map-anturi
map-anturi
Onko turbottomassa tonnarissa imusarjan alipainetta tutkiva paineanturi vai miten painetieto välitetään sytkänohjaukselle? Ja jos on niin missä se sijaitsee?
Heps, riippuu mallista.
Jos kyseessä on vanhempi tonnari, niin joo, ilmamassamittari, jos taas un tarpeeksi uusi, eli Trionic-5 moottorinohjauksella, niin siinä pitäisi jo olla map:i. En kyllä tiedä missä
Niin, ja puhuttiin sytkästä...
Vanhassa, 88/89 DI+APC-systeemissä, joten miksi ei myös pelkästään DI-autossa, on paineanturi joka kertoo APC:lle JA sytkälle imusarjan paineesta...
Jos autossa ei ole DI-kasettia, niin ei varmaan myöskään ole paineanturia (siis vapariautossa)...
Jos kyseessä on vanhempi tonnari, niin joo, ilmamassamittari, jos taas un tarpeeksi uusi, eli Trionic-5 moottorinohjauksella, niin siinä pitäisi jo olla map:i. En kyllä tiedä missä
Niin, ja puhuttiin sytkästä...
Vanhassa, 88/89 DI+APC-systeemissä, joten miksi ei myös pelkästään DI-autossa, on paineanturi joka kertoo APC:lle JA sytkälle imusarjan paineesta...
Jos autossa ei ole DI-kasettia, niin ei varmaan myöskään ole paineanturia (siis vapariautossa)...
Bosch
Tää on nyt tämmönen vm-90 2.0i-16 boschin sytkällä, jossa on jakaja, ei siis DI. Jakajassa ei ole muuta sisällä kuin pyörijä, eikä ole alipainesäätäjääkään. Pyörimistunnistin on kampiakselilla hihnapyörän takana enkä tiedä onko se hall-anturi vai induktioanturi. imusarjasta ei lähde alipaineletkua minkäänlaiselle ohjausboxille, joka voisi olla sytkänohjain. (en ainakaan ole löytänyt).
Ainakin tuo vasemman lokarin päällä oleva sytkän pääteaste (?) ei tuntuisi osanumeronsa perusteella kuuluvan tähän malliin.
Siis tod.näk. ennakon säätöön käytetään ilmamassamittarin kuormitustietoa, mutta muu onkin sitten sytkässä enemmän tai vähemmän hämärän peitossa.
Olkaa ystävällisiä ja valaiskaa asiaa, että mikä tää tämmönen "sekasikiö" malli oikeen on. Esim. haynesin opus ei tunne tämmöstä kombinaatiota ollenkaan.
Ainakin tuo vasemman lokarin päällä oleva sytkän pääteaste (?) ei tuntuisi osanumeronsa perusteella kuuluvan tähän malliin.
Siis tod.näk. ennakon säätöön käytetään ilmamassamittarin kuormitustietoa, mutta muu onkin sitten sytkässä enemmän tai vähemmän hämärän peitossa.
Olkaa ystävällisiä ja valaiskaa asiaa, että mikä tää tämmönen "sekasikiö" malli oikeen on. Esim. haynesin opus ei tunne tämmöstä kombinaatiota ollenkaan.
Kuullostaa pitkälti EZK-sytkästä. Löytyy myös joistakin 900-i16 ja 900 2,1 koneista, ilmeisesti 9000i 2,0 n. 88-92?
Hihnapyörässä on sulkija, öljypumpun kotelossa HAL-anturi, EZK:lle menee vissiin LH2.4-ruiskuisista malleista ainakin kuormitustieto, tämän lisäksi myös kierrostieto ja sitten tuo kuuntelee nakutusta (myös vaparissa), ja säätää sitten näiden tietojen pohjalta sytkän.
Joku saattoi unohtua, lisäilen jos tulee mieleen Tuossa kuitenkin tärkeimmät...
- Nappe
Hihnapyörässä on sulkija, öljypumpun kotelossa HAL-anturi, EZK:lle menee vissiin LH2.4-ruiskuisista malleista ainakin kuormitustieto, tämän lisäksi myös kierrostieto ja sitten tuo kuuntelee nakutusta (myös vaparissa), ja säätää sitten näiden tietojen pohjalta sytkän.
Joku saattoi unohtua, lisäilen jos tulee mieleen Tuossa kuitenkin tärkeimmät...
- Nappe
No nyt alkaa selvitä.
Onkohan tuo hihnapyörä sama tonnarissa ja satkussa edellyttäen tietysti että se on moniurahihna? Öljypumpun kotelo pitäisi olla ainakin sama ja varmaan anturikin, johto ilmeisesti on eri pituinen...
Nytpä pitää sitte alkaa vaihtaa tarpeelliset sytkäosat ja seuraavaksi varmaan on vuorossa suuttimet, ei nekään 340 tkm:n jälkeen ehkä ole ihan uuden veroiset. Bensanpainesäätimen toimintakin pitänee tarkistaa. Luulisi nykimisen ja vapinan noilla eväillä sitten joskus loppuvan.
Onkohan tuo hihnapyörä sama tonnarissa ja satkussa edellyttäen tietysti että se on moniurahihna? Öljypumpun kotelo pitäisi olla ainakin sama ja varmaan anturikin, johto ilmeisesti on eri pituinen...
Nytpä pitää sitte alkaa vaihtaa tarpeelliset sytkäosat ja seuraavaksi varmaan on vuorossa suuttimet, ei nekään 340 tkm:n jälkeen ehkä ole ihan uuden veroiset. Bensanpainesäätimen toimintakin pitänee tarkistaa. Luulisi nykimisen ja vapinan noilla eväillä sitten joskus loppuvan.