Kävin ypjp:n mainostuksesta tuolla SporttiAuton "dynopäivillä". Firman pitäjä oli vain jättänyt infoamisen hieman myöhäiseen, eli eilispäivään. Tästä syystä kun McFeastin kanssa saavuimme paikalle klo 11, olimme ensimmäiset paikalla, sekä samalla ainoat seuraavaan kahteen tuntiin Omistajan tuttu kävi jotain laskua hakemassa ja samalla dynotti piristetyn 1.8i Focuksensa (nokkapyörää, nokkaa, kantta, putkea, lastua yms), ~160hp taisi siinä olla koneteho.
Eli dynopäivien kävijämäärä jäi kolmeen ihmiseen, joista kaksi maksavaa No hinta oli halpa (32,5e kolme vetoa) sekä palvelu täyden kympin veroista, juttua riitti ja uutta oppi. Ja todella mukava oli olla dynottamassa kun ei ollut tungossa, sai rauhassa jutella ja kysellä tyhmiäkin. Eikä tonnarille tullut edes suorituspaineita kun ei ollut cossu-look ja sport-astra miehiä paikalla.
Tonnarin moottoritehoksi ja väännöksi mitattiin SporttiAuton inertiadynossa max. tehoksi 160,0kW@5439rpm, max. vääntö ~300Nm@3592rpm. (Renkailta 142,4kW ja 291,1Nm).
Seoksia olin juuri säätänyt laihemmalle (IMM 630ohm), tyhjäkäynti
CO 1.6%. Vetojen aikana havaittiin että suurilla kierroksilla seokset alkoivat menemään laihalle, CO ~0,5%. Vetojen jälkeen varmistettiin asentoanturin toiminta, täyskaasurikastuksessa jotain hämärää, kerran se meni oikosulkuun (=toimii), muuten ei tullut lukemaa.
Hallissa oli jonkin verran lämpöä, joten laihalle menevästä seoksesta ja lämpötilasta APC ei antanut ahtaa kuin ~0,8bar maksimissaan, vaikka potikat väänsi "tappiin". Mutta tuo teho yllätti jopa SporttiAuton pitäjän, että vanhassa (lähes) vakio Saabissa 40hp yli tehtaan ilmoittaman. Paineet tosiaan olosuhteista johtuen eivät nousseet paljon yli vakion, enkä usko että tuo 0,1bar kasvu tuo tehoa lisää 40hp, ja ylikin. Tästä alkoikin spekulointi penkin luotettavuudesta ja tarkkuudesta. Paikalla penkitetty Focus oli kyllä saanut samalla kokoonpanolla Häkkisen dynossa vielä muutaman heposen enemmän. Eli sen puolesta dyno olisi luotetettava.
Kommentteja/kokemuksia eri dynojen tulosten oikeellisuudesta ja tarkkuudesta ? Mutta kuitenkin, suuri kiitos Jean Niemelle, kokemus oli kiva ja oppi paljon uutta ja palvelu oli ensiluokkaista.
No, tulipa koettua dynotus ja saatua jotain vihiä tonnarin tehoista. Ensi kerralla asentoanturi ja säädöt kuntoon, ehkä jopa pientä viriä ja homma uusiksi.
9000T dynossa
9000T dynossa
Viimeksi muokannut f-19, Ti Joulu 18, 2007 18:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sorry kun en juuri nyt muista tarkkoja fakta-arvoja, mutta jokatapauksessa vakio säädöillä tuo maksimitehon ahtopaine lukema @ 5500rpm on jotakuinkin 0,55-0,6bar luokkaa. Eli kaikki sen yli menevä on sitten "viritystä". Eli vaikka se ei antanutkaan painetta yli 0,8.n saattoi maksimitehon kierroksilla olla reilusti vakiota enemmän.Hallissa oli jonkin verran lämpöä, joten laihalle menevästä seoksesta ja lämpötilasta APC ei antanut ahtaa kuin ~0,8bar maksimissaan, vaikka potikat väänsi "tappiin". Mutta tuo teho yllätti jopa SporttiAuton pitäjän, että vanhassa (lähes) vakio Saabissa 40hp yli tehtaan ilmoittaman.
Se on tuo APC.n luonne semmonen...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red