Turbon jälkiasennus?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
DreamEvil
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2007 12:37
Paikkakunta: Karkkila/Loppi

Turbon jälkiasennus?

Viesti Kirjoittaja DreamEvil »

Elikkäs kyseessä on Saab 900i 2.1 16valve 1992, ja eilen ystävieni avustuksella saimme villin vision... se on pakko turbottaa koska on vanhempi kuin -94 (päästölaki). Eli kyseessä olisi ensimmäinen turbon asennus, mitä kaikkea moinen projekti vaatii paitsi siis pitkää pinnaa ja rahaa, koska tupakkia on ja työpaikkakin, niin molempia pitäisi löytyä 8) mutta tuota siis...

Olisikos täällä ketään projektin tehnyttä? Tarkoituksenani ei kuitenkaan alkaa hiuksia halkomaan jne. Projektin suunnitelma on laittaa pieni turpo sabaan, suunnitelmissa ei ole purituspaineiden muuttelua, vaan tarkoituksena on hakea vakiostakoneesta se +20% laintarjoamien helpotteiden nojalla, tai jotain :twisted: koska siis autossa on, ainakin rekisterin mukaan 138hp, tarkoitus olisi vain nostaa sitä se 20%, ettei mene liian monimutkaiseksi tämäkin touhu. Jos jollain muullakin olisi villejä visiota/toteutuksia tälläisestä ottaisin mieluusti mielipiteitä vastaan, taikka sitten karkeita piirrustuksia.

Mutta taas kerran, kiitos etukäteen

Muuten, ennenkuin joku ehtii kommeintoimaan, nyt on jarrut kunnossa :D
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=33471

Vaparin kone ja turbo pultattu kiinni, lähemmäs 300hv. Selaa topikista tarvittavat muutokset ja varaa liuta vaihdelaatikoita, vetoniveliä ja kansipahveja, niin hyvä tulee :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Ja jottei todellisuus hämärtyisi katsastuksen suhteen,niin tässä suora lainaus Pro-Turbon netti sivuilta
Auton ahtamista suunnitellessa on hyvä pitää mielessä vallitsevat säädökset:

ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:

Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.

ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:

Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.

vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:

Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.

Lisäksi on otettava huomioon yleiset moottorinvaihtoa koskevat säädökset. Ilman erillistä lupaa moottorin teho ja paino ei saa ylittää yli 20% mallisarjan tehokkaimman moottorin arvoja ja ajoneuvo on muutettava jarrujen ja alustan osalta vastaamaan mallisarjan tehokkaimman version rakenteita.

Lisätietoja rakennussäädöksistä osoitteesta: http://www.ake.fi
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

eli onko rekisteröity -91 vai -92 :wink: :?:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
DreamEvil
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2007 12:37
Paikkakunta: Karkkila/Loppi

1992

Viesti Kirjoittaja DreamEvil »

Ensirekisteröinti on vuodelta 1992 :x
Vetää mielen apeaksi, *piiiiiiiiiip* päästömittaukset!!!

Siis elikkä tästä voitaneen vetää johtopäätöksiä = muistin päästölain väärin, autoon ei tule turboa tuolla mittauksen hinnalla... :mrgreen:

Huoh... vinkkejä otetaan vastaan
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24614
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ostat turbo saabin taitaa olla halvin konsti saada lisähevosia!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
DreamEvil
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2007 12:37
Paikkakunta: Karkkila/Loppi

taikka

Viesti Kirjoittaja DreamEvil »

Taikka sitten laitamme vaan turbon sabaan ja käydään kerran alastarossa... tosin kahdella autolla jossa toisessa on perässä traileri :twisted:
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Mites tekniikan vaihtaminen alkuperäisestä turbosta sitten? Saisi toimivan ja varman tekniikan itse ranetetun sijasta.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
DreamEvil
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2007 12:37
Paikkakunta: Karkkila/Loppi

ehkä

Viesti Kirjoittaja DreamEvil »

Taitaa alkaa projekti kasvaa liian suureksi verrattuna mielenkiintooni :wink:
Mutta siis *mietintä tauko*, pitää alkaa tutkailemaan mitä moinen motti kustantaisi, ja todella pohtia sitä miten pitkälle oma mielenkiinto vetää...

Mitäs moinen rojekti vaatisi? Tuleeko moottorinkorvin muuttoa taikka jotain muita mielenkiintoista? Vai pääseekö pultit auki pultit kiinni periaatteella eteenpäin? Kommeintoikaa toki lisää että saan lisää ideoita, koska suunnitelmat on aivan auki...

Kiitos ja kumarrus
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ehkä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

DreamEvil kirjoitti: Mitäs moinen rojekti vaatisi? Tuleeko moottorinkorvin muuttoa taikka jotain muita mielenkiintoista? Vai pääseekö pultit auki pultit kiinni periaatteella eteenpäin? Kommeintoikaa toki lisää että saan lisää ideoita, koska suunnitelmat on aivan auki...

Kiitos ja kumarrus
Tämän kun luet läpi niin selvii moni asia:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=22786

Kansi ja imusarja kannattaa säilyttää siitä 2.1:sta.
Tekniikan sähköineen päivineen löydät vaikka minulta. YV:llä siitä lisää.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: ehkä

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

DreamEvil kirjoitti:Taitaa alkaa projekti kasvaa liian suureksi verrattuna mielenkiintooni
Vähemmällä työllä taitaa kuitenkin tekniikka vaihtua kuin mitä "omaturbon" toimimaan saaminen vaatisi. :roll:
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Re: ehkä

Viesti Kirjoittaja axtec »

DreamEvil kirjoitti: Vai pääseekö pultit auki pultit kiinni periaatteella eteenpäin?
taitaa aikapitkälti mennä juuri noin
Vastaa Viestiin