Megasquirt projektista

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Megasquirt projektista

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Kuten tuolla #saab -irssikanavalla olen jo huudellut, että olen rakentamassa megasquirttia korvaamaan k-jetroniccia -86 900 turbossa. Ajattelin tänne tehdä sellaisen päiväkirjamaisen valitusthreadin. Kommentteja saa kertoa ihan vapaasti.

Projektin tavoitteena olisi oppia vähän ymmärtämään ohjelmoitavien sähköisten ruiskutussysteemien päälle, saada bensankulutusta alaspäin, nostaa ahtoja 1.1 baarin tienoille.

Projekti on edennyt seuraavasti:

- sain ison veden takaa megasquirtin puolipaketin. Paketti sisältää prossun, piirilevyn ja map-anturin. Prosessori oli ohjelmoitu valmiiksi. hintaa tuolle paketille tuli 55e plus 11e tulleja.
- Suomesta ostin loput komponentit piirilevylle. Tuon pussin hinta oli noin 35e
- Piirelevy on juotettu ja testattu toimivaksi :)
- Löysin kaverilta halvasti d-jetin imusarjan millä saan helposti istutettua boschin sähkösuuttimet 8v kanteen. Samassa paketissa tuli bensakisko ja säädettävä bensanpaineensäädin

Kuva
Kuva

- Istutin 850 volvon TPS:an tuohon d-jetin imusarjaan. Tuleekohan tuosta volvon osasta hylkimisreaktioita?
- VPV-motor racingista tilailin liittimiä, saapuvat huomenissa
- Johtosarja on tehty puoliksi. Kohtapuoleen päästään sitä sovittamaan satkuun.

Lisää tekstiä tulee kunhan vain jaksan tuota projektia viedä eteenpäin.

Megasquirtista löytyy tietoa täältä: http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Noniin, nyt on johtosarjakin piiloitettu satkun konehuoneeseen. Vielä siihen joutuu vähän rakentamaan, kun ei ollut ihan kaikkia työkaluja käytettävissä. Mutta projekti edistyy. Ensiviikolla jos saisi sytkänohjauksen megan harteille niin olisin tyytyväinen.

Muuten, tietääkö kukaan miten saisin helposti orggis bensanpaluuletkun banjoon kiinni letkunpätkän. Tuo piuhahan tulee määräjakajan kylkeen normaalisti, mutta en haluaisi katkoa bensaletkua jos joskus tulee aiheiseksi palauttaa k-jetti pellinalle.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

D-Jet?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Varmasti on mennyt jotain ohitse, mutta miksi vanhempi D-jetronic toimii tässä tapauksessa viritysalustana? Eikö K-jetronic ollutkaan uudempi versio aiheesta?
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

tuomas kirjoitti:Muuten, tietääkö kukaan miten saisin helposti orggis bensanpaluuletkun banjoon kiinni letkunpätkän. Tuo piuhahan tulee määräjakajan kylkeen normaalisti, mutta en haluaisi katkoa bensaletkua jos joskus tulee aiheiseksi palauttaa k-jetti pellinalle.
Mikäli ymmärsin oikein tilanteen, hakkaa siihen toiseenkiin bensaletkuun kiinni banjo. Banjopultin ja 1. banjon väliin tiiviste, banjojen väliin tiiviste, ja 2. banjon ja sopivan mutterin väliin tiiviste. Mutterin pään pitää olla suljettu ja banjopultissa kaksi reikää sopivalla etäisyydellä.

Samaan tyyliin olen nähnyt lisäsuuttimen liitettävän bensakiskoon.

Atte
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Re: D-Jet?

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

petteri75 kirjoitti:Varmasti on mennyt jotain ohitse, mutta miksi vanhempi D-jetronic toimii tässä tapauksessa viritysalustana? Eikö K-jetronic ollutkaan uudempi versio aiheesta?
D-jetronikkiin pitäisi mennä sähkösuuttimet helpommin kiinni ja fuel-rail on mukavasti sopiva. K-jetin imusarja vaatisi suuttimien reijille koneistusta ja fuel-rail pitäisi säätää jostain.
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Mikäli ymmärsin oikein tilanteen, hakkaa siihen toiseenkiin bensaletkuun kiinni banjo. Banjopultin ja 1. banjon väliin tiiviste, banjojen väliin tiiviste, ja 2. banjon ja sopivan mutterin väliin tiiviste. Mutterin pään pitää olla suljettu ja banjopultissa kaksi reikää sopivalla etäisyydellä.
Gracias. Näin pitääkin tehdä. Onneksi tuosta varaosasatkusta lähtee noita banjoja nätisti ja ennenkaikkea edukkaasti.

Tosiaan tuo d-jetin imusarja on ainakin minun silmään helpompi reitti saada sähkösuuttimet kasitappiseen kanteen. Ainakin kun k-jetin ja d-jetin imusarjoja vertaili tallin lattialla, niin kovasti samoilta näyttivät.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

On se kumma. Vaikka miten laskis ja miettis että varmasti abico-liittimet riittää, niin aina jää pari uupumaan. Sain kasattua tee-se-itse-malliset miniampin liittimet (tulivat vpv-motor racingista palasina) mutta ylläripylläri eipä ollut tarpeeksi apikoja. :roll:

Noh huomenna pitäisi olla täydellinen megan johtosarja pellinalla kunhan käyn apikokaupassa. Yritän läimiä tuosta valmiista johtosarjasta jotain kuvia jos saan digikameran lainaan.

Seuraava askel onkin työstää tuota alumiiniboksia mihin meinasin itse piirilevyn piilottaa ja tappaa yhdestä järjettömästä jakajasta kaikki ennakonsäädöt.

Alkaa jo pikkuhiljaa jännittää, että lähteeköhän tuo kapistus käyntiin megan avulla ollenkaan. :lol:

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Noniin.. Johtosarja on valmis, ja yritin tuossa päivällä puukottaa virranjakajasta ennakkoa pois vähän huonolla menestyksellä. Mitenköhän senkin voisi tehdä kaikkein fiksuiten? repiä painot pois ja pienellä pultilla asemoida hall-anturi pysyvästi paikalleen?

On muuten tuo virranjakajan purku aika hankalaa. Ei tahtonut osat lähteä irti ja kasaaminen tuotti kanssa ongelmia ja eikä edes tullut valmista. Pöh.

Ensiviikolla paremmin tuurein uudestaan.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: D-Jet?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

petteri75 kirjoitti:Varmasti on mennyt jotain ohitse, mutta miksi vanhempi D-jetronic toimii tässä tapauksessa viritysalustana? Eikö K-jetronic ollutkaan uudempi versio aiheesta?
Jos ollaan ihan tarkkoja, niin D-jetronic on perusperiaatteeltaan ihan samanlainen, kuin tuo Megasquirtti. D-jetronicissa on kaasuläppäanturi, MAP-anturi (imusarjan paine) ja sähköiset suuttimet. Lisäksi lisäilmaluisti kylmäkäyntiä varten. Näillä eväillä ohjausboksi hoitaa bensan syötön. Megasquirtissa taitaa olla Lambda-anturi vielä apuna seoksen määrittelyssä, eli perusperiaatteet ei ole hävinneet minnekään kolmen kymmenenvuoden aikana :wink: Tuo Megasquirtti on vaan paljon paljon fiksumpi ohjaukseltaan, kun siinä voidaan arvoja säätää varsin vaivattomasti verrattuna D-jettiin. Käytöskin ja säädettävyys on varmasti aivan eri maata. :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

On taas mennyt kaikki aika mukamas parempien tekemisten merkeissä ja vähän meni taas maku tuohon projektiin kun tuhosin yhden virranjakajan, mutta ensiviikolla tuo mega saa nyt taipua tahtooni ja ruveta pelittämään.

Onko tuohon virranjakajan purkuun jotain fiksuja ohjeita kellään. Tuntuu vain, että kun kahdella ruuvimeisselillä kampeaa sen sakarahelman ulos samalla murtaa virranjakajan kuoren? :D

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Noniin. Nyt on ennakko tapettu onnistuneesti virranjakajasta. Nyt olisi melkeinpä kaikki kamat valmiit, ainoastaan pari banjoliitintä puuttuu. Pitäisköhän sitä yrittää saada kapistus toimintaan tässä lähipäivinä.

Nyt on taas hyvä mieli kun projekti etenee.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Mites tämä nyt menee, tavailin noita MS:n (ei mikkisoftan) sivuja ja tulin siihen tulokseen että tarvitaan MS II versio että on myös mahdollista ohjelmoida myös sytytystä. Eli onko tämä käytössä, perus MS:hän on pelkkä ruutanohjaussysteemi. Kokemuksia värkistä ja sen hankkimisesta tietysti kuunnellaan mielellään.
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

tuo 2.2 versio osaa ohjata sytkääkin. Ainakin kovasti kaverin volvo toimii hitsatulla virranjakajalla=)



-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

onkos piirilevyjä saatavana valmiina jostain ? muualta kuin jenkeistä...
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
saabt8
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: La Elo 23, 2003 19:31
Paikkakunta: Pori

Megasqruit

Viesti Kirjoittaja saabt8 »

Moikka!
Ihan vaan tiedoksi, jotta osia saa myös suomesta valmiina pakettina. En mainosta liikettä vaan helppoa saatavuutta. Ks. http://www.partco.fi/raksarjat/
Vastaa Viestiin