Turbo timerin asennusohjeet (fizz)

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Voihan sitä kysyä, että kiertääkös se öljy kovinkaan nopeesti muutenkaan tyhjäkäynnillä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

j0ne kirjoitti:Eikös se öljynkiertäminen ois tärkeempää?


Kyllä mutta vain jos auto on käynnissä :lol: Tehokkaammin se puhallinkin jäähtyy jos kone ei tuota lämpöä samalla kun yrittää jäähdyttää.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mutta eikös turbo jää ottamaan vinhasti kieppiä sammuttamisen jälkeen ja öljynkierto lakkaa? Siis jos ei ole pyörimisnopeus hidastunut ajon jälkeen(lue: kenkää tietysti pitää antaa kun saabilla ajaa).
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

j0ne kirjoitti:Mutta eikös turbo jää ottamaan vinhasti kieppiä sammuttamisen jälkeen ja öljynkierto lakkaa? Siis jos ei ole pyörimisnopeus hidastunut ajon jälkeen(lue: kenkää tietysti pitää antaa kun saabilla ajaa).


Tietty jää jos annat reippaasti kiekkaa ja väännät virrat pois samantien. Eli jos ei osaa turbo konetta sammuttaa oikein.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mittailinpa noi johdot tos äsken, eli keltainen käynnistää vehkeen ja kun keltaisesta häviää jännite niin vehje syöttää virtaa valitun ajan siniseen. (+12V ja maa tietty kytkettynä)

Voiko sekä sinisen että keltaisen johdon kytkeä samaan virtalukosta lähtevään johtoon?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

j0ne kirjoitti:Mittailinpa noi johdot tos äsken, eli keltainen käynnistää vehkeen ja kun keltaisesta häviää jännite niin vehje syöttää virtaa valitun ajan siniseen. (+12V ja maa tietty kytkettynä)

Voiko sekä sinisen että keltaisen johdon kytkeä samaan virtalukosta lähtevään johtoon?
Joo, siis tuon johdon väliin se tulis tai sitten jos asentaa sähköisen vesipumpun kierrättään vettä niin sitten toi keltanen tulis virtalukkoon ja sininen pumpulle. Tosin tuolloin vesipumppu pyöreis aina auton käydessä mutta noitten pumppujen rakennetta tuntematta voi olla myös tarpeen, toki releellä saa pumpun pyöriin vain kun auto sammuksissa ja timeri päällä.

Tarttis varmaan virtalukon kytkiksestä kattoo että riittääkö että yhteen johtoon syötetään virta että auto pysyy käynnissä.
Virtalukossahan jo siinä ekassa pykälässä syötetään jonnekin sähköä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1171
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

j0ne kirjoitti:Mittailinpa noi johdot tos äsken, eli keltainen käynnistää vehkeen ja kun keltaisesta häviää jännite niin vehje syöttää virtaa valitun ajan siniseen. (+12V ja maa tietty kytkettynä)

Voiko sekä sinisen että keltaisen johdon kytkeä samaan virtalukosta lähtevään johtoon?
Virtalukon kaavio kannattaa katsoa, että ymmärtää mitä kautta minnekkin virta menee.
Yleensä siinä asennossa kun bensapumppu käynnistyy, pitäisi moottorinkin pysyä käynnissä eli sytytysvirran toimia.
Eli mitä kautta, mitä napaa pitkin tuo sytytysvirta/bensapumpun virta kulkee on selvitettävä. Eli kun tuosta navasta/johdosta katoaa jännite, turbotimer laite /rele kytkee jännitteen toista kautta tuohon samaan napaan /johtoon ja auto pyörii tietyn ajan. Eli käsittääksen keltainen on kytkettävä johonkin muuhun johtoon, vaikka virtalukon radio johtoon. Sininen juurikin sitten tuohon virtalukon syttyvirta/bensapumppu johtoon. Jatkuva virta johto vaikka akulta ja miinus jonkun pultin alle.
Otettava huomioon hälyttimen kytkennät yms asiat, että toimii kanssa. Eli miten käynnistyksen esto on toteutettu. Eli katkaiseeko syttyvirrat, kun hälytin aktivoituu. Vai onko startin herätevirrassa esto, jolloin ei haittaa kytkemistä.
Siruavain vehkeissä ei taida onnistua tällä tavalla.

Ajatuksen kanssa varmaan tuo selviää :?

Älä polta vaan autoasi, suhtaudu varauksella ohjeisiin.
900S(T5.5) M1991(KR)
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Hälytintä ja käynnistyksen estoa ei toistaiseksi ole.

Hmm eli keltainen kannattaa vissiin kytkeä siihen napaan mistä lähtee puhaltimet yms. päälle ja siniselle pitäisi etsiä napa tai johto mikä pitää koneen käynnissä.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1171
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

j0ne kirjoitti:Hälytintä ja käynnistyksen estoa ei toistaiseksi ole.

Hmm eli keltainen kannattaa vissiin kytkeä siihen napaan mistä lähtee puhaltimet yms. päälle ja siniselle pitäisi etsiä napa tai johto mikä pitää koneen käynnissä.
Juuri niin, luulisin tuon kytkennän pelaavan :roll: .
Hälyttimen puuttuminen kerrankin eduksi.
900S(T5.5) M1991(KR)
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Tobbana kirjoitti:
j0ne kirjoitti:Tonnari on vissiin kännipäissään tehty, kone poikittain, käsijarru taakse ja virtalukko ylhäällä :P

Mistäs tämä vehje tajuaa että auto sammuu ja rupee pitää virtaa yllä sen valitun ajan?
Jos tonnaris on manuaali kuten muistelen, niin en suosittele laittamaan sitä turbo-timeria laisinkaan, ellet rakenna myös jonkunlaista vaihteentunnistusta. Voi tulla villejä hetkiä kun kiireessä sammuttaa auton vaihde päällä ja timeri ei annakkaan auton sammua, kytkin ylös ja edessä olevan perään kops.

-Sami
Eiköhän tuota jokainen sen verran hoksaa siinä kiireessäkin että jos auto on käynnissä ja vaihde päällä niin se luonnollisesti lähtee liikkeelle. Muistaahan sitä kiireessä autoa käynnistettäessäkin painaa sen kytkimen pohjaan jos vaihde on päällä ettei kopsahda siinä edessä olevan auton perään :wink: Eipä ainakaan itsellä ole timerin kanssa tuota ongelmaa koskaan ollu. Enemmänkin kanssa autoilijoilta saa ihmetteleviä katseita kun auto louskuttaa yksinään parkkipaikalla ja sammuu lopuksi itsekseen...
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1171
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Onkos tullu laitettua jo paikalleen?
900S(T5.5) M1991(KR)
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

En ole vielä saanut aikaiseksi kun olen kaikenlaista osakauppaa tehnyt =) Huutelen kyl kuhan saan ekan testiversion paikalleen.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Noniin, tänään sit testasin ihan virtalukon kanssa tota ja sain sen toimimaan. En kuitenkaan vielä kolvaillut johtoja kiinni tai asentanut laitetta, jätin jotain tulevaisuuteenkin.

Eli kytkennät millä laite mielestäni toimi ok:
keltainen (muisti) - harmaa/valkea (jotain releitä ainakin)
sininen (virta) - vihreä/valkea (lähes kaikki virrat)

reply: no nyt on lopullinen asennuskin valmis, hyvä tuli
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1171
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

j0ne kirjoitti:Noniin, tänään sit testasin ihan virtalukon kanssa tota ja sain sen toimimaan. En kuitenkaan vielä kolvaillut johtoja kiinni tai asentanut laitetta, jätin jotain tulevaisuuteenkin.

Eli kytkennät millä laite mielestäni toimi ok:
keltainen (muisti) - harmaa/valkea (jotain releitä ainakin)
sininen (virta) - vihreä/valkea (lähes kaikki virrat)

reply: no nyt on lopullinen asennuskin valmis, hyvä tuli
Hyvä, että homma onnistui :) . Kuinka kauan tuolla turbotimerillä saa autoa pyöritettyä?
900S(T5.5) M1991(KR)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Olisko ollut kaksi,taikka kolme minuuttia,kaksi asentoinen.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Vastaa Viestiin