93t sport kirjoitti:Ykkönen tosiaan on aika vaisu, tossa viriboxissa se on todella vaisu kun vertaa sitten muihin vaihteisiin mutta eipä siitä lisäpotkusta pal hyötyä oliskaan kun nytkin jo sutii ihan tarpeeksi.
No toi ykkösen vaisuus johtuu virisoftassa olevasta momentinrajoittimesta. Ykkösellä turbo ahtaa maksimissaan peruspaineen, kakkonen noin 1.1 bar ja vaihteilla 3-5 1.2-1.27 bar riippuen steg -asteesta. Kaikki em. lukemat siis BSR/SP -softalla. Toi ykkösen vaisuus virisoftassa johtuu siitä, että muiden vaihteiden max.ahtoja on kasvatettu, mutta ykkösen ahdot on pidetty vakiona. Sitä vain mieltää hetken virisoftalla ajettuaan, että onpas toi ykkönen vaisu muihin vaihteisiin verrattuna.
No sitten sopii tietysti kysyä, että miksi 1. ja 2. -vaihteella on yleensäkään noita momentinrajoittimia? Niillä yritetään estää kahta asiaa tapahtumasta, nimittäin pyörien sutimista ja vaihdelaatikon hajoamista. Ainakin NG900:ssa (varmaan myös OG9-3:ssa ja 9-5:ssa) kaksi ensimmäistä vaihdetta on toteutettu neulalaakerein ja loput kuulalaakerein, ja totta kai tuo neulalaakeri on herkempi hajoamaan kuin kuulalaakeri joutuessaan kunnon rasitukseen.
Mun auton softassa ahdot on rajoitettu ainoastaan ekalla vaihteella, jolloin turbo puskee 0.5 bar max.ahdot. Kaikki muut vaihteet (2-5) puskee 1.3 bar max.ahdot. Kun olin hommaamassa tuota softaa, niin kyselin huolestuneena Maptunilta, että voiko 2 -vaihde mennä rikki, kun max.ahdot on 1.3 bar. Mulle vastattiin, että kyllä 2 -vaihteen pitäisi kestää se, kunhan vaihtaa vaihteita asiallisesti (ei väkivaltaa), ei täyskaasukiihdytä kakkosella pienestä nopeudesta pyörät lintassa, eikä täyskaasukiihdytä kakkosvaihteella kuoppaisella tiellä.
No tuli taas (jälleen kerran) lauottua aika offtopic -tekstiä, mutta menköön