Perfect Power

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Turbiini
"Saabisti"
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 03, 2003 08:48
Paikkakunta: Savo

Perfect Power

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Perfect Power

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Turbiini kirjoitti:F**d palstalta poimittua..

http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=76243
Harmi vaan että tuo systeemi ei toimi saappaissa, ei ainkaan T7 yhteydessä. Trionic on liian viisas noille "piggy-back" systeemeille. Yleisesti voidaankin todeta, että tuollaisen "systeemin" asennus autoon on sitä vaikeampaa mitä uudempi auto on kyseessä. Tämä siksi, että autohin ympätty yhä enemmän "valvontaa" ECU yhteyteen.

Perfect power toimii niin, että osa ECUlle menevistä kaapeleistä kierrätetään ton purkin kautta. Purkissa arvoja voidaan rukata. Esim jos kyse olisi MAPin johdosta niin ECUlle voidaan kusettaa, että se näyttää 0.9 bar vaikka todellisuus olisi 1.0bar. Kun ECUn karttaa on kuitenkin ohjelmoitu 1.0bar pyrkii se sen myös saavuttamaan, eli se lisää ahtoja.
Tossa nyt kuitenkin piilee se vaara että ECU myös ruokkii koneen sen mukaan mitä anturit kertoo. Pahimmassa tapauksessa sulla on paljon enemmän ahtoja, kuin mitä ECU näkee ja kone vetää laihalle. Esim T5 (speed density systeemi) laskaa tarvittavan polttoaineen syöttömäärän ahtopaineen ja imusarjan lämpötilan mukaan. Nyt jos noita sorkitaan on varmaan että myös seokset menevät päin pyllyä. Jotain täytyy siis tehdä myös soppapuolelle jne...

Noin vuosi takaperin ennen viggen lastutusta olin yhteydessä Perfect powerin Suomen edustajaan. Aluksi olin kiinnostunut, mutta täytyy myöntää että multa loppui kantti kesken. Pyysin kaveria selvittämään onko maailmassa yhtäkään T7 saabia, jossa olisi tuo systeemi. Ei ollut, joten en halunnut minäkään koekaniiniksi. Edustaja kertoi että heillä oli ollut suuria vaikeuksia uudesn vulvan kanssa ja tämä ei ainakaan edesauttanut omaan ostopäätöstäni.

Edustaja ajaa (ajoi vuosi sitten) tonnarilla, jossa tuo systeemi pelittää. Tästä voisi päätellä, että homma toimii niin kuin pitää mutta ei uusissa autoissa.

Toinen asia mikä minua jäi askarruttamaan oli säätö. Eustaja tekee tarvittavat säädöt, ei kuitenkaan penkissä vaan maantiellä. 8O Kysyin seoksista ja niitä ei kuulema erikseen katsota. Jos nyt vaikka oletetaan että homma olisi suunnilleen kondiksessa kun se tulee pajalta, niin mitä sille voi jatkossa tehdä? Toki auton voi ajaa penkkiin ja kikkailla siellä, mutta kuinka monella meistä on loppujen lopuksi ammattitaitoa säätää autoa???

Itse pitäydyn kuitenkin noissa "plug&play" tuotteissa, ne kun kuitenkin ovat tavalla tai toisella hyviksi todettuja.

Uskallan myös väittää että säätö ton perfectin avulla jää aika vähäiseksi, kun kuitenkin pelataan auton oman järjestelmä "ikkunoissa". Toisin sanoa tämä ei ole mikään hestecin tain muun vastaavan halpa kopio.

Haluan lopuksi korostaa, että tämä on vain minun oma mielipide, muut voivat olla mitä mieltä tahtoo.
#1730
500whp.net member
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: Perfect Power

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Vigge kirjoitti: Haluan lopuksi korostaa, että tämä on vain minun oma mielipide, muut voivat olla mitä mieltä tahtoo.
Oli niiiin hianosti ja pitkään perusteltu että mä oon samaa mieltä sun kanssa :P vaikka en mitään mistään tiedäkkään :D
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
jkairt
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 17:16

Viesti Kirjoittaja jkairt »

Mää äänestän Viggeä ja.

Jos tuntuu säätöjen ja toimivuuden hakeminen työläältä useissa p&p systeemeissä, niin tuo härvelihän on kaikkien katastrofien äiti. Tosin tunne on vain tällaisen kädettömän ja autoaan säätämään kykenemättömän tumpulan mielipide. Kun autojen vittumaisimmat (ja kalleimmat) viat liittyy sähköjärjestelmiin, niin miksi kutsua pirua ja hankkia yksi hässäkkä lisää ?
JK
Rimuli
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 19:13
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Rimuli »

Joo ja about samaan hintaan saa säädettän ruiskun+sytkän, ni olis vanhassa autossa vähä järkevämpi ratkasu.
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
badfear
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Elo 21, 2003 20:02
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja badfear »

Minulla oli vanhassa autossa (opel astra 2.0) Perfect Powerin SMT5i. Satsi tuli juuri Porvoon pääkallopaikalta ja oli ollut kokeilussa edustajan 9000 turbossa.

Ajankohta oli silloin kun homma oli juuri Suomessa aloitettu, joten asennuskin oli aikamoista arpomista, jotta saatiin auto edes käymään tuolla boksilla, sen enemmästä säätämisestä puhumattakaan. Kotiin päästiin kuitenkin ajamaan ihan normaalisti. Koska mitään asennusohjeita/tukea ei ainakaan silloin Perfect Powerilta saanut. Ainoastaan ohjeet johdotukseen.

Systeemi toimi kuitenkin moitteettomasti ja säätäminen vaikutti välittömästi ja autoa oli mahdollisuus säätää online. Karttoja oli kolme: Suihkutuspulssien pituus, sytytys +-15 astetta (muistaakseni) ja lisäsuuttimen ohjaus (esim. imusarjaan)

Kaikenlaisia säätöjä tuli tehtyä (onneksi moottori säilyi ehjänä) ja perstuntumalta jotkin toimivat ihan hyvin. Jarrussa olisi tietenkin saanut faktaa ja mutumutun olisi voinut unohtaa. Penkkiin asti ei kuitenkaan koskaan sillä autolla päästy.

Hyvä apuväline oli tietenkin seosmittari, josta näki seokset ja vältyttiin kovasssa kuormituksessa vaurioilta. SMT:n softassa oli myös lambda/AFR näyttö mutta se ei vaikuttanut kovinkaan luotettavalta.

Ihan OK peliltä boksi vaikutti, mutta en ehkä alkaisi asentamaan sitä tonnariini. Aina sitä itselläni on ollut kokeilunhalua, mutta en ehkä kuitenkaan laittaisi tuota omaan 9000T:hen.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

badfear kirjoitti:
Kaikenlaisia säätöjä tuli tehtyä (onneksi moottori säilyi ehjänä) ja perstuntumalta jotkin toimivat ihan hyvin. Jarrussa olisi tietenkin saanut faktaa ja mutumutun olisi voinut unohtaa. Penkkiin asti ei kuitenkaan koskaan sillä autolla päästy.
Vapari on tietty hieman turvallisempi, koska mäntäpistiäisen vaara on huomattavasti pienempi. :lol:

Tuli tässä mieleen myös seuraava seikka, kun ajattelin ko. järjestelmää T7 kylkeen. Ko. trinic laskee tarvittavan soppa määrän MAFin näyttämän perusteella, poikkeuksena nopeat kuorman muutokset ja vaihteen vaihdot, jolloin käytetään MAP + Manifold temp. Nyt jos tota MAFin arvoa rukataan niin samalla joudutaan tekemään vastaavat muutokset myös muihin antureihin, koska trionic vertaa pyydettyä (maf) ja todellista (map +temp) arvoa keskenään. Jos ero on liian suuri kilahtaa CEL ruutuun.
Toisin sanoen saa olla aika seppä, jos meinaa manuaalisesti sorvata kaikki kuormitustilanteen kohdilleen, niin että noi parametrit kohtaa toisensa. Lisäksi kun vielä muistetaan, että ilmanala, kosteus ja lämpötila vaikuttavat MAFin näyttämään, mutta eivät vaikuta samassa suhteessa MAP + TEMP antureihin, niin soppa on valmis. En nyt tähän hätään muista onko T7:ssa muita tällaisia "varmennettua" toimia, mutta tämä on ainakin yksi.

Nostan hattua jos joku saa ton toimimaan ilman CELiä T7:n kyljessä...
#1730
500whp.net member
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Re: Perfect Power

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Tuli ostettua tuommoinen SMT-7 kun halvalla sain (250e!). Tarkoitus laittaa se 900T16 (Lucas) ecun kylkeen. Ihan tälleen äkkiseltään pitää kysellä tyhmiä, eli tuossa ogsatkussahan sillä ei ilmeisesti pysty muokkaamaan sytytyskarttoja koska Saabissa on oma alipaineella toimiva sytkänsäätö, vai meneekö Lucaksen ecun kautta jonkunnäköinen sytytyssignaali jota pääsisi muokkaamaan? Elän siis siinä käsityksessä että Lucas muokkaa ainoastaan bensansyöttöä, ja sytytys menee kokonaan alipainesäätimen avulla.

Ja sitten, mistä saisi tuon Lucaksen ecun (14 tai 14.1, en ole vielä kurkannut kumpi mulla on) kytkentäkaavion?

Tunteeko kukaan ketään joka olisi Perfect Powerin tuotteita vanhempiin Saabeihin asentanut? Voisin kysellä kokemuksia ettei tarvitsisi taas tehdä yrityksen ja erehdyksen kautta :)

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Perfect Power

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Oikeassa olet. Lucas ohjaa vain ruiskua. Sytytystä ei mitenkään. Kytkentäkaavio löytyy ainakin Alfamerin korjausoppaasta. Niin, ja 14 ja 14.1 välillä ei ole kytkennöissä mitään eroa.

Jos en aivan väärin muista, niin Sporttiautolla ( http://www.sporttiauto.com/ )oli joskus nettisivuillaan og satku johon tuo oli asennettu, ja taisi auton omistaja tännekin jotain kirjoitella... Ei tosin enään firman sivuilta löydy satkua, mutta voihan sieltä aina kysyä...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Vastaa Viestiin