dumppi...

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

to4 kirjoitti:Eikös ilmamassamittari pyri pitämään langan tietyn lämpöisenä (100c tai sinnepäin) ja mittaa lämpöerotuksen, josta laskee koneelle menevän ilman. Tällöin sijoitus turbon jälkeen on poissa laskuista jo pelkän lämpötilan takia. Oikaiskaa, jos meni metsään.
Joo 200astetta
9-3.1972
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

millähän periaatteella tuo lucasin ilmamassamittari toimii?
jostakin muistaisin lukeneeni ettei se ole perinteinen kuumalanka tyyppinen...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

mulle selitettiin tuossa eilen se, mikse voi laittaa immiä turbon jälkeen...
paineistettuna se ilma puristuu kasaan, ja sen "määrä" ei enää mittarilla pidäkään paikkaansa... pitäis siis olla astetta viksumpi mittari notta se sen ymmärtäis. ... ...unohdetaan
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Re: dumppi...

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 »

Itseäkin on alkanut tuo Dumppi kiinnostamaan. Ongelma vaan että näitä teidän postejanne lukiessa on tullut vähän epäselväksi että saako tuohon omaan semmoista laitettua, ainakaan niin että se tuhahtelee. Tuo autohan on OG900S matalapaineTurbo 16 johon vaan lisättynä cooleri. Mahtaakohan olla että tuohon ei dumppia saisi, vaan pitäisi olla tämä "by-pass" venttiili. Mahtaisiko jollain olla kiinnostusta valaista asiaa mullekkin?

ps. Ainakin tuossa ilmanoton välittömässä läheisyydessä näyttää jokin Lucasin airflow mittaripalikka olevan johon se sähköliitin menee.
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: dumppi...

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Nyrkkisääntönä IMMulla varustettuun autoon ei kannata laittaa dumppia, menee seokset sekaisin kun jo kertaalleen mitattu ilma päästetäänkin pihalle ennen imusarjaa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: dumppi...

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

Mawerick kirjoitti:Nyrkkisääntönä IMMulla varustettuun autoon ei kannata laittaa dumppia, menee seokset sekaisin kun jo kertaalleen mitattu ilma päästetäänkin pihalle ennen imusarjaa.
Melko monella on silti toiminut. Itselläni ei toimi. Mutta jos jostakin saa lainaan niin kokeilemalla selviää parhaiten. Säädettävä säädettynä kireälle voisi toimiakkin. Mulla on hks "style" ja tiukimmillaankaan ei käy tyhjäkäyntiä oikein, voi tosin olla että vieläkin pientä imuvuotoa ja siksi ei toimisi.
Vegu
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Syys 21, 2008 11:31
Paikkakunta: Nastola

Re: dumppi...

Viesti Kirjoittaja Vegu »

Itsellä on pateracing dumppi ja toimii loistavasti löysimmälläkin säädöllä (og900 T16). Ei sekolile tyhjäkäynti ja hyvin pihisee! Ohjauspaine pitää vaan olla mahdollisimman suuri ja tuo ohajusletkun sisähalkaisija vähintää 4mm...
Tuo dumpin säätöhän säätä jousta, joka estää ettei dumppi aukea ennenaikaisesti kun imasarjassa ahdot positiiviset, joten luulisn ettei se kyllä tyhjäkäyntiin pitäisi vaikuttaa?
9-3 SC 1.9Tid -08
9-3 SE 2.2 Tid -99 (ex)
9-5 SE 2.0T -99 (ex)
9-3 SE 2.0 -99 (ex)
900 S -90 (ex)
9000 CS 2,3T -93 (ex)
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: dumppi...

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Melko monella on silti toiminut.
"Toiminut" ei välttämättä tarkoita että toimii oikein ja seokset olisivat kunnossa. Jos auto ei sammu dumpin kanssa saattaa ne seokset silti heittää...
OT: multa saa ostaa kiinadumpin pois jos haluaa, yv./30€.
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: dumppi...

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

Vegu kirjoitti:Tuo dumpin säätöhän säätä jousta, joka estää ettei dumppi aukea ennenaikaisesti kun imasarjassa ahdot positiiviset, joten luulisn ettei se kyllä tyhjäkäyntiin pitäisi vaikuttaa?
Eikös se vasta alipaineella aukea? Ja ymmärtääkseni pultilla säädetään kuinka kovalla alipaineella dumppi aukeaa. Läpän kiinni lyödessähän alipaine käy kovemmalla ja tasottuu tyhjäkäynnillä joten kai sen saisi säädettä niin optimaalisesti että tyhjäkäynnillä kiinni ja löysätessä käyttää auki.
Vegu
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Syys 21, 2008 11:31
Paikkakunta: Nastola

Re: dumppi...

Viesti Kirjoittaja Vegu »

Mik4 kirjoitti:Eikös se vasta alipaineella aukea? Ja ymmärtääkseni pultilla säädetään kuinka kovalla alipaineella dumppi aukeaa. Läpän kiinni lyödessähän alipaine käy kovemmalla ja tasottuu tyhjäkäynnillä joten kai sen saisi säädettä niin optimaalisesti että tyhjäkäynnillä kiinni ja löysätessä käyttää auki.
Aliapaineella vasta pitäisi aueta, mutta jos jousen esijännitys on liian löysä voi ahtopaine työntää auki ennen aikojaan.
Voi tietysti olla että tyhjäkäynnin alipaine vetää mäntää auki jos se on liian löysällä...

Edit: Eli tosiaan voi aueta tyhjäkäynnilä ja sillon kireämmälle ja jos kireimmällä niin dumpin voitelu voi auttaa..
9-3 SC 1.9Tid -08
9-3 SE 2.2 Tid -99 (ex)
9-5 SE 2.0T -99 (ex)
9-3 SE 2.0 -99 (ex)
900 S -90 (ex)
9000 CS 2,3T -93 (ex)
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: dumppi...

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Vegu kirjoitti:
Mik4 kirjoitti:Eikös se vasta alipaineella aukea? Ja ymmärtääkseni pultilla säädetään kuinka kovalla alipaineella dumppi aukeaa. Läpän kiinni lyödessähän alipaine käy kovemmalla ja tasottuu tyhjäkäynnillä joten kai sen saisi säädettä niin optimaalisesti että tyhjäkäynnillä kiinni ja löysätessä käyttää auki.
Aliapaineella vasta pitäisi aueta, mutta jos jousen esijännitys on liian löysä voi ahtopaine työntää auki ennen aikojaan.
Voi tietysti olla että tyhjäkäynnin alipaine vetää mäntää auki jos se on liian löysällä...

Edit: Eli tosiaan voi aueta tyhjäkäynnilä ja sillon kireämmälle ja jos kireimmällä niin dumpin voitelu voi auttaa..
Homaa tämmöisen jos säätäminen pelottaa :wink:
http://www.935motorsports.com/images/hks_sqvsheet.jpg
Saab 900S Combicoupe
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: dumppi...

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

pakinen kirjoitti: Homaa tämmöisen jos säätäminen pelottaa :wink:
http://www.935motorsports.com/images/hks_sqvsheet.jpg
Tuommoisen kopio nötköttää tallissa. Vaan säätää se pitää tuokin. Eikä silti toimi omassa tontussa. Pientä hienosäätöä pitää vielä suorittaa.
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: dumppi...

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Mik4 kirjoitti:
pakinen kirjoitti: Homaa tämmöisen jos säätäminen pelottaa :wink:
http://www.935motorsports.com/images/hks_sqvsheet.jpg
Tuommoisen kopio nötköttää tallissa. Vaan säätää se pitää tuokin. Eikä silti toimi omassa tontussa. Pientä hienosäätöä pitää vielä suorittaa.
Eipä mun tollasta kopioo pitäny mitenkään säätää...ahtopaine pitää kii ja alipaine avaa :roll:
Saab 900S Combicoupe
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: dumppi...

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

pakinen kirjoitti: Eipä mun tollasta kopioo pitäny mitenkään säätää...ahtopaine pitää kii ja alipaine avaa :roll:
Kyllä mulla tuo säätöruuvvi on ja muutenkin ihan samanlainen kuin hks:n oma ilman logoa vain.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: dumppi...

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kyllä mulla tuo säätöruuvvi on ja muutenkin ihan samanlainen kuin hks:n oma ilman logoa vain.
Tuota säätöö ei oo noissa kaikissa...
Vastaa Viestiin