Lisäruisku k-jetissä

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Tämän päivän testirupeaman satoa:

-Pumpun napajännite käynnissä 12,5V
-Paine kylmäkäynnistyssuuttimen otosta 5,6 bar (tasainen)
-Tuotto paluuputkeen 0,98 l/30sek = 117,6 l/h
-Seos menee tyhjäkäynnilla rikkaalle, kun antaa ilmanpainetta pumpulla ohjauspainesäätimelle (ohjauspaine siis pienenee)
-Lisärikastin PIC-5 käynnistyy halutulla paineella (eli kytketty oikein)
-Seosten mennessä laihalle yli 4000 kierroksen kohdalla, bensanpaine ei notkahda (pitää 5,6 bar, eli pumpun tuotto on riittävä)

Ohjauspaineet täytyy mitata tarkemmin ensi viikolla. Näillä näkymin kaikki pitäisi olla täysin kunnossa. Mietityttää, että avaako PIC-5 lisäsuutinta koskaan täysin auki. Pitänee rakentaa ohjaamoon nappi, jolla suuttimen saa 100% auki kun seos menee laihalle :wink:

Tarvittavat bensaletkut, liittimet ja mittarit hankein mittatilaustyönä odotellessa Tampereelta Salhydro Oy nimisestä puljusta (Juvelankatu 6).
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Ei tullut uni silmään, joten suoritin vielä yötestit 8)

Ensin otin lisärikastuksen pois käytöstä ja vedätin koko kierrosalueen n. 0,6-0,7 bar ahdoilla (aika hankalaa, kun ahtoja ohjataan vain hukkaportilla). Lambda vilkutteli arvon 1.0 ympäristön valoja, joten seokset pysyi pauttiarallaa rajojen sisällä. Näin voisi veikata, että k-jetti on kunnossa ja alkuperäinen ahtorikastus toimii vakiotehoilla.

Lopuksi virittelin lisärikastuksen takaisin toimintaan. Asetin lisäsuuttimen aukeamaan 0,7 bar ahdoilla jatkuvalla 12V jännitteellä. Näin varmistin sen, että suuttimesta otettiin kaikki irti. Suuttimen aukioloa sai seurattua ledin avulla. Kierrosalueella 3300-3900 seokset oli todella hyvät ja kone veti kuin isä tukasta. Tätä pienemmillä kierroksilla keitto oli vähän liian jäykkää poltettavaksi. 3900-4000 kierroksen paikkeilla seokset putosi nopeasti todella alas ja meno hyytyi. Suuttimen tukissa oleva paine näytti tällöin arvoa 5,2 bar (hieman alhaisempi kuin alkuarvo 5,6 bar).

Edellä suoritettujen testien perusteella voisi melkein sanoa, että lisäsuuttimen kapasiteetti ei yksinkertaisesti riitä. Mitäs mieltä muut on?
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Mittaatko soppia kapea-,vai laajakaistalambdalla?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Kapealla, ikävä kyllä.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Siinätapauksessa en menisi ihan 100% luottamaan seoksiin jota näyttää.Kaverin auto säädettiin ensin kapeakaistalla sopivaksi ja laajakaista kun heitettiin kiinni,oli AFR paikoin jopa 2pykälää rikkaammalla,kun mitä normi näytti.

Futureziltä saa halvalla sen PLX:n laajakaistan joka mys todistetusti toimii.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Laajakaistalla saisi kyllä tarkastettua, että kuinka laihalle todella mennään ja sen perusteella arvioida sopan tarvetta. Tässä tapauksessa sopan loppumisen huomaa kyllä ilman laajakaistaakin. Seosmittarin kaikki lamput sammuu ja veto loppuu kuin seinään. Bentsiiniä tarvittaisiin paljon lisää, jotta saisi käytettyä loput 1500-2000 kiekkaa.

Ei kenelläkään sattuisi olemaan Tampereen alueella lainata isohkoa sähkösuutinta? Muuten saa taas aloittaa soittokierroksen viriliikkeisiin ja anella yhtä suutinta. Ne kun tuppaavat mielellään myymään vain koko laatikkoa :)
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Tremolo kirjoitti:Laajakaistalla saisi kyllä tarkastettua, että kuinka laihalle todella mennään ja sen perusteella arvioida sopan tarvetta. Tässä tapauksessa sopan loppumisen huomaa kyllä ilman laajakaistaakin. Seosmittarin kaikki lamput sammuu ja veto loppuu kuin seinään. Bentsiiniä tarvittaisiin paljon lisää, jotta saisi käytettyä loput 1500-2000 kiekkaa.

Ei kenelläkään sattuisi olemaan Tampereen alueella lainata isohkoa sähkösuutinta? Muuten saa taas aloittaa soittokierroksen viriliikkeisiin ja anella yhtä suutinta. Ne kun tuppaavat mielellään myymään vain koko laatikkoa :)
Pistä kylmäkäynnistyssuuttimesta lisäksi menemään, jos vielä sen jälkeen menee laihalle, täytyy jonkun paikan olla päin p:tä. Järjestelmäpaineen nosto on tietenkin yksi optio vielä.

Lambda ei mittaa palamatonta bensaa. Oletko varma, ettei saa nyt sitten liikaa?
900C -86
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Niin puutuuko se juuri siinä kohtaa kun suutin aukeaa vai?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Joo, lähinnä liian rikas seos aiheuttaa puutumista enemmin kuin laiha. Kun kone käy laihalla niin silloin vaikuttaa kovemmat pakolämmöt jotka auttaa kyllä turbon pyörimistä. Ja tämän ei pitäisi puuduttaa pitäisi ellei pakopuoli onnistu menemään täysin tukkoon (?).

Saattaa olla että lambda menee tosiaan vaan niin tukkoon raa'asta bensasta mistä se ei tosiaan tajua yhtään mitään. Raaka bensa mitataan astioilla litroissa eikä lambdalla AFR-arvoina :D
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

f-19 kirjoitti: Saattaa olla että lambda menee tosiaan vaan niin tukkoon raa'asta bensasta mistä se ei tosiaan tajua yhtään mitään. Raaka bensa mitataan astioilla litroissa eikä lambdalla AFR-arvoina :D
Silleen se minulla ainakin teki. Pienillä kierroksilla, kun avasi käsin lisärikastussuuttimet hävis ledit palamasta siihen paikkaan (myös reippaahko puutuminen tuli kuvaan :) ). Lisäksi ylirikkaalla, ei tajuttoman, mittari ei välttämättä näyttänyt tappilukemia, kun kone ei saanut yksinkertaisesti poltettua kaikkea. Se näytti vaan palaneen osan.

Edit: Siitä lambdan tarkkuudesta. Se on kyllä hyvä turvaväline silloin, kun perusta on kunnossa, voi seurata muutoksia. Joku voi myös varmaan kertoa millaisella käyttöalueella tehdasboxit hyödyntää lambdatietoa :wink:
900C -86
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Puutuminen ei tapahdu kun suutin aukeaa. Veto loppuu siihen kun kierrokset ylitää 4000 (suutin on ollut auki koko ajan). Seokset menee lambdamittarin mukaan koko ajan laihemmalle lähestyttäessä 4000 kierrosta kunnes menee niin laihalle että kaikki mittarin valot sammuvat.

Tutkiskelin suutinta tänään päivällä. Siinä luki ainakin Mototron ja Siemens. Hukkasin mallinumerot jonnekin, joten pitänee katsoa uudelleen huomenissa.

Netistä löytyi kyseistä ruuttaa muistuttava kuva:
Kuva

Eihän se tietysti ole vaikeaa ruuvata rikastusta pienemmälle ja kokeilla uudelleen...
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Perus Siemens-Deca/Mototron? Ainakin hyvin tutulta näyttää/kuulostaa... 630cc/min@3bar vai paljonko se oli?
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Ruutan tarkemmat merkinnät:

Mototron
INJ-GAS-006
5202Q02302
Siemens Deka
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

laitetaan nyt tähän samaan topicciin..

eli itse etsin vikaa miksi kone nakuttaa kun ahtaa, sisälle asti kuulee kun rilahtaa ja apc laskee perus paineille. ahto paineet ovat siis vakiot.
bensan paineet tyhjäkäynnillä 6,6bar, ajossa laskivat minimissään 6,2 bariin. on kokeiltu säätää rikkaammalle ja laihemmalle, niinkin paljon että tyhjäkäynnillä lykkää mustaa ja että laihemmalla ei enää käy ja kaikkea siltä väliltä. laihalla nakuttaa selvästi aiemmin kuin rikkaalla että ei ole ainakaan liian rikkaan seoksen aiheuttamaa..

ohjauspaine säädinkin toimii.

imupuolella ei vuotoja eikä huohottakkaan niin paljon että se aiheuttaisi nakutusta.

mistä siis seuraavaksi lähtisin vikaa etsimään?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

mikkoimp kirjoitti:laitetaan nyt tähän samaan topicciin..

eli itse etsin vikaa miksi kone nakuttaa kun ahtaa, sisälle asti kuulee kun rilahtaa ja apc laskee perus paineille. ahto paineet ovat siis vakiot.
bensan paineet tyhjäkäynnillä 6,6bar, ajossa laskivat minimissään 6,2 bariin. on kokeiltu säätää rikkaammalle ja laihemmalle, niinkin paljon että tyhjäkäynnillä lykkää mustaa ja että laihemmalla ei enää käy ja kaikkea siltä väliltä. laihalla nakuttaa selvästi aiemmin kuin rikkaalla että ei ole ainakaan liian rikkaan seoksen aiheuttamaa..

ohjauspaine säädinkin toimii.

imupuolella ei vuotoja eikä huohottakkaan niin paljon että se aiheuttaisi nakutusta.

mistä siis seuraavaksi lähtisin vikaa etsimään?
Liikaa ennakkoa?
900C -86
Vastaa Viestiin