Mitenkähän tuon EGR:n saisi fiksuimmin tulpattua 2.2TiD:ssä?
Noissa koneissa aika vakavakin ongelma on imupuolen karstoittuminen, josta tuolla OCF:n puolella on aika karmaisevia kuvia.
Sieltä löytyy myös jonkinmoiset ohjeet putsauksen ja tulppauksenkin suorittamiseen, mutta mutta...
EGR-venttiilin aukeamisen estäminen on siellä esitetty tehtäväksi niin että huijataan lisävastuksella EGR:n ohjauselektroniikkaa ja tulpataan tuo EGR:n putki. Ilmeisesti tuo EGR:n toiminta vaikuttaa myös pumpun ajoitukseen eli se huijaus ei välttämättä ole se paras mahdollinen toimenpide. Vai onko?
Koska täällä palstoilla pyörii todellisia Saab-guruja ja autotekniikan asiantuntijoita niin kertokaapa kuinka tuo EGR saadaan tulpattua niin että se ei vaikuta moottorinohjaukseen eikä syty virhevalot...
Onko EGR-ventiilissä asentotunnistin?
Sijaitseeko tuo mahdollinen lämpötila-anturi tai joku muu anturi, joka ohjaa tuota venttiilin toimintaa itse EGR-venttiilissä vai jossakin muualla?
Yksinkertaisinta olisi ilmeisesti asettaa EGR-venttiilin venttiililautasen alle venttiilin liikeradanpituusmitan paksuinen tulppa, mutta se edellyttäisi sitä että tuo anturi joka ohjaa EGR-venttiilin aukenemista sijaitsee jossakin muualla kuin itse venttiilissä eikä EGR-venttiilissä saisi olla asentotunnistinta.
Voisiko joku siis selvittää kuinka tuo tulppaus tulisi hoitaa oikein?
Kuinka EGR-venttiili tukitaan DIESELissä?
Joo, onhan siitä ollut juttua siellä jos täällä ja sekin on totta että jonkin verran tuo ikäkin vaikuttaa asiaan.
No, tuo minun kärry on vuosimallia -02 jos siitä olisi jotakin apua.
Todennäköisesti tuohon asiaan ei sitten ole yksiselitteistä vastausta...
Asia vaatisi varmasti enemmänkin perehtymistä moottorin filosofiaan, mutta kun merkkiliikkeessä ei ole kirjaston tyyppistä lukusalia, johon voisi mennä omaa autoaan koskevaa dataa tutkimaan niin hiukan työlästä tämä on...
No, tuo minun kärry on vuosimallia -02 jos siitä olisi jotakin apua.
Todennäköisesti tuohon asiaan ei sitten ole yksiselitteistä vastausta...
Asia vaatisi varmasti enemmänkin perehtymistä moottorin filosofiaan, mutta kun merkkiliikkeessä ei ole kirjaston tyyppistä lukusalia, johon voisi mennä omaa autoaan koskevaa dataa tutkimaan niin hiukan työlästä tämä on...

Voihan täällä pyöriä saab-guruja, mutta dieseleitä on saabeissa ollut niin lyhyen aikaa että tietämys on luultavasti melko pitkälle mutua, varsinkin virittelyissä ja ranetuksissa. :)
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83