Kiihtyvyysmittari

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Kiihtyvyysmittari

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Minkälaisia kiihtyvyysmittareita on olemassa? Tietääkseni on ainakin kolmenlaiseen tekniikkaan perustuvia mittareita: G-anturi, nopeusanturi voimansiirtoon ja gps-tekniikkaan perustuvia.

G-Tech lienee ehkä tunnetuin. Futurezilla on myynnissä Apexin valmistama kiihtyvyysmittari, jonka mittaustekniikka perustuu voimansiirtoon laitettavaan antuuriin. Mutta sillä ei voi saada tietoja tietokoneeseen. http://www.futurez.fi/webshop/product_d ... php?p=2183

Olisin kiinnostunut mittarista joka tarkkanlaisesti mittaa kiihtyvyydet sekä tehot. G-Tech olisi ehkä mielestäni sopivin, koska sillä saa faktaa läppäriin ja voi mitata myös muitakin kulkineita.

Ketkä näitä myyvät Suomen markkinoilla?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Itelläni oli jonkin aikaa käytössä A'PEXin RSM-GP g-anturin kera. Antoi todella tarkkoja aikoja (0-100, 80-120, 100-200, 0-400m jne), toisin kun nuo pelkkään g-anturiin perustuvat laitteet.
Tuolta tarkempaa tietoa:

http://store.racinglab.com/aprsrevmet.html

Suomessa laitetta kauppaa ainakin Sarlin Raceteam.
Foxbody turbo
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Entä tarkkuus verrattuna G-Techiin? Onko tuollainen Apex vaikea asentaa itse?

Saako tuolla faktaa tietokoneeseen?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Puukotat mittariston nopeustuloon kiinni jonkun dataloggerin ja kalibroit sen GPS:n avulla näyttämään oikein. Esim innovaten SSI-4 purkki 150e hintaan käy tähän tarkoitukseen. Logaa taajuutta, tässä tapauksessa nopeutta noin 15hz näytteenottotaajudella, kuin myös kolmea muuta anturia tämän lisäksi jos mieli tekee seurata mitä muuta koneessa taahtuu. Ko. nopeustulon tieto tulee takarenkaalta eli sutimiset sun suun kallistelut ei siihen vaikuta.

Innovaten romut piirtää käyrät suoraan logiin, joista on sitten helppo kaivaa ulos eri intervallit. Satkun kalliimmalla irtoaa LMA-3 purkki jossa myös internaali voima-anturi, 3bar mappi ja EGT vahvistin.
Lopputulos on tämän näköistä
http://www.stcf.net/viggen/smoothness2.pdf
#1730
500whp.net member
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Voiko tuolla tekniikalla nähdä kiihtyvyyksien lisäksi tehot? Vaikuttaa varsin kiinnostavalta.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

juhokare kirjoitti:Voiko tuolla tekniikalla nähdä kiihtyvyyksien lisäksi tehot? Vaikuttaa varsin kiinnostavalta.
Kyllä se tehotkin laskee tosin vaatii tällä hetkellä että käytössä on LMA purkki ja sen G-anturin, tai sitten SSI + externaali G-anturi, kun softa ei osaa nopeudesta leipoa kiihtyvyyskäyrää teholaskelmien pohjaksi. Uus versio loggerisoftasta on tulossa piakkoin en tiedä onnituuko siinä.

Toisaalta, se nyt ei ole mikään maailman teppu laskea tehoja itse jos tietää nopeuden ajan funktiona ja muut perusasiat (paino, välitykset, rengastus jne jne) ja toisekseen eikö se ole kiihtvyys mikä kiinnostaa vai onko tarkoituksena tuottaa komeita käyriä esson pöytään tai vaikkapa huussiin käytettäväksi :lol:

Omaan käyttöön on tullut kyhättyä exel files, mikä laskee tehot sun muut olenaiset asiat. Muutaman auton kohdalla on heitto ollut luokkaa 2-5% dynolappuihin nähden, siis koko käyrän osalta ei pelkästään huippuarvojen osalta. Jotta tuloksesta haluaa saadan tarkan on kiihtyvyys kyettävä laskemaan tarkasti ja siihen ei riitä mikään mittarivideo tai vastaava mora klockan menetelmä.
#1730
500whp.net member
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Saattaahan se olla noinkin. :lol:

Mutta kyllä kiihtyvyys kiinnostaa siinä missä tehotkin. Nuo laskukaavat tosin eivät ole tiedossa isommin, jos oikein tarkkoja arvoja haetaan. Suuntaa-antavia kyllä voi hyvinkin laskea - tiedä sitten voiko niihin luottaa. Oman autoni kohdalla tiedän suh' tarkkaan suorituskyvyt, mutta jos aikoo mitata muitakin merkkejä, niin siinä ehkä itse omalla kohdallani tarvitsisin noita laitteita kuin kaavat.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Race Tecnologyn AP22 loggeria on kilpailutouhuissa käytössä muutamalla tutulla. Ilmeisen kätevä, joskin hiukan enemmän työkalun näköinen kuin tuo Apexin vastaava. Mittaa kiihdytys/jarrutus aikaa/matkaa, sivuttaisvoimia ja massaan perustuvaa laskennallista tehoa. Täysin irrallinen laite toimii paristoilla ja onpa tuolla mitattu fillarikiihdytyskisojakin varikolla lämmikkeeksi..... :lol: Muukkonen Ähtävällä ainakin joskus myynyt kyseisiä laitteita....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Vigge kirjoitti:eikö se ole kiihtvyys mikä kiinnostaa

No alkuun varmaan, mutta sivuttaiskiihtyvyydet ja niiden tutkiminen peilattuna alustan säätämiseen antaa taas pitkäksi aikaa lisämurheita.... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

e0000333 kirjoitti:
Vigge kirjoitti:eikö se ole kiihtvyys mikä kiinnostaa

No alkuun varmaan, mutta sivuttaiskiihtyvyydet ja niiden tutkiminen peilattuna alustan säätämiseen antaa taas pitkäksi aikaa lisämurheita.... :lol:
toiset ajaa vaan suoraa tietä ;)
#1730
500whp.net member
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

e0000333 kirjoitti:No alkuun varmaan, mutta sivuttaiskiihtyvyydet ja niiden tutkiminen peilattuna alustan säätämiseen antaa taas pitkäksi aikaa lisämurheita.... :lol:
:?: En oikein ymmärtänyt, mutta varmaan suunnilleen sama juttu kun, että lentävän lautasen keksiminen on helppoa: ei tarvii kumota kuin painovoima ja massan hitaus.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

JKen kirjoitti:
e0000333 kirjoitti:No alkuun varmaan, mutta sivuttaiskiihtyvyydet ja niiden tutkiminen peilattuna alustan säätämiseen antaa taas pitkäksi aikaa lisämurheita.... :lol:
:?: En oikein ymmärtänyt, mutta varmaan suunnilleen sama juttu kun, että lentävän lautasen keksiminen on helppoa: ei tarvii kumota kuin painovoima ja massan hitaus.
No suunnilleen sitä rataa.... Kummankaan asian helpoudesta en kyllä uskalla sanoa mitään.... :D
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Vastaa Viestiin