Kannen plaanaus
Kannen plaanaus
Kun ei ole muutakaan tekemistä, niin ajattelin vaihtaa kansipahvin tonnariini ja siitä olisi muutama kysymys.
Huhut liikkuu, että aina kun pahvin vaihtaa niin alumiini kansi pitää suoristaa. Pitäneekö paikkansa?
Ja jos/kun menee plaanaukseen niin onkohan mitään vaikutusta, jos ottaa saman tien muutaman millin ekstraa pois, suoritus kykyyn? Ja jos näin on niin kuinkahan paljon on järkeä ottaa vai onko järkeä ollenkaan?
Muitakin vinkkejä tuolle hommalle olis tervetulleita...mitä kannatais samalla työllä vaihtaa ym.
Samaan juttuun vielä. Tuleeko lohkolämmittimen elementti pako- vai imusarjan puolelle lohkoon?
T: noviisi...
Huhut liikkuu, että aina kun pahvin vaihtaa niin alumiini kansi pitää suoristaa. Pitäneekö paikkansa?
Ja jos/kun menee plaanaukseen niin onkohan mitään vaikutusta, jos ottaa saman tien muutaman millin ekstraa pois, suoritus kykyyn? Ja jos näin on niin kuinkahan paljon on järkeä ottaa vai onko järkeä ollenkaan?
Muitakin vinkkejä tuolle hommalle olis tervetulleita...mitä kannatais samalla työllä vaihtaa ym.
Samaan juttuun vielä. Tuleeko lohkolämmittimen elementti pako- vai imusarjan puolelle lohkoon?
T: noviisi...
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Re: Kannen plaanaus
Pakosarjanpuolelle, siihen päähän missä on vaihdelaatikko. Proppu on tiukassa, vaatinee erikoistyökalua.Sabo kirjoitti:
Samaan juttuun vielä. Tuleeko lohkolämmittimen elementti pako- vai imusarjan puolelle lohkoon?
T: noviisi...
Kantta ei välttämättä tarvitse suoristaa, mutta se on ehdottomasti saatava puhtaaksi vanhoista tiivistejämistä ja kannen on oltava suora uudelleen asennettaessa (about kympin heitto sallitaan). Kannen puhdistus ja suoruuden varmistaminen onnistuu helpoiten juuri ottamalla siivu pois.
Homman hyvä puoli on siinä, että tiivistepinta on sen jälkeen varmasti ok. Huonoja puoliahan on muutaman kympin lisäkustannus, koneistamoon saa varata yleensä ainakin päivän (itse hommassahan ei mene kuin vajaa tunti, mutta yleensä tuppaa silti kestämään) ja lopulta kannessa ei ole enää varaa ottaa siivua pois.
Jos et kantta vie suoristettavaksi niin yksi toimiva konsti tiivistepinnan putsaamiseen on hioa se tarpeeksi hienolla hiomakivellä (oltava suorasivu ja riittävän iso n.5x15cm). Kun pinta on puhdas niin sen jälkeen kannen yli ylettyvällä suoralla esineellä (esim. pitkä metalliviivain) ja rakotulkilla tutkitaan kannen suoruus eri suuntiin.
Huonoimmassa tapauksessa tämän jälkeen kansi viedään koneistamoon. Parhaassa tapauksessa olet tehnyt töitä ainakin tunnin ja saanut muutaman haavan käsiisi, mutta sinulla on tiivistepinnan puolesta asennuskelpoinen kansi.
Jos samalla ottaa muutaman millin pois niin koneessa nousee puristussuhde jolloin tehoa periaatteessa saadaan hieman lisää. Tämän vastapainona kuitenkin nakutusherkkyys kasvaa ja näin ollen hommasta on lähinnä haittaa. Asian laita riippuu täysin siitä onko kone muutoin vakiokunnossa ja aiotko jatkossa kuinka paljon paukkuja kaivaa lisää.
Muita samalla tehtiä töitä on lähinnä venttiilinohjurienkumien ja jakoketjun vaihto. Tosin näille ei tarvitse tehdä mitään mikäli kone ei ole paljon ajettu tai oireita ei ole ollut.
Homman hyvä puoli on siinä, että tiivistepinta on sen jälkeen varmasti ok. Huonoja puoliahan on muutaman kympin lisäkustannus, koneistamoon saa varata yleensä ainakin päivän (itse hommassahan ei mene kuin vajaa tunti, mutta yleensä tuppaa silti kestämään) ja lopulta kannessa ei ole enää varaa ottaa siivua pois.
Jos et kantta vie suoristettavaksi niin yksi toimiva konsti tiivistepinnan putsaamiseen on hioa se tarpeeksi hienolla hiomakivellä (oltava suorasivu ja riittävän iso n.5x15cm). Kun pinta on puhdas niin sen jälkeen kannen yli ylettyvällä suoralla esineellä (esim. pitkä metalliviivain) ja rakotulkilla tutkitaan kannen suoruus eri suuntiin.
Huonoimmassa tapauksessa tämän jälkeen kansi viedään koneistamoon. Parhaassa tapauksessa olet tehnyt töitä ainakin tunnin ja saanut muutaman haavan käsiisi, mutta sinulla on tiivistepinnan puolesta asennuskelpoinen kansi.
Jos samalla ottaa muutaman millin pois niin koneessa nousee puristussuhde jolloin tehoa periaatteessa saadaan hieman lisää. Tämän vastapainona kuitenkin nakutusherkkyys kasvaa ja näin ollen hommasta on lähinnä haittaa. Asian laita riippuu täysin siitä onko kone muutoin vakiokunnossa ja aiotko jatkossa kuinka paljon paukkuja kaivaa lisää.
Muita samalla tehtiä töitä on lähinnä venttiilinohjurienkumien ja jakoketjun vaihto. Tosin näille ei tarvitse tehdä mitään mikäli kone ei ole paljon ajettu tai oireita ei ole ollut.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Suurin homma on kappaleen kiinni saaminen koneeseen suoraan. Se vie aikaa. Tullut muutamia kansia ajeltua koulussa.suorsa kirjoitti:koneistamoon saa varata yleensä ainakin päivän (itse hommassahan ei mene kuin vajaa tunti, mutta yleensä tuppaa silti kestämään)
nim.merk. "Melkein valmistunut koneistaja"
Mitä toi kannen plaanaus maksaa, ja onko koko pahvin vaihto homma hankala tehdä/kallis teettää. Ai että kuinka tuli mieleen?
"Paha siinä missä mainitaan... Viime syksynä tuli rasitettua konetta "ei ihan niin normaalisti", ja eilen totesin senpikkuputken puskevan kuplaa paisunta säiliöön. Ensin pääsi alempi letku lämppärin kennolta irti, mutta saattoi johtua vain huonosta kiinnityksestä. Vesien palautuksen jälkeen tuli huomattua ongelma. Toivottavasti olis vaan pahvi... :oops "
"Paha siinä missä mainitaan... Viime syksynä tuli rasitettua konetta "ei ihan niin normaalisti", ja eilen totesin senpikkuputken puskevan kuplaa paisunta säiliöön. Ensin pääsi alempi letku lämppärin kennolta irti, mutta saattoi johtua vain huonosta kiinnityksestä. Vesien palautuksen jälkeen tuli huomattua ongelma. Toivottavasti olis vaan pahvi... :oops "
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
TEE-SE-ITSE kannen oikaisu tai suoruuden tarkistus kikka 70-luvulta:
Hommaa reilun kokoinen lasinpalanen (isompi kuin oikaistava kappale) (lasi on "aina" suora) Laita lasin päälle vesihiomapaperia, kastele ja hiero kappaletta paperin päällä ja avot suoruus on tarkistettu! Samalla tavalla voi myös höylätä kantta mutta vaatii kärsivällisyyttä, mutta ei maksa paljoo!
Hommaa reilun kokoinen lasinpalanen (isompi kuin oikaistava kappale) (lasi on "aina" suora) Laita lasin päälle vesihiomapaperia, kastele ja hiero kappaletta paperin päällä ja avot suoruus on tarkistettu! Samalla tavalla voi myös höylätä kantta mutta vaatii kärsivällisyyttä, mutta ei maksa paljoo!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Tuosta kansityön hinnasta tamperelaisessa koneistamossa irtokannen venttilityöt sis, miraus läppäys + tasopinnan oikaisu hintaa oli 200 euroa . Kyseesssä oli 16 venttiilikansi . Kannattaa ensin tutkia onko kansi halki tulpan kierteistä tai muualta yleensä saabin kansi ei ole herkkä halkeilemaan . Lisäkuluja tulee jos ohjarit on kuluneet ja tietenkin jos venttiilit ovat halkeilleet .
Saabeissa useissa jo ihan liiankin kovat puristukset. Joten jos 2mm kannesta pois niin puristukset luokkaa 10-10,5, jotka ei sitten ollenkaan kuulu ahdettuun autoon. Ei ainakaan pappamallin, muuten std tonnariin. Ennemminkin männistä tavaraa pois ja puristuksia näin alaspäin. Kestää sitten niitä ahtoja enemmän.
Moottorikoneistamolla ei voi tuntia kulua kannen suoraksi saamiseen. Ammattikoulun köksäpuolella ehkä, mutta ei asiansa osaavalla koneistajalla.
Moottorikoneistamolla ei voi tuntia kulua kannen suoraksi saamiseen. Ammattikoulun köksäpuolella ehkä, mutta ei asiansa osaavalla koneistajalla.
Tuo on hyvä kikka! Ite tein saman turbosatkun kannelle ja hyvä tuli. Ite hommasin tutusta putiikista semmosen 15mm paksun lasin et kestää kolhia tallissa... Uskaltaa kyllä pyyhkiä kunnolla kirkkaaksi, ja jos joku paikka ei kirkastu niin sitten on syytä oikaisulle. Tiivisteliima yms. köhnät poistin semmoisella metallisella ikkunaskravalla(vissiin maalinpoistoon ikkunoista tarkoitettu). Pienellä varovaisuudella tietysti, mutta toimi sekin.Saab.96 kirjoitti:TEE-SE-ITSE kannen oikaisu tai suoruuden tarkistus kikka 70-luvulta:
Hommaa reilun kokoinen lasinpalanen (isompi kuin oikaistava kappale) (lasi on "aina" suora) Laita lasin päälle vesihiomapaperia, kastele ja hiero kappaletta paperin päällä ja avot suoruus on tarkistettu! Samalla tavalla voi myös höylätä kantta mutta vaatii kärsivällisyyttä, mutta ei maksa paljoo!
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814