Saab.96 kirjoitti:Ihan vaan V***tullakseni laitan kuupan V4:seen kaksi ahdinta
Leikki sikseen, vai onko se leikkiä?
niinkauan ajatukseni on leikkiä ennenkuin toteutan sen
ei koskaan tiedä, tosin alkaa auton ikä tulla vastaan että todennäköisesti siirryyn viimeistään 2 vuoden kuluttua uudempaan nelipyöräiseen...
tomaatti kirjoitti:Ehkä tyhmin idea laittaa 2 turboa neloskoneeseen.. Jotenkin ainoa ratkaisu mitä itse ymmärrän on laittaa remmi+turbo.
Hei,ne tuplaturbot kuuluvat V-8 koneisiin tai jopa bokseriin.Kaikki muu aivan pelkkää haihattelua..
Onnea vaan tollekin proggikselle.
T:Mikko ja t-16 & t-8 (tehoa riittävästi nykyturbojen kyykkyttämiseen)
ja kiitokset onnentoivotuksista jos saan omastani edes puoliksi yhtä hienon kuin se sun ruskea -79 vai -80 niin olen tyytyväinen (tää on muuten täysin vilpitön kehu).
-mikko myös
Viimeksi muokannut xjford, Pe Huhti 04, 2008 16:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Kyllä noi kaikki periaatteessa on kokeilemisen arvoisia juttuja.Tekijämiehet tekee ja saa aikaiseksi kun taas toiset (esim.minä) katson vaan suu auki.
Aika maanpäällisiä projekteja täällä saab-clubilla tehtaillaan,monella muulla auto foorumilla on aika sairaita laitteita tekeillä.Ehkä me saabistit ei vaan sitten uskalleta tai kaikki kaatuu ennakko luuloihin.
Onnea vaan ihan oikeastikin siihen sun projektiisi,xjford
tomaatti kirjoitti:Kyllä noi kaikki periaatteessa on kokeilemisen arvoisia juttuja.Tekijämiehet tekee ja saa aikaiseksi kun taas toiset (esim.minä) katson vaan suu auki.
Aika maanpäällisiä projekteja täällä saab-clubilla tehtaillaan,monella muulla auto foorumilla on aika sairaita laitteita tekeillä.Ehkä me saabistit ei vaan sitten uskalleta tai kaikki kaatuu ennakko luuloihin.
Onnea vaan ihan oikeastikin siihen sun projektiisi,xjford
-Mikko taasen
Kyllä noita projekteja kuulemma on, mutta tekijät eivät ilmeisesti niistä pahemmin huutele julkisesti.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo. '84 900T8 Museoautoprojekti
Ehkä itsellä on intoa aloittaa kun saa rakennettua tuon autotallin tuohon pihaan mihin tulee hyvät työtilat, kun ei oikeen sorapihalla viitsi rassata, eikä huvita
Varmaankin TTiD -tyyppinen kaksoisahtaminen olisi kaikkein järkevin ratkaisu. Eri asia sitten, kuinka vaikeaa/kallista sellaista on pistää vanhempaan mottiin.
Itse aikoinaan mietiskelin ihan samaa asiaa silloin, kun TTiD julkaistiin. Ongelmahan tässä on, miten saadaan turbot vaiheittain mukaan siten, että tehoa olisi koko kierrosalueella tasaisesti.
Oma ajatukseni oli rakentaa jonkinlainen luistiventtiili, joka avaa henkireikää sille turbolle, joka hönkii kovempaa. Ts. matalilla kierroksilla pienempi ahdin tuottaa enemmän painetta, joka pakottaa luistiventtiilin syöttämään ilmaa tältä pienemmältä ahtimelta. Kierrosten kasvaessa isompi ahdin alkaa tuottamaan pienempään nähden enemmän ahtopainetta ja vaiheittain pakottaa luistiventtiilin syöttämään ilmaa siltä.
Todennäköisesti tässä on monta syytä, miksi edellä mainitsemani idea ei toimi. Vähäisin ei varmaan liene tuon luistiventtiilin käytännön toteutus ja toisaalta ainakin pienemmälle ahtimelle pitäisi korkeilla kierroksilla olla jokin henkireikä (hukkaportti?), kun luistiventtiili blokkaa ilmansyötön siltä.
testing1 kirjoitti:En lukenut kokonaan ketjua, mutta kun tuplaUrpoista oli puhetta, niin ainakin kuuluisa mattamusta Mosse kulkee aivan järjettömästi kahdella ahtimella. Itse olin Hyvinkään lentokentällä katsomassa 10,5s varttimaili repäisyä ja kuski valitteli tolkuttoman huonoa kentän pitoa. Mosse on tainnut olla telkkarissakin Ajoneuvos ohjelmassa ja sillä on ajettu 9s varttimaili aikoja.
Siinähän on "pieni" ahdin ja sitten perässä sellanen järkyttävän kokoinen.
En ollut koskaan luonnossa nähnyt kuinka auto voi paikaltaan lähtiessä suorastaan hypätä liikkeelle lähtiessään...sitä on vaikee kuvailla se pitää vaan nähdä.
Joo niinpä meni, mutta tämä Mosse on edelleen myynnissä, kannattaa katsoa myyjälle esitetyt kysymykset. Sain kunnon naurut. Paras "kysymys" oli: "rakastan jaria"....