Jyrkempi nokka

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mites jos 99:n ruiskumallin nokan (b-kone k-jetillä) kävisi hiotuttamassa niin millainen asteluku olisi sopiva ihan arkikäyttöön?
Ts. olisi kätevä jos kone kävisi tyhjäkäyntiä alle 1500rpm ja heräisi alle 4000rpm mutta olisi vähän normaalia ylävireisempi?
Entäs kuinka paljon mahtaisi hionnasta tulla eroa venanvälyksiin eli löytyykö¨tarpeeksi paksuja säätöpaloja venttiileihin?
Olisi pari ruiskun nokka-akselia joista tuon käytetyn voisi käyttää hiottavana.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Ja meinaat vääntöaluetta pienentää ja samalla vaihtaa välityksiä pidemmäksi?Varmaan tulee kiva ajettava..

Yleensä muuten turbomoottorit toimii parhaiten vakionokilla,kilpalaitteet sitten erikseen.Kireä nokkahan tarvisi enemmän ennakkoa ja turbon takia taas pitäisi myöhästyttää.. :?:Vai oonko ihan hakoteillä?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tomaatti kirjoitti:Ja meinaat vääntöaluetta pienentää ja samalla vaihtaa välityksiä pidemmäksi?Varmaan tulee kiva ajettava..

Yleensä muuten turbomoottorit toimii parhaiten vakionokilla,kilpalaitteet sitten erikseen.Kireä nokkahan tarvisi enemmän ennakkoa ja turbon takia taas pitäisi myöhästyttää.. :?:Vai oonko ihan hakoteillä?
No eipä ole löytynyt turbohiluja enkä nyt just samantien ole välityksiäkään muuttamassa (koska loota pitäisi vaihtaa samalla 5-vaihteiseksi).
Ajattelin kokeilla ensin jotain peintä viriä kuten nokkaa, peltipakosarjaa jne.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Juu,en minä tolla turbojutulla sinun projektia tarkoittanutkaan.Kirjoitit vaan että meinaat 7 enskan vaihtaa siihen peliisi.

Eikös sulla muuten ollu se ihka uusi b moottori?Mikset muuten laita sitä tuohon projektiisi?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tomaatti kirjoitti:Juu,en minä tolla turbojutulla sinun projektia tarkoittanutkaan.Kirjoitit vaan että meinaat 7 enskan vaihtaa siihen peliisi.

Eikös sulla muuten ollu se ihka uusi b moottori?Mikset muuten laita sitä tuohon projektiisi?
Joo tarkoitus olisi seiskat (tai kutoset) laittaa, mutta siis mieluiten jokin 99:n 5v laatikko jossa sellaiset jo ovat valmiina.
En taida malttaa laittaa tuohon tota uutta konetta, ainakaan ennenkuin tiedän missä kunnossa vanha on.
Melkein tuo uusi kone kuuluisi johonkin kunnolliseen entisöintikohteeseen, ei niinkään omaan ruppanaani.
Eli ts. se on myynnissä jos joku moista tarvitsee, hintaa 300e.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Jos olis h-motti niin välittömästi ostasin pois.Näyttäs olevan hyvä hinta/laatu suhde.No ehkäpä kaikilla b-mootoristen autojen omistajilla on jo tuollainen uusi ja tehtaan laatikossa..
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

ng900aero kirjoitti: Eli ts. se on myynnissä jos joku moista tarvitsee, hintaa 300e.
Vaihtuisiko päittäin moskvitsin vanhoihin rättirenkaisiin?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Suppari kirjoitti:
ng900aero kirjoitti: Eli ts. se on myynnissä jos joku moista tarvitsee, hintaa 300e.
Vaihtuisiko päittäin moskvitsin vanhoihin rättirenkaisiin?
Ei vaihdu, mukana saat kyllä kierroksen loppuunajettuja 99:n renkaita ja kajakin yhden rupisen peltivanteen joka maalattu valkoiseksi.

Kerros suppari noista nokkahommista kun taidat olla virihommiin perehtynyt eli minkälainen asteluku olisi sopiva normiajoon?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

ng900aero kirjoitti:Kerros suppari noista nokkahommista kun taidat olla virihommiin perehtynyt eli minkälainen asteluku olisi sopiva normiajoon?
Joku sellainen joka pyörii 180astetta kun kone pyörii 360.

Soita gt motoriin.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
walderama
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 10:36

Viesti Kirjoittaja walderama »

Vähän sama asia, jos kysyisi teiltä mitä minä tänään söisin, kun ette tiedä mitä kaapista löytyy :lol:

Pitäisi ekana tietää kaikki koneen arvot, jotta voisi laskea staattisen puristussuhteen ja sen perusteella sovitella siihen nokkaa ja laskea dynaaminen puristussuhde, jotta se nokka osuu vähänkään tontille.
Myöskin käyttötarkoitus ja ominaisuudet mitä koneelta toivotaan merkitsee aika oleellisesti.Kierrokset, vääntöalueet ja jne.

Jos kyseessä on sinnepäin viritys, niin silloin voidaan puhua pelkistä kokonais asteista ja unohtaa muut asteet, puristussuhde ym.
Silloin voidaan heittää tälläisia lonkka lukuja, eli nokkaan kokanaisasteita n 270-280- ja nostoa niin paljon, kuin hiomalla saa, kaivaa sitten mäntiin taskut,jos onnistuu saamaan liikkaa nostoa :lol:
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

walderama kirjoitti:Vähän sama asia, jos kysyisi teiltä mitä minä tänään söisin, kun ette tiedä mitä kaapista löytyy :lol:
Jotain tällaista tuossa hain takaa :D
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Unohtakaa koko homma, kyse oli kuitenkin vakiokoneeseen laitettavasta normaalia jyrkemmästä nokasta (koneessa k-jetti, iskutilavuus 1985, puristussuhde 1:8.5, vakioventtiilit, tulossa peltisarja, tehotavoite +- 10hv) :D
Pareet kuiteskin käydä koneistamon juttusilla ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

ng900aero kirjoitti:Unohtakaa koko homma, kyse oli kuitenkin vakiokoneeseen laitettavasta normaalia jyrkemmästä nokasta (koneessa k-jetti, iskutilavuus 1985, puristussuhde 1:8.5, vakioventtiilit, tulossa peltisarja, tehotavoite +- 10hv) :D
Pareet kuiteskin käydä koneistamon juttusilla ;)
Heittäisin hihasta 280-290ast nokka ja n.10-11mm nostolle. Lobe sinne 104-108 paikkeille. Mulla oli omassa Opelin CIH koneessa Saabin k-jetin kanssa tollanen 290 ast, 104, 10.6mm nostolla oleva ja kävi nätisti tyhmä käyntiä (n.800rpm) ja kulki ja toimi hyvin. Sama nokka edelleen mutta tuplat vain k-jetin tilalla.

GT motors tai R-koneistamo

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
walderama
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 10:36

Viesti Kirjoittaja walderama »

ng900aero kirjoitti:Unohtakaa koko homma, kyse oli kuitenkin vakiokoneeseen laitettavasta normaalia jyrkemmästä nokasta (koneessa k-jetti, iskutilavuus 1985, puristussuhde 1:8.5, vakioventtiilit, tulossa peltisarja, tehotavoite +- 10hv) :D
Pareet kuiteskin käydä koneistamon juttusilla ;)
No tuolla rutulla ei sinne kovin ihmeellistä nokkaa kannata laittaa.
Aloita sillä, että nostat puristussuhteen järkitasolle ja muista quench, eli mäntä lähelle kantta yläkuolokohdassa.. Siisti kannet kanaviltaan ja muotoile palotilaa,jos tarpeen. Peltisarja ja rukkaat k-jettiä hiukan,niin kyllä sieltä löytyy löylyä sitten enemminkin kuin tuo +10hv.
Mutta toi puristussuhde on aika pliisu, jos ajatellaan edes jotenkin laulavaa vaparia.. sytkää joudut myös käpelöimään, mutta kaikki nuo on ihan kannattavaa puuhaa ja niistä kyllä saa ihan kivasti lisää potkua, mutta pelkkä nokan vaihto on tavallaan homman jättämistä puolitiehen.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Juu ruttu on turbo tasolla joten lähemmäksi 11 pitäis saada jotta sillä jotain tekis.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin