Japso kirjoitti:Tuohon sutimiseen senverran että tokihan renkaan leveydellä ja seoksella on vaikutusta asiaan, samaten kun alustalla. Selvähän se, että jollaki 185/70/15" kovettuneella Nokian HKPL 09:llä saa sutimaan renkaan jo pienelläkin teholla, mutta hyväkuntoinen 205-> rengas alkaa pitämään ilman lukkoakin jo melkoisen hyvin. Ite en oo nähny vielä yhtään etuvetoa tässä maassa, mikä olisi sutinut vielä nelosellakin kuivalla ja lämpimällä asfaltilla. No omassa mopossa ei oo vielä ees 600hv, että siitä kait se johtuu kun suttaaminen loppuu jo 170kmh jälkeen.
Tätä juuri tarkoitin.
Eli KÄYTÄNNÖSSÄ jokaisella 500hv etuvedolla katurenkaalla kadulla,on pitovaikeuksia joka vaihteella.Suomen kesässä taitaa olla yksi vai kaksi päivää jolloin rengas pitää,johtuuko asfaltista vai korkeista ahtolämmöistä.
Muotoillaan vähän uudestaan, eli pito lähtee kun kiihtvyys ylittää tietyn rajan mikä riippuu vähän siitä ja tästä (massa, alusta, gummit jne jne) mutta on normi 9-3:ssa luokkaa .45-.5G käytännössä vaihteesta riippumatta. Se kuinka paljon momenttia se sitten kysyy koneelta jotta ko. kiihtyvyys saavutetaan riippuu vaihteesta, kun kokonaisvälityssuhde toimii kertojana koneen tuottamalle momentille - häviöt,mutta esmes kolmosella on luokaa 600Nm. Pienemmillä pykälillä luonnolisesti vähämmän ja suuremmilla enemmän...
Nyt vastaus on maallikon ymmärrettävissä,kiitos tästä.Oletko tutkinut esim. laskemalla nelosen taikka vitosen ''kipurajaa'' jolla mahdollisuus olisi pito saada irti pitävällä alustalla?Laatikko taitaa antautua ennen?Syökö kolkin kiihtyvyyttä enemmän renkaiden pito vaiko moottorin teho?Ts saisiko teidän moottoreillanne erillaisella kumivalinnalla toisenlaisia kiihtyvyyslukuja...
Mulla lopetti jauhamisen nelosella n.160km/h paikkeilla,edes pumppaamalla ei nelosella aikaikaisemmin pitoa tahtonut löytyä,siis täysillä ahtopaineilla ja 100%WOT.Kumit uudet195,asfaltti kuiva,lämpötila kymmenen asteen paikkeilla.Kolmosen suti täyspaineilta->rajoittajaan,ykkösellä ja kakkosella pito huomattavasti parempi kuin isolla vaihteella.Johtuikohan hieman väärin valitusta ahtimesta,vai tehosta?
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Ihan esimerkkinä.
Tässä pitohommassa on liikaa muuttujia,että voitaisiin sanoa että sutii/ei sudi.Moottorin luonne,välitykset,pito,teho,kuun asento suhteessa venukseen,lasku/nousuvesi yms.