Jyrkempi nokka
Mites jos 99:n ruiskumallin nokan (b-kone k-jetillä) kävisi hiotuttamassa niin millainen asteluku olisi sopiva ihan arkikäyttöön?
Ts. olisi kätevä jos kone kävisi tyhjäkäyntiä alle 1500rpm ja heräisi alle 4000rpm mutta olisi vähän normaalia ylävireisempi?
Entäs kuinka paljon mahtaisi hionnasta tulla eroa venanvälyksiin eli löytyykö¨tarpeeksi paksuja säätöpaloja venttiileihin?
Olisi pari ruiskun nokka-akselia joista tuon käytetyn voisi käyttää hiottavana.
Ts. olisi kätevä jos kone kävisi tyhjäkäyntiä alle 1500rpm ja heräisi alle 4000rpm mutta olisi vähän normaalia ylävireisempi?
Entäs kuinka paljon mahtaisi hionnasta tulla eroa venanvälyksiin eli löytyykö¨tarpeeksi paksuja säätöpaloja venttiileihin?
Olisi pari ruiskun nokka-akselia joista tuon käytetyn voisi käyttää hiottavana.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ja meinaat vääntöaluetta pienentää ja samalla vaihtaa välityksiä pidemmäksi?Varmaan tulee kiva ajettava..
Yleensä muuten turbomoottorit toimii parhaiten vakionokilla,kilpalaitteet sitten erikseen.Kireä nokkahan tarvisi enemmän ennakkoa ja turbon takia taas pitäisi myöhästyttää.. :?:Vai oonko ihan hakoteillä?
Yleensä muuten turbomoottorit toimii parhaiten vakionokilla,kilpalaitteet sitten erikseen.Kireä nokkahan tarvisi enemmän ennakkoa ja turbon takia taas pitäisi myöhästyttää.. :?:Vai oonko ihan hakoteillä?
No eipä ole löytynyt turbohiluja enkä nyt just samantien ole välityksiäkään muuttamassa (koska loota pitäisi vaihtaa samalla 5-vaihteiseksi).tomaatti kirjoitti:Ja meinaat vääntöaluetta pienentää ja samalla vaihtaa välityksiä pidemmäksi?Varmaan tulee kiva ajettava..
Yleensä muuten turbomoottorit toimii parhaiten vakionokilla,kilpalaitteet sitten erikseen.Kireä nokkahan tarvisi enemmän ennakkoa ja turbon takia taas pitäisi myöhästyttää.. :?:Vai oonko ihan hakoteillä?
Ajattelin kokeilla ensin jotain peintä viriä kuten nokkaa, peltipakosarjaa jne.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Joo tarkoitus olisi seiskat (tai kutoset) laittaa, mutta siis mieluiten jokin 99:n 5v laatikko jossa sellaiset jo ovat valmiina.tomaatti kirjoitti:Juu,en minä tolla turbojutulla sinun projektia tarkoittanutkaan.Kirjoitit vaan että meinaat 7 enskan vaihtaa siihen peliisi.
Eikös sulla muuten ollu se ihka uusi b moottori?Mikset muuten laita sitä tuohon projektiisi?
En taida malttaa laittaa tuohon tota uutta konetta, ainakaan ennenkuin tiedän missä kunnossa vanha on.
Melkein tuo uusi kone kuuluisi johonkin kunnolliseen entisöintikohteeseen, ei niinkään omaan ruppanaani.
Eli ts. se on myynnissä jos joku moista tarvitsee, hintaa 300e.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ei vaihdu, mukana saat kyllä kierroksen loppuunajettuja 99:n renkaita ja kajakin yhden rupisen peltivanteen joka maalattu valkoiseksi.Suppari kirjoitti:Vaihtuisiko päittäin moskvitsin vanhoihin rättirenkaisiin?ng900aero kirjoitti: Eli ts. se on myynnissä jos joku moista tarvitsee, hintaa 300e.
Kerros suppari noista nokkahommista kun taidat olla virihommiin perehtynyt eli minkälainen asteluku olisi sopiva normiajoon?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vähän sama asia, jos kysyisi teiltä mitä minä tänään söisin, kun ette tiedä mitä kaapista löytyy
Pitäisi ekana tietää kaikki koneen arvot, jotta voisi laskea staattisen puristussuhteen ja sen perusteella sovitella siihen nokkaa ja laskea dynaaminen puristussuhde, jotta se nokka osuu vähänkään tontille.
Myöskin käyttötarkoitus ja ominaisuudet mitä koneelta toivotaan merkitsee aika oleellisesti.Kierrokset, vääntöalueet ja jne.
Jos kyseessä on sinnepäin viritys, niin silloin voidaan puhua pelkistä kokonais asteista ja unohtaa muut asteet, puristussuhde ym.
Silloin voidaan heittää tälläisia lonkka lukuja, eli nokkaan kokanaisasteita n 270-280- ja nostoa niin paljon, kuin hiomalla saa, kaivaa sitten mäntiin taskut,jos onnistuu saamaan liikkaa nostoa

Pitäisi ekana tietää kaikki koneen arvot, jotta voisi laskea staattisen puristussuhteen ja sen perusteella sovitella siihen nokkaa ja laskea dynaaminen puristussuhde, jotta se nokka osuu vähänkään tontille.
Myöskin käyttötarkoitus ja ominaisuudet mitä koneelta toivotaan merkitsee aika oleellisesti.Kierrokset, vääntöalueet ja jne.
Jos kyseessä on sinnepäin viritys, niin silloin voidaan puhua pelkistä kokonais asteista ja unohtaa muut asteet, puristussuhde ym.
Silloin voidaan heittää tälläisia lonkka lukuja, eli nokkaan kokanaisasteita n 270-280- ja nostoa niin paljon, kuin hiomalla saa, kaivaa sitten mäntiin taskut,jos onnistuu saamaan liikkaa nostoa

Unohtakaa koko homma, kyse oli kuitenkin vakiokoneeseen laitettavasta normaalia jyrkemmästä nokasta (koneessa k-jetti, iskutilavuus 1985, puristussuhde 1:8.5, vakioventtiilit, tulossa peltisarja, tehotavoite +- 10hv)
Pareet kuiteskin käydä koneistamon juttusilla

Pareet kuiteskin käydä koneistamon juttusilla

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Heittäisin hihasta 280-290ast nokka ja n.10-11mm nostolle. Lobe sinne 104-108 paikkeille. Mulla oli omassa Opelin CIH koneessa Saabin k-jetin kanssa tollanen 290 ast, 104, 10.6mm nostolla oleva ja kävi nätisti tyhmä käyntiä (n.800rpm) ja kulki ja toimi hyvin. Sama nokka edelleen mutta tuplat vain k-jetin tilalla.ng900aero kirjoitti:Unohtakaa koko homma, kyse oli kuitenkin vakiokoneeseen laitettavasta normaalia jyrkemmästä nokasta (koneessa k-jetti, iskutilavuus 1985, puristussuhde 1:8.5, vakioventtiilit, tulossa peltisarja, tehotavoite +- 10hv)![]()
Pareet kuiteskin käydä koneistamon juttusilla
GT motors tai R-koneistamo
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
No tuolla rutulla ei sinne kovin ihmeellistä nokkaa kannata laittaa.ng900aero kirjoitti:Unohtakaa koko homma, kyse oli kuitenkin vakiokoneeseen laitettavasta normaalia jyrkemmästä nokasta (koneessa k-jetti, iskutilavuus 1985, puristussuhde 1:8.5, vakioventtiilit, tulossa peltisarja, tehotavoite +- 10hv)![]()
Pareet kuiteskin käydä koneistamon juttusilla
Aloita sillä, että nostat puristussuhteen järkitasolle ja muista quench, eli mäntä lähelle kantta yläkuolokohdassa.. Siisti kannet kanaviltaan ja muotoile palotilaa,jos tarpeen. Peltisarja ja rukkaat k-jettiä hiukan,niin kyllä sieltä löytyy löylyä sitten enemminkin kuin tuo +10hv.
Mutta toi puristussuhde on aika pliisu, jos ajatellaan edes jotenkin laulavaa vaparia.. sytkää joudut myös käpelöimään, mutta kaikki nuo on ihan kannattavaa puuhaa ja niistä kyllä saa ihan kivasti lisää potkua, mutta pelkkä nokan vaihto on tavallaan homman jättämistä puolitiehen.