bleederi matalapaineiseen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

bleederi matalapaineiseen

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Kysynpä täältäkin,

Miten käy jos päivittää 2-litraiseen matalapaineturboon esim. Aeron tai täyspaineisen softan ja asentaa vaikkapa turbosmartin bleederin? Onko seurauksena tasaisesti palava check engine valo vai jotakin paljon jännempää?
Tarkoitus olisi saada se noin 200 pollea tuosta eli millähän ahdoilla tuo onnistuisi?
edit: kysytään nyt vielä sekin tyhmä kysymys että miten käy jos laittaa tuon pelkän bleederin? Riittääkö vakiosoftassa kartat? Ja vielä yksi kysymys, mikä on oikea peruspaine tuolla matalapaineturbolle.

Rami
****
VAG
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: bleederi matalapaineiseen

Viesti Kirjoittaja V-M »

rmeller kirjoitti:Kysynpä täältäkin,

Miten käy jos päivittää 2-litraiseen matalapaineturboon esim. Aeron tai täyspaineisen softan ja asentaa vaikkapa turbosmartin bleederin? Onko seurauksena tasaisesti palava check engine valo vai jotakin paljon jännempää?
Tarkoitus olisi saada se noin 200 pollea tuosta eli millähän ahdoilla tuo onnistuisi?
edit: kysytään nyt vielä sekin tyhmä kysymys että miten käy jos laittaa tuon pelkän bleederin? Riittääkö vakiosoftassa kartat? Ja vielä yksi kysymys, mikä on oikea peruspaine tuolla matalapaineturbolle.

Rami
Ei tule check engineä, eikä muutakaan "jännää". Vain satunnaisia pito ongelmia. Mulla on ollut tuollaset yhdistelmät käytössä jo parin vuoden ajan.

Näistä on juttua tuolla trionic topiikissa enemmänkin... http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=trionic

Matalapaineessa ei riitä kartta ja fuel cut tulee jo 0.8-0.9bar kohdalla.
Oikea peruspaine lienee 0.36-0.44bar välillä.

Mutta eiköhän tähän tule vielä "second opinion".

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: bleederi matalapaineiseen

Viesti Kirjoittaja Hallu »

V-M kirjoitti:
Mutta eiköhän tähän tule vielä "second opinion".

V-M
EI EI bleederiä, hajoaa koko kone!!! :lol:
No, siin se tuli ;)
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
MSM
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 21:44
Paikkakunta: tornio

Viesti Kirjoittaja MSM »

lastu boxiin, cooleri keulaan, ylipainekytkimen letkuirti ja paineet noin 0,9bar niin ollaan aika lähellä 200hp ehkä hiukka yli :)
900s vm90 rip ~220hp 340nm
900i vm86 rip
900glS vm86 kr turbo-cooler-mega-innovate-lessjöfors-bilstein racing +220hp +400nm
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

MSM kirjoitti:lastu boxiin, cooleri keulaan, ylipainekytkimen letkuirti ja paineet noin 0,9bar niin ollaan aika lähellä 200hp ehkä hiukka yli :)
Niin autohan on -96 tonnari, joten siinä on jo ymmärtääkseni cooleri, ylipanekytkintä sinällään ei ole ollenkaan vaan se hoituu trionicissa jossa fuel cut on kuulemani mukaan nykyisellään 0,8-0,9 tienoilla.
Näin olen ymmärtänyt minulle kerrotuista tarinoista ja olenpa tuon coolerin mielestäni keulasta löytänytkin. Eli "virallinen" virityskonsti olisi laittaa tuo steg1 eli magneettiventtiili ja softapäivitys jolloin auton oma nakutuksen esto olisi pelissä. Lähinnä nyt haeskelen sitä economy-versiota viritykseen, eli jos pelkällä bleederillä saa paineet 0,8 tuntumaan tehon lisäys pitäisi kuitenkin jo jotenkin tuntua eikä nakutuksesta kai ole vaaraa. Lisäinvestoinnilla softaan paineita voisi nostaa mutta missä vaiheessa tuo nakutusvaara sitten tulee jolloin se magneettiventtiili olisi tarpeen.
Eli itse kutakuinkin pallottelen nyt sitä että jos bleederi + softapäivitys pääsee turvallisesti likelle 200 pollea niin mitä hyötyä loppujen lopuksi siitä n. 700e steg1:stä todellisuudessa on.
****
VAG
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Mutta kai tuossakin koitetaan ensin hoitaa nakutus pois vähentämällä ennakkoa, eli jos polttoaineen lisäystä ei ole vakiosoftan toimesta saatavilla, yritetään vähentää ennakkoa ja sitten tiputetaan paineita. Eli niin suurta tehonlisäystä ei ilman bensalastua saada, kun ennakon vähentäminen laskee moottorin tuottamaa tehoa, mutta tokkopa tuo heti mäntiä sulattaa.
Ei ainakaan mulla DI/APC ole sitä tehnyt vaikkei bensalastua vielä ole ja paineet olleet jo kohta vuoden ~1,1-1,2 tietämillä.
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Mimmi kirjoitti:Polttoainekartat loppuvat lpt:ssä paljon ennen 0,9Baria. bleederillä saat mäntäpistiäisen kylään.
Entäs jos laittaa täyspaineisen/Aeron softan sisään? Riittääkö kartat silloin? Ja onko olemassa mitään yleisesti hyväksyttyä rajaa jossa nakutus ei ole vielä vaarana?
Voiko näihin rakentaa sitä nakulediä varokeinoksi?
****
VAG
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Jatkan nyt tähän samaan, mistäs sille ahtopainemittarin letkulle löytyis paikka näppärimmin? Sen minä kuitenkin ensimmäiseksi ajattalin nysvätä paikoilleen ennen kuin rupean mitään varsinaista viritystä tekemään. Ja sen ahtopainemittarinkin vasta kun olen saanut pakoputken vaihdettua ja tuon Ski-Doon vaihdelaatikon kasattua, sieltä sitä kaikkea jännää löytyikin.
****
VAG
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

ehkä järkevin paikka taitaa olla ku otat t-haaralla siitä bensanpaineensäätimelle menevästä letkusta. Siitä orkkis on myös haaroitettu :)
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tai siitä viereisestä vapaasta imusarjassa joka on tulpalla varustettu. Ite olen käyttänyt siinä tuota vertailu/tarkuus mittaria.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

V-M kirjoitti:Tai siitä viereisestä vapaasta imusarjassa joka on tulpalla varustettu. Ite olen käyttänyt siinä tuota vertailu/tarkuus mittaria.

V-M
Mulla kans tuosta ja taitaa olla se helpoin tapa.
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Milli kirjoitti:
V-M kirjoitti:Tai siitä viereisestä vapaasta imusarjassa joka on tulpalla varustettu. Ite olen käyttänyt siinä tuota vertailu/tarkuus mittaria.

V-M
Mulla kans tuosta ja taitaa olla se helpoin tapa.
Ketutuksen vallassa en nyt viitsi mennä tutkimaan autoa vaan jatkan utelua, miten se letku sovitetaan siihen lähtöön vai onko siinä jo valmis putkenpätkä johon letkun voi työntää?

Muuten tämän kävisin katsomassa mutta kun auto on tallissa kallellaan keula miltei seinässä kiinni. Rupesin sitä pakaria vaihtamaan, muuten hyvä homma mutta enhän minä sitä jousto-osaa ollut ostanut ja tietenkin siinä kiinni olevat pultit sitten katkesivat. Nyt voisi järkevästi luulla että se keskimmäinen pätkä on kalliimpi ja siksi pultit ovat jousto-osassa joka näin ollen olisi halvempi vaihtaa pulttien katketessa mutta kaipa se toiveunta on. Ja paikallisilla tuskin on tätä varastossa joten eiköhän tässä pari päivää saa kuljeskella muiden kyydeillä.
****
VAG
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

rmeller kirjoitti: Ketutuksen vallassa en nyt viitsi mennä tutkimaan autoa vaan jatkan utelua, miten se letku sovitetaan siihen lähtöön vai onko siinä jo valmis putkenpätkä johon letkun voi työntää?
Siinä on valmis paikka, eli putken pätkä valmiina johon letku vain kiinni.

Mulla olis tommonen jousto osakin hyllyssä, kuin uusi ja vielä originelli. (vähän käytetty). :wink: Ja on tuohon uudenpaan eli jousto osa siellä takempana kuin -94:ssa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

V-M kirjoitti: Mulla olis tommonen jousto osakin hyllyssä, kuin uusi ja vielä originelli. (vähän käytetty). :wink: Ja on tuohon uudenpaan eli jousto osa siellä takempana kuin -94:ssa.

V-M
No pistähän yv:nä vaikka ajatus hinnasta jos olet myymässä, tarkistan sitten huomisaamuna paikallisten hinta- ja varastotason ja jos tarjous houkuttelee senkin jälkeen niin voin käydä sen vaikka huomisiltana Oulusta hakemassa tai laitan pikkuveljen asialle kun taitaa siellä itse asiassa tällä hetkellä olla.
****
VAG
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Mimmi kirjoitti:Polttoainekartat loppuvat lpt:ssä paljon ennen 0,9Baria. bleederillä saat mäntäpistiäisen kylään.
Onko tietoa tai valistunutta arvausta mihin asti vakiopolttoainekartat riittävät?
****
VAG
Vastaa Viestiin