Saabin osto virimielessä.

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
kallekoo
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Kesä 06, 2006 19:06

Viesti Kirjoittaja kallekoo »

Niinhän se olis tehtävä, että ottaa lapun siitä tehorajan tuntumasta ja leimaa niillä tehoilla, ja loput leiman jälkeen.

Täälläpäin nimittäin pyörii yksi 9000 mallin Saabi jossa on varmuudella tuo 300hv. Ja on ihan jokapäiväisessä liikenteessä, mutta kertokaas sitten taas viisaammat, mitkä osat menee vaihtoon jos alkaa päivittämään alustaa ja jarruja katsastusta varten? Jarrut tietty, meneekö ihan vaan jostain Aerosta ottamalla suoraan kiinni vai joutuuko sovittelemaan?

Jos menee plug and pray niin ei mikään hätä, sitten vaan palikkaa vaihtoon, mutta jos joutuu hommia teettämään muualla tulee kallis projekti. Alustaksi varmaankin joku Bilstein tai Sachs. Saako kytkimenkin jostain toisesta mallista sovitettua suuoraan, vai meneekö askarteluksi?

Eihän siinä mitään jos kaikki on vain irroita ja vaihda tyylillä, ettei tarvitse teettää mitään sovitteita tai muita.
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Tai sitten se on tehtävä niin ettei sille kattastusmiehelle kerro että on vireessä vehkeet. Jos on T5 kone, niin leimalle on mukava mennä ilman mankkuvenan piuhaa. Tuskimpa sitä oikeesti kiinnostaa IC:t , 3" DP:t ja isommat puhaltimet kun on muutkin palikat kunnossa (jarrut ja alusta), eli kyseessä on turvallinen peli. Kunhan hommat tekee hyvin, ei mitään pelle peloton ranetuksia (OK, ittekin noihin välillä syyllistyn). Enempi noi jarrujen erot kiinnostaa. Kun omaani kattastin, erot oli kaikissa jarruissa tasan 0 ja tärinätestintulokset kaikissa tolpissa tasan 73. Kun heppu katteli sinisiä urepuslia ja kiilloitettuja tukivarsia niin kuului auton alta että, "noh just joo". Leima tuli vaikka erittäin asiallinen kattastusinssi lopussa tokas etteihän toi vakio ole mutta...

Kaikkihan on loppujen lopuksi plug & play, onnekkaat vaan pääsee asennuksen yhteydessä hitsaamaan, rälläköimään, hiomaan, kiilloittamaan, hiekkapuhaltamaan ja maalaamaan. Eli onko oikeesti mitään parempaa tapaa viettää vapaa-aikaa.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Tuli vaan yhtäkkiimieleen et kuinkahan paljon 9000:sen sanotaan vaikka vm.94 ni on aeron ja jonkun neekerimallin jarrutehojen ero. Meinaan jos esim. 2.3T:hen laittaa uritetut levyt ja esim. Greenstuffit ni meneehän sen jarruteho jo aerosta ohi aika hyvin.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

jsuomi kirjoitti:Meinaan jos esim. 2.3T:hen laittaa uritetut levyt ja esim. Greenstuffit ni meneehän sen jarruteho jo aerosta ohi aika hyvin.
No ihan varmasti menee. Ainakin omassa takalistossa tunnen, että eroa hieman on. Mutta eipä noiden kahden auton välillä mitään jarrutustehoeroa varmaan muutenkaan ole, ainakaan merkittävää. Motonetissä näyttäs olevan ihan samat vakiolevyt ja palat.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Juusokas kirjoitti:Tai sitten se on tehtävä niin ettei sille kattastusmiehelle kerro että on vireessä vehkeet. Jos on T5 kone, niin leimalle on mukava mennä ilman mankkuvenan piuhaa. Tuskimpa sitä oikeesti kiinnostaa IC:t , 3" DP:t ja isommat puhaltimet kun on muutkin palikat kunnossa (jarrut ja alusta), eli kyseessä on turvallinen peli. Kunhan hommat tekee hyvin, ei mitään pelle peloton ranetuksia (OK, ittekin noihin välillä syyllistyn). Enempi noi jarrujen erot kiinnostaa. Kun omaani kattastin, erot oli kaikissa jarruissa tasan 0 ja tärinätestintulokset kaikissa tolpissa tasan 73. Kun heppu katteli sinisiä urepuslia ja kiilloitettuja tukivarsia niin kuului auton alta että, "noh just joo". Leima tuli vaikka erittäin asiallinen kattastusinssi lopussa tokas etteihän toi vakio ole mutta...
"Yks kaveri" kävi eilen katsastamassa Stage 3 -pelin jossa kaikki puslat vaihdettu ja 3" DP, mankkuvenan piuhat ja sulakkeet kaikki paikallaan.

"Keskustelu" meni näin:
"Iskarit on kunnossa...jarrut on kunnossa...päästöt on kunnossa...auton alla kaikki kunnossa...katsastustodistuksen voi hakea konttorista. "

Konetilassa ei kiinnostanut muu kuin alustanumero.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

jsuomi kirjoitti:Tuli vaan yhtäkkiimieleen et kuinkahan paljon 9000:sen sanotaan vaikka vm.94 ni on aeron ja jonkun neekerimallin jarrutehojen ero.
On ne kovat neljä kirjainta kun ne tuntuvat vaikuttavan kaikkeen noissa tonnareissa.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Isseki kuvitellu, jotta samat diskit ja padit kuin muissakin tontsis...
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

jsuomi kirjoitti:Tuli vaan yhtäkkiimieleen et kuinkahan paljon 9000:sen sanotaan vaikka vm.94 ni on aeron ja jonkun neekerimallin jarrutehojen ero.
Suoraan sanottuna EI MIKÄÄN. Samat osat on molemmissa, sama halkaisija jarruissa, kaikki on samaa. Sehän se etu onkin näissä neekerimalleissa, että siihen saa laillisesti Aeron tehot ja jarruja ei tarvitse päivittää. Alustaa menee iskareiden ja jousien verran uusiksi, mutta laittaa sitten kunnon sporttialustan. Niin ja vakaajat tais olla millin paksummat Aerossa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Mites muuten kun jarruosia päivittää reikä/ura/thyyninki -levareilla ja vaik vihertavaralla, niin pitääkö muutoskatastaa ja tarviiko jotain tüv-lappuja sun muita vai liekkö inssi myyty siinä ja ny?
Viimeksi muokannut Ahtopaine, To Maalis 22, 2007 21:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

:) kiitos mimmi!
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

G-mies kirjoitti:Niin ja vakaajat tais olla millin paksummat Aerossa.
Löysin muuten jostain elkpartsilta tai jostain 25mm vakaaja setin. Oli eteen ja taakse. Ois varmaan aika tehokkaat. Hinta vaan karkotti heti uneksimasta.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Miten nuot konit, bilsteinin spritnit yms. sekä jäykemmät joustimet ehkäisee tuota kallistelua Aeron vakioalustaan verrattuna? Vai pitäiskö päivittää tuo vakaajatkin 19--->25mm?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Ansis kirjoitti:
Vigge kirjoitti:
Ansis kirjoitti: Onko kukaan avannut kiinancoolereita, eli onko sisärivoitettu :?:
TAF kenno olisi se optimaalisin vaihtoehto ja siksi sen tyyppistä kennoa tulee käyttää ei kovin vankalla pohjalla olla...
Mittari kouraan ja ihmettelemään, sillä se selivää toimiiko vai ei.
Tätä juuri ajoin takaa. Vielä kymmenen vuotta aiemmin ei valinta ollut näin vaikeaa :?
valinta ei varmaan olllut vaikeaa, mutta tuskin sitä silloinkaan yhtään sen suuremmalla todennäköisyydellä toimiaa cooleria sai. Turhan monella tuntuu olevan olettamus että kallis cooleri = toimiva cooleri, mutta aniharva tuntuu oikeasti tietävän toimiiko vai ei.
Itsellä 200E kiinari BAP keulilla ja sen hyötysuhde >90%, siis pitkässäkin vedossa ;) Sisäripaa en kaipaa kun ei vielä sellaisia mittauksia ole tullu vastaan joissa vastaavaan hyötysuhteeseen olisi päästy.
#1730
500whp.net member
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

saapasi kirjoitti:Löysin muuten jostain elkpartsilta tai jostain 25mm vakaaja setin. Oli eteen ja taakse. Ois varmaan aika tehokkaat. Hinta vaan karkotti heti uneksimasta.
Joo, Elkpartsilla on sellanen setti listoillaan, mutta suht suolanen hinta. Taaksehan on sellasta lisärautaa tarjolla, mutta enpä ole edes jaksanut harkita moisia kapineita. Vakiot saa riittää.

Jahas, pienen tutkimisen jälkeen samat vakaajat löytyvät myös http://www.partsforsaabs.com sivuilta ja hintaa n 390€ setti.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Onko joku laittanut 23-25 mm vakaajasettiä - onko ollut havaittavaa muutosta?
Minä oon harkinnut ,mutta toi hinta on vähän arvelluttanut ,josko rahoille ei saisi vastinetta. .Nykyisessä ( vakiossa ) on uretaanipuslat.
Mites takapoikkituki , joka ilmeisesti tulee konttiin samalla tavoin kuin konehuoneeseen .Onko jollain kertoa kokemuksia? Etupäässä vaikutus oli selvästi havaittavassa.
Vastaa Viestiin