Katos tämä pätkä
Mittarit 7Mb
Ahdot laskee aika rajusti, mutta silti auton orkkis mittari näyttää suht samaa. Mutta kuten joskus aiemmin on tullut sanottua niin tuo mittari näyttää pääasiassa ilmamassaa aikayksikössä g/s, jota on rukattu ECU:n toimesta. Eli toisin sanoen jos ilmassa (oma mittari) näyttää samaa läpi kierrosalueen on ahtojen pakko laske kierroksien funktiona, jotta näin olisi. Tämä siksi että kone pyörii nopeammin ja sinne virtaa enemmän ilmaan aikayksikkö kohden.
Lisäksi T7 on aivan eri systeemi kun T5 ja siinä ei käytetä ahtopainetta suoranaisena ohjausparametrinä. Ilmamassa tarve (pyyntö) sanelee ahtopaineen. MAPpi on autossa sitä varten että sen kautta voidaan yhdessä lämpötilan kanssa laskea (laksettu ilmamassa). Tämän arvon pitäisi seurata MAFin (todellinen ilmamassa) näyttämään pienellä viiveellä. Jos näin ei tapahdu niin silloin on jossain vikaa, esim vuoto, viallinen anturi tai vastaava. MAP+Temp käytetään myös sopan tarpeen laskemiseen nopeissa kuormitustilanteiden muutoksissa, koska MAFin perusteella tämä ei ole tarpeeksi luotettava.
Potkun tapauksessa homma menee tod näk metsään siinä ettei turbosäädön parametrit pysy mukana coolerin noin 3-4 kertaa paremman virtauksen ja vähemmän virtausvastuksen mukana. Turbosäädön voidaan ajatellan olevan PID joka potkun tapauksessa on viritetty turhan maltilliseksi. Tällaiselle viritykselle on ominaista että säädettävä parametri ampuu ensin yli ja asettuu sitten "maltillisesti" säädettyyn arvoon.
Kyse ei siis suoranaisesti ole SP:n ryssimisestä, mutta tuo painevahdin puuttuminen on kyllä jo hulluutta. Täytyy ihan himassa katsoa onko T7:ssa edes painevahtia. T5:ssa se jok tap on, mutta T7:sta en mene tekuuseen.