500hv etuvedon käyttäytyminen pidon rajamailla

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
rotisko
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 00:14

500hv etuvedon käyttäytyminen pidon rajamailla

Viesti Kirjoittaja rotisko »

no miksei alumiinikin sinänsä kestäisi isoja litratehoja, vaikka valurauta on toki helpompi työstää ja vähemmän vääntymisille altis, niin ainakin prätkäharrastajat ovat paljon turbottaneet alumiiniseoslohkollisia nelikkoja ja niissä on litratehot todella hirveitä. eihän nekään tietty kestä samaa, mitä vakiovaparit. yleensä joku kiertokanki tai tiivisteet, sekä männät vaikka olisivat JE:n turbomännätkin, niin antautuvat kovissa paineissa ja tehoissa. tosin motskareissa sen perustekniikan kestämistä auttaa koko laitteen keveys suhteessa autojen painoon. normaaliajossa ahdin saa enimmäkseen levätä ja tehoja käytetään vain lyhyehköjä aikoja kerrallaan.

tunnen tyyppejä jotka ovat ottaneet 1200cc nelikosta ahtamalla esim. 537 hv takapyörätehoa, tosin se vehje on enemmän hupiajossa ja jonkin verran kiihdyttelyissä.

miten sitten etuvetoisessa tuollainen +500 hv esim. sellaisiakin kuulemma on jollakin olemassa, kuullut ainakin, :) mahtaa sutia melkein jatkuvasti kun pedaalia polkaisee vaihteella kuin vaihteella ja nopeudella kuin nopeudella. näillä lumikeleillä tuntuu tuo vakio turbotonnarikin raapaisevan iloisesti kun ahtoja käyttää.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: Aero 2.8 v6 turbo

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

rotisko kirjoitti: miten sitten etuvetoisessa tuollainen +500 hv esim. sellaisiakin kuulemma on jollakin olemassa, kuullut ainakin
Huhupuheita, ei saabin moottorista voi saada noin kovia tehoja. Paitsi ruotsalaiset.
rotisko kirjoitti: mahtaa sutia melkein jatkuvasti kun pedaalia polkaisee vaihteella kuin vaihteella ja nopeudella kuin nopeudella.
Väärin, kaksi ekaa vaihdetta tekee noin(tosin ei nopeudella kuin nopeudella vaan alle esim 100km/h), kolmannella pito irtoilee helpohkosti spoolivaiheessa mutta hyvällä mappauksella sutiminen saadan lähes kokonaan pois. Ei pito-ongelmia 4 ja 5 vaihteella jos tie tasainen. Hetkittäisiä pidon karkailuja voi syntyä esim. nelosvaihteella töyssyn tms johdosta vaikka 170km/h nopeudesta.
rotisko kirjoitti: näillä lumikeleillä tuntuu tuo vakio turbotonnarikin raapaisevan iloisesti kun ahtoja käyttää.
Lumikeleillä itse hiihdän sekä potkuttelen potkukelkalla
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Aero 2.8 v6 turbo

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Asiasta enempää ymmärtämättä mutta siis hyvän mappauksen merkki on se,että pyörä ei sudi? :wink:
500hv etuvedon ''pitää'' sutia joka vaihde tarvittaessa läpi ilman kytkimen ampuiluja,tai tehopenkki on näyttänyt väärin.Vartilla se selviäis. :lol:
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Aero 2.8 v6 turbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Eiköhän se Hane meinannut, että jos ei halua sitä sutimista, niin sen saa ahtokarttoja hieromalla pois.

Tuskin vartillakaan saa kovin optimiaikoja, jos pito on irti koko vedon ajan..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Aero 2.8 v6 turbo

Viesti Kirjoittaja jkotka »

tähän kohtaan sopis logi wheel spinnistä reeppanissa verrattuna laskennalliseen vääntökäyrään. saattaa monelle esson kahvilassa tulla yllätyksenä miten paljon vääntöä tarvitaan irroittamaan etupyörät siinävaiheessa kun vauhtia on riittävästi.

vääntökäyrää tasoittamalla ahtojen ohjauksella saadaan hyvinkin pitämään pyörät vedossa huippuTEHON edelleen ollessa se 500hv+
-
Janne #2769 stcf #40
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Re: Aero 2.8 v6 turbo

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Suppari kirjoitti:Asiasta enempää ymmärtämättä mutta siis hyvän mappauksen merkki on se,että pyörä ei sudi?
Asiasta enempää ymmärtämättä mutta siis hyvän mappauksen merkki on se, että pyörä sutii?
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Aero 2.8 v6 turbo

Viesti Kirjoittaja Suppari »

CC Aero kirjoitti:
Suppari kirjoitti:Asiasta enempää ymmärtämättä mutta siis hyvän mappauksen merkki on se,että pyörä ei sudi?
Asiasta enempää ymmärtämättä mutta siis hyvän mappauksen merkki on se, että pyörä sutii?
Niin,näihin kun saisi vastauksen joltain joka enemmän ymmärtää.?
tähän kohtaan sopis logi wheel spinnistä reeppanissa verrattuna laskennalliseen vääntökäyrään. saattaa monelle esson kahvilassa tulla yllätyksenä miten paljon vääntöä tarvitaan irroittamaan etupyörät siinävaiheessa kun vauhtia on riittävästi.
Olisko sulla sellaista?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Re: Aero 2.8 v6 turbo

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Suppari kirjoitti:Asiasta enempää ymmärtämättä mutta siis hyvän mappauksen merkki on se,että pyörä ei sudi? :wink:
500hv etuvedon ''pitää'' sutia joka vaihde tarvittaessa läpi ilman kytkimen ampuiluja,tai tehopenkki on näyttänyt väärin.Vartilla se selviäis. :lol:


Nyt ku on taas mennyt ohi alkuperäisen aiheen ja päästy tähän hauskaan varttiaiheeseen ja sutimiseen, niin missä sä oot suppari varttejas ajellut, millä vehkeellä ja millä tuloksilla?
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Aero 2.8 v6 turbo

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Suppari kirjoitti:
CC Aero kirjoitti:
Suppari kirjoitti:Asiasta enempää ymmärtämättä mutta siis hyvän mappauksen merkki on se,että pyörä ei sudi?
Asiasta enempää ymmärtämättä mutta siis hyvän mappauksen merkki on se, että pyörä sutii?
Niin,näihin kun saisi vastauksen joltain joka enemmän ymmärtää.?
tähän kohtaan sopis logi wheel spinnistä reeppanissa verrattuna laskennalliseen vääntökäyrään. saattaa monelle esson kahvilassa tulla yllätyksenä miten paljon vääntöä tarvitaan irroittamaan etupyörät siinävaiheessa kun vauhtia on riittävästi.
Olisko sulla sellaista?
Esson kahvilassa tunnetusti myös momentti vetoakselilla on usein tuntematon käsite...mitä kuitenkin tarvitaan määrä "x" jotta pito irtoaa... Esmes 9-3 vakio alustalla ja perus renkailla kestää sen ~600Nm vääntöjä sutimatta kolmosella ja riippuen rundeista "teho" on sitten jotain mutta helposti 500+. Tiedä sitten kuka speksaa sutimisen huipputehojen mukaan?

Tuosta kun lähdet laskemaan niin momentti vetarilla on koneen tuottama momentti kerrottuna kokonaisvälityssuhteella miinus häviöt. Eli esmes 3-4 vaihdon jälkeen saapi koneen tuottama momentti "kasvaa" noin 30% jotta momentti vetarilla pysyisi samalla tasolla, eli suht miehekäs alkaa lukema olemaan saatikka sitten kun vitonen silmässä.

Toki kikka kolmosilla, kuten repäisyillä sun muilla saa pidon irti vaikkei tasaista momenttia olisikaan riittävästi tarjolla pidon irroittamiseksi.
#1730
500whp.net member
Jaulis
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Marras 01, 2008 11:05

Re: Aero 2.8 v6 turbo

Viesti Kirjoittaja Jaulis »

Mulla on ainakin hyvin mappaus kohdillaan molemmissa kulkineissa, sillä kumpikaan ei vedä sutia pelkällä kaasulla 100 km/h vauhdista. Toinen lähtee satasesta hissukseen etenemään, syynä tehonpuute. Toinen taas vippaa selästä, syynä tehonpuute... :lol:
Ex. Saab 9-5 2.3T -01
Nyk. Subaru...
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Aero 2.8 v6 turbo

Viesti Kirjoittaja Suppari »

deportivo kirjoitti: Nyt ku on taas mennyt ohi alkuperäisen aiheen ja päästy tähän hauskaan varttiaiheeseen ja sutimiseen, niin missä sä oot suppari varttejas ajellut, millä vehkeellä ja millä tuloksilla?
Niin on,joskaan ei onneksi mun toimesta tälläkertaa.
Mun jutut perustuu ihan netistä poimittuihin tarinoihin.Ens kesänä ajattelin koittaa.


Esson kahvilassa tunnetusti myös momentti vetoakselilla on usein tuntematon käsite...mitä kuitenkin tarvitaan määrä "x" jotta pito irtoaa... Esmes 9-3 vakio alustalla ja perus renkailla kestää sen ~600Nm vääntöjä sutimatta kolmosella ja riippuen rundeista "teho" on sitten jotain mutta helposti 500+. Tiedä sitten kuka speksaa sutimisen huipputehojen mukaan?
Jos siinä kaffepöydässä alkaa tuollaisia höpöttämään,niin jotkut saattaa kuvitella että asiasta jotain tietäisi.

Sutimisesta vääntäminen on muutenkin vähän ehkä tyhmää. :mrgreen:

Toki kikka kolmosilla, kuten repäisyillä sun muilla saa pidon irti vaikkei tasaista momenttia olisikaan riittävästi tarjolla pidon irroittamiseksi.
En nyt oikein ymmärrä miten voi sanoa että joku auto ''kestää'' sen ja sen verran vääntöä määrätyllä vaihteella,eikö se pito määrää koska irtoaa,vai irtoaako ollenkaan?Onko vääntökäyrän muodolla vaikutusta asiaan?
Nämä on vaan ihan pohdintoja ilman tietoa asiasta(yllättäen).Mutta kuitenkin,ihmettelen kovasti etteikö 500hp etuveto,merkistä riippumatta pito jossain kohtaa joka vaihteella irtoa,kun sen ''saa'' aikaiseksi jo hyvin paljon pienemmälläkin teholla.Spoolausvaiheessa,mutta kuitenkin.Eli kun momentti nousee äkillisesti?Tarkoititko tätä repäisyllä?

Mielenkiintoinen aihe,pitäisiköhän tämä haarauttaa tästä topikista jollain tapaa erilleen?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Aero 2.8 v6 turbo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Tuohon sutimiseen senverran että tokihan renkaan leveydellä ja seoksella on vaikutusta asiaan, samaten kun alustalla. Selvähän se, että jollaki 185/70/15" kovettuneella Nokian HKPL 09:llä saa sutimaan renkaan jo pienelläkin teholla, mutta hyväkuntoinen 205-> rengas alkaa pitämään ilman lukkoakin jo melkoisen hyvin. Ite en oo nähny vielä yhtään etuvetoa tässä maassa, mikä olisi sutinut vielä nelosellakin kuivalla ja lämpimällä asfaltilla. No omassa mopossa ei oo vielä ees 600hv, että siitä kait se johtuu kun suttaaminen loppuu jo 170kmh jälkeen.
Foxbody turbo
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Aero 2.8 v6 turbo

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Muotoillaan vähän uudestaan, eli pito lähtee kun kiihtvyys ylittää tietyn rajan mikä riippuu vähän siitä ja tästä (massa, alusta, gummit jne jne) mutta on normi 9-3:ssa luokkaa .45-.5G käytännössä vaihteesta riippumatta. Se kuinka paljon momenttia se sitten kysyy koneelta jotta ko. kiihtyvyys saavutetaan riippuu vaihteesta, kun kokonaisvälityssuhde toimii kertojana koneen tuottamalle momentille - häviöt,
mutta esmes kolmosella on luokaa 600Nm. Pienemmillä pykälillä luonnolisesti vähämmän ja suuremmilla enemmän....

Näin siis kun ollaan tasatyönnöllä mutta hetkellisesti kiihtyvyys voi ylittää pitorajan esmes piikkaavan ahtosäädön tai vastaavan seurauksena jolloin pito "lähtee" ja peli alkaa piirtämään viivaa... Samoin käy jos alusta ns. hyppää ja keula kevenee liikaa... Vähän sama asia kuin että avitat kytkimellä, ns pito irti repäsystä ja sitten jaksaa heikko tehoisempikin jauhaa kun gummin pito "pienempi" tyhjää pyöriessä.

ja ei se pito ei todellankaan irtoa etuvedolla 500hp tehoilla vaihteesta ja nopeudesta riippumatta, kun se riippuu siitä just vaihteesta ja momentista. Kertauksen vuoksi esmes steekki peli mikä tuottaa sen 300hp voi tuottaa 500Nm keskirekisterissä ja ko. max momentin arvo määrää kiinteällä vaihteella max kiihtvyyden.... Vastaavasti toinen peli missä palikat vähän sitä ja tätä voi tuottaa 500Nm@7121 jolloin teho 500hp mutta kiihtvyyden maksimiarvo ei kiinteällä vaihteella ole yhtään sen suurempi jos ja kun sitä momenttia ei ole enempää käytöössä. Kulkuun tämä normisti poikii eroa siinä mielessä että jos steekki tuottaa tuon manitun 500Nm kapealla rpm alueella niin se "toinen" tuottaa vastaavat luvut hiukkasen laajemmalla rekisterillä jolloin se kihtyyvyys pystyy ylhäällä "vaihteen läpi"...
#1730
500whp.net member
Jaulis
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Marras 01, 2008 11:05

Re: Aero 2.8 v6 turbo

Viesti Kirjoittaja Jaulis »

Japso kirjoitti:Tuohon sutimiseen senverran että tokihan renkaan leveydellä ja seoksella on vaikutusta asiaan, samaten kun alustalla. Selvähän se, että jollaki 185/70/15" kovettuneella Nokian HKPL 09:llä saa sutimaan renkaan jo pienelläkin teholla, mutta hyväkuntoinen 205-> rengas alkaa pitämään ilman lukkoakin jo melkoisen hyvin. Ite en oo nähny vielä yhtään etuvetoa tässä maassa, mikä olisi sutinut vielä nelosellakin kuivalla ja lämpimällä asfaltilla. No omassa mopossa ei oo vielä ees 600hv, että siitä kait se johtuu kun suttaaminen loppuu jo 170kmh jälkeen.
Siinä 170 kmh paikkeilla onkin juuri hyvä alkaa kunnolla kiihdyttämään ja ottaa kaikki teho käyttöön. :wink: Harmi vaan ettei tuosta saa itse nauttia kuin mopolla. Ihan kivasti raapii sulla tuo :saab: . Tahtoo kans.

Ps. Onnea valitsemallesi tielle. Aivan sama miten suttaa, tulet kuitenkin kaipaamaan aina lisää tehoa. Harva siitä yliannosta ainakaan saa.
Ex. Saab 9-5 2.3T -01
Nyk. Subaru...
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Aero 2.8 v6 turbo

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Japso kirjoitti:Tuohon sutimiseen senverran että tokihan renkaan leveydellä ja seoksella on vaikutusta asiaan, samaten kun alustalla. Selvähän se, että jollaki 185/70/15" kovettuneella Nokian HKPL 09:llä saa sutimaan renkaan jo pienelläkin teholla, mutta hyväkuntoinen 205-> rengas alkaa pitämään ilman lukkoakin jo melkoisen hyvin. Ite en oo nähny vielä yhtään etuvetoa tässä maassa, mikä olisi sutinut vielä nelosellakin kuivalla ja lämpimällä asfaltilla. No omassa mopossa ei oo vielä ees 600hv, että siitä kait se johtuu kun suttaaminen loppuu jo 170kmh jälkeen.
Tätä juuri tarkoitin.
Eli KÄYTÄNNÖSSÄ jokaisella 500hv etuvedolla katurenkaalla kadulla,on pitovaikeuksia joka vaihteella.Suomen kesässä taitaa olla yksi vai kaksi päivää jolloin rengas pitää,johtuuko asfaltista vai korkeista ahtolämmöistä. :)
Muotoillaan vähän uudestaan, eli pito lähtee kun kiihtvyys ylittää tietyn rajan mikä riippuu vähän siitä ja tästä (massa, alusta, gummit jne jne) mutta on normi 9-3:ssa luokkaa .45-.5G käytännössä vaihteesta riippumatta. Se kuinka paljon momenttia se sitten kysyy koneelta jotta ko. kiihtyvyys saavutetaan riippuu vaihteesta, kun kokonaisvälityssuhde toimii kertojana koneen tuottamalle momentille - häviöt,mutta esmes kolmosella on luokaa 600Nm. Pienemmillä pykälillä luonnolisesti vähämmän ja suuremmilla enemmän...
Nyt vastaus on maallikon ymmärrettävissä,kiitos tästä.Oletko tutkinut esim. laskemalla nelosen taikka vitosen ''kipurajaa'' jolla mahdollisuus olisi pito saada irti pitävällä alustalla?Laatikko taitaa antautua ennen?Syökö kolkin kiihtyvyyttä enemmän renkaiden pito vaiko moottorin teho?Ts saisiko teidän moottoreillanne erillaisella kumivalinnalla toisenlaisia kiihtyvyyslukuja...

Mulla lopetti jauhamisen nelosella n.160km/h paikkeilla,edes pumppaamalla ei nelosella aikaikaisemmin pitoa tahtonut löytyä,siis täysillä ahtopaineilla ja 100%WOT.Kumit uudet195,asfaltti kuiva,lämpötila kymmenen asteen paikkeilla.Kolmosen suti täyspaineilta->rajoittajaan,ykkösellä ja kakkosella pito huomattavasti parempi kuin isolla vaihteella.Johtuikohan hieman väärin valitusta ahtimesta,vai tehosta? :mrgreen: Ihan esimerkkinä.

Tässä pitohommassa on liikaa muuttujia,että voitaisiin sanoa että sutii/ei sudi.Moottorin luonne,välitykset,pito,teho,kuun asento suhteessa venukseen,lasku/nousuvesi yms.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Vastaa Viestiin