Uutta solmua tonnari aeroon
Uutta solmua tonnari aeroon
Polttelisi päivittää tuo mitsu vähän paremmin hönkivään puhaltimeen, mutta millaiseen!?
Löytyykö mistään mitsun paikalle suoraan istuvaa isompaa ahdinta?
Viripuljuissa tarjolla on vain TD04-T18 tai TD04-T19, mutta kun pitäisi saada solmu, josta löytyy oikeasti potentiaalia...
Jos ainoa vaihtoehto on alkaa teettämään laippoja, niin kiitollisena ottaisin vastaan vinkkejä, mistä voisi löytää malleja niihin ja vieläpä puljun, joka tekisi pätevää jälkeä siedettävään hintaan...
Kysymyshän on sinänsä tietenkin puhtaan hypoteettinen, enhän tietenkään aio moista laittomuutta toteuttaa...
Löytyykö mistään mitsun paikalle suoraan istuvaa isompaa ahdinta?
Viripuljuissa tarjolla on vain TD04-T18 tai TD04-T19, mutta kun pitäisi saada solmu, josta löytyy oikeasti potentiaalia...
Jos ainoa vaihtoehto on alkaa teettämään laippoja, niin kiitollisena ottaisin vastaan vinkkejä, mistä voisi löytää malleja niihin ja vieläpä puljun, joka tekisi pätevää jälkeä siedettävään hintaan...
Kysymyshän on sinänsä tietenkin puhtaan hypoteettinen, enhän tietenkään aio moista laittomuutta toteuttaa...
Saab 99 cc t8 IC APC -78, Saab 9-3t SE -01 (vaimon), V60 D3 -11
EXät: 99 T16 ic Airflow -83, 99 -82, 9-5 Wagon 2,3t -00, 9000 AERO -97, 9000 CS 2,0i -92, 99 -84
EXät: 99 T16 ic Airflow -83, 99 -82, 9-5 Wagon 2,3t -00, 9000 AERO -97, 9000 CS 2,0i -92, 99 -84
Varmasti kannattaa lähteä ahtimen valinnassa liikkeelle siitä että mitä tahtoo ja mitä on valmis tekemään homman eteen. Tehotavotteet, käyttötarkoitus ja käytössä oleva rahamäärä kertoo jo paljon . Onko alavääntö pop vai se että mennään yläkiekolla ja lujaa?
Isomman föönin kanssahan yleensä menee sitte paljon muutakin vaihtoon kuten cooleri, suuttimet, kytkin jne jne jne joten kuluja kertyy.
Mutta jos olet oikeasti sinne isompaa ahdinta laittamassa jossa potentiaalia on reilusti niin silloin sanosin että "bolt-on" mallille saat heittää hyvästit. Tämä toki riippuu mitä mainitsemasi potentiaali merkitsee? Pakosarjaan saat toki moniakin ahtimia ilman ongelmia kiinni mutta muissa liitoksissa voi tulla sitten enemmän työstettävää (dp, vesi- ja öljyputket, imuputki, ahtoputki).
kaiken saa sovitettua, se ei ole ongelma...se taas on että onko halua/osaamista/väineitä/rahaa tehdä..
Vastailes noihin niin "autetaan" lisää
Isomman föönin kanssahan yleensä menee sitte paljon muutakin vaihtoon kuten cooleri, suuttimet, kytkin jne jne jne joten kuluja kertyy.
Mutta jos olet oikeasti sinne isompaa ahdinta laittamassa jossa potentiaalia on reilusti niin silloin sanosin että "bolt-on" mallille saat heittää hyvästit. Tämä toki riippuu mitä mainitsemasi potentiaali merkitsee? Pakosarjaan saat toki moniakin ahtimia ilman ongelmia kiinni mutta muissa liitoksissa voi tulla sitten enemmän työstettävää (dp, vesi- ja öljyputket, imuputki, ahtoputki).
kaiken saa sovitettua, se ei ole ongelma...se taas on että onko halua/osaamista/väineitä/rahaa tehdä..
Vastailes noihin niin "autetaan" lisää
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
Paras bolt-on malli olisi varmaankin toi TD04HL18T #6.
lainattua tekstiä maptunin sivuilta:
lainattua tekstiä maptunin sivuilta:
In short: Bolt-on replacement turbocharger upgrade for output up to 350 hp.
For whom: For 9000 Aero owners wanting power beyond stage 4 with a 100% bolt-on install!
Price: 7 300.00 SEK (excl. VAT)
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Bolt onit o perseestä. En tiiä yhtään helevetin ison ahtimen asennusta ilman mitään isoo laikattamista. Tai sit joku ei oo kertonu sitä mulle. No mieti ekana sitä mitä haluat autostas ulos tehoo ja kerro se meille. Kaikkihan on hienoo ja mahollista saaha iso ahdin paikalleen mutta vaatii se muutakin kuin sen "ahtimen". No nuo linkit voi heittää suohon ellet oo tietonen mitä autostas haluut.
Autossa on siis tällä hetkellä 3'' rööri alusta loppuun sporttikissalla ja siihen passeli softa.
Koiran- ja lapsenkuljettimeksi on tulossa ihan muu peli, niin tonnari jää varmaan enemmän sellaiseksi harraste- ja ajantappopeliksi.
Vaihtoon on joka tapauksessa menossa rautaa kuten ic, suuttimet, MAP-anturi, kytkin ym.
Vakioahtoputken pitäisi kyllä riittää tavoitetehoille, eli se ei mene uusiksi.
Tavoitetehot on siis jossain lähempänä 330-350hp...
Aeron vakiomitsu tuntuu yläpäässä aika nuhaiselta jo Steg 3 softalla.
Nyt pitäisikin kartoittaa, millaista solmua kannattaisi alkaa koneeseen ruuvaamaan, kun nuo muut rautamuutokset on tehty.
Tuo mitsun TD04HL18T #6:lle luvattu 350hp tuntuu kyllä aika optimistiselta.
Mieluummin löisi paikalleen suoraan sellaisen ahtimen, jossa löytyy tarpeeksi tuottoa tavoitetehoille ja mahdollisesti vieläpä hiukan siitä ylöspäinkin, jos virikärpänen vielä joskus puraisee...
Koiran- ja lapsenkuljettimeksi on tulossa ihan muu peli, niin tonnari jää varmaan enemmän sellaiseksi harraste- ja ajantappopeliksi.
Vaihtoon on joka tapauksessa menossa rautaa kuten ic, suuttimet, MAP-anturi, kytkin ym.
Vakioahtoputken pitäisi kyllä riittää tavoitetehoille, eli se ei mene uusiksi.
Tavoitetehot on siis jossain lähempänä 330-350hp...
Aeron vakiomitsu tuntuu yläpäässä aika nuhaiselta jo Steg 3 softalla.
Nyt pitäisikin kartoittaa, millaista solmua kannattaisi alkaa koneeseen ruuvaamaan, kun nuo muut rautamuutokset on tehty.
Tuo mitsun TD04HL18T #6:lle luvattu 350hp tuntuu kyllä aika optimistiselta.
Mieluummin löisi paikalleen suoraan sellaisen ahtimen, jossa löytyy tarpeeksi tuottoa tavoitetehoille ja mahdollisesti vieläpä hiukan siitä ylöspäinkin, jos virikärpänen vielä joskus puraisee...
Saab 99 cc t8 IC APC -78, Saab 9-3t SE -01 (vaimon), V60 D3 -11
EXät: 99 T16 ic Airflow -83, 99 -82, 9-5 Wagon 2,3t -00, 9000 AERO -97, 9000 CS 2,0i -92, 99 -84
EXät: 99 T16 ic Airflow -83, 99 -82, 9-5 Wagon 2,3t -00, 9000 AERO -97, 9000 CS 2,0i -92, 99 -84
Teoriapohjalta tuo ic:n vaihtoon meneminen riippuu aika pitkälti siitä, millä hyötysuhteella se uusi turbo tulee toimimaan turbokartastaan. Luin tuossa muutama päivä sitten tarinaa Volvolandiasta, että ovatpahan hemmot saaneet erilaisia ahtoilman lämpenemislukemia ihan samalla ic:llä ja ainoa ero oli turbon vaihtaminen. Jos ahdin toimii huonommalla hyötysuhteella, niin se tuottaa myöskin enemmän lämpöä, kuin sellainen, jolla hyötysuhde on parempi samalla ahtopaineella ja samalla ilman virtausnopeudella.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jos haluat säästää laatikkoa, niin sitten unohda tuo mitsun hybridi. Tuolla kyseisellä ahtimella saa järkyttävän vääntöpiikin 3000rpm paikkeille(tämä leikkamattomilla siivillä). Mielummin reilusti joku isompi ahdin isommalla asennuksen työmäärällä, mutta lopputulos on varmasti parempi. Jos et yli 400 hevosen ole menemässä, niin miksi ei GT28RS tai sitten GT3071. Pakopesän koko vaikuttaa tietysti heräämiseen, mutta nuo käyvät T25 pakosarjan laippaan. Kaikki vesiputket ja öljyletkut saakin sitten sovitella oman mielensä mukaan. Samoin DP:n lähtö menee uusiksi, mutta eipä enää ahdista. Laatikko olisi kyllä hyvä vahvistaa ja laakeroida tuon rakentelun ohessa.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Jos haluaa sinnitellä vakiopakosarjassa, niin siihen istuu laipan osalta suoraan 3071, kuten myös 28rs, eli pottu. En vaan näe kovinkaan järkevänä asennella medium pottua paremmin ahdinta herättävään 2.3 koneeseen, kun tehoja on kumminkin tarkoitus hakea ja samat rautamuutokset vaaditaan silti molemmissa (suuttimet, map, ic, putkisto, pumppu..). 3071:sen lisätehon tuoma hurmio kestää kumminkin hieman pidemmälle, kun potun..
Potulla saa max 350, 3071 .86 a/r:llä irtoaa sen 400-480hp riippuen onko lähdetty mm. nokka/kansi muutoslinjalle, mutta kyllä tuollaiset oikeat 400+ hp vie saapasta jo ihan vikkelään sopivasti sovitetulla (saabin 2.3 koneeseen sopivat kompurakartat), eli vierelle saa tuoda jo ihan oikeaa uutta kallista ja nopeaa urheiluautoa, jos motarinopeuksissa meinaa ohi mennä, kun 100-200 väli alkaa taittua jopa ~ 8-11 sekunnissa kyseisellä puhaltimella.
Potulla saa max 350, 3071 .86 a/r:llä irtoaa sen 400-480hp riippuen onko lähdetty mm. nokka/kansi muutoslinjalle, mutta kyllä tuollaiset oikeat 400+ hp vie saapasta jo ihan vikkelään sopivasti sovitetulla (saabin 2.3 koneeseen sopivat kompurakartat), eli vierelle saa tuoda jo ihan oikeaa uutta kallista ja nopeaa urheiluautoa, jos motarinopeuksissa meinaa ohi mennä, kun 100-200 väli alkaa taittua jopa ~ 8-11 sekunnissa kyseisellä puhaltimella.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Laatikon vahvistaminen on kyllä ollut myös mielessä.
Laakereita tuskin sinänsä tarvitsee uusia, kun tuolla laatikolla on nimittäin ajettu alle 50tkm...
Ja jos loota tulee avattua, niin samallahan voisi tietysti miettiä myös lukkoa...
Taitaa vain alkaa budjetti leviämään käsiin
Kyllä se cooleri pitää vaihtaa, kun kerran turaamaan aletaan, ei ne kiina-coolerit kovissa hinnoissa ole. Vielä kun vain löytäisi jonkun varmasti toimivan sellaisen, vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan...
Tuo Garrettin 3071 vaikuttaa lupaavalta juuri potentiaalinsa suhteen, vaikka tehotavoitteeni onkin paljon alempana kuin sen maksimituotto.
Eikä hintaeroakaan näytä tuohon pottuun verrattuna olevan juuri mitään.
Onko noita laitettu paljoa tonnarin pellin alle?
Laakereita tuskin sinänsä tarvitsee uusia, kun tuolla laatikolla on nimittäin ajettu alle 50tkm...
Ja jos loota tulee avattua, niin samallahan voisi tietysti miettiä myös lukkoa...
Taitaa vain alkaa budjetti leviämään käsiin
Kyllä se cooleri pitää vaihtaa, kun kerran turaamaan aletaan, ei ne kiina-coolerit kovissa hinnoissa ole. Vielä kun vain löytäisi jonkun varmasti toimivan sellaisen, vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan...
Tuo Garrettin 3071 vaikuttaa lupaavalta juuri potentiaalinsa suhteen, vaikka tehotavoitteeni onkin paljon alempana kuin sen maksimituotto.
Eikä hintaeroakaan näytä tuohon pottuun verrattuna olevan juuri mitään.
Onko noita laitettu paljoa tonnarin pellin alle?
Saab 99 cc t8 IC APC -78, Saab 9-3t SE -01 (vaimon), V60 D3 -11
EXät: 99 T16 ic Airflow -83, 99 -82, 9-5 Wagon 2,3t -00, 9000 AERO -97, 9000 CS 2,0i -92, 99 -84
EXät: 99 T16 ic Airflow -83, 99 -82, 9-5 Wagon 2,3t -00, 9000 AERO -97, 9000 CS 2,0i -92, 99 -84
Lukolla saa kestävyyttä ja pitävyyttä 1 ja 2 vaihteelle. Kolmosella ei tasauspyörästö niiin herkästi hajoa kuivalla asfaltilla, ellei ole 2.3T:n vakiolaatikkoa lyhempää laatikkoa vaihdettu, jolla saa 3:n piirtämään lukollakin kuivalla asfaltilla. Tasauspyörästöhän se on uudemmissa saabin laatikoissa useimmiten hajoava paikka, kun vähänkään enempää piirtelee. Palasiksi hajonnut tasauspyörästö halkoo sitten herkästi koko loppulaatikonkin, kun palaset menee muiden rattaiden väliin... Quaifen lukko on varsin passeli, kun on suljettu mötikkä.
Onhan noita 3071 .86 ar:llä jokusia taidettu ruuvata tonnareihinkin.. Eivät vaan taida hirveästi huudella muutoksistaan.
Onhan noita 3071 .86 ar:llä jokusia taidettu ruuvata tonnareihinkin.. Eivät vaan taida hirveästi huudella muutoksistaan.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Niin, itsekinhän vaihtaisin toki palikat vain rata-ajoon paikalleen ja trailerilla radalle. Sitten pajalla vakiovermeet takaisin paikalleen ennen liikenteen sekaan lähtöä. Tottakai!Hook kirjoitti:
Onhan noita 3071 .86 ar:llä jokusia taidettu ruuvata tonnareihinkin.. Eivät vaan taida hirveästi huudella muutoksistaan.
Saab 99 cc t8 IC APC -78, Saab 9-3t SE -01 (vaimon), V60 D3 -11
EXät: 99 T16 ic Airflow -83, 99 -82, 9-5 Wagon 2,3t -00, 9000 AERO -97, 9000 CS 2,0i -92, 99 -84
EXät: 99 T16 ic Airflow -83, 99 -82, 9-5 Wagon 2,3t -00, 9000 AERO -97, 9000 CS 2,0i -92, 99 -84