Turbo 900 ei ahda tarpeeksi... (Merkkiluokka)

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
pparkko
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Elo 07, 2003 20:37
Paikkakunta: Vantaa

Turbo 900 ei ahda tarpeeksi... (Merkkiluokka)

Viesti Kirjoittaja pparkko »

Laatikko-ongelmat vaivaa edelleen, mutta silti... Vauhtia pitää saada suorille lisää!

Eli ongelma on se, että rataluokan sääntöjen mukaan sallitaan 0.4 bar peruspaineet ja 1.0 bar ahtopaineet. Peruspaineet on kuitenkin vain noin 0.3 - mitattu siten, että otettu solenoidin sähköjohto irti ja ajettu.

Minulle on kerrottu säätämisen tapahtuvan siten, että hukkaportin tankoa pyöritetään, kunnes ahdot on 0.4 (siis solenoidi irti).
Tuo "peruspaine" sitten kertautuu siellä yläpäässä samassa suhteessa...

Pitääkö tämä mekanismi paikkansa?


Tuon tangon pyörittäminen ei kuitenkaan vaikuttanut ollenkaan peruspaineisiin, joten menikö jotain pieleen?

Ahdot myöskin nousee minusta melkoisen hitaasti.. Ainakin muiden autojen videoita katsomalla herää pieni epäilys ettei muiden boksi olisi vakio tai onko se yleensä käytössä... Tai sitten oma ei ole ehjä :(

Tavallaan ahdot oli hieman korkeammalla yläpäässä kuin ennen tuota pyörittämistä, mutta omituisesti ne ei pysy samassa arvossa. Ensin meni jopa yli baarin, sitten ahtaakin vain 0.7-0.8... :?:

Millä ahdoilla menee muuten kansipahvi, että tietää varoa?
-Miten pitkällä kuormituksella?

Vinkkejä? Ehdotuksia?

Pasi

PS. Kiitokset tiedoista, Kaide!
MR2, Focus, PIMP(rata) ja Kadetti(sora).
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

>Minulle on kerrottu säätämisen tapahtuvan siten, että hukkaportin >tankoa pyöritetään, kunnes ahdot on 0.4 (siis solenoidi irti).
>Tuo "peruspaine" sitten kertautuu siellä yläpäässä samassa suhteessa...

>Pitääkö tämä mekanismi paikkansa?

Juu..

>Tuon tangon pyörittäminen ei kuitenkaan vaikuttanut ollenkaan >peruspaineisiin, joten menikö jotain pieleen?

Oisko ite hukkaportissa jotain vikaa? esim. jumittaa auki?

>Ahdot myöskin nousee minusta melkoisen hitaasti.. Ainakin muiden >autojen videoita katsomalla herää pieni epäilys ettei muiden boksi olisi >vakio tai onko se yleensä käytössä... Tai sitten oma ei ole ehjä

No tämänki selittäis, jos hukkaportti vuotais koko ajan.

>Tavallaan ahdot oli hieman korkeammalla yläpäässä kuin ennen tuota >pyörittämistä, mutta omituisesti ne ei pysy samassa arvossa. Ensin >meni jopa yli baarin, sitten ahtaakin vain 0.7-0.8...

Oma veikkaukseni: hukkaportti jumittaa tai APC:n piuhoissa jotain hämminkiä.

>Millä ahdoilla menee muuten kansipahvi, että tietää varoa?
>-Miten pitkällä kuormituksella?

Ainakin katukäytössä ja satunnaisella tosirääkillä kestää pitkälti yli 1.5bar kunhan soppaa piisaa.
pparkko
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Elo 07, 2003 20:37
Paikkakunta: Vantaa

...

Viesti Kirjoittaja pparkko »

>>Tuon tangon pyörittäminen ei kuitenkaan vaikuttanut ollenkaan >>peruspaineisiin, joten menikö jotain pieleen?

>Oisko ite hukkaportissa jotain vikaa? esim. jumittaa auki?

Tuohon päätelmään alettiin jo päätyäkin, ajattelin kuitenkin ensin kysäistä pelkillä oireilla...

>>Ahdot myöskin nousee minusta melkoisen hitaasti.. Ainakin muiden >>autojen videoita katsomalla herää pieni epäilys ettei muiden boksi olisi >>vakio tai onko se yleensä käytössä... Tai sitten oma ei ole ehjä

>No tämänki selittäis, jos hukkaportti vuotais koko ajan.

Totta! Kihveli. Nyt loppu se tasoituksen antaminen kilpailijoille... :evil:


>>Tavallaan ahdot oli hieman korkeammalla yläpäässä kuin ennen tuota >>pyörittämistä, mutta omituisesti ne ei pysy samassa arvossa. Ensin >>meni jopa yli baarin, sitten ahtaakin vain 0.7-0.8...

>Oma veikkaukseni: hukkaportti jumittaa tai APC:n piuhoissa jotain >hämminkiä.

OK!
Mistäs kaupasta uuden hukkaportin löytäisin, olisko heittää vinkkejä?
-Näitä on varmaan muiltakin mennyt?

Jos on käytettyä myydä, saa ottaa yhteyttä: 040-5905307.


>>Millä ahdoilla menee muuten kansipahvi, että tietää varoa?
>>-Miten pitkällä kuormituksella?

>Ainakin katukäytössä ja satunnaisella tosirääkillä kestää pitkälti
>yli 1.5bar kunhan soppaa piisaa.

Ok. Sitten se ei ole ainakaan vielä mennyt, hieno juttu... :oops:

Kiitos vinkeistä! :wink:

Pasi
MR2, Focus, PIMP(rata) ja Kadetti(sora).
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Sitähän voi koittaa ottaa sen tangon irti siitä käyttövivusta ja renkata sitä, tuntuuko jumittavan. Jos se liikkuu hyvin, voi vika olla myös t03:lle niin tutussa haljenneessa pakopesässä. Tai siis se tuppaa halkeamaan siitä integroidun hukkaportin seetistä, jolloin se venttiili ei enää mene pitävästi kiinni.. Joku paikallinen turbohuolto osaa varmaan auttaa? Näkee sen kyllä itekin, kun ruuvaa sen alkukäyrän pois ja kattelee sinne sisäpuolelle, näyttääkö menevän tiiviisti kiinni/onko halkeamia.

Käytetyistä ahtimista tuota on vähän hankala vaihtaa, tuppaa pultit katkeilemaan, kun yrittää irroittaa. Nimim. kokemusta on... :?
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

..Joskin haljenneeseen pakopesään auttaa hukkaportin tiiviyteen väliaikaisesti pesän tason oikaisuhionta. Tokihan se vääntyy ajanoloon lisää ja uusi hionta on tarpeen, ellei pesästä sitä ennen kerkeä irrota paloja.. ja viedä turbiinin siipiä mennessään.
pparkko
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Elo 07, 2003 20:37
Paikkakunta: Vantaa

...

Viesti Kirjoittaja pparkko »

Vähän vielä lisäinfoa: se hukkaportin tanko pyöri "vapaasti".
Eli koko tanko pyöri sisälle asti ilman juuri minkäänlaista vastusta...

Kalvo siis rikki..?

Pasi

PS. Myykää joku mulle edukkaasti turbo tai pelkkä hukkaportti :wink:
MR2, Focus, PIMP(rata) ja Kadetti(sora).
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

kyllä se tanko minusta pyörii vaikka kalvo olisi ehjäkin. Tosin sitä pyörittämällä saa kuulemma kalvon rikki.

Oli tuosta haljenneesta pakopesästä aika havainnollistava kuva:

http://www.proturbo.fi ---> huollot
pparkko
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Elo 07, 2003 20:37
Paikkakunta: Vantaa

...

Viesti Kirjoittaja pparkko »

Aksu900 kirjoitti:kyllä se tanko minusta pyörii vaikka kalvo olisi ehjäkin. Tosin sitä pyörittämällä saa kuulemma kalvon rikki.

Oli tuosta haljenneesta pakopesästä aika havainnollistava kuva:

http://www.proturbo.fi ---> huollot
Joo, ihan ehjä se varmaankin on..

Millä vaan sen pätkimisen saisi siitä koneesta karsittua pois... :evil: :evil: :evil:
On se ***kele, kun ajoin Subarulla sekunnin paremman kierrosajan (1.39:6) KATURENKAIN kuin pätkivällä Saabilla...

Osaisiko joku auttaa tuon pätkimisen kanssa;
oireet ovat sellaiset, että ensin auto kulkee ihan ok - sitten se alkaa pätkimään: vetää, ei vedä, vetää, pamauttaa, rätkis, pauks, taas vetää, ei vedä, vetää, VETÄÄÄÄÄÄ...

Jotenkin tuo pätkiminen tuntuu liittyvän sellaiseen tilanteeseen, jossa ajetaan hidas mutka (ei kaasua) ja sitten pääsee ojentamaan nilkkaa - tuossa vaiheessa se ihan aluksi vetää ja sitten alkaa pätkimään...

Halkesi laatikon kuorikin... 8O
-Vaihteet silti toimii, öljyä vaan joka paikassa... :?:

Pasi
MR2, Focus, PIMP(rata) ja Kadetti(sora).
Vastaa Viestiin