900i 16v -89 viritys?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
tonee
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 21:06
Paikkakunta: Kouvola

900i 16v -89 viritys?

Viesti Kirjoittaja tonee »

elikkäs olis tuloillaan tollanen otsikon mukainen auto pihaan
ja olis kiva saada konkareilta tietoa että onko mitä kaikkea
tehtävissä että tulis potkua lisää?
oon vielä pikkasen pihalla näistä jutuista :oops:
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

No, perinteisimmät lienee Lastu, peltisatsi, vv-suodin, isompi putkisto. Tosin ei noihin vapareihin nuillakaan saa niin hirveesti potkua, kun vertaa esim. 2.0 T16
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Vaparin viritys on onnistunut, jos virityksen jälkeen pellin alta löytyy edes lähtötehot ennen viritystä...Noilla em. konsteilla saatat saada n. 5-10hv lisää, jos tehoja haluat, niin se on turbotekniikan asennus tai vinopino euroja jollekin kansigurulle & ohjelmoitavaan moottorinohjaukseen.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Mulla on vastaava kone tarkoitus virittää, mutta isona ongelmana on kierroksenrajoitin. Kyseessä on kilpa-auto ja säännöstö määrää käytettäväksi orkkisboxia.

Sen, kun joku osaisi ottaa pois tai siirtää kauaksi alkuperäiseltä paikaltaan.
900C -86
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

ASTech kirjoitti:Mulla on vastaava kone tarkoitus virittää, mutta isona ongelmana on kierroksenrajoitin. Kyseessä on kilpa-auto ja säännöstö määrää käytettäväksi orkkisboxia.

Sen, kun joku osaisi ottaa pois tai siirtää kauaksi alkuperäiseltä paikaltaan.
Kysy joltain elektroniikkagurulta että tekis kiekkasignaalin väliin filtterin niin että boksi luulee esim. 6000rpm jälkeen ettei kone kierrä kovempaa vaikka todellisuudessa konetta kierrätetään enemmän. Nyt en sitten tiedä säätääkö boksi ennakkoa enään noilla kierroksilla mutta jos sitä ei tartte muuttaa 6000 jälkeen niin tää systeemi vois toimia :roll:
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

hasha kirjoitti:
ASTech kirjoitti:Mulla on vastaava kone tarkoitus virittää, mutta isona ongelmana on kierroksenrajoitin. Kyseessä on kilpa-auto ja säännöstö määrää käytettäväksi orkkisboxia.

Sen, kun joku osaisi ottaa pois tai siirtää kauaksi alkuperäiseltä paikaltaan.
Kysy joltain elektroniikkagurulta että tekis kiekkasignaalin väliin filtterin niin että boksi luulee esim. 6000rpm jälkeen ettei kone kierrä kovempaa vaikka todellisuudessa konetta kierrätetään enemmän. Nyt en sitten tiedä säätääkö boksi ennakkoa enään noilla kierroksilla mutta jos sitä ei tartte muuttaa 6000 jälkeen niin tää systeemi vois toimia :roll:
Mitä se tekee suuttimien aukioloajalle? Linkittyykö kierroslukusignaaliin, vai onko silloin jo maksimit muutenkin?
900C -86
tonee
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 21:06
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja tonee »

olisikohan järkevämpää/edullisempaa jälkiasentaa turbo tuohon koneeseen vai osataa koko turbomoottori?
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

tonee kirjoitti:olisikohan järkevämpää/edullisempaa jälkiasentaa turbo tuohon koneeseen vai osataa koko turbomoottori?
Enemmin myisin auton ja ostaisin valmiin turbosatkun, niin ei tarvitse mitään räpeltää.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Postimerkin keräilynki ku alottaa niin kannattaa ostaa valmis kokoelma ettei tartte niitä ympäri maailmaa metästellä.
Aki Peltola #1132
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Aksu900 kirjoitti:Postimerkin keräilynki ku alottaa niin kannattaa ostaa valmis kokoelma ettei tartte niitä ympäri maailmaa metästellä.
:lol: :lol:
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

tonee kirjoitti:olisikohan järkevämpää/edullisempaa jälkiasentaa turbo tuohon koneeseen vai osataa koko turbomoottori?
mikään ei ole järkevää taikka edullista jos puhutaan virittämisestä.. ja varsinkin jos kyseessä on turbot :D Nälkä kasvaa syödessä..

projekti osiossahan on pitkä kertomus siitä yhdestä vapari satkusta jonka kylkeen on pistetty vaan turbo avaamatta konetta sen enempää, ja ihan hyvillä tuloksilla sekin pelannut. Joten sieltä hieman tutkimaan :)
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
tonee
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 21:06
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja tonee »

jos nyt tohon otsikon autoon asettaa turbon niin pitääkö tehä sähköihin mitään/minkälaisia muutoksia :oops:
#4564Volvo v50 t5 -08ex.9-3 Aero -01
ex.9-5 Aero wagon ex.9-3 Aero -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eikös nuita turbomalleja jo ala saada järkevään hintaan ihan valmiiksikin tehtyinä? Ajelee sillä vapari 16-venaisella ja ettii rauhassa 900turbon. Mie ainaskin omakohtaisesta kokemuksesta voin kertoa, että turbotekniikan vaihtaminen pellin alle voidaan tehdä halvallakin, mutta ei ole mitään takeita miten pitkään se kestää ja kuinka murheettomia/murheellisia kilometrejä sitten saadaan.

Omasta tietopankista voin ammentaa vähän viisautta tähän touhuun. Jos aikoo vaihtaa pellin alle turbotekniikan, niin se tuleva tekniikka kannattaa käydä läpi ajan ja mieluusti kohtuullisen runsaan budjetin kera. Tulee paljon vähemmän murheita sitten jatkossa, kun pellin alle menee ehjä ja kaikinpuolin priima voimapaketti.

Esim. meikäläisen 99:n turbotusprojektissa luin laiskanläksyjä muunmuassa seuraavissa kohteissa:

-käytettynä ostamani turbo täytyy nyt vuoden ajojen jälkeen viedä huoltoon
-jakopääremontti ja venttiilivälysten säätö olisi pitänyt tehdä jo silloin, kun kone oli irtaallaan

No, ainahan sitä jotakin oppii. Tossa erään Peugeotin moottorin vaihtoprojektin parissa opin pari asiaa:

1. Vaikka purkaamo väittää jonkin myymänsä tuotteen olevan ehjä, ole epäilevä ja tutki ja tarkasta kaikin järkevin keinoin tuotteen kunto ennen sen pulttaamista autoosi.

2. Edelliseen liittyen; moottorista on hyvä mitata ne puristukset jo irtaallaan, eikä vasta sitten kun huomaa konehuoneeseen tuoreeltaan pultatun moottorin käyvän jotekin huonosti. (Syy oli venttiilivika. Ajokki on nyt saatu kuntoon ja se on liikenteessä. Purkaamo hyvitti viasta kohtuullisesti.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Jep, tosiaan kannattaa suhtautua varauksella käytettyyn tekniikkaan.
Jotkut purkaamot markkinoi vähän ajettuja moottoreita, mutta en jaksa uskoa ajomäärien todellisuuteen.
Yksi tuttu osti Toyotaansa tuollaisen tekniikan, vasta kolmas moottori oli kelvollinen. Koneet oli ihan väljiä ja öljynpaineet oli surkeat. Moottoreita mainostettiin 70tkm ajetuiksi :lol: .
Veikkaanpa että koneet oli jostain vähän enempi tietä nähneestä kotoisin tai sitten seisominen oli jumittanut männänrenkaat. Jos helpolla haluaa päästä, osta vaan valmis Turbo Saab :wink: .
900S(T5.5) M1991(KR)
tonee
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 21:06
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja tonee »

kiitokset neuvoista, pitää varmaa ruveta metsästää turboo :D
#4564Volvo v50 t5 -08ex.9-3 Aero -01
ex.9-5 Aero wagon ex.9-3 Aero -01
Vastaa Viestiin