Lisäruisku k-jetissä
Jos se on 8-tappinen, niin mittaa ja säädä venttiilivälykset ihan ensimmäisenä. Mulla oli 99:n turbopadassa liian pienet välykset ja se nakutteli jopa 0baarilla pitkissä vastamäissä. Nyt kun venavälykset on kunnossa, niin eipä nakuttele. Ilmeisen selvästi pakoventtiilit alkoivat hehkumaan, kun välys oli liian pieni. Venttiilithän moottoritekniikan perusoppien mukaan jäähtyy käytännössä silloin, kun venttiili on kiinni. Mitä isompi välys, sen pidempään ne ehtivät jäähtymään.mikkoimp kirjoitti:niin en tuota huomannut laittaa että ennakko kohdillaan ja keskipako ja ali
/ylipaine ennakko toimii. kokeiltu myös myöhäisemmälle eikä auta sekään, kaikki teho ja kierros herkkyys lähtee.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen... Olisko kenelläkään heittää vinkkiä mitä voisi käyttää säädettävänä painekytkimenä tuossa lisäruiskussa. Lisäksi kaipaisin tietoa paljonko täyskaasurikastus on esim. Megan kanssa esim. prosentteina. Tietäisi mitoittaa sähköistä lisäsuutinta. Lisäksi mielessä oli jolain JA piirillä toteuttaa että ahdot ja täyskaasu antaisi virtaa suuttimelle mutta mistähän semmoisen piirinkin saisi.... Löysin jo yhdet rakennusohjeet mutta aika synkkää tuo kolvailu....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Mega antaa ruokaa ihan juuri niin paljon kun sitä käsket,tai sen verran mitä pumppu/suuttimet antaa..
Jos ei jaksa nähdä sitä muutaman illan vaivaa siihen megan asentamiseen,niin eikö tuo sun lisäruiskun ohjausta voi tehdä kahdella eri triggerillä,eli kaasupolkimeen kytkin ja sitten joku säädettävä painekytkin?Vaikka turbovolvosta ylipainekytkin?
Ja kovin muutenkin ihmetyttää nämä lisärikastus systeemit mitä ihmiset ranettaa.Tuosta k.jetistä pitäs saada ruokaa tulemaan kyllä enemmän,mitä vakiolaatikot kestää.Op säätimen muokkausta ja muita kikkailuja,niin kyllä se siitä..
Jos ei jaksa nähdä sitä muutaman illan vaivaa siihen megan asentamiseen,niin eikö tuo sun lisäruiskun ohjausta voi tehdä kahdella eri triggerillä,eli kaasupolkimeen kytkin ja sitten joku säädettävä painekytkin?Vaikka turbovolvosta ylipainekytkin?
Ja kovin muutenkin ihmetyttää nämä lisärikastus systeemit mitä ihmiset ranettaa.Tuosta k.jetistä pitäs saada ruokaa tulemaan kyllä enemmän,mitä vakiolaatikot kestää.Op säätimen muokkausta ja muita kikkailuja,niin kyllä se siitä..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Tiedättävästi jotkut ovat käyttäneet eri paineissa toimivia öljynpaineantureita ohjaamaan lisäsuuttimia...e0000333 kirjoitti:Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen... Olisko kenelläkään heittää vinkkiä mitä voisi käyttää säädettävänä painekytkimenä tuossa lisäruiskussa. Lisäksi kaipaisin tietoa paljonko täyskaasurikastus on esim. Megan kanssa esim. prosentteina. Tietäisi mitoittaa sähköistä lisäsuutinta. Lisäksi mielessä oli jolain JA piirillä toteuttaa että ahdot ja täyskaasu antaisi virtaa suuttimelle mutta mistähän semmoisen piirinkin saisi.... Löysin jo yhdet rakennusohjeet mutta aika synkkää tuo kolvailu....
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Rikastuksesta prosentteina en megan yhteydessä osaa sanoa mitään, DC:ä voi kyllä verrata eri kuormitustilanteissa. 350cc/min suuttimet ei ainakaan minulla tunnu riittävän (DC nousee about 100%). Jos jollain olisi tiedossa k-jetin suuttimien tuotto voisi tämän tiedon perusteella arvioida tarvittavaa lisäsuuttimen kokoa. Suuttimen kokoa voi arvioida karkeasti myös käyttämällä esim täältä löytyvää taulukkoa: http://faq.ford77.ru/engine/jet/tableifc.htm
Taulukosta nähdään, että 500cc/min lisäsuuttimen tuotto pitäisi riittää kattamaan about 80hv lisäteho matalallakin hyötysuhteella toimivassa koneessa (=BSFC korkeahko). Jos suuttimen ohjaus ei ole on/off tyyppinen, niin isokin suutin toimii mainiosti.
Mitä tulee megan saamiseen toimimaan edes samalla tasolla kuin k-jetin niin ei se ihan ongelmaton juttu ole. Hommaa ei kannata lähteä tekemään jos meinaa illassa tai parissa selvitä. Jos kuitenkin intoa on, niin megastahan voi rakennella aluksi vain lisärikastimen. Epäilen myös hiukan tuota K-jetin säätämistä isommille tehoille... Ratasarjaa ajaneet ovat tainneet muutamaankin ketjuun kommentoida ko. autojen toimintaa esim. tyhjäkäynnillä. Lisärikastin on siis mielestäni parempi ja helpompi ratkaisu, varsinkin jos lisärikastuksen toteutettaa fiksusti.
edit: Originaali ylipainekytkintä käytin itsekin, muistaakseni kytkimeen liitetyt johdot katkaisevat vakiona sähköt bensapumpulta, mutta käyttämällä eri napoja kytkin toimii myös toisinpäin. Suuttimen kytkennän voi tehdä yksinkertaisimmillaan seuraavasti: Suuttimen toinen napa kytketään maahan ja toinen napa kytketään kytkimen(/kytkimien) kautta plussaan.
Taulukosta nähdään, että 500cc/min lisäsuuttimen tuotto pitäisi riittää kattamaan about 80hv lisäteho matalallakin hyötysuhteella toimivassa koneessa (=BSFC korkeahko). Jos suuttimen ohjaus ei ole on/off tyyppinen, niin isokin suutin toimii mainiosti.
Mitä tulee megan saamiseen toimimaan edes samalla tasolla kuin k-jetin niin ei se ihan ongelmaton juttu ole. Hommaa ei kannata lähteä tekemään jos meinaa illassa tai parissa selvitä. Jos kuitenkin intoa on, niin megastahan voi rakennella aluksi vain lisärikastimen. Epäilen myös hiukan tuota K-jetin säätämistä isommille tehoille... Ratasarjaa ajaneet ovat tainneet muutamaankin ketjuun kommentoida ko. autojen toimintaa esim. tyhjäkäynnillä. Lisärikastin on siis mielestäni parempi ja helpompi ratkaisu, varsinkin jos lisärikastuksen toteutettaa fiksusti.
edit: Originaali ylipainekytkintä käytin itsekin, muistaakseni kytkimeen liitetyt johdot katkaisevat vakiona sähköt bensapumpulta, mutta käyttämällä eri napoja kytkin toimii myös toisinpäin. Suuttimen kytkennän voi tehdä yksinkertaisimmillaan seuraavasti: Suuttimen toinen napa kytketään maahan ja toinen napa kytketään kytkimen(/kytkimien) kautta plussaan.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Tätä en nyt hakenutkaan....Suppari kirjoitti:Mega antaa ruokaa ihan juuri niin paljon kun sitä käsket,tai sen verran mitä pumppu/suuttimet antaa..
Aikanaan kyllä... Tarkoitus saada nyt jotain lisäruokaa helposti, ettei paikat sula... Ja tuskin nollilta on ihan muutaman illan juttu....Suppari kirjoitti:Jos ei jaksa nähdä sitä muutaman illan vaivaa siihen megan asentamiseen
Soppaa sieltä saa kyllä, mutta ei kovin progressiivisena värkkinä homma kusee jossain vaiheessa kuitenkin. Tämän takia en ole valmis näkemään sitä vaivaa ja alkaa säätelemään k-jettiä.... Jätetään se OP säätimen muokka väliin ja harrastetaan vain noita muita kikkailuita eli lisäruiskuja jne....Suppari kirjoitti:Ja kovin muutenkin ihmetyttää nämä lisärikastus systeemit mitä ihmiset ranettaa.Tuosta k.jetistä pitäs saada ruokaa tulemaan kyllä enemmän,mitä vakiolaatikot kestää.Op säätimen muokkausta ja muita kikkailuja,niin kyllä se siitä..
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
mikkoimp kirjoitti:no eikös se joka turbo saabista tuo yp kytkin löydy, itse olen sitä käyttänyt...
No niinpä tietysti.... Sehän passaa vallan mainiosti... Olisi pitänyt itse miettiä hiukan lähempää, eikä heti olla lähdössä ostoksille.....
Viimeksi muokannut e0000333, To Touko 24, 2007 06:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Kiitokset tuosta taulukosta.Karspa kirjoitti:Rikastuksesta prosentteina en megan yhteydessä osaa sanoa mitään, DC:ä voi kyllä verrata eri kuormitustilanteissa. 350cc/min suuttimet ei ainakaan minulla tunnu riittävän (DC nousee about 100%). Jos jollain olisi tiedossa k-jetin suuttimien tuotto voisi tämän tiedon perusteella arvioida tarvittavaa lisäsuuttimen kokoa. Suuttimen kokoa voi arvioida karkeasti myös käyttämällä esim täältä löytyvää taulukkoa: http://faq.ford77.ru/engine/jet/tableifc.htm
Taulukosta nähdään, että 500cc/min lisäsuuttimen tuotto pitäisi riittää kattamaan about 80hv lisäteho matalallakin hyötysuhteella toimivassa koneessa (=BSFC korkeahko). Jos suuttimen ohjaus ei ole on/off tyyppinen, niin isokin suutin toimii mainiosti.
Mitä tulee megan saamiseen toimimaan edes samalla tasolla kuin k-jetin niin ei se ihan ongelmaton juttu ole. Hommaa ei kannata lähteä tekemään jos meinaa illassa tai parissa selvitä. Jos kuitenkin intoa on, niin megastahan voi rakennella aluksi vain lisärikastimen. Epäilen myös hiukan tuota K-jetin säätämistä isommille tehoille... Ratasarjaa ajaneet ovat tainneet muutamaankin ketjuun kommentoida ko. autojen toimintaa esim. tyhjäkäynnillä. Lisärikastin on siis mielestäni parempi ja helpompi ratkaisu, varsinkin jos lisärikastuksen toteutettaa fiksusti.
edit: Originaali ylipainekytkintä käytin itsekin, muistaakseni kytkimeen liitetyt johdot katkaisevat vakiona sähköt bensapumpulta, mutta käyttämällä eri napoja kytkin toimii myös toisinpäin. Suuttimen kytkennän voi tehdä yksinkertaisimmillaan seuraavasti: Suuttimen toinen napa kytketään maahan ja toinen napa kytketään kytkimen(/kytkimien) kautta plussaan.
Tuollaista kytkentämallia olin itsekkin ajatellut. Tuostahan muodostuu JA ilman mitään fyysistä kikkaretta. Varmaankin pienemmällä suuttimellä joutuu aloittamaan, juuri tuon on/off kytkennän vuoksi.
Niin tuo DC:hän ei tosiaan ihan tarkkaan kerro tilavuusvirran muutosta, mutta että jotain osviittaa saisi. Noita vakio k-jet suuttimien tuottoa saa metsästää kyllä varmasti kissojen ja koirien kanssa, mutta yritetään...
Kiitokset vastauksista!
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Re: Lisäruisku k-jetissä
Mites tuota,missä vaiheessa lisärikastus tulee mukaan tuolla saabin ylipaine kytkimellä???
Entä riittääkö kk-suuttimen putkesta saatava bensamäärä kahdelle alle 300cc suuttimelle??
Sähköruutassa lisärikastus suuttimille otetaan bensat ihan bensan tuloletkusta vai esim suutintukista??
Entä riittääkö kk-suuttimen putkesta saatava bensamäärä kahdelle alle 300cc suuttimelle??
Sähköruutassa lisärikastus suuttimille otetaan bensat ihan bensan tuloletkusta vai esim suutintukista??
Volvo 244 GL Turbo -79