9-5 ahtopaineet melko korkeella?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Eihä se muitten syy oo jos o nii laiska kattoon et missä o vika. Tulee se perinteine: "hyvin kulki siihen asti kunnes...." Käyttämällä vähänkään päätä niin autonne säilyis ehyenä pitempään eikä tarvis olla haukkumassa saappeja tuola kylillä et on ne paskoja ku ei kestä. Omaa tyhmyyttänne....
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Tosiaan tuo 300hv on on 9-5:n vakio pannulle ihan liikaa :evil:


Vakio Aeron pannussa noissa tehoissa loppuu jo ainakin turbo,suuttimet,männät myös putkisto ja cuuleri on perseestä :wink:

Tuossa kuvia Aeron koneesta missä oli viallinen immu
http://www.kotikone.fi/pasi.karell/Mant ... kassa.html
Saab 9-3 TTID Vector 2008
saapiko olla
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 08:59

Viesti Kirjoittaja saapiko olla »

Kaikkein viisain mahtanee olla heittää koko roska immu menemään ja laittaa oikea ruisku tilalle. Perusasiat kuntoon ja alkaa sitten puhumaan mäntien kystävyydestä. Onko täällä foorumilla paljon nuita t7 autoja, missä on nämä perusasiat kunnossa ja sen jälkeen puhuttu niitten mäntien kestävyyksistä?
No saapi tietenki
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Ei kannata joka asiassa kuitenkaan keksiä pyörää uudestaan. T7 autoja on viritetty jo paljon, tälläkin foorumilla on niitä jotka ovat virittäneet tai virityttäneet autonsa. Männät ovat ihan oikeasti heikko lenkki muuten väkivahvassa moottorissa.
Aki Peltola #1132
saapiko olla
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 08:59

Viesti Kirjoittaja saapiko olla »

Juu. En kysellyt onko niitä viritetty ja tiedän että on. Kyselen käyttäjiltä kommentteja jotka on tuon vakio moottoriohjauksen vaihtanu aftermarket versioon, kertokaa kaikki vaihdetut osat ja muutokset ja mikä oli moottoririkon todellinen syy. Vielä en ole tältä foorumilta löytänyt haulla, kuin nakutuksen aiheuttamat viat ja voitelu ongelmat.
No saapi tietenki
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

No männät on paskat. Se on ihan 100% fakta vaikka itkee ja seisoo päällään. "perusasiat kunnossa" tarkottaa tässä tapauksessa että männät vaihdetaan parempiin.

Vastauksia kysymykseesi et varmaankaan löydä, kaikki jotka menevät riittävän pitkälle vaihtaakseen moottorinohjauksen vaihtaa kyllä männätkin samalla.
Aki Peltola #1132
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja SonmH »

Kuka vaihtaa moottorinohjauksen johonkin muuhun ellei edes ole tarkoitus saada lisää tehoa??
Väitätkö todella että se olisi jollain tavalla kannattavaa??
Ainut asia minkä vuoksi sellaisen tekisi olisi se että on liikaa rahaa ja aikaa... tuskin silloinkaan!!!
saapiko olla
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 08:59

Viesti Kirjoittaja saapiko olla »

Oishan se mukava ajella closed loop eculla, edut, mitä ne on? Cp:llä on ainakin t5 valmista mäntää, etä tuohon t7 mottiin? En vielä ole päässyt mäntiä katselemaan, mutta kovasti on ilmeisesti sitten eroa kun t5 männillä penkitetään yli 500hv:n tehoja ja t7 ei edes kolmensadan...tää oon tätä...
No saapi tietenki
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

saapiko olla kirjoitti:Oishan se mukava ajella closed loop eculla, edut, mitä ne on? Cp:llä on ainakin t5 valmista mäntää, etä tuohon t7 mottiin? En vielä ole päässyt mäntiä katselemaan, mutta kovasti on ilmeisesti sitten eroa kun t5 männillä penkitetään yli 500hv:n tehoja ja t7 ei edes kolmensadan...tää oon tätä...
Kyllä T7:n löytyy yhtäläillä hyviä mäntiä, esim Wössner ja JE
Saab 9-3 TTID Vector 2008
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

saapiko olla kirjoitti:Oishan se mukava ajella closed loop eculla, edut, mitä ne on? Cp:llä on ainakin t5 valmista mäntää, etä tuohon t7 mottiin? En vielä ole päässyt mäntiä katselemaan, mutta kovasti on ilmeisesti sitten eroa kun t5 männillä penkitetään yli 500hv:n tehoja ja t7 ei edes kolmensadan...tää oon tätä...
Closed loopissahan se Trionic seiskakin vetelee suuren osan ajastaan.. En nyt oikein tiedä mitä ajat takaa, mutta minusta wideband lambdan avulla closed loopissa ajelu täyskaasullakin on aika turhaa ja jopa vähän arveluttavaakin. Kyllä se moottorinohjaus pitää olla sen verran hyvin säädetty, ettei seokset karkaa käsistä. Ja entäpä sitten kun lambda-anturi hajoaa? Kalibroidakkin se pitäisi puhtaalla ilmalla aika usein.
Itse ajelen wb:llä varustetulla itse ohjelmoitavalla moottorinohjauksella ja vallan hyvin pysyy parametrit hanskassa vaikka ei closed looppia jatkuvasti pitäisi päällä. Eri asia tietysti pitää AFR-mittaria jatkuvasti näkösällä rankemmin viritetyssä autossa, ehdottomasti hyvä idea nakutusvalon ja ahtailla pakopesillä varustetuilla ahtimilla EGT:n kanssa..

T7 on kuitenkin tällä hetkellä vakioautojen moottorinohjauksista ehdottomasti sieltä kehittyneimmästä päästä (mm. suorasytytyksen ionisaatiomittaus, sähköisen kaasuläpän ohjaus, MAF+MAP+IAT anturit). Ainoa syy miksi sitä haukutaan on se, etteivät tämänhetkiset viripuljut Hirschiä lukuunottamatta yksinkertaisesti osaa tehdä sille toimivaa ja luotettavaa virisoftaa.

Niin ja T7 männät ja renkaat ovat todellakin totaalisen erilaisia vrt. T5 kaluihin, matalakitka on avainsana. T5 mäntienkin kohdalla 500+ tehoilla hieman kaksi eri asiaa se, että kestääkö ne penkitystä ja muutamia lyhyitä vetoja vai kestääkö ne jatkuvaa kovaa rääkkiä jossa täysiä tehoja käytetään koko ajan (tyyliin rata-ajo). Vaikuttaa aika ilmeiseltä että ensinmainittua kestävät kyllä, mutta jälkimmäisessä antautuvat melko lyhyessä ajassa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saapiko olla
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 08:59

Viesti Kirjoittaja saapiko olla »

onko kenelläkään ohjelmoitu tuota imm sisääntuloa eri anturityypille? en taho tuota imm:ua. Lisäksi laajakaista?
No saapi tietenki
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

saapiko olla kirjoitti:onko kenelläkään ohjelmoitu tuota imm sisääntuloa eri anturityypille? en taho tuota imm:ua. Lisäksi laajakaista?
ota MAFin liitin irti, sillähän siitä selviää... Laskaa tämän jälkeen ilmamassavirran kuten normi speed density ohjaus (RPM, MAT, MAP, VE). Vai tarkoititko että haluat laittaa sinne toisen tyyppisen immun?
Jos näin niin mikäköhän mahtaa olla se hyöty?

Laajakaista kannattaa sitten laittaa ihan externaalina, sillä ei se ECU sillä tiedolla mitään tee kun koko anturia ei lueta open loop tilassa ja closed looppia varten se resoluutio ei ainakaan ko. vaihdon myötä parane.

Jos ongelmia välttämättä haluaa niin suosittelen lämpimästi kääntymään jonkun pelle svenssonin puoleen, että turaa sulle sellaisen softa missä ko. muutokset tehty :lol:
#1730
500whp.net member
saapiko olla
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 08:59

Viesti Kirjoittaja saapiko olla »

Laajakaista ilman muuta vain ulkoisena. Laitoin jo eilen ympäri Ruotsia postia, asian tiimoilta. Nyt kun ajaa tämä keskustelu siihen, että pitää alkaa hi-po osaa tilaamaan, kaikkeen sitä pitää sotkiä kätesä. :(
No saapi tietenki
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

SEPA kirjoitti:Siistii hajottaa kone ja sit itkee täällä.Jee
just nii, sen siitä saa ku virittää.

Ei vaa, hommaa softalle sopiva ahrin. Kokemuksella takavuosina yx paukahti överisoftan takii.
9-3.1972
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

saapiko olla kirjoitti:Oishan se mukava ajella closed loop eculla, edut, mitä ne on? Cp:llä on ainakin t5 valmista mäntää, etä tuohon t7 mottiin? En vielä ole päässyt mäntiä katselemaan, mutta kovasti on ilmeisesti sitten eroa kun t5 männillä penkitetään yli 500hv:n tehoja ja t7 ei edes kolmensadan...tää oon tätä...


Ai ei t7:sta penkitetä yli 300 8O onx joku todistanu :?:
9-3.1972
Vastaa Viestiin