EBC:n jarruista kokemusta?
Terve, onko kukaan kokeillut nämä Black diamondin jarrupalat. Halvat ovat näköjään mutta ehkä huonotkin?V-M kirjoitti:Kyselin hintoja noille BlackDiamond osille ja tämmösiä sieltä tuli:
Hinnat pari hintoja eeroina sis. alv22 ilman alennuksia.
Gooved Drilled Combined
9000 etu: 187.25€ 190.16€ 212.32€
9000 taka:132.13€ 139.62€ 161.79€
Palat etu 56.22 ja taka 52.40
V-M
Kokemuksia?
9-5 -00, Aero
Taroxit olen nyt puolen vuoden käyttökokemuksen perusteella todennut hyväksi. Siis uritetut, ja kaasun poisto on aivan mainio, samanlailla toimii kuin reitetty. Uritettu tosin syö aavistuksen enemmän paloja, mutta palkinnoksi saa aina tunnokkaat jarrut kun palanutta ja lasittunutta pintaa ei ole missään kohti. Seijarilta niitäkin saa.
Kokemuksia 2 k km ajalta: pölyttää kuten tavallisetkin jarrut . Vaatii pikkuisen l
lämmitystä toimiakseen hyvin . Hyvä muistaa pitkän maantielenkin jälkeen. Mutta sitten kun puree niin puree tosissaan, Vaatii hieman enemmän poljinvoimaa ( ilmeisen kovat palat ) Kaupantekijäisinä hurina jarrutettaessa . Koskee varmaankin kaikkia uritettuja levyjä.
Jatkossa varmaankin vaihdan toiset palat , Koitan ehkä EBC :n paloja.
Kokemuksia 2 k km ajalta: pölyttää kuten tavallisetkin jarrut . Vaatii pikkuisen l
lämmitystä toimiakseen hyvin . Hyvä muistaa pitkän maantielenkin jälkeen. Mutta sitten kun puree niin puree tosissaan, Vaatii hieman enemmän poljinvoimaa ( ilmeisen kovat palat ) Kaupantekijäisinä hurina jarrutettaessa . Koskee varmaankin kaikkia uritettuja levyjä.
Jatkossa varmaankin vaihdan toiset palat , Koitan ehkä EBC :n paloja.
jarrupaloista
Kyllä näistä ebc:n green stuffeistakin tuntuu olevan jos jonkinmoista mielipidettä, tosin enemmistö taitaa olla positiivisia näiden suhteen.
Mut mitäs mieltä olette, jarrupalojen vaihto tulee nyt ajankohtaiseksi ja kannattaako tuollaiset hankkia ihan normaaliin kaupunki ja maantie ajoon?
Vai olisiko fiksumpaa hankkia hieman halvemmat AD-varaosa liikkeestä?
Mut mitäs mieltä olette, jarrupalojen vaihto tulee nyt ajankohtaiseksi ja kannattaako tuollaiset hankkia ihan normaaliin kaupunki ja maantie ajoon?
Vai olisiko fiksumpaa hankkia hieman halvemmat AD-varaosa liikkeestä?
Re: jarrupaloista
Eikös tämmöiset jarrupalat ole tarkoitettu enemmänkin sellaiseen käyttöön, jossa jarruja käytetään reippaasti? Esim. rata-ajoon. Tavallisessa ajossa jarrut eivät käy niin kuumana, että mitään erityisiä "parempia" jarrupaloja yleensä tarvitsee, varsinkaan jos auto ei koskaan käy radalla. Jos haluaa jarruilleen tehdä jotakin hyvää, niin uusien jarrunesteiden vaihto on paras jarrutehon tae tiukemmassakin jarrutuksessa.olachka kirjoitti:Kyllä näistä ebc:n green stuffeistakin tuntuu olevan jos jonkinmoista mielipidettä, tosin enemmistö taitaa olla positiivisia näiden suhteen.
Mut mitäs mieltä olette, jarrupalojen vaihto tulee nyt ajankohtaiseksi ja kannattaako tuollaiset hankkia ihan normaaliin kaupunki ja maantie ajoon?
Vai olisiko fiksumpaa hankkia hieman halvemmat AD-varaosa liikkeestä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
itellä jokunen tonni takana taroxin levyillä ja motonetin paloilla...AutoRacingista sain levyt 300e/pari ja ovat tosiaan hintansa väärtit!!!!!!....nesteet vaihdan ens keväällä ja jotkut kunnon palat...
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Asiahan on päätettävä sillä, että millaista ajoa. Itsellä normiajoa, välillä vähän reippaammin, mutta "paniikkijarrutuksia" aika vähän. Hyvin ovat Greenstuffit kestäneet ja iso plussa helposti puhdistettavalla pölylle. Palathan eivät ole pölyttömät, vaan pöly ei ole niin kuumaa, kuin joissain muissa paloissa ja ei sen vuoksi pala vanteeseen niin kovin kiinni. Vihreän kitkakerroin on n. 0,5 ja punaisen 0,41, eli vihreä jarruttaa sinänsä "paremmin".
9-5 2.3 MY2008
Jäi vielä noista jarrunesteistä sanomatta. Käsitykseni on, että ns. silikoninesteissä (DOT5) voi kiehumispiste olla parempi, mutta sillä on sellainen huono ominaisuus, että se "joustaa". Tällä ei kilpakäytössä ole sinänsä haittaa, mutta ABS-jarruisissa autoissa on. ABS-jarruissa nesteen joustavuus on huono asia, tämän vuoksi suosittelisin DOT5.1 nestettä, mikä on mineraalipohjainen ja sekoitettavissa DOT3:n ja 4:n kanssa (järjestelmää ei tarvitse sinänsä ensin puhdistaa vanhasta nesteestä). DOT5.1 on hieman ohuempaa, kuin 3 ja 4, mutta joustaa vähemmän, eli toimii ABS:n kanssa paremmin (tarkempi säätö).
9-5 2.3 MY2008
Silikoninesteissä on kuulema tälläinen ominaisuus
Edit. Lainaus AutoWikistä:
"Suurin käytännön eri glykoli- ja silikonipohjaisilla nesteillä on se, että silikonipohjaisilla jarrupoljin ei tunnu niin jäykältä koska neste painuu kasaan enemmän. Näin sadaan kilpakäytössä parempi tuntuma jarrupolkimeen ja jarrutustehoa on helpompi säädellä (suuri merkitys varsinkin silloin kun autossa ei ole ABS-jarruja). Suurin hyöty silikonipohjaisesta jarrunesteestä saadaan silloin kun käytetään esim. teräspunoksisia jarruletkuja, jotka eivät itsessään anna paineen alla juurikaan periksi. Näin saadaan tuntuma itse jarruihin paremmaksi (teoriaa, en ole itse käytännössä testannut).
Silikonipohjaiset jarrunesteet olisi syytä vaihtaa useammin kuin glykolipohjaiset nesteet suuremman korroosiovaaran vuoksi."
Edit. Lainaus AutoWikistä:
"Suurin käytännön eri glykoli- ja silikonipohjaisilla nesteillä on se, että silikonipohjaisilla jarrupoljin ei tunnu niin jäykältä koska neste painuu kasaan enemmän. Näin sadaan kilpakäytössä parempi tuntuma jarrupolkimeen ja jarrutustehoa on helpompi säädellä (suuri merkitys varsinkin silloin kun autossa ei ole ABS-jarruja). Suurin hyöty silikonipohjaisesta jarrunesteestä saadaan silloin kun käytetään esim. teräspunoksisia jarruletkuja, jotka eivät itsessään anna paineen alla juurikaan periksi. Näin saadaan tuntuma itse jarruihin paremmaksi (teoriaa, en ole itse käytännössä testannut).
Silikonipohjaiset jarrunesteet olisi syytä vaihtaa useammin kuin glykolipohjaiset nesteet suuremman korroosiovaaran vuoksi."
9-5 2.3 MY2008
Itellä Viggenissä RedStuffit joka nurkassa kun monet ovat sanoneet, että noi Greenit ovat liian pehmeät meijän painaville Saabeille.AnttiR kirjoitti:EBC:n Green Stuffit lienevät tarkoitetut normaaliin ajoon -eivät vaadi lämmitystä.
Seuraavana Red Stuffit , jotka tarvitsevat hivenen lämmitystä tai raskaan auton ja huipulla ( käyttäjästä kiinni) Yellow - Stuffit.
Punaset toimii normiajossa siinä missä muutkin kokeilemani palat, ei mitenkään erityisemmin vaadi lämpöä toimiakseen. Toki nappaavat paremmin jos ovat hiukan lämmenneet.
Minkäslaisia levyjä olette käyttäneet? Omassa kolkissa on ollut n.30tkm greenstuffit edessä alkuperäisillä levyillä, jotka ovat olleet nyt n.175tkm alla. En tullut vielä mitanneeksi kuinka kuluneet etulevyt ovat, mutta selkeät urat reunoilta jo löytyy. Onko esim. EBC:n tai Taroxin levyistä mitään ajatusta miksi sellaiset hankkisin vai ostanko perus Brembot/ATEt lähi varaosaputiikista? Itse olen hakenut noilla greenstuffeilla lähinnä hyvää jarrutustehoa ja kestävyyttä.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Sanokaas viisaammat mitä etuja saadaan urilla jarrulevyissä? Entäs rei'llä? Sen verran on tietoa, että urilla saadaan aikaan se, että kaasut poistuvat palojen ja levyn välistä. Vaikuttavatko nuo reiät jotenkin jäähdytykseen? Olisi vain blackdiamondilla tarjolla urilla, rei'llä sekä molemmilla. Hintaluokat samassa järjestyksessä kuin edelliset, halvimmasta kalleimpaan.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Kaasujen poistumisesta siinä on ensisijaisesti kyse. Jos reijillä tarkoitat sellaisia porattuja reikiä levyssä, niin käsittääkseni niissäkin on kyse kaasun poistumisesta. Levyn säteittäissuuntaiset reiät on toki niitä jäähdytysreikiä. Nuo uritukset ainakin wikipedian tekstin mukaan nopeuttaa jarrupalojen kulumista, joten niitä ei yleisesti katuautoissa käytetä sen takia. (Ainakaan sarjavalmistuksessa.) Reijitetyissä levyissä taasen huonona puolena on suurempi halkeamisriski. Toisaalta porattu/uritettu levy toimii sateella paremmin, koska urat ja reiät poistaa vettä levyn pinnasta.Frostwind kirjoitti:Sanokaas viisaammat mitä etuja saadaan urilla jarrulevyissä? Entäs rei'llä? Sen verran on tietoa, että urilla saadaan aikaan se, että kaasut poistuvat palojen ja levyn välistä. Vaikuttavatko nuo reiät jotenkin jäähdytykseen? Olisi vain blackdiamondilla tarjolla urilla, rei'llä sekä molemmilla. Hintaluokat samassa järjestyksessä kuin edelliset, halvimmasta kalleimpaan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Disc_brake
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: EBC:n jarruista kokemusta?
itellä Taroxin levyt ja palat joka nurkassa, ja täytyy sanoa että og pysähtyy kuin seinään kun polkasee jarrua reippaasti. Eivät mielestäni tarvi hirveästi lämmitystä. Minun Taroxit eivät ole uritetut vaan niissä on pyöreitä ja pitkiä vinottaisia reikiä vuorotellen. Ei huonoa sanottavaa!!
Ville Uusitalo #3509