tarviiko laittaa isommat suuttimet? pakolämmöt vs. seos?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

tarviiko laittaa isommat suuttimet? pakolämmöt vs. seos?

Viesti Kirjoittaja a9000 »

mitä mieletä ollaan, tarviiko vahtaa suuttimet isompiin kun og900 turboon vaihdetaan vakioturbon tilalle isompi mitsu evo IV:n turbo?

korjaaja joka ko. remppaa tekee, on huolissaan ettei männät sula - kai ajatteli että jos menee seos laihalle kun tulee isompi ilmapumppu nokalle.

jos jätän vanhat alkup suuttimet, niin riittääkö seurantaan (mäntien sulaminen tms.) pakokaasun lämmön seuraaminen vai onko seos yhtä oleellinen seurattava?
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Re: tarviiko laittaa isommat suuttimet? pakolämmöt vs. seos?

Viesti Kirjoittaja pade »

Kunnon laajakaista lambda taitaa olla ainoa laite jolla oikeasti tarpeeksi nopeasti pystyt tuota valvomaan.
EGT antaa kyllä jotain osviittaa asiaan mutta reagoi usein sen verran viiveellä, että jos jotain on menossa vinoon niin se saatta suurella todennäköisyydellä ehtiä mennä vinoon ennen kuin ehdit sen tuosta EGT-mittarista lukea.
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: tarviiko laittaa isommat suuttimet? pakolämmöt vs. seos?

Viesti Kirjoittaja a9000 »

mikä on EGT-mittari? onko laajakaista-lambda täysin eri juttu kuin autossa oleva alkuperäinen lambda, voidaanko sen alkuperäisen anturin perään kytkeä joku mittari vai onko koko lambdasysteemi uusittava?

mites niitten suuttimien kanssa, suositellaanko vaihdettavaksi isommat vai pärjääkö alkuperäisillä - kokemuksia ja kommentteja?
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: tarviiko laittaa isommat suuttimet? pakolämmöt vs. seos?

Viesti Kirjoittaja a9000 »

olisko ehdotukseia bensansyötön optimointiin? voiko sen jotenkin laskea, millaiset suuttimet tarvitaan / millainen bensamäärä koneeseen pitää saada - kun tietty ahdin nokalla?
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: tarviiko laittaa isommat suuttimet? pakolämmöt vs. seos?

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Onko boschin vai lucasin ruiskulla tuo turbo? 54mm kompura a/r 0.60, 0,7 bar ahtopaine ja lucas oransseilla suuttimilla+bsr lastu, vakiocooleri. Tuolla reseptillä ei mene laihalle.
Kuinka iso kompurapuoli tuossa evo:n ahtimessa on? Muista suuttimia vaihtaessasi, että ruiskuboksi täytyy ohjelmoida uudestaan mikäli haluaa auton toimivan kunnolla.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: tarviiko laittaa isommat suuttimet? pakolämmöt vs. seos?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Onko sattumoisin tuo ahdin Lehtosen Pasilta ostettu?

Asiaan,en kovinkaan kummoisilla paineilla lähtis vakiosuuttimilla pelaamaan..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: tarviiko laittaa isommat suuttimet? pakolämmöt vs. seos?

Viesti Kirjoittaja a9000 »

boschin ruisku on kyseessä, ahtimen ar:ää tai pakosiiven kokoa en tiedä.
paineitahan tuossa ei kai ole tarvetta nostaa vakiopaineita suuremmiksi, ilmaa kun menee enemmän koneeseen jo sen takia että turbo on isompi - ei tule sitten paineitten nostosta aiheutuvaa haitallista lämmön nousua. bensaa kai menee enemmän kun hengittää paremmin... mutta ajattelin että jos ahtopaineen pitää vakiona, ja kun pakopesä on paremmin virtaava (+3" dp ja putki) niin se lämpöasia ei tulis niin helposti haitaksi. se että riittääkö soppa, vakiosuuttimilla ja progressiivisella bensalastulla, se on tässä se kysymysmerkki

edit: ei tainnut olla saabiklubilainen jolta ahtimen ostin, oulusta tuli, japanin tuontiautosta josta tehtiin jotain kisäpeliä

Suppari kirjoitti:Onko sattumoisin tuo ahdin Lehtosen Pasilta ostettu?

Asiaan,en kovinkaan kummoisilla paineilla lähtis vakiosuuttimilla pelaamaan..
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: tarviiko laittaa isommat suuttimet? pakolämmöt vs. seos?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Evo4 ahdin riittänee johonkin 350+ hv asti, mutta vakiopaineilla (varsinkin jos laskee yläkierroksilla kuten vakio APC) luultavasti voisi vielä vakiosuuttimet jotenkuten jaksaa. Lämmöstä ei ole tässä niinkään kysymys vaan siitä että menee yksinkertaisesti liian laihalle helposti. En kyllä uskaltaisi tosin edes vakioahdoilla ajaa ennenkuin on luotettavalla seosmittauksella varmistettu seokset. Tietysti myös APC pitää olla toimintakykyisenä että pääsee laskemaan ahtoja jos nakuttaa. Pelkkä pakokaasun lämmön tietäminen ei riitä, kyseessä kun ei ole diesel.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: tarviiko laittaa isommat suuttimet? pakolämmöt vs. seos?

Viesti Kirjoittaja a9000 »

pystyisitkö esim. jcarlson antamaan jotain ideaa/suositusta miten tuon bensapuolen voisi saattaa kuntoon, säilyttäen alkuperäisen ohjauselektroniikan?

minkä kokoiset (saabin?) suuttimet kannattaisi laittaa, haussa se about 250-300 miel turvallisesti eli ettei kone kilahda. säädetävä apc löytyy mutta jos jättäisi sen nyt tässä vaiheessa hyllyyn optioksi...
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Re: tarviiko laittaa isommat suuttimet? pakolämmöt vs. seos?

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Vakiosuuttimilla olen sen 250hv pyöriltä repässy ja seokset yläpäässä 13.8.
Nyt kun teoriassa on parikyt enemmän vielä niin alkaa oleen rajoilla suuttimet.
Tieten bensanpaineet on 4bar luokka ja pumppu ei ole vakio.
Mutta sitähän saa rakentaa just niinku mieli tekee.
Itellä tarkoitus vielä koittaa T5 suuttimia bosch 431 jos sitten uskaltais käyttää isompaa reikää hukkiksen letkussa :)
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: tarviiko laittaa isommat suuttimet? pakolämmöt vs. seos?

Viesti Kirjoittaja a9000 »

ainoa ongelma kunei ymmärrä näistä mitään... mut silti haluaa lisää poweria pellin alle :twisted: ilman että kone hajoaa :?

eli olisin kiinnostunut perushyviksi havaituista ratkaisuista, mitkä suuttimet ja mikä softa, niin sitten voin alkaa metsästämään sellaisia jostain
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: tarviiko laittaa isommat suuttimet? pakolämmöt vs. seos?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Voithan kokeilla stressfläktin reseptiä. Eli vakiosuuttimet, perus virilastu, progressiivinen bensanpaineensäädin josta sopivasti ruuvaamalla lisää soppaa ja väkevämpi bensapumppu. Pumppu löytynee PCS:n/Speedpartsin kautta esimerkiksi, lastu taisi olla jo(?) ja paineensäätimiä löytyy monestakin viripuljusta.

Suosittelen kuitenkin investoimaan sen 200-300€ laajakaistalambdaan, joko mittarilla tai läppärin avulla lukien. Sopivasti turboruuvilla tai APC:ta ruuvaamalla lisää ahtoja ja bensanpaineensäätimestä lisää soppaa - IMM:n ruuvista voi sitten säätää kevyemmän ajon seoksia laihemmalle.
Laajakaista-lambdan avulla voi sitten seurata että seokset pysyvät turvallisina ahdoilla ja kierroksilla eikä kuitenkaan liian rikkailla normiajossa.

Juuri tämän helpompaa reittiä lisätehoihin konetta rikkomatta ei löydy. Parhaimman mahdollisen käytöksen saa toki vaihtamalla moottorinohjauselektroniikan, mutta se vaatii dynoaikaa ja rahaa tai paljon omaa panostusta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin