700/900/200 -sarjan V*lvon IC OGsatkun keulalle.

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

700/900/200 -sarjan V*lvon IC OGsatkun keulalle.

Viesti Kirjoittaja frost »

Nyt alkaa jo vuoden verran vireillä ollut ic projetki edistyä. Kuten kaikki tietää niin -92 --> saab 9000:n IC käy helposti OGsatkun keulalle, no tämmöistä kapistusta etsiskelin, ja mielessä kävi myös modata vanhan tonnarin coolerista satkuun sopiva. Näyttää kuitenkin siltä että näiden kennojen kohdalla ei ole ns. ostajan markkinat, eli tuollaisia on todella vaikea löytää, etenkin kohtuulliseen hintaan. Jostain korviini kantautui tietoa että 700-sarjan volvoissa on käytetty vakiona melko pätevää cooleria, ja joka vielä sopii satkun keulalle todella iisisti. No ircissä sitten putkahti esille pari www-osoitetta (McFeastin toimesta) joissa tuommoinen volvon kenno oli asennettu satkuun ja vielä mainittiin että tuommoinen virtaa paremmin kuin tonnarin vastaava, tämä sai minut vakuuttuuneeksi ja aloin metsästämään tuollaista osaa. Pienen kyselyn jälkeen selvisi että volvon 700/900/200 sarjan malleissa on samanlaiset kennot, joten nyt etsintää voitiin laajentaan myös muihin malleihin. McFeast sai hommattua itselleen kennon ennen minua (760:stä), mutta pienen metsästyksen jälkeen varaosahaku.fi näytti että autopurkaamo M.Niemellä on hyllyssä vm. -98 Volvo 745 2.3l Turbo Classicin kenno, nyt vain soittoa ja kyselemään että onko tuo vielä myymättä. No tällä kertaa oli hyvää tuuri ja osa oli vielä hyllyssä, pienen jutustelun jälkeen olimme myyjän kanssa varmoja että ko. palikka on juuri minulle sopiva ja ei muuta kuin odottelemaan pakettia matkahuollosta. Tänäään sitten kävin hakemassa paketin ja varsin hyvältähän tuo näyttää, nyt pitää vain alkaa miettimään että mistä saan tehtyä paineputket. Mielessä on että ostan LVI-liikkeestä vesijohtoputkea ja irtokulmia ja hitsaan putkiston näistä osista, tosin putkille kertyy melkoisesti painoa tällä konstilla. Alumiinistä tietty saisi kevyet ja hienot putket, mutta taitaa mennä yli budjetin koska melko paljon joutuisi teetättämään ulkopuolisella, rosterin kohdalla lienee sama juttu :/ Onko yleisöllä muita ideoita kuinka toteutaa IC:n putkitus?

Tässä vielä muutamia kuvia itse kennosta --> http://www.eikiinnosta.net/kuvat/rassailua/ic
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mites noi speedpartsin silikoonosarjat?

http://www.speedparts.se/prod/sp_slang_ ... sats.shtml

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja frost »

Noista valmiista satseista ei varmaankaan ole apua. SP:n listalla ei ole 900:een putkia ollenkaan, ja minulla on OGsatku ja vielä volvon ic joten lienee aika tuuripeliä että noi valmiit letkut kävisi. Kävin tänään myös k-raudassa katselemassa mutta eipä sieltäkään oikein löytynyt ideoita ja putki/mutka valikoima oli melko surkea.
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Eikö helpointa olisi mennä autotarvikeliikkeeseen tai romikselle katselemaan löytyisikö mitään sopivaa?

Alumiini tai ohut rosteriputki varmaan olisivat oikeat materiaalit jos putkia lähtee tekemään, mustaa rautaa ei kannata tunkea imupuolelle. Vesijohto-osista jos alat hitsailemaan niin saat tehdä todella tarkasti paikalleen sopivat putket ja kannakoida ne hyvin. Putkien massa on sen verran suuri että jos ne pääsevät värähtelemään vähänkään suuremmalla amplitudilla ja/tai vääntävät kennon päitä/muita paikkoja niin vaurioita tulee varmasti.

Paras vaihtoehto tuollaisten putkien tekoon olisi antaa ne tehtäväksi jollekkin putkiverstaalle, jolla on koneet ohutseinäisten putkien taivuttamiseen sisätuurnan tai matalan sulamislämmön metallitäytteen kanssa. Sillä konstilla saisi hyvät putket ilman hitsailuja.

Jos TIG vehkeet on käsillä niin ainahan tuon hitsaamisen voi opetella. Alumiini menee hyvälaatuisella MIGilläkin.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Eikai se kupari ole niin painavaa etteikö sitä voisi käyttää??
Kuparikapillaariosia löytyy ainakin mutkaan kuin mutkaan(ainakin pienempiä kokoja).
Kuparin työstettävyys on mukavaa verrattuna muihin materiaaleihin ja juottaminen helppoa.
Kannakkeita joutuu tosiaan patentoimaan jonkin verran.
Onko muuten ahtoputken halkaisijalla suurempaa merkitystä??
Pitää itselläkin ottaa joskus projektiksi.
Ainahan se omatekemä on kivempi :D
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja frost »

Turbo900 kirjoitti:Eikai se kupari ole niin painavaa etteikö sitä voisi käyttää??
Kuparikapillaariosia löytyy ainakin mutkaan kuin mutkaan(ainakin pienempiä kokoja).
Kuparin työstettävyys on mukavaa verrattuna muihin materiaaleihin ja juottaminen helppoa.
Kannakkeita joutuu tosiaan patentoimaan jonkin verran.
Onko muuten ahtoputken halkaisijalla suurempaa merkitystä??
Pitää itselläkin ottaa joskus projektiksi.
Ainahan se omatekemä on kivempi :D
En kuparia karsasta painon takia, vaan siksi että se maksaa melkoisesti. Varmasti kuparista saisi kevyemmätkin putket kuin rautaisesta vesijohtoputksesta, mutta kun katselin ~50mm kupariosien hintaa k-raudassa, niin hinta oli kyllä todella suolainen. Esim. semmoinen T-liitos taisi olla yli 50e :O (tosin eihän tuommoista t-liitosta tässä projektissa tarvitse mutta antaa vihiä siitä mitä esim. 90 ast. kulmat maksaa)
Mutta mitäs nuo "kapillaariosta" on, mistä niitä saa ja mitä maksaa?
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Riittäisköhän semmoinen ~>40mm sisähalkaisijalla oleva putki tuohon??
Löysin semmoisen parin metrin hukkapätkän 42mm kupariputkea + 90mutkan ja vielä jos jostain pari käyrää ja paremman coolerin ostais niin vois alkaa suunnitteleen :twisted: .
Kannakkeet voi lainata aina jostain :oops: .
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja frost »

Turbo900 kirjoitti:Riittäisköhän semmoinen ~>40mm sisähalkaisijalla oleva putki tuohon??
Löysin semmoisen parin metrin hukkapätkän 42mm kupariputkea + 90mutkan ja vielä jos jostain pari käyrää ja paremman coolerin ostais niin vois alkaa suunnitteleen :twisted: .
Kannakkeet voi lainata aina jostain :oops: .
Kuulostaa kyllä aika ohuelta tuo 40mm putki. Muistelen että lähtö ahtimelta on 51mm ulkomitaltaltaan (garretissa), joten tuo 42mm on kyllä liian ohuttta :|

Itse löysin monen sattuman kauttaa yhden pienen metalliverstaan joka on vielä muutama vuosi sitten tehnyt pakoputkia tilaustyönä. Pajalta löytyy laitteet joilla saa taivutettua max. 2" putkea, pystyy myös supistamaan ja katkomaan nätisti. Enää ei kuulemma pakoputkihommat kiinnosta, mutta lupautuivat kuitenkin taivuttamaan ja hitsaamaan, kunhan itse sovittaa osat paikoilleen. Eihän tuolta tyhjin käsin tietty päästy lähtemään, joten mukaan tarttui 2kpl 3" 90ast. rosterimutkia (17e/kpl) ja 2m ihan tavallista 3" metalliputkea. Näistä pitäisi alkaa sovittelemaan uuttaa downpipeä. Joten lisää projektia pukkaa, vaikka ic ei ole vieläkään paikoillaan =) IC:n putket olen kuitenkin päättänyt tehdä tuosta samasta metalliputkesta, mistä nuo pakoputketkin tehdään ja mahdollisesti pulverimaalauttaa ne ennen asennusta.
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Mitenkäs toi ovlov:in ic mallautuu satkun keulalle?

Eli joutuuko rälläköimään kuten tonnarin cooleria asennettaessa vai onko melkein bolt-on?

Kiinnostais kovasti info kun omasta ässästä on tarkotus saada räväkämpi mutta mielellään pienellä budjetilla joten mielummin käytetty ic halvalla ku ostaa uus.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja frost »

Maikki kirjoitti:Mitenkäs toi ovlov:in ic mallautuu satkun keulalle?

Eli joutuuko rälläköimään kuten tonnarin cooleria asennettaessa vai onko melkein bolt-on?

Kiinnostais kovasti info kun omasta ässästä on tarkotus saada räväkämpi mutta mielellään pienellä budjetilla joten mielummin käytetty ic halvalla ku ostaa uus.
http://www.morons.dynu.com/VOLVO_FMIC/
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

homma edistyy...

Viesti Kirjoittaja frost »

Nyt on keula purettu ja kennoa soviteltu paikoilleen. Ainoastaan spoilerissa oleva lipare (jonka läpi kiinnitysruuvit tulee) pitää leikata pois jotta spoikka menee takaisin paikoilleen. Itse kenno menee paikoileen "heittämällä". Putket olisi tarkoitus tehdä kuparista, jos tuo tuttu putkimies nyt saa tuotua sopivia mutkia.

kuvia löytyy samasta vanhasta osoitteesta http://www.eikiinnosta.net/kuvat/rassailua/ic
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja frost »

Eipä näkynyt putkimiestä saati kupariputkia. No eihän siinä muu auttanut kuin etsiä sopivat rautapalikat ja tehdä putket itse alusta loppuun asti. Eilen ja tänään sain projektia jo aika pitkälle. Putket on valmiina, ahdin käännetty ja ic:ltä puuttuu vain yläkiinnike. Vielä pitäisi hukkaportin kello rakennella oikealle kohtaa, maalata putket ja kiinnikkeet sekä rakentaa uusi putki (tai muokata vanhaa) ahtimen ja määräjakajan välille.
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
Saapas
"Saabisti"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 17:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Saapas »

Voi kiesus minkä kokonen se on: http://www.eikiinnosta.net/kuvat/rassai ... IM2238.JPG 8O Eipä taida juurikaan isompaa enää mennä satkun keulalle...
KTM SD
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kallek »

Ei suurempi mutta pikkasen leveempi ja matalampi on tuo tonnarin (92->) cooleri. Voi olla pikkasen riskittömämpi maakosketusten kannalta.
http://www.saabismionsairaus.net/galler ... m71&id=abl
Ja sopii vaikka autossa on AC...

Kalle
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja frost »

Nyt on kaikki kamat kiinni, mutta uusi hukkaportin tanko vissiin viisastelee. Ahdot ei nimittäin nouse kuin 0.45bar tienoille eikä tähän vaikuta onko solenoidivenan liitin irti vai kiinni... Ongelmaa ratkotaan parhaillaan :)
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
Vastaa Viestiin