaan mitään stanssausta pakopesän A/R:stä..
370€ peruskunnostus tuohon ahtimelle.. Tietty jos saa halvalla pakopesän ja siiven, niin varmaan 600€ jäisi kokonaissumma..
Silti jäisi yläkanttiin tuo ahdin.
Kurkkaa pakopesän nieluun.Voi olla vähän nokinen.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Suppari kirjoitti: Kurkkaa pakopesän nieluun.Voi olla vähän nokinen.
Vaatimattomat 1.00 on pakopuolen A/R :twisted:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Turbo16 kirjoitti:
Suppari kirjoitti: Kurkkaa pakopesän nieluun.Voi olla vähän nokinen.
Vaatimattomat 1.00 on pakopuolen A/R :twisted:
Sopimaton henkilöauto käyttöön.
Joko tehdään kaupat pesästä+siivestä?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pakopesä menee vaihtoon, jos tuosta hybridin teet niin etuna bolt-on asennus, mutta haittapuolina vanhahtava kompura eli sakkausongelmat hyvinkin mahdollisia vaikka laittaisit T5 kannenkin ellei ahtoja rajoiteta spoolatessa (olettaen että laitat esim. T3 stage2 siiven ja .63 pesän).

Oma valintani on Holset HX35, mutta vaatii omatekoisen tai teetetyn pakosarjan ja DP:n, ei mahtune orkkispaikalle kun T4 kompurakotelokin tekee jo lievästi tuskaa OG:ssa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

jcarlson kirjoitti:Pakopesä menee vaihtoon, jos tuosta hybridin teet niin etuna bolt-on asennus, mutta haittapuolina vanhahtava kompura eli sakkausongelmat hyvinkin mahdollisia vaikka laittaisit T5 kannenkin ellei ahtoja rajoiteta spoolatessa (olettaen että laitat esim. T3 stage2 siiven ja .63 pesän).

Oma valintani on Holset HX35, mutta vaatii omatekoisen tai teetetyn pakosarjan ja DP:n, ei mahtune orkkispaikalle kun T4 kompurakotelokin tekee jo lievästi tuskaa OG:ssa.
Mitäs olet(te) mieltä jos tuohon astuttais pakopuolelle esim. T04E .58 A/R:llä..
Jossain oli juttua, että tuolla heräis hyvin tuolla kokoonpanolla..

Perus apc-modaus eli 0.7bar -> 1.4bar.

Suppari: jos löydän jostain sopivan turbiinisiiven ja kotelon, mutta en tuota ahdinta vielä ole ostanut.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kai olisi järkevämpää t3 pakopuoli laittaa niin ei joudu erillistä hukkista ja pakosarjaa kikkailemaan..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin