Saabin osto virimielessä.

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

AnttiR kirjoitti:Tuntuu pieneltä rahalta toi 2000 euroa , jos haluaa luotettavan .Tehojen puolesta ei varmaankaan tarvitse käyttää niinkään paljon.

1.virisofta -600-800 E
Ei taida -80 luvun tonnariin ihan noin paljon kustantaa...hintaluokka 50-200€
AnttiR kirjoitti: 2,ilmansuodatin 50-100E
Turha muutos alle 400hp tehoilla (isot pojat ainakin näin väittää) 0€
AnttiR kirjoitti: 3.pakoputki mukaan lukien katti ja dp 1200-2500
Katti 100€ (jos edes on), DP 250€ uutena, loppuputki on optional. Rahamiehet tietysti tilaa Maptuunilta kiiltävää forever-takuulla olevaa rosteriputkea alusta loppuun.
AnttiR kirjoitti: 4.isompi välijäähdytin 500-1000 E
Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa. 300heppaan takuulla virtaava KiinaIC n. 150€
AnttiR kirjoitti: 5.kytkin 600-1200 E
Mitä lie maksaa 2.3T:n vauhtipyörä asetelmineen? Kytkinpaketti on n. 250€ uutena, vauhtipyörä käytettynä muutaman kynpin. Kestänee 300hp oikein käytettynä ihan riittävän pitkään.
AnttiR kirjoitti: 6.isompi turbo 1000 - 1500 E
Tonni riittänee 300hp turboon.
AnttiR kirjoitti: 6.alustasarja 700 -1500 E
Madallusjouset 150€, Motonetistä Sachsin normi-iskarit n. 250€ koko kierros. Ei ehkä paras alusta, mutta ainakin riittävän jäykkä.
AnttiR kirjoitti: 7.jarrujen päivitys 500- 1000 E
Jarrut on vauhdin surma! No joo...kannattaa ainakin miettiä päivitystä, vähintäänkin uudenkarheet orkkislevyt, jotkut green/redstuff tms. jarrupalat ja hyvälaatusta jarrunestettä. Noilla pärjää jo arkiliikenteessä. Tunninmittaiset täysillä vedettävät ratasessiot erikseen.
AnttiR kirjoitti: 8.pikku sälää (puslia ,pantoja ,letkuja jne) 300-800 E Hinnat suuntaa antavia , mutta kuten huomaat ei 2000 riitä.
Ei riitä, mutta pääsee jo mukavaan alkuun. Ehkä ei kuitenkaan kannata mennä kymppitonnia hukkaamaan viritangeleihin 80-luvun näkkärinrapeaan turbotonttuun, kun samoihin tehoihin pääsee hiukan halvemmallakin...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Kiitti V.J.S. asian toisen puolen pohdiskelusta.
Itse pohdiskelin asiota , että tulis viimesimpiin 9000 -malleihin (96-98) . Tuolloin olikin Saabin tehtaassa käytössä sinkkipruutta , minkä ansiosta pelleille voi povata vähintäinkin kohtuullista käyttöikää. Jos rakennat vanhaa, jolla ei ole ennusteikää paljoakaan jäljellä , niin ei ole järkeä uhrata laatuosiin .
Minä olen rakentanut autoani siinä uskossa , että toimisi pikakulkimonani 10 -15 vuotta.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

AnttiR kirjoitti:Jos rakennat vanhaa, jolla ei ole ennusteikää paljoakaan jäljellä , niin ei ole järkeä uhrata laatuosiin .
Ainahan vanhasta uuden saa, mutta millä rahalla on toinen asia :)


Mielestäni halvin vaihtoehto on kuitenkin pysytellä kattipeleistä poissa. Vaikka virikatti ei kallis olekkaan, mutta aina tulee kustannuksia lisää.

Mutta ihan turha alkaa virittämään, jos kukkaron nyöriä kiristää helposti.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
taero
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Tammi 23, 2005 13:19
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja taero »

9000 2.0t -89
itellä meni 7€ bleedvalveen ja muutama euro 2,5" downpipeen ja penkissä 265hv:tä.ja kestää takuulla...ollut jo muutaman vuoden näin kalliisti viritetty eikä oo ollu mitään vikaa,muutaku etukumien vaihtoa... 8)
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

taero kirjoitti:9000 2.0t -89
itellä meni 7€ bleedvalveen ja muutama euro 2,5" downpipeen ja penkissä 265hv:tä.ja kestää takuulla...ollut jo muutaman vuoden näin kalliisti viritetty eikä oo ollu mitään vikaa,muutaku etukumien vaihtoa... 8)
Kai sulla on bensalastu sentäs on :?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

taero kirjoitti:9000 2.0t -89
itellä meni 7€ bleedvalveen ja muutama euro 2,5" downpipeen ja penkissä 265hv:tä.ja kestää takuulla...ollut jo muutaman vuoden näin kalliisti viritetty eikä oo ollu mitään vikaa,muutaku etukumien vaihtoa... 8)
Juuri näin, mutta 265 < 300 :)
Ja se joka väittää saaneensa -80 luvun tonnarin vakiohyrrällä 300hp, voi tunkea sen dynolapun sinne minne aurinko ei paista :lol:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
taero
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Tammi 23, 2005 13:19
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja taero »

se joka väittää et 265 heppaa on 300 heppaa voi ite tunkia lappuja mihin haluaa.....eikat täällä oo kukaan väittänytkään että vakio föönillä pääsis 300 heppaan sannoohan nt järkiki............
kallekoo
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Kesä 06, 2006 19:06

Viesti Kirjoittaja kallekoo »

Nyt alkaa asia valkenemaan, kiitoksia.

Eli jos 9000 mallin hankkii niin 300 on siis kuitenkin realistinen lukema, jos tekee kaiken oikein. Niinhän se on, että kaikki turha kannattaa unohtaa, ja tehdä alusta asti rauhassa ja oikeilla osilla.

Eikös Speedpartsin sivuilla joskus ollut sellainen sivu missä pääsi katsomaan miten eri steg asteet nostaa tehoja omassa autossaan? Kun eikös niillä ole valmiita sarjoja Saabeihin?

Mutta siis 9000 kohdalla kunnon ahdin, vakiota parempi välijäähy, kunnon putkisto ja tietty se APC boksin modaus, ja vissiin joku bensalastu niin ollaan jo aika hyvällä alulla.

Etsin tuolta speedpartsin sivuilta tietoa noista steg sarjoista, mutta ei sokea löytänyt. Olis kiva tietää mitä voisi odottaa kunnon välijäähyllä, APC modauksella, kunnon putkella ja tarvittavilla lastuilla.

Siitä voisi sitten vaihtaa seuraavaksi alustan palikoita, ja sitten isompi ahdin, jolloin kaikki muu olisi jo sen isomman ahtimen edellyttämällä tasolla.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Olet ajatellut asiat osapuilleen oikeassa järjestyksessä, eli ensin alusta tehoja vastaavaan kuntoon ja sitten paineita peliin. Jarrut kannattaa päivittää mahdollisuuksien mukaan myös teräspunotuilla jarruletkuilla ja niiden kaveriksi hyvät levyt, palat ja jarrunesteet! Rauhassa kun miettii ja tekee, niin saa kohtuullisella investoinnilla aika hyvän kulkineen.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Mallin valinnassa kannattaa sitten ottaa huomioon myös turvallisuus. On se satkukin turvallinen, mutta tonnarissa istut kassakaapissa. Henkivakuutukseen kannattaa satsata ihan ensimmäiseksi.
kallekoo kirjoitti:Eikös Speedpartsin sivuilla joskus ollut sellainen sivu missä pääsi katsomaan miten eri steg asteet nostaa tehoja omassa autossaan? Kun eikös niillä ole valmiita sarjoja Saabeihin?
Speedparts.se -> Produkter -> Uppgradering-Chiptrim
Nordic
Maptun

Valmista palikkaa löytyy niin pitkälle kun vaan kuulaa riittää. Mutta viisaampaa on usein keräillä osat eri paikoista, netistä, mistä vain halvimmalla saa. Ja osallistumalla täällä kimppatilauksiin, säästät pitkän pennin. Itse esimerkiksi hankin tuon sportkatin foorumilaiselta, joka oli juuri kimppatilauksessa ostanut niitä 3 kpl. Maptunilla 235€, maksoin reilu 80€ :wink:
kallekoo kirjoitti:9000 kohdalla APC boksin modaus, ja vissiin joku bensalastu
Noi tais kuulua sinne satkun puolelle. Muuta lastua et tarvitse kuin päivitetyn moottorinohjausyksikön (ECU). Siihen sitten valitsemassasi viripuljussa päivitetään raudalle sopiva softa.
Mikä on sitten paras softan valmistaja kannattaa ottaa hyvä lukuasento ja laittaa hakuun valmistaja kerrallaan. Haulla löytää muutenkin ihan pohjattomasti tietoa. Muista vain ensin kirjautua, niin saat paremmat hakutulokset. Joskus se oikean hakusanan löytäminen vaan laittaa pukkaamaan topikkia :)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

saapasi kirjoitti:
kallekoo kirjoitti:9000 kohdalla APC boksin modaus, ja vissiin joku bensalastu
Noi tais kuulua sinne satkun puolelle. Muuta lastua et tarvitse kuin päivitetyn moottorinohjausyksikön (ECU). Siihen sitten valitsemassasi viripuljussa päivitetään raudalle sopiva softa.
Taas nää uudenkarheilla (alle 15v vanhoilla :lol: ) Fiateilla...eiku siis Saabeilla ajelevat Trionic-veijarit unohtaa, että on olemassa "satkun" tekniikalla toteutettuja turbotonnareitakin, eli normi jakajasytkä ja erillinen APC-boksi kolvattavine vastuksineen ja säädettävine potikoineen. Arviolta kaikki vuosimalliin -87 asti on itse modattavissa :) Bensalastua toki nuokin tarvitsee, kun aletaan thyynaamaan.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

saapasi kirjoitti:Mallin valinnassa kannattaa sitten ottaa huomioon myös turvallisuus. On se satkukin turvallinen, mutta tonnarissa istut kassakaapissa. Henkivakuutukseen kannattaa satsata ihan ensimmäiseksi.
Tonnarin, jonka kori on pitkälti 80 alkupään suunnittelua ja ng900/9-3:n joka 10 vuotta uudempaa suunnittelua on painoeroa (kokoerosta) huolimatta vain ~50kg, eli isoa eroa en noihin tekisi massan ja turvallisuuden puolesta, vaikka tonnarissa "samanpainoiset" pellit onkin kuskistä vähän kauempana ennen rypistymistä.. Tietysti jos vertaa 70 luvun og900 koria vs 9k, niin sitten tonnari onkin jo ~200kg painavempi panssarivaunu. :lol:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Ite valisisin og900:sen jos viritystä aattelen, taitaa meinaan olla pikkasen helpomin saada rekkariin ku 9000:sta, ei taida kyl saada kumpaakaan katsastuksesta läpi 300hv:llä.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

jsuomi kirjoitti:Ite valisisin og900:sen jos viritystä aattelen, taitaa meinaan olla pikkasen helpomin saada rekkariin ku 9000:sta, ei taida kyl saada kumpaakaan katsastuksesta läpi 300hv:llä.
Kuka tässä on muutoskatsastuksia tekemässä?

Itse ajan 300+ hp vireillä vain radalla ja kiikutan auton aina trailerilla tallille. Tieliikennekäyttöön teen vakiointimuutokset, jolloin auto on myös katsastuskelpoinen.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Hook kirjoitti:
Tonnarin, jonka kori on pitkälti 80 alkupään suunnittelua ja ng900/9-3:n joka 10 vuotta uudempaa suunnittelua on painoeroa (kokoerosta) huolimatta vain ~50kg, eli isoa eroa en noihin tekisi massan ja turvallisuuden puolesta, vaikka tonnarissa "samanpainoiset" pellit onkin kuskistä vähän kauempana ennen rypistymistä.. Tietysti jos vertaa 70 luvun og900 koria vs 9k, niin sitten tonnari onkin jo ~200kg painavempi panssarivaunu. :lol:
Painavampi kyllä.. mutta myös huomattavasti kookkaampi. Jos peltien paksuudesta lähdetään niin kyllä OG900 vie voiton tonnaria vastaan. Turvallisia molemmat kyllä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin