Pakosarjojen erot/ turbon sovitus

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Pakosarjojen erot/ turbon sovitus

Viesti Kirjoittaja PVI »

Tonnarin orkkisturbo on ruvennut syömään öljyä ja pitämään erilaista vihellystä ja kitinää. Luultavasti laakerit ovat loppu ja siipi on ottanut seinään kiinni. Autohan on vm. -95 9000 2,3t steg 1:llä. Kun kukaan ei näemmä ole halukas myymäänminulle tonnarin vakioturboa, niin pitää katsoa muita mahdollisuuksia. Purkaamoilla pyytävät järjettömiä hintoja vanhoista louskuista...

Jos hommaan Volvon TD04-16t:n, niin minkälainen tuon välilaipan pitää olla. Käykö T25:sen pakosarja vai pitääkö hommata T03:seen sopiva pakosarja. Kai näitä sovituksia on suomessakin tehty. Kuinka tuollainen TO3:sen sarja virtaa verrattuna T25:sen sarjaan? Onko kukaan laittanut vinolla lähdöllä olevaa Volvon turboa tonnariin. Mistä kannattaa softaa kysellä vastaamaan rautaa? Jos jollain olis tuollainen kokoonpano 3"-putkella, niin infoa ja kuvia otetaan vastaan.

Infot myytävistä käytetyistä bolt on T25:sta tai TD04:stä otetaan YV:llä vastaan.

PVI
9-5 Aero Wagon Aut. -01
9000CDE 2,3t -95
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Vollen puhaltimen kanssa sopii tuo T03 pakosarja (tollanen paketti odottaa asennusta). Ei tuo TO3 sarja ainakaan huonommin virtaa kuin t25:n joka on pienempi reikänen ja pidempi. Luultavasti laitan tuon suoralla lähdöllä olevan puhaltimen vaikka tollanen vinokin olis.

http://www.elisanet.fi/virveleena.enken ... ew_12.html

Tuo lähtö taitaa olla lähempänä 4" tuossa vinossa.

http://www.elisanet.fi/virveleena.enken ... ew_11.html

Molemmat on Vollen puhaltimia. Ja en aio laittaa väli laippaa tuon ja pakosarjan väliin.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja PVI »

Kuinkas tuon turbon saa tuohon pakosarjaan kiinni. T25:sen pakosarjaan sen sais melkein suoraan jos vaan pulttijako sopii. Oletko jo sovittanut tuota TO3:sen pakosarjaan. Katselin tuollaista TD04-18t tuossa edellisviikolla ja sitä ei ainakaan olis saanut T03:sen pakosarjaan.
Tuossa olis yks linkki missä näkyy tuo adapteri: http://www.garaget.org/?car=27&image=22518

Kun ei nyt ole tuollasta vanhempaa pakosarjaa eikä turboakaan, niin ei oikein pääse sovittelemaan. Näyttäs tuon adapterin tarve olevan noin 40milliä..?

Eikös se hyvä olis jos turbosta olis iso vino lähtö, sais kunnon downpipen. Mistä meinaat muuten softan hommata?

PVI
9-5 Aero Wagon Aut. -01
9000CDE 2,3t -95
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Siis tuo vollen puhallin menee suoraan tuohon T03 pakosarjaan pultin paikoiltaan reikä vaan on eri mallinen. Tuo T25 sarjan laippa on iiiiiiihhhhaaaaan liian pieni! :?: Joku 4mm levy vois toimia tuossa välissä kun laittais molemmille puolille omat tiivisteet.

Hyvähän se iso olis ei ainakaan ahistais :wink:

Öööö softa? Miks? Kyllä mulla softa on mutta ei siinä ole mitään tuolle puhaltimelle erikoista (TDO4-15G, siis se pienempi kuvissa) Aeron softa paikallaan. Mutta kun kyseessä on tomaatti niin tehot on samat kuin täyspaineessakin. Softan vaihto ei ole kummoinen temppu... kunhan vain löytyy ite softa, poksin muuttaminen on helppo homma.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja PVI »

Ok, kun ei ole ollut T25:sen ja TO3:sen pakosarjaa vierekkäin, niin ei oo voinut verrata. Ainakin kun sitä vinopesäistä 18t:tä katselin niin yksi pinnapulteista näytti olevan pakko laittaa turbon puolelle kiinni. Laipan ja pakopesän väliin ei mahdu mutteria eikä avainta. Tuo 15G näyttäis menevän suoraan. Sullakin on tuossa isommassa vinopesäisessä turbossa juurikin tarkoittamani pinnapultti kiinni. TO3:sen pakosarjaa käytettäessä pinnapultit pitää laittaa pakosarjaan ja kun tuohon turbon yhteen pulttiin ei saa mutteria alapuolelle, niin on pakko käyttää adapteria välissä.

Lähinnä sitä softaa meinasin, jos laittaa T5:seen 3"putken ja tuollaisen TD04-16t:n , niin pitäis softa päivittää raudan mukaiseksi. Tiedän kyllä miten softa vaihdetaan. Pitäis vaan löytää prommeri ja vastaavalla raudalle konfattu boxi... Irtokannat on jo...

PVI
9-5 Aero Wagon Aut. -01
9000CDE 2,3t -95
pyryro
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: La Maalis 25, 2006 23:05
Paikkakunta: seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pyryro »

ite laitin just viikoloppuna tonniseem t25 tilalle t03 ja se ei ainakaan mennyt heittämällä. piti muokata: downpipe, öljyletkut, vesiletkut, ahtoputki, imuletku ja turbon kiinnitys pakosarjaan onnistui sillä että "sorvasin" vingulla turbon kiinnitys reikiä isommiksi. nuota t03:ia on vissiin monen kokoisia, mutta tuo mun oma on sama ku cosworth sierras. kaikki meni oikeastaa ongelmitta, mutta testilenkillä ahdot ei nouse ku jotain 0,1-0,2bar ja ku on vedättänyt niin turbo alkas punertamaan siitä hukkaportin kohdilta. eli onko hukkaportti kokoajan kiinni vai auki?
vapari ei oo vaihtoehto!
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

auki.
jos kiinni niin paineet tappiin.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Pitäsköhän kommentoida kun on T25 tilalla tonnarissa käynnyt td04 18t#7 T03 sarjassa kiinni.
Suoralla lähdöllä tuo ahdin mutta adapteri pala välissä että alkuperäistä dp:tä voisi suoraan käyttää.
GIK turboteknikin asennus ja täytyy sanoa että surkeaa katottavaa ollu.
No tuntuu olevan noissa ruottalaisten asennuksissa normaalilinja että jos asian voi tehä kunnolla tai huonosti niin tehään huonosti.
Paras on siis tehdä itse niin tietää kenenkä syy on.
Ilman välilaippaa ihtellä kiinni tuo ahdin mutta nieluun on hitsattuna täytepala ettei reikä olisi enää pyöreä kuten alunperin vaan saisi paremmin tiivistymään T03 tiivisteen kanssa.
Vinolla lähdöllä oleva #7 olis mielestäni tonnarissa kätevämpi DP:n kannalta.
Sais jopa mahtumaan 3" putken alusta lähtien kun ei tekis niin tiukkaa vesipumpun kanssa.


Tuolla viimeks tuli asiasta tuumailtua http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=375570
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Vastaa Viestiin