*Kokemuksia äänenvaimentimista + virtaavaa hiljaista putkea*
*Kokemuksia äänenvaimentimista + virtaavaa hiljaista putkea*
Muistelisin Motonetissa olleen myynnissä tätä vaimenninta:
http://www.a-1performance.com/super_turbo/
Myös Mopo Sportin sivuilla on ollut maininta tuosta, mutta kuvaa en ole nähnyt onko sama tuote.
Lähinnä kiinnostaa onko äänet riittävän vaimeat katuajoon. Mitä vähemmän meteliä sen parempi. Virtaus riittänee 2,5"versiona. Ongelmana on saada og-satkuun vakiota virtaavampaa putkistoa, ilman niitä helvetillisiä bassoja joita läpivirtaavilla vaimentimilla usein esiintyy. JT:täkään ei taideta myydä pelkkänä vaimentimena, ja on sekin turhan kovaääninen.
Muita ideoita toteutusta varten?
http://www.a-1performance.com/super_turbo/
Myös Mopo Sportin sivuilla on ollut maininta tuosta, mutta kuvaa en ole nähnyt onko sama tuote.
Lähinnä kiinnostaa onko äänet riittävän vaimeat katuajoon. Mitä vähemmän meteliä sen parempi. Virtaus riittänee 2,5"versiona. Ongelmana on saada og-satkuun vakiota virtaavampaa putkistoa, ilman niitä helvetillisiä bassoja joita läpivirtaavilla vaimentimilla usein esiintyy. JT:täkään ei taideta myydä pelkkänä vaimentimena, ja on sekin turhan kovaääninen.
Muita ideoita toteutusta varten?
Viimeksi muokannut tema, Ke Touko 07, 2008 20:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Re: Kokemuksia "Super turbo"-äänenvaimentimista ja muista...
Täällä jotain mietintöjä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=12492
Mitenhän mahtaa virrata jos taka-akseliin saakka laittaa reilua putkea ja läpivirtaavan vaimentimen ja akselin taakse sit joku vastaava mitä vapareissa niin hillitsemään ääniä?
Sulla ei taida olla kattia, meinaan ex-ässä oli melkein vanhaa vakioputkea hiljasempi normiajossa kun siinä oli tuo JT:n 3" kahdella vaimentajalla ja sporttikatilla.
Mitenhän mahtaa virrata jos taka-akseliin saakka laittaa reilua putkea ja läpivirtaavan vaimentimen ja akselin taakse sit joku vastaava mitä vapareissa niin hillitsemään ääniä?
Sulla ei taida olla kattia, meinaan ex-ässä oli melkein vanhaa vakioputkea hiljasempi normiajossa kun siinä oli tuo JT:n 3" kahdella vaimentajalla ja sporttikatilla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Kokemuksia "Super turbo"-äänenvaimentimista ja muista...
Itse laittaisin yhden pöntön ennen taka-akselia ja siitä loppuun saakka putkea ilman vaimenninta. Ainakin omissa projekteissani olen huomannut, että jos ihan putken lopussa on äänenvaimennin tulee h*lvetinmoiset bassot.
Nyt satkussa 3" rosteriputki yhdellä takapenkin alla olevalla vaimentimella ja ärsyttävää bassopörinää kuuluu ainoastaan moottorijarrulla +3000rpm. Äänet muutenkin hyvin miellyttävät, esim. maantieajossa kuuluu hyvin vaimeaa murinaa takapäästä .
Aikasemmassa tonnariprojektissa oli myös 3" itsetehty putki, totesin kuitenkin yhdellä pöntöllä olevan turhan äänekäs, joten lisäsin putken loppuun vielä toisen vaimentimen. Toisen vaimentimen ansiosta bassot kasvoi .
Nyt satkussa 3" rosteriputki yhdellä takapenkin alla olevalla vaimentimella ja ärsyttävää bassopörinää kuuluu ainoastaan moottorijarrulla +3000rpm. Äänet muutenkin hyvin miellyttävät, esim. maantieajossa kuuluu hyvin vaimeaa murinaa takapäästä .
Aikasemmassa tonnariprojektissa oli myös 3" itsetehty putki, totesin kuitenkin yhdellä pöntöllä olevan turhan äänekäs, joten lisäsin putken loppuun vielä toisen vaimentimen. Toisen vaimentimen ansiosta bassot kasvoi .
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Kokemuksia "Super turbo"-äänenvaimentimista ja muista...
Mulla oli ysikutosessa samanlainen vaimennin kiinni. Kokeilin sitä vähän jokapaikassa ja erilaisten vaimentimien kanssa, eikä sopinut ainakaan mun korvaan yhtään ne pärinät. Sitä en tiedä miltä kuulostaa turbossa, mutta VeeNelonen kuulosti pakoputkiviritteiseltä Civikiltä.
#2277
Re: Kokemuksia "Super turbo"-äänenvaimentimista ja muista...
Siis juuri tuollainen "Super Turbo"? Oliko volyymi myös tasolla "amis", vai viittasitko ainoastaan saundiin?Johnny V4 kirjoitti:Mulla oli ysikutosessa samanlainen vaimennin kiinni. Kokeilin sitä vähän jokapaikassa ja erilaisten vaimentimien kanssa, eikä sopinut ainakaan mun korvaan yhtään ne pärinät. Sitä en tiedä miltä kuulostaa turbossa, mutta VeeNelonen kuulosti pakoputkiviritteiseltä Civikiltä.
Jotain tollaista olen itsekin alunperin miettinyt. Lähinnä sitä, että laitanko etuänkkäriä (siinä missä olis katti) ollenkaan? Suurin kyssäri on kuitenkin toi tärkein eli isovaimennin juuri ennen taka-akselia. Mikä änkkäri sulla on?Nyt satkussa 3" rosteriputki yhdellä takapenkin alla olevalla vaimentimella ja ärsyttävää bassopörinää kuuluu ainoastaan moottorijarrulla +3000rpm. Äänet muutenkin hyvin miellyttävät, esim. maantieajossa kuuluu hyvin vaimeaa murinaa takapäästä .
Joo ei ole kattia, ja siksi olenkin niin stressaantunut asiasta Taka-akselin taakse en mielelläni laittaisi mitään. Tiedä sitten toteutuuko toi Coltin kokemus kaikissa sovelluksissa, mutta mm. mahdolliset maakosketukset ja lisäpaino ei houkuttele. Jokatapauksessa "virtaavaa" on pakko saada ja vakio on sen takia pois suljettu.Mitenhän mahtaa virrata jos taka-akseliin saakka laittaa reilua putkea ja läpivirtaavan vaimentimen ja akselin taakse sit joku vastaava mitä vapareissa niin hillitsemään ääniä?
Sulla ei taida olla kattia, meinaan ex-ässä oli melkein vanhaa vakioputkea hiljasempi normiajossa kun siinä oli tuo JT:n 3" kahdella vaimentajalla ja sporttikatilla.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1992
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Kokemuksia "Super turbo"-äänenvaimentimista ja muista...
Mulla on katittomassa tonnariturbossa kahdella pyöreällä pienellä vaimentimella (oisko öbaut 30-40cm pitusia), ja onhan se matka-ajossa kyl ihan ok, mutta lappu lattiassa jo melekeen hävettää...ja se rötinä moottorijarrutuksessa.. provona toimii kyl, kuhan vaan kulkee sitten myös, toisin kuin oma. Koklata laittaa eteen pitkä vaimennin jos auttaisi...3" rännillä tuo oma, etuvaimennin by simons, taka en nyt muista, joku tuninkihimmelihän se oli...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Re: Kokemuksia "Super turbo"-äänenvaimentimista ja muista...
Mielestäni oli juuri "SuperTurbo" ja merkki oli myös Dynomax. Tyhjäkäynnillä oli hiljainen, mutta tietyn kierrosluvun jälkeen saundi oli aikamoista rääkymistä, eikä sellaista siistiä peltistä saundia.tema kirjoitti:Siis juuri tuollainen "Super Turbo"? Oliko volyymi myös tasolla "amis", vai viittasitko ainoastaan saundiin?
http://www.youtube.com/watch?v=j6Rn78vG4A8
Tuossa videossa toinen polkaisu on aika hyvä esimerkki, mutta mulla rääkyminen alkoi jo paljon matalammilla kierroksilla ja oli vieläkin kovempi.
http://www.youtube.com/watch?v=iUsfTa_w5F8
Tuossa aika kärjistetty esimerkki, mutta idea käy selville. Joku voi tykätä, mutta minä en.
#2277
Re: Kokemuksia "Super turbo"-äänenvaimentimista ja muista...
Saab 900S Combicoupe
Re: Kokemuksia "Super turbo"-äänenvaimentimista ja muista...
Vaimentimien tyyppi ja sijoituskohta putkessa vaikuttaa erittäin paljon vaimennuksen tehoon ja "tapettaviin" taajuuksiin eli äänenväriin. Jos kiinnostaa niin oheisessa linkissä on aika mukavasti tietoa teorian kannalta:
http://www.tc26.ashraeregion7.org/pastp ... ontrol.pdf
http://www.tc26.ashraeregion7.org/pastp ... ontrol.pdf
Re: Kokemuksia "Super turbo"-äänenvaimentimista ja muista...
Minulla on tuolta tilattu ovaali ~500mm pitkä läpivirtaava vaimennin: http://www.raak-racing.com/
Hinta oli 55e ja hyvin on toiminut tähän mennessä . Jälki ei ole erityisen siistiä, mutta hyvin vaimentaa kuitenkin ääntä tuo yksi pönttö.
Hinta oli 55e ja hyvin on toiminut tähän mennessä . Jälki ei ole erityisen siistiä, mutta hyvin vaimentaa kuitenkin ääntä tuo yksi pönttö.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Kokemuksia "Super turbo"-äänenvaimentimista ja muista...
Kiitos, oli oikein hyvä linkki. Osittain jo olemassaolevaa käytännön tietoa, mutta jotain uuttakin. Jotkut toteutukset sellaisenaan hiukan heikosti sovellettavissa käytäntöön, mutta jotain sai kuitenkin irti. Aika masentavaa luettavaa noi absortio-vaimentimien käyrät matalia taajuuksia ajatellen Ei ihme, että läpivirtaavien "vaimennuskykyä" pidetään kyseenalaisena. Resonaattoriputki olis voinut olla aika jees, mutta voimakkaasti muuttuva pakokaasujen lämpötila vie jo ihan teoriapohjankin aika tehokkaasti pois.Hessu kirjoitti:Vaimentimien tyyppi ja sijoituskohta putkessa vaikuttaa erittäin paljon vaimennuksen tehoon ja "tapettaviin" taajuuksiin eli äänenväriin. Jos kiinnostaa niin oheisessa linkissä on aika mukavasti tietoa teorian kannalta:
http://www.tc26.ashraeregion7.org/pastp ... ontrol.pdf
Vapari, niin paha verrata. Kunhan ei kova, ja matalat äänet ei kuuluis kabiiniin.http://www.youtube.com/watch?v=r0tPxwC1RBs
Haetko tuon tapaista ääntä?
3"DP on jo olemassa. Jatkoksi ajattelin nyt 2,5" yhdellä vaimentimella ennen taka-akselia. Vielä kun saisi jonkin virtaavan, mutta ei läpivirtaavan-->mahdoton löytää? Tyytyminen läpivirtaavaan 2,5" ovaaliin?
Rosteri, vai tavallinen? Hinnassa ei kai suurta eroa loppujen lopuksi, mutta mitä rst-änkkäri maksaa? Orkkis 60mm - akselin ylitys olisi ollut helppo ja hyvä käyttää jos tekis tavallisesta.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Re: Kokemuksia "Super turbo"-äänenvaimentimista ja muista...
Vaikuttaa siltä, että ton vaimentimen saa hylätä jos olen oikein ymmärtänyt.Johnny V4 kirjoitti:Mielestäni oli juuri "SuperTurbo" ja merkki oli myös Dynomax. Tyhjäkäynnillä oli hiljainen, mutta tietyn kierrosluvun jälkeen saundi oli aikamoista rääkymistä, eikä sellaista siistiä peltistä saundia.tema kirjoitti:Siis juuri tuollainen "Super Turbo"? Oliko volyymi myös tasolla "amis", vai viittasitko ainoastaan saundiin?
http://www.youtube.com/watch?v=j6Rn78vG4A8
Tuossa videossa toinen polkaisu on aika hyvä esimerkki, mutta mulla rääkyminen alkoi jo paljon matalammilla kierroksilla ja oli vieläkin kovempi.
http://www.youtube.com/watch?v=iUsfTa_w5F8
Tuossa aika kärjistetty esimerkki, mutta idea käy selville. Joku voi tykätä, mutta minä en.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Re: *Kokemuksia äänenvaimentimista + virtaavaa hiljaista putkea*
Minä haluaisin autoon kuin autoon niin hiljaisen putkiston kuin mahdollista, mutta kuitenkin esim. moottorijarrutuksessa saisi tulla terävää rätkyntää. Ei taida onnistua...
Re: *Kokemuksia äänenvaimentimista + virtaavaa hiljaista putkea*
Laita sytkä pieleen ja reilusti pensaa koneeseen niin kyllä sitä rätkyntää sitten tulee moottorijarrulla vakioputkellakin.liteFun kirjoitti:Minä haluaisin autoon kuin autoon niin hiljaisen putkiston kuin mahdollista, mutta kuitenkin esim. moottorijarrutuksessa saisi tulla terävää rätkyntää. Ei taida onnistua...
Re: *Kokemuksia äänenvaimentimista + virtaavaa hiljaista putkea*
Ruiskussa vaatis kai isompia suuttimia pidemmillä aukioloilla jos haluais enempi bensaa?f-19 kirjoitti:Laita sytkä pieleen ja reilusti pensaa koneeseen niin kyllä sitä rätkyntää sitten tulee moottorijarrulla vakioputkellakin.liteFun kirjoitti:Minä haluaisin autoon kuin autoon niin hiljaisen putkiston kuin mahdollista, mutta kuitenkin esim. moottorijarrutuksessa saisi tulla terävää rätkyntää. Ei taida onnistua...