Joo 200astettato4 kirjoitti:Eikös ilmamassamittari pyri pitämään langan tietyn lämpöisenä (100c tai sinnepäin) ja mittaa lämpöerotuksen, josta laskee koneelle menevän ilman. Tällöin sijoitus turbon jälkeen on poissa laskuista jo pelkän lämpötilan takia. Oikaiskaa, jos meni metsään.
dumppi...
mulle selitettiin tuossa eilen se, mikse voi laittaa immiä turbon jälkeen...
paineistettuna se ilma puristuu kasaan, ja sen "määrä" ei enää mittarilla pidäkään paikkaansa... pitäis siis olla astetta viksumpi mittari notta se sen ymmärtäis. ... ...unohdetaan
paineistettuna se ilma puristuu kasaan, ja sen "määrä" ei enää mittarilla pidäkään paikkaansa... pitäis siis olla astetta viksumpi mittari notta se sen ymmärtäis. ... ...unohdetaan
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 97
- Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31
Re: dumppi...
Itseäkin on alkanut tuo Dumppi kiinnostamaan. Ongelma vaan että näitä teidän postejanne lukiessa on tullut vähän epäselväksi että saako tuohon omaan semmoista laitettua, ainakaan niin että se tuhahtelee. Tuo autohan on OG900S matalapaineTurbo 16 johon vaan lisättynä cooleri. Mahtaakohan olla että tuohon ei dumppia saisi, vaan pitäisi olla tämä "by-pass" venttiili. Mahtaisiko jollain olla kiinnostusta valaista asiaa mullekkin?
ps. Ainakin tuossa ilmanoton välittömässä läheisyydessä näyttää jokin Lucasin airflow mittaripalikka olevan johon se sähköliitin menee.
ps. Ainakin tuossa ilmanoton välittömässä läheisyydessä näyttää jokin Lucasin airflow mittaripalikka olevan johon se sähköliitin menee.
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"
Saab 900 T16
Saab 900 T16
Re: dumppi...
Nyrkkisääntönä IMMulla varustettuun autoon ei kannata laittaa dumppia, menee seokset sekaisin kun jo kertaalleen mitattu ilma päästetäänkin pihalle ennen imusarjaa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: dumppi...
Melko monella on silti toiminut. Itselläni ei toimi. Mutta jos jostakin saa lainaan niin kokeilemalla selviää parhaiten. Säädettävä säädettynä kireälle voisi toimiakkin. Mulla on hks "style" ja tiukimmillaankaan ei käy tyhjäkäyntiä oikein, voi tosin olla että vieläkin pientä imuvuotoa ja siksi ei toimisi.Mawerick kirjoitti:Nyrkkisääntönä IMMulla varustettuun autoon ei kannata laittaa dumppia, menee seokset sekaisin kun jo kertaalleen mitattu ilma päästetäänkin pihalle ennen imusarjaa.
Re: dumppi...
Itsellä on pateracing dumppi ja toimii loistavasti löysimmälläkin säädöllä (og900 T16). Ei sekolile tyhjäkäynti ja hyvin pihisee! Ohjauspaine pitää vaan olla mahdollisimman suuri ja tuo ohajusletkun sisähalkaisija vähintää 4mm...
Tuo dumpin säätöhän säätä jousta, joka estää ettei dumppi aukea ennenaikaisesti kun imasarjassa ahdot positiiviset, joten luulisn ettei se kyllä tyhjäkäyntiin pitäisi vaikuttaa?
Tuo dumpin säätöhän säätä jousta, joka estää ettei dumppi aukea ennenaikaisesti kun imasarjassa ahdot positiiviset, joten luulisn ettei se kyllä tyhjäkäyntiin pitäisi vaikuttaa?
9-3 SC 1.9Tid -08
9-3 SE 2.2 Tid -99 (ex)
9-5 SE 2.0T -99 (ex)
9-3 SE 2.0 -99 (ex)
900 S -90 (ex)
9000 CS 2,3T -93 (ex)
9-3 SE 2.2 Tid -99 (ex)
9-5 SE 2.0T -99 (ex)
9-3 SE 2.0 -99 (ex)
900 S -90 (ex)
9000 CS 2,3T -93 (ex)
Re: dumppi...
"Toiminut" ei välttämättä tarkoita että toimii oikein ja seokset olisivat kunnossa. Jos auto ei sammu dumpin kanssa saattaa ne seokset silti heittää...Melko monella on silti toiminut.
OT: multa saa ostaa kiinadumpin pois jos haluaa, yv./30€.
Re: dumppi...
Eikös se vasta alipaineella aukea? Ja ymmärtääkseni pultilla säädetään kuinka kovalla alipaineella dumppi aukeaa. Läpän kiinni lyödessähän alipaine käy kovemmalla ja tasottuu tyhjäkäynnillä joten kai sen saisi säädettä niin optimaalisesti että tyhjäkäynnillä kiinni ja löysätessä käyttää auki.Vegu kirjoitti:Tuo dumpin säätöhän säätä jousta, joka estää ettei dumppi aukea ennenaikaisesti kun imasarjassa ahdot positiiviset, joten luulisn ettei se kyllä tyhjäkäyntiin pitäisi vaikuttaa?
Re: dumppi...
Aliapaineella vasta pitäisi aueta, mutta jos jousen esijännitys on liian löysä voi ahtopaine työntää auki ennen aikojaan.Mik4 kirjoitti:Eikös se vasta alipaineella aukea? Ja ymmärtääkseni pultilla säädetään kuinka kovalla alipaineella dumppi aukeaa. Läpän kiinni lyödessähän alipaine käy kovemmalla ja tasottuu tyhjäkäynnillä joten kai sen saisi säädettä niin optimaalisesti että tyhjäkäynnillä kiinni ja löysätessä käyttää auki.
Voi tietysti olla että tyhjäkäynnin alipaine vetää mäntää auki jos se on liian löysällä...
Edit: Eli tosiaan voi aueta tyhjäkäynnilä ja sillon kireämmälle ja jos kireimmällä niin dumpin voitelu voi auttaa..
9-3 SC 1.9Tid -08
9-3 SE 2.2 Tid -99 (ex)
9-5 SE 2.0T -99 (ex)
9-3 SE 2.0 -99 (ex)
900 S -90 (ex)
9000 CS 2,3T -93 (ex)
9-3 SE 2.2 Tid -99 (ex)
9-5 SE 2.0T -99 (ex)
9-3 SE 2.0 -99 (ex)
900 S -90 (ex)
9000 CS 2,3T -93 (ex)
Re: dumppi...
Homaa tämmöisen jos säätäminen pelottaaVegu kirjoitti:Aliapaineella vasta pitäisi aueta, mutta jos jousen esijännitys on liian löysä voi ahtopaine työntää auki ennen aikojaan.Mik4 kirjoitti:Eikös se vasta alipaineella aukea? Ja ymmärtääkseni pultilla säädetään kuinka kovalla alipaineella dumppi aukeaa. Läpän kiinni lyödessähän alipaine käy kovemmalla ja tasottuu tyhjäkäynnillä joten kai sen saisi säädettä niin optimaalisesti että tyhjäkäynnillä kiinni ja löysätessä käyttää auki.
Voi tietysti olla että tyhjäkäynnin alipaine vetää mäntää auki jos se on liian löysällä...
Edit: Eli tosiaan voi aueta tyhjäkäynnilä ja sillon kireämmälle ja jos kireimmällä niin dumpin voitelu voi auttaa..

http://www.935motorsports.com/images/hks_sqvsheet.jpg
Saab 900S Combicoupe
Re: dumppi...
Tuommoisen kopio nötköttää tallissa. Vaan säätää se pitää tuokin. Eikä silti toimi omassa tontussa. Pientä hienosäätöä pitää vielä suorittaa.pakinen kirjoitti: Homaa tämmöisen jos säätäminen pelottaa![]()
http://www.935motorsports.com/images/hks_sqvsheet.jpg
Re: dumppi...
Eipä mun tollasta kopioo pitäny mitenkään säätää...ahtopaine pitää kii ja alipaine avaaMik4 kirjoitti:Tuommoisen kopio nötköttää tallissa. Vaan säätää se pitää tuokin. Eikä silti toimi omassa tontussa. Pientä hienosäätöä pitää vielä suorittaa.pakinen kirjoitti: Homaa tämmöisen jos säätäminen pelottaa![]()
http://www.935motorsports.com/images/hks_sqvsheet.jpg

Saab 900S Combicoupe
Re: dumppi...
Kyllä mulla tuo säätöruuvvi on ja muutenkin ihan samanlainen kuin hks:n oma ilman logoa vain.pakinen kirjoitti: Eipä mun tollasta kopioo pitäny mitenkään säätää...ahtopaine pitää kii ja alipaine avaa
Re: dumppi...
Tuota säätöö ei oo noissa kaikissa...Kyllä mulla tuo säätöruuvvi on ja muutenkin ihan samanlainen kuin hks:n oma ilman logoa vain.