Penkkitulokset

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Penkkitulokset

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Joo, haluaisin itsekin nähdä, kuinka teho ja vääntä saadaan irti toisistaan :)
STCF #3
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Penkkitulokset

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

apu,apupoika kirjoitti:
Datariver kirjoitti:Kaveri oli juuri penkittänyt eräässä toisessa paikassa ja sai siellä 15nm enemmän vääntöä kuin täällä missä nyt kävimme. Hepat oli tismalleen samat.
Pyöräkulmat, ilmanpaineet ja autonkiinnitys rullilla (telapaineet) vaikuttaa.
Niinkuin just sanoit, hepat samat ja jos esim. jarruttaa käsijarrulla mittauksen aikana, teho säilyy samana, mutta vääntö putoaa.

Jaa, eikö se kaveri jarruttanutkaan sillä käsijarrulla siinä penkissä... pitikö se vaan kättä siinä kahvan päällä???? :mrgreen:
(täytyy kirjotella selvinpäin jatkossa.... :lol: )
Datariver
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Su Syys 02, 2007 22:23
Paikkakunta: Lahti

Re: Penkkitulokset

Viesti Kirjoittaja Datariver »

Mäki rupesin vähän ihmettelemään että mitä tekemistä käsijarrulla on penkissä ja vaikka käsijarru eturenkaille ottaisikin niin miksi kukaan sitä rupeaisi penkissä vääntämään. Kyseessä oli turbo uuno mikä penkitettiin vertailun vuoksi kahdessa eri penkissä.
Saab 9-3 SS

http://www.cclahti.com" target="_blank
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Penkkitulokset

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Datariver kirjoitti:Hirschiä itsekkin epäilin koska täsmäisi tehoiltaan 12% heittomarginaalilla ja väännöt olisi kohdallaa. Muutenkin aika laimean tuntuinen eli pehmeästi lähtee kun taas muista on ilmoiteltu että olisi repivää menoa. Laitoin hirschille sähköpostia että kuinka saisin selville että onko hirschin softa niin pyysivät koko boxia sinne jotta voisivat tarkistaa koneella.
Auton softan pystyy tarkistamaan Saabin huollossa Tech2:lla, pitää vain tietää mistä sitä katsoo. Myös Hirschin IPRO työkalulla pystyy lukemaan mikä softa autossa on. Hirschin softan numerossa on kirjaimia ja numeroita kun Saabin softassa on vain numeroita, en nyt muista tarkkaan minkälaisia kirjain/numeroyhdistelmiä pitäisi olla. Myöskin muiden virisoftien numerot varmasti eroavat Saabin softien numeroista, huollossa näkevät TIS:ltä mikä softan numero autossa pitäisi olla.

Mulla edellinen auto dynotettiin Hirschin 195hp softalla ja originaalilla 1.8t:n 150hp softalla ja Hirsch näytti laskennalliseksi moottoritehoksi 188hp ja vakion teho oli 154hp (mittaukset peräkkäin samoissa olosuhteissa), en löytänyt äkkiseltään noita dynopapereita, joten en voi tarkistaa mitä nuo pyörätehot olivat.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Penkkitulokset

Viesti Kirjoittaja Hook »

Jos nuo T8 virisoftat on yhtään mallia T5 tai T7, niin niissäkin käytetään yleensä "hyväksi havaittuja" kyseisessä vuosimallissa toimivia perussoftia, joihin tehdään enemmän tai vähemmän onnistuneita karttapuukotuksia. Tämä ei siis millään lailla muuta automaattisesti softan versiota alkuperäisesta, eikä viriputkien versionumeromuutokset ole mitenään techillä yksiselitteisesti verrattavissa keskenään.

Yleisimmin perusstageissa on vain muutamia karttoja on muutettu ja laskettu tarkistussummat uusiksi. Pahimmillaan (mm. vanhat bsr:än T7 softat) on häksötetty koodista tarkistussummatarkistukset pois, kun ei ole osattu laskea vuonna kivi&miekka..

T5 mailmassa useimmat viriputkat käyttävät myös 9-3:ssa viimeisimpiä ng900 koodeja, kun toimivat myös vanhemmissa hitaammilla muisteilla&prosulla olevissa T5 purkeissa luotettavasti. Viriputkilta ostamissannne viripurkeissa ei siis välttämättä ole viimeisimpiä saabin softaversioita virikarttoineen, eikä versionumeroita voi tulkata mitenkään luotettavasti techillä eikä milään muullakaan, ellei binääriä lukase autosta ja vertaile eri alkuperäisversioihin.

Editoreja ja tietoa T5&T7 binäärien ediointiin (ml. versionumeroiden yms muuttoon) ja muuhun pällistelyyn löytyy mm tuolta.

http://www.xendus.se/ (eng)
http://jkbpower.egetforum.se/ (swe)
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Penkkitulokset

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Ainakin Hirschin softan erottaa Tech2:lla Saabin alkuperäissoftasta. Kokemuksia mulla ei ole miltä muiden softavalmistajien ohjelmistonumerot näyttävät Tech2:lla, mutta ainakin T7 ja T8 ohjelmistonumerot eroavat yhdellä silmäyksellä, kun verrataan Hirsch vs. Orig Saab. Voin tarkistaa minkälainen numero softassa on, kun kyseessä on Hirsch verrattuna alkuperäiseen T8:ssa, mutta pitää etsiä paperi jostain. Tämä voi toki johtua siitä, että Hirschin ei tarvitse yrittää esittää olevansa jotain muuta kuin Hirsch, koska on Saabin hyväksymä, toisin kuin BSR, Maptun, Nordic jne.
Datariver
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Su Syys 02, 2007 22:23
Paikkakunta: Lahti

Re: Penkkitulokset

Viesti Kirjoittaja Datariver »

Eikös nordic ja bsr ole saabin hyväksymiä ruotsissa. Olisi muuten todella hyvä jos viitsisit katsoa niitä koodieroavaisuuksia niin voisin käydä tarkistuttamassa omani. Tai no kyllähän nuo varmaan laakkosella huomaavat kun ovat niitä jonkin verran katselleet. Uusi93 jos löydät niitä dynopapereita niin voisitko ilmoittaa mitä renkailta irtosi. Voisin siitä sitten itse vertailla omia tuloksiani.
Saab 9-3 SS

http://www.cclahti.com" target="_blank
Datariver
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Su Syys 02, 2007 22:23
Paikkakunta: Lahti

Re: Penkkitulokset

Viesti Kirjoittaja Datariver »

Kävin tänään kaivelemassa obd portin kautta läjän sarjanumeroita. Vielä kun tietäis että mikä se niistä on. Otin ylös VIN, CIN ja pari muuta sarjaa.
Saab 9-3 SS

http://www.cclahti.com" target="_blank
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Penkkitulokset

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Hirschin softan numero on esimerkiksi seuraavanlainen F0F8A10P. Nyt mulla ei valitettavasti ole tosin alkuperäisen softan numeroa vertailuksi, mutta muistaakseni ne on pelkkiä numeroita. Dynolappuja en ole vielä löytänyt valitettavasti....
Datariver kirjoitti:Eikös nordic ja bsr ole saabin hyväksymiä ruotsissa.
Eivät ole. Nordic antaa oman takuun moottorille ja voimansiirrolle Ruotsissa, BSR:stä en ole varma. Aikoinaan (kuulemma) Nordicin lastuilla ajelivat Saabin tehtaan väki, mutta enää ei ilmeisesti näin ole.
Datariver
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Su Syys 02, 2007 22:23
Paikkakunta: Lahti

Re: Penkkitulokset

Viesti Kirjoittaja Datariver »

Muistatko viel et mikä toi niist koodeist on. CVN, CIN tjms.
Saab 9-3 SS

http://www.cclahti.com" target="_blank
Vastaa Viestiin