Löysän hukkaportin kellon elvytys

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Löysän hukkaportin kellon elvytys

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Moro,

Muuten hyväkuntoisessa T03:ssa näyttää hukkiksen kello antautuvan ensimmäisenä, sillä ahtoja ei tule kuin hiukan alle 0,4 vaikka tanko on säädetty lyhimmilleen. Oletetaan yksinkertaisuuden vuoksi, että mitään "älyä" ahtopaineen säätöön (APC tai muu sellainen) ei ole käytössä, joten mitä neuvoksi:

-Lyhennetään tankoa ja väännetään siihen lisää kierrettä?
-Vasaroidaan kelloa lyttyyn toivoen että jousen esikiristys kasvaa?
-Väännetään kello auki ja vaihdetaan/lisätään jousi? (laskujeni mukaan 0,5 bar paineen nousu aiheuttaa kalvoon noin 10kg voiman joten aivan heppoisella jousella ei tuossa tee yhtään mitään.)
-Lisätään tankoon tai hukkaportin vipuun ulkopuolinen lisäjousi? (kts. ed.)
-Rajoitetaan hukkaportin liikerataa? (ei kovin hyvä ratkaisu koska ahdot nousevat "boost creep" -ilmiön avulla vasta yläkierroksilla)
-Laitetaan ohjausletkuun bleederi?
-Muita hyviä ehdotuksia?
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Löysän hukkaportin kellon elvytys

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Hessu kirjoitti:Moro,

Muuten hyväkuntoisessa T03:ssa näyttää hukkiksen kello antautuvan ensimmäisenä, sillä ahtoja ei tule kuin hiukan alle 0,4 vaikka tanko on säädetty lyhimmilleen. Oletetaan yksinkertaisuuden vuoksi, että mitään "älyä" ahtopaineen säätöön (APC tai muu sellainen) ei ole käytössä, joten mitä neuvoksi:

-Lyhennetään tankoa ja väännetään siihen lisää kierrettä?
-Vasaroidaan kelloa lyttyyn toivoen että jousen esikiristys kasvaa?
-Väännetään kello auki ja vaihdetaan/lisätään jousi? (laskujeni mukaan 0,5 bar paineen nousu aiheuttaa kalvoon noin 10kg voiman joten aivan heppoisella jousella ei tuossa tee yhtään mitään.)
-Lisätään tankoon tai hukkaportin vipuun ulkopuolinen lisäjousi? (kts. ed.)
-Rajoitetaan hukkaportin liikerataa? (ei kovin hyvä ratkaisu koska ahdot nousevat "boost creep" -ilmiön avulla vasta yläkierroksilla)
-Laitetaan ohjausletkuun bleederi?
-Muita hyviä ehdotuksia?
Laita kytkinpolkimen palautusjousi kiskomaan hukkaporttia kiinni. Sen saa sopivasti siihen öljy / vesiletkuun toisesta päästä kiinni ja toine pää siihen missä kellokin on kiinni.
Sitten bleederillä "hienosäätö" omassa ässässä paineet sai tuolla konstilla siihen mihin halusi, ilman ahtopiikkejä tai seilaamista.
Saab 900S Combicoupe
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: Löysän hukkaportin kellon elvytys

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Surullisen kuuluisa ( ehkäpä vain ei minun kokemuksien mukaan ) Maptun /Fi on leikannut kellon auki ja vaihtanut jäykemmän jousen sisälle. Leikkauksen seurauksena on on noin 4-5 mm rako , josta kököt menee sisälle. Hintaa on em. modatulla kellolla 100 E.
Toinen vaihtis vois olla esim. Forgen kello , joka on purettavissa ja päivitettävissä jousen vaihdolla. Hintaa noin 190 E.
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Löysän hukkaportin kellon elvytys

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Proturbolla on myös valikoimissaan hukkaportin aktuaattori vaihdettavalla jousella, hinta taisi olla siinä satasen nurkilla.
Onkohan kellään kokemuksia ko. tuotteesta tai tuosta forgen kellosta?

Pitäisi tuohon masturboon jotain kehitellä kun se tahtoo tiputella yläkiekoilla ahtoja.
Lisäjousta kokeiltu sillä tuloksella, että max. ahdot 0,2bar korkeammat, tiputtaa saman verran kuin ennenkin, mutta pitää hieman paremmin ahtoja yläkierroksilla.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Löysän hukkaportin kellon elvytys

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Hessu kirjoitti: -Muita hyviä ehdotuksia?

En nyt tiedä onko T03.n kello kiinni kahdella pultilla kuten t25.ssa. Mikäli on , laita nippu prikkoja sinne kiinnityspulttien alle -> esinjännitystä lisää kun kello siirtyy prikkojen verran kauemmaksi.
inconnelli
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 17:41

Re: Löysän hukkaportin kellon elvytys

Viesti Kirjoittaja inconnelli »

Prikat on sama asia kun lyhentäisi kellon vartta.
Uusi- tai tuollainen proturbon vaihdettavalla jousella oleva alumiinikuorinen
kello.
Varren lyhentäminen rajoittaa hukkaportin venttiilin liikerataa ja tarpeeksi
lyhennetty varsi aiheuttaa sen ettei läppä aukea enää olleenkaan ja ahtopaineet
nousevat täysin rajoittamattomasti kaasujalan mukaan.
Toinen hyvä vaihtoehto on bleed valve joka päästää kellon ohi ohjauspainetta.
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: Löysän hukkaportin kellon elvytys

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Forgesta; ei oo tarttenut muuta kuin pyyhkiä pölyjä kuoresta , eli on toiminut niinkuin pitääkin. Toisin oli Maptunin aktuaattoreiden kanssa .
Ja on toi Forge hyvännäköinen...
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Löysän hukkaportin kellon elvytys

Viesti Kirjoittaja Japso »

inconnelli kirjoitti:.
Toinen hyvä vaihtoehto on bleed valve joka päästää kellon ohi ohjauspainetta.
Bleedi taas hidastaa ahtojen nousua, ennemmin vaikka Wilkerssonin rajapainevena, mikä ei laske painetta kellolle vasta kuin tavoitepaineen saavuttua... tai sitten hevosvoima.comilta Turbosmartin ruuvi, missä on yhdistettynä rajapainevena ja bleedi.
Foxbody turbo
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Löysän hukkaportin kellon elvytys

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Kiitoksia vinkeistä! Itse asiassa megasquirt ohjaa jo omasta mielestään ahtopaineita ja johdotus APC:n venttiilille on toteutettu myös mutta hardiksen puolella on joku vika jota ei ole ennätetty vielä korjata. Sitä odotellessa tehdään näitä kamikaze-virityksiä
Perjantaina päätin ottaa härkää sarvista ja hommata lisäjousen noin testailun vuoksi. Koskapa kytkinpolkimen jousta ei ollut, suuntasin Biletmaan ajatuksena ostaa lajitelma vetojousia. No, nepä olivat tosi heppoisia tähän käyttöön joten päädyin harhailemaan alakuloisena pitkin putiikin käytäviä. Varaosapuolella sitten lamppu syttyi: Kasapäin jarrukenkien asennussarjoja läpinäkyvissä muovipusseissa!
Mukaan tarttui setti jossa oli 4 erilaista melko järeää vetojousta ja muuta pientä tilpehööriä (ja tietysti pari kutakin osaa) ja kaikki tämä hintaan 6 euroa :D Parkkipaikalla nyhräsin jonkunmoisen vieterin paikoilleen ja siitä sitten motarille (Tamperelaiset tietävät että Bilteman rampista motarille etelään päin on heti hyvä paikka katsoa onko koneessa paukkua).
Kyllähän sitä ahdot heilahtivat punaisen puoleen väliin mutta tulevat myös melko pian takaisin alas melkein keltaisen ja punaisen rajalle. Kulkua tuki kyllä mutta sytkän ja seosten hienosäätö pitää toki tehdä. Sen verran oli kuitenkin ahtoja että kotia lähestyttäessä ampui jonkun letkun irti kovan poksauksen saattelemana. Pitää huomenna tutkia mistä on kyse :)
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Löysän hukkaportin kellon elvytys

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Asiaa.... :D

Itselleni väkästelin Boost teen bleederin ja sillä olen pärjännyt kivasti väsyneen aktun kanssa(juurikin yhdistetty rajapaine ja bleed valve, ja ehdottomasti hintansa väärti). Ootko muuten ottanut suorituslukemia tuolla kokoonpanolla koskaan? Laittele vaikka YV:nä jos olet. Itsellä vakioahtimen vaihto suurempaan mielessä. Tuntuu että menee aika nopsasti tukkoon, nyt kun megakonversiolla saa kaasua riittävästi vielä yläkierroksillakin....

Omakin megasatku pitäisi napata liikenteeseen pikapuoliin. Katsastaa pitäisi ja jännittää..... :oops:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
kampsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 22:08
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Löysän hukkaportin kellon elvytys

Viesti Kirjoittaja kampsa »

itellä oli sama ongelma väsyneen kellon jousen kanssa.

sopivan lisäjousen virityksellä aktuaattorin rinnalle homma korjaantui,,
lopuksi vain peruspaine säätöön pumpun ja mittarin kera.

pakko mainita, et tuli käytyä kysymässä laakkoselta uuden varaosa hintaa,,joka sellainen, että joutu huimaksen takia piteleen kiinni kaksin käsin tiskin reunasta, kun hinta oli mokomalle prässätylle peltilelulle 380e!! 8O
mikä tahansa vaihtoehto voittaa tuon rosvohinnan, on se sitten forge tai 1e:n jousi,,
9-5 wagon vector 2.3T 02
Saab club
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Löysän hukkaportin kellon elvytys

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kaverin kanssa käytii viime kesänä FinTurbolta kyselemässä kaverille tonnariin parempaa hukkaportinkelloo; jannu värkkäs siel oisko jostai cossun kellosta ja kierretangosta saabbiin bolt-on kellon. On about 7-kertaa kireempi ku se vakio, ja hintaa tuli 70€.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Löysän hukkaportin kellon elvytys

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Minä kokeilin myös ekana lisäjousilla, mutta ei tuntunu toimivan, joten tilasin tuollaisen Pro turbon kellon ja olen ollut tyytyväinen. Ahdoissa tulee noin 0,2 barin piikki, mikä ei minua haittaa ja muuten pitää tasaisesti. Ulkonäkökin on tyylikäs lukuunottamatta kasaus ruuveja joiden kannat on ruostunu. Eipä tuo tosin mihinkään näy tuolta.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
gnarlie
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Tammi 24, 2008 10:56
Paikkakunta: turku

Re: Löysän hukkaportin kellon elvytys

Viesti Kirjoittaja gnarlie »

Hienosti toimi jousella kikkailu. Ilman ei oma og ahtanu yli 0.5, nyt huiput 0.8 ja pysyy 0.7
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Löysän hukkaportin kellon elvytys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

laittakaas kuvia asennuksista
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin