Lisäruisku k-jetissä

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

niin en tuota huomannut laittaa että ennakko kohdillaan ja keskipako ja ali
/ylipaine ennakko toimii. kokeiltu myös myöhäisemmälle eikä auta sekään, kaikki teho ja kierros herkkyys lähtee.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

mikkoimp kirjoitti:niin en tuota huomannut laittaa että ennakko kohdillaan ja keskipako ja ali
/ylipaine ennakko toimii. kokeiltu myös myöhäisemmälle eikä auta sekään, kaikki teho ja kierros herkkyys lähtee.
Jos se on 8-tappinen, niin mittaa ja säädä venttiilivälykset ihan ensimmäisenä. Mulla oli 99:n turbopadassa liian pienet välykset ja se nakutteli jopa 0baarilla pitkissä vastamäissä. Nyt kun venavälykset on kunnossa, niin eipä nakuttele. Ilmeisen selvästi pakoventtiilit alkoivat hehkumaan, kun välys oli liian pieni. Venttiilithän moottoritekniikan perusoppien mukaan jäähtyy käytännössä silloin, kun venttiili on kiinni. Mitä isompi välys, sen pidempään ne ehtivät jäähtymään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen... Olisko kenelläkään heittää vinkkiä mitä voisi käyttää säädettävänä painekytkimenä tuossa lisäruiskussa. Lisäksi kaipaisin tietoa paljonko täyskaasurikastus on esim. Megan kanssa esim. prosentteina. Tietäisi mitoittaa sähköistä lisäsuutinta. Lisäksi mielessä oli jolain JA piirillä toteuttaa että ahdot ja täyskaasu antaisi virtaa suuttimelle mutta mistähän semmoisen piirinkin saisi.... :roll: Löysin jo yhdet rakennusohjeet mutta aika synkkää tuo kolvailu....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Mega antaa ruokaa ihan juuri niin paljon kun sitä käsket,tai sen verran mitä pumppu/suuttimet antaa..

Jos ei jaksa nähdä sitä muutaman illan vaivaa siihen megan asentamiseen,niin eikö tuo sun lisäruiskun ohjausta voi tehdä kahdella eri triggerillä,eli kaasupolkimeen kytkin ja sitten joku säädettävä painekytkin?Vaikka turbovolvosta ylipainekytkin?

Ja kovin muutenkin ihmetyttää nämä lisärikastus systeemit mitä ihmiset ranettaa.Tuosta k.jetistä pitäs saada ruokaa tulemaan kyllä enemmän,mitä vakiolaatikot kestää.Op säätimen muokkausta ja muita kikkailuja,niin kyllä se siitä..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

e0000333 kirjoitti:Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen... Olisko kenelläkään heittää vinkkiä mitä voisi käyttää säädettävänä painekytkimenä tuossa lisäruiskussa. Lisäksi kaipaisin tietoa paljonko täyskaasurikastus on esim. Megan kanssa esim. prosentteina. Tietäisi mitoittaa sähköistä lisäsuutinta. Lisäksi mielessä oli jolain JA piirillä toteuttaa että ahdot ja täyskaasu antaisi virtaa suuttimelle mutta mistähän semmoisen piirinkin saisi.... :roll: Löysin jo yhdet rakennusohjeet mutta aika synkkää tuo kolvailu....
Tiedättävästi jotkut ovat käyttäneet eri paineissa toimivia öljynpaineantureita ohjaamaan lisäsuuttimia...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

no eikös se joka turbo saabista tuo yp kytkin löydy, itse olen sitä käyttänyt...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Rikastuksesta prosentteina en megan yhteydessä osaa sanoa mitään, DC:ä voi kyllä verrata eri kuormitustilanteissa. 350cc/min suuttimet ei ainakaan minulla tunnu riittävän (DC nousee about 100%). Jos jollain olisi tiedossa k-jetin suuttimien tuotto voisi tämän tiedon perusteella arvioida tarvittavaa lisäsuuttimen kokoa. Suuttimen kokoa voi arvioida karkeasti myös käyttämällä esim täältä löytyvää taulukkoa: http://faq.ford77.ru/engine/jet/tableifc.htm

Taulukosta nähdään, että 500cc/min lisäsuuttimen tuotto pitäisi riittää kattamaan about 80hv lisäteho matalallakin hyötysuhteella toimivassa koneessa (=BSFC korkeahko). Jos suuttimen ohjaus ei ole on/off tyyppinen, niin isokin suutin toimii mainiosti.

Mitä tulee megan saamiseen toimimaan edes samalla tasolla kuin k-jetin niin ei se ihan ongelmaton juttu ole. Hommaa ei kannata lähteä tekemään jos meinaa illassa tai parissa selvitä. Jos kuitenkin intoa on, niin megastahan voi rakennella aluksi vain lisärikastimen. Epäilen myös hiukan tuota K-jetin säätämistä isommille tehoille... Ratasarjaa ajaneet ovat tainneet muutamaankin ketjuun kommentoida ko. autojen toimintaa esim. tyhjäkäynnillä. Lisärikastin on siis mielestäni parempi ja helpompi ratkaisu, varsinkin jos lisärikastuksen toteutettaa fiksusti.

edit: Originaali ylipainekytkintä käytin itsekin, muistaakseni kytkimeen liitetyt johdot katkaisevat vakiona sähköt bensapumpulta, mutta käyttämällä eri napoja kytkin toimii myös toisinpäin. Suuttimen kytkennän voi tehdä yksinkertaisimmillaan seuraavasti: Suuttimen toinen napa kytketään maahan ja toinen napa kytketään kytkimen(/kytkimien) kautta plussaan.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Suppari kirjoitti:Mega antaa ruokaa ihan juuri niin paljon kun sitä käsket,tai sen verran mitä pumppu/suuttimet antaa..
Tätä en nyt hakenutkaan....


Suppari kirjoitti:Jos ei jaksa nähdä sitä muutaman illan vaivaa siihen megan asentamiseen
Aikanaan kyllä... Tarkoitus saada nyt jotain lisäruokaa helposti, ettei paikat sula... Ja tuskin nollilta on ihan muutaman illan juttu....

Suppari kirjoitti:Ja kovin muutenkin ihmetyttää nämä lisärikastus systeemit mitä ihmiset ranettaa.Tuosta k.jetistä pitäs saada ruokaa tulemaan kyllä enemmän,mitä vakiolaatikot kestää.Op säätimen muokkausta ja muita kikkailuja,niin kyllä se siitä..
Soppaa sieltä saa kyllä, mutta ei kovin progressiivisena värkkinä homma kusee jossain vaiheessa kuitenkin. Tämän takia en ole valmis näkemään sitä vaivaa ja alkaa säätelemään k-jettiä.... Jätetään se OP säätimen muokka väliin ja harrastetaan vain noita muita kikkailuita eli lisäruiskuja jne.... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

mikkoimp kirjoitti:no eikös se joka turbo saabista tuo yp kytkin löydy, itse olen sitä käyttänyt...

No niinpä tietysti.... Sehän passaa vallan mainiosti... Olisi pitänyt itse miettiä hiukan lähempää, eikä heti olla lähdössä ostoksille..... :lol:
Viimeksi muokannut e0000333, To Touko 24, 2007 06:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Karspa kirjoitti:Rikastuksesta prosentteina en megan yhteydessä osaa sanoa mitään, DC:ä voi kyllä verrata eri kuormitustilanteissa. 350cc/min suuttimet ei ainakaan minulla tunnu riittävän (DC nousee about 100%). Jos jollain olisi tiedossa k-jetin suuttimien tuotto voisi tämän tiedon perusteella arvioida tarvittavaa lisäsuuttimen kokoa. Suuttimen kokoa voi arvioida karkeasti myös käyttämällä esim täältä löytyvää taulukkoa: http://faq.ford77.ru/engine/jet/tableifc.htm

Taulukosta nähdään, että 500cc/min lisäsuuttimen tuotto pitäisi riittää kattamaan about 80hv lisäteho matalallakin hyötysuhteella toimivassa koneessa (=BSFC korkeahko). Jos suuttimen ohjaus ei ole on/off tyyppinen, niin isokin suutin toimii mainiosti.

Mitä tulee megan saamiseen toimimaan edes samalla tasolla kuin k-jetin niin ei se ihan ongelmaton juttu ole. Hommaa ei kannata lähteä tekemään jos meinaa illassa tai parissa selvitä. Jos kuitenkin intoa on, niin megastahan voi rakennella aluksi vain lisärikastimen. Epäilen myös hiukan tuota K-jetin säätämistä isommille tehoille... Ratasarjaa ajaneet ovat tainneet muutamaankin ketjuun kommentoida ko. autojen toimintaa esim. tyhjäkäynnillä. Lisärikastin on siis mielestäni parempi ja helpompi ratkaisu, varsinkin jos lisärikastuksen toteutettaa fiksusti.

edit: Originaali ylipainekytkintä käytin itsekin, muistaakseni kytkimeen liitetyt johdot katkaisevat vakiona sähköt bensapumpulta, mutta käyttämällä eri napoja kytkin toimii myös toisinpäin. Suuttimen kytkennän voi tehdä yksinkertaisimmillaan seuraavasti: Suuttimen toinen napa kytketään maahan ja toinen napa kytketään kytkimen(/kytkimien) kautta plussaan.
Kiitokset tuosta taulukosta.

Tuollaista kytkentämallia olin itsekkin ajatellut. Tuostahan muodostuu JA ilman mitään fyysistä kikkaretta. Varmaankin pienemmällä suuttimellä joutuu aloittamaan, juuri tuon on/off kytkennän vuoksi.

Niin tuo DC:hän ei tosiaan ihan tarkkaan kerro tilavuusvirran muutosta, mutta että jotain osviittaa saisi. Noita vakio k-jet suuttimien tuottoa saa metsästää kyllä varmasti kissojen ja koirien kanssa, mutta yritetään...


Kiitokset vastauksista!
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
todi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Maalis 31, 2007 07:45

Re: Lisäruisku k-jetissä

Viesti Kirjoittaja todi »

Mites tuota,missä vaiheessa lisärikastus tulee mukaan tuolla saabin ylipaine kytkimellä???

Entä riittääkö kk-suuttimen putkesta saatava bensamäärä kahdelle alle 300cc suuttimelle??

Sähköruutassa lisärikastus suuttimille otetaan bensat ihan bensan tuloletkusta vai esim suutintukista??
Volvo 244 GL Turbo -79
Vastaa Viestiin