Lievää piristelyä?
Lievää piristelyä?
Mikä olisi hyvä tapa hieman piristää omaa 9-3SS 2.0t. Kertokee viisaammat amatöörille mistä kannattaa lähteä ja mitä tehdä. 3" downpipe? putkisto? yms yms ja jos viitsisitte myös kertoa myös mikä osa ja miksi?
Re: Lievää piristelyä?
Eiköhän tuo ns. lastutus, eli moottorinohjauksen ohjelman päivitys ole kaikista helpoin ensiaskel.
Siitä jos halutaan eteenpäin joutunee alkaa vilkuilemaan avarampaa putkea jne.
Siitä jos halutaan eteenpäin joutunee alkaa vilkuilemaan avarampaa putkea jne.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Lievää piristelyä?
http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... F270006101Datariver kirjoitti:Mikä olisi hyvä tapa hieman piristää omaa 9-3SS 2.0t. Kertokee viisaammat amatöörille mistä kannattaa lähteä ja mitä tehdä. 3" downpipe? putkisto? yms yms ja jos viitsisitte myös kertoa myös mikä osa ja miksi?
Tuolta pahimpaan kiireeseen ja haku käyttöön.
Re: Lievää piristelyä?
Hirschillä on kaikki ylihinnoiteltua ja hirchin softa varmaan jo löytyy eli toisinsanoen kuinka tästä eteenpäin. Sellainen 220-250hepokkaa ois ihan jees. Taitaa tulla kytkimen kestävyys vastaan koska väännöt nousisivat varmaan tuonne 350-400nm.
Re: Lievää piristelyä?
Millä perusteella ovat ylihinnoiteltuja?Datariver kirjoitti:Hirschillä on kaikki ylihinnoiteltua ja hirchin softa varmaan jo löytyy eli toisinsanoen kuinka tästä eteenpäin. Sellainen 220-250hepokkaa ois ihan jees. Taitaa tulla kytkimen kestävyys vastaan koska väännöt nousisivat varmaan tuonne 350-400nm.
Ja mitkä speksit sinulla on autossa tällä hetkellä? Hirschin softa (varmaan)??
Helpointa on varmaan tutkia eri viripajojen tarjontaa. Esim Maptunilta Stage 3 sisältyy jo softa, cat-back putkisto, ilmanputsarikotelo ja putsari sekä isommat suuttimet. Näillä luvataan 230hv/365Nm.
Jos tuosta halutaan jatkaa vielä eteenpäin lähtee ainakin Maptunilla seuraavassa Stagessa jo ahdin vaihtoon jne.jne.
Eli vaikuttaa siltä, että softa ja cat-back riittää siihen noin 220+ heppaan, siitä ylöspäin alkaa jo menemään kalliiksi.
Ja kytkin tosiaan voi alkaa pidemmän päälle olla kovilla.
Re: Lievää piristelyä?
Eli ylihinnoiteltuja ovat jos esim polkimenpäälliset maksaa 300 kun tarjoustalosta saa vastaavia 5€ (on vaan eri teksti) Softa 1300 kun Ricalta esim saa lastun 580€ ja jos haluaa moottoritakuun niin +120€ yms yms. Ymmärtänet mitä tarkoitan. Onko cat backistä oikeasti hyötyä? Sama vaparista eli onko näistä oikeasti jotain hyötyä?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Lievää piristelyä?
puuratti ladassa ei paranna ajoominaisuuksia. kiva hivellä toki.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Lievää piristelyä?
En lähtisi koskaan vertaamaan Hirschin softaa johonkin Ricaan, en koskaan.Datariver kirjoitti:Eli ylihinnoiteltuja ovat jos esim polkimenpäälliset maksaa 300 kun tarjoustalosta saa vastaavia 5€ (on vaan eri teksti) Softa 1300 kun Ricalta esim saa lastun 580€ ja jos haluaa moottoritakuun niin +120€ yms yms. Ymmärtänet mitä tarkoitan. Onko cat backistä oikeasti hyötyä? Sama vaparista eli onko näistä oikeasti jotain hyötyä?
Sanon vain, että hinta-erolle löytyy kyllä ihan varmasti syy.
Tietty jos tavoitteena on saada X-määrä tehoa printattua dynolappuun ja muulla ei ole väliä niin saattaa tuollainen Rican tekele riittää
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Lievää piristelyä?
Veit jalat suustani....NG900T kirjoitti:Rica? never heard...
Saab 900 2.0t Cab -97
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Lievää piristelyä?
foorumin etsi nappulan takaa löytyy juttua tuosta ja viittauksia volvo landiaan tai sinnepäin....... edelleen olen sitä mieltä siitä jalopuuratista.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Lievää piristelyä?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... hilit=ricaNG900T kirjoitti:Rica? never heard...
Tuolta voi lukea jotain.
En kyllä itse koskisi ko. putkan tuotteisiin edes pitkällä kepillä, etenkään kun Saabin T7/T8 on kyse
Re: Lievää piristelyä?
Bsr on ostanut softia Ricalta mutta ei siitä sen enempää. Enempihän tuo on volvopainoitteinen valmistaja. Mutta nuo olivat vain esimerkkejä. Verrataan sitten vaikka Maptunin ja Hirschin hintaa. No maptunhan vaikuttaa kyllä takuuseen mutta takuuajan ohittanut auto niin ei se hirschin hintaa laske.
Re: Lievää piristelyä?
Jos pistää jonkun vähänkään arvelluttavan lastun autoon, niin on kyllä hyvä olla säästötilillä rahat täydelliseen moottoriremonttiin. Mistä hemmetistä voit tietää, että se softa on varmasti oikein tehty? Allekirjoittaneesta ei olisi hauskaa joutua koekaniiniksi oman autonsa kera.
Lisäksi, jos lähtisin kokeilemaan jotakin moottorinohjaukseen vaikuttavaa juttua omiin autoihini, niin lähtökohtina hommaisin ennen lastutusta jo autoon seosmittarin, mieluummin sen laajakaistaisen (ainaskin uudemman auton kanssa) ja lisäksi ahtopainemittarin. Opiskelisin auton käytöstä vakio lastun kanssa ja katsoisin miten se käyttäytyy missäkin tilanteessa, eli seokset ahdot jne. Kuormituksessa, maantiellä, kylmänä, kuumana. Sitten vasta uskaltaisin vaihtaa siihen jonkun muun lastun ja rupeisin seuraamaan miten se käyttäytyy sen kanssa.
Kolmas asia. Jos yleensäkin suunnittelee virittävänsä moottoria, niin kannattaa lueskella ensin netistä, mitä kaikkea niistä viritetyistä vehkeistä poksahtelee. Yleensäkin virityskohteena olisi hyvä olla sellainen moottori, mikä on täysin kunnossa. Jos ite lähtisin nostamaan ahtopaineita moottorista, niin kylläpä ajattelisin moottorin avaamista ja kunnon toteamista lähtökohtaisesti. Vähintään kannen pois ottamista ja kansipahvin uusimista. Esim. tuosta minun vanhasta saabista ei ole nostettu ahtoja, kun alakerta on senverta väljä, niin paljon kilometrejä takana, ettei tiedä mitä sille tapahtuu tehoja lisättäessä. Liian monta tarinaa löytyy netin syövereistä näitä, että hommataan turboauto, nostetaan ahtoja, sitten kilahtaa jotakin, sit tehdään koneremppa ja saadaan vasta pata sellaiseen kuntoon että se kestääkin nostaa ne ahdot ja siis ne saadut lisätehot. Jos sittenkään...
Siispä, jos oikein antaumuksella haluaa virittää autonsa, niin olisikin fiksuinta hommata ostaa toinen mylly, kunnostaa se ajan kanssa ja vimosen päälle ja rakentaa se niillä "hipo-osilla" ja ahtimella. Sitten kun aika on kypsä ja voimapaketti on saatu nippuun, tehdään moottorin vaihto. Tämä on kaikista paras tie tehojen lisäykseen ja lääkettä ruuvinpyöritystarpeeseen siten, että auto on käyttökunnossa projektin ajan. Suosittelen lämpimästi.
Lisäksi, jos lähtisin kokeilemaan jotakin moottorinohjaukseen vaikuttavaa juttua omiin autoihini, niin lähtökohtina hommaisin ennen lastutusta jo autoon seosmittarin, mieluummin sen laajakaistaisen (ainaskin uudemman auton kanssa) ja lisäksi ahtopainemittarin. Opiskelisin auton käytöstä vakio lastun kanssa ja katsoisin miten se käyttäytyy missäkin tilanteessa, eli seokset ahdot jne. Kuormituksessa, maantiellä, kylmänä, kuumana. Sitten vasta uskaltaisin vaihtaa siihen jonkun muun lastun ja rupeisin seuraamaan miten se käyttäytyy sen kanssa.
Kolmas asia. Jos yleensäkin suunnittelee virittävänsä moottoria, niin kannattaa lueskella ensin netistä, mitä kaikkea niistä viritetyistä vehkeistä poksahtelee. Yleensäkin virityskohteena olisi hyvä olla sellainen moottori, mikä on täysin kunnossa. Jos ite lähtisin nostamaan ahtopaineita moottorista, niin kylläpä ajattelisin moottorin avaamista ja kunnon toteamista lähtökohtaisesti. Vähintään kannen pois ottamista ja kansipahvin uusimista. Esim. tuosta minun vanhasta saabista ei ole nostettu ahtoja, kun alakerta on senverta väljä, niin paljon kilometrejä takana, ettei tiedä mitä sille tapahtuu tehoja lisättäessä. Liian monta tarinaa löytyy netin syövereistä näitä, että hommataan turboauto, nostetaan ahtoja, sitten kilahtaa jotakin, sit tehdään koneremppa ja saadaan vasta pata sellaiseen kuntoon että se kestääkin nostaa ne ahdot ja siis ne saadut lisätehot. Jos sittenkään...
Siispä, jos oikein antaumuksella haluaa virittää autonsa, niin olisikin fiksuinta hommata ostaa toinen mylly, kunnostaa se ajan kanssa ja vimosen päälle ja rakentaa se niillä "hipo-osilla" ja ahtimella. Sitten kun aika on kypsä ja voimapaketti on saatu nippuun, tehdään moottorin vaihto. Tämä on kaikista paras tie tehojen lisäykseen ja lääkettä ruuvinpyöritystarpeeseen siten, että auto on käyttökunnossa projektin ajan. Suosittelen lämpimästi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Lievää piristelyä?
Jep. Jotakuinkin samaa mieltä. Pitää myös muistaa että kaikki mitä netissä lukee ei pidä paikkaansa. Ja automerkkien ja moottori mallien välillä voi/on isojakin eroja ihan perus asioissa joten kannattaa katsella juttuja jotka liippaavat saman tyyppiseen moottoriin (ventiilimäärä/sylinteri + iskutilavuus+puristussuhde) ja ohjaus järjestelmään.
Nuo softa jutut on hieman kimurantti juttu... monellakaan ei varmasti ole ole tietoa miten, missä ja kuka ne loppujenlopuksi tekee.
Virittäminen lyhentää aina moottorin elinikää.
V-M
Nuo softa jutut on hieman kimurantti juttu... monellakaan ei varmasti ole ole tietoa miten, missä ja kuka ne loppujenlopuksi tekee.
Virittäminen lyhentää aina moottorin elinikää.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135