Jarrut uusiksi

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Jarrut uusiksi

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Alustarempan yhteydessä tuli tehtyä sellainen havainto, että jarrut ovat aika lopussa; levyt hieman urilla sekä edessä että takana, ja palat kohtalaisen finaalissa molemmissa. Syksyllä kuitenkin meni leimasta ilman huomautuksia.
Kuitenkin olen tullut siihen tulokseen, että pitäisi varmaan laittaa nuo jarrutkin kuntoon esim. ennen seuraavaa katsastusta, jonka takarajaan on vielä reilusti yli puoli vuotta jäljellä. Joten päätinkin kysellä täältä kanssasaabisteilta vähän mielipiteitä.
Auton viritys ecun suunnasta on toki laitonta, enkä näin tekisi koskaan. :lol: Eli jotain pientä kötöstelyä sielläkin suunnassa on, mutta ajattelinpa, että tehdään nyt tuo turvallisuuspuoli ensin kuntoon. Eli alusta on laitettu, samoin renkaat ovat uudet. Seuraavaksi jarrut ja vasta tämän jälkeen alkaa kutittelu.

Tarkoitus oli laittaa mahdollisimman isot levyt. Kesävanteet ovat 17" ja talvivanteet (ellen onnistu tienaamaan oikeasti rahaa kesällä ja hankkimaan uusia talvirenkaita noiden raiskattujen nastojen tilalle) 15". Todennäköisesti talvirenkaatkin ovat siis ensi talvena 16".
Radalle en aio lähteä autoani ulkoiluttamaan, mutta joskus sitten ehkä jotain kiihdytysajoa, jos tuo romukasa kestää esim. vielä ensi vuoteen. :D

Eli otetaan vaikka oletus, että talvinakitkin ovat tuon 16" ensi talvena. Minkä kokoista levyä tuonne, ja ennen kaikkea MITÄ levyä, tuonne kannattaa heittää alle? Entäpäs tuo palapuoli? Satulathan menevät melko varmasti vaihtoon, jos kokoa kasvatetaan? Eli siis käytännössä, mitä kaikkea menee vaihtoon?

Voisitteko siis suositella jotain sarjaa (ei tarvitse olla omaa kokemusta, mutta joku luotettavaksikin laskettu lähde olisi kiva olla varmuuden välttämiseksi) ja sille jotain hinta-arviota?

Toinen vaihtoehto on vetää vielä kerran jotkut bilteman halpikset alle ja miettiä sitten opiskelujen jälkeen asioita uudestaan. Mutta toisaalta olisi välillä mukava tuntea auton jopa reagoivan tuohon jarrun polkemiseen. :D

Toki kerron autosta enemmänkin tietoja, jos se on olennaista. Alla siis kuitenkin tuo allekirjoituksen kulkine.
mvuorinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 09:58
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jarrut uusiksi

Viesti Kirjoittaja mvuorinen »

Tuossa "edullisempaa" isoa jarrua...
http://www.partsforsaabs.com/default.ph ... 28_253_528

Omassa saabissa (NG900S) National performance levyt ja Black Diamond palat (308mm olisi liioittelua :lol: ).
9-3 SC 2008
frenzy
"Aero"
Viestit: 356
Liittynyt: To Elo 12, 2004 10:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jarrut uusiksi

Viesti Kirjoittaja frenzy »

Itsellä ollut jo yli kolme vuotta Zimmerman sport reijitetyt levyt + Ferodo Target/DS Performance palat.. kaikenkaikkiaan hyvä paketti.

Kannattaa kuitenkin hommata mieluummin jotkut uritetut levyt, itsellä menee etulevyt kohta vaihtoon (kierot). ''Halpis'' reijitetyissä levyissä varsinkin tätä ongelmaa

Tossa vähän isompaa kiekkoa :)
http://www.maptun.com/shopCategory.php?hl=30&cg=719#30
#2599
Audi A6 -17
MB ML320 -07
Ex-93SS
TiDS -08 Ex-ng900SE T
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Jarrut uusiksi

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tuli noita Maptunin kittejä itsekin jo aiemmin silmäiltyä, mutta melkoisen suolainen hinta jarruilla tuon arvoiseen autoon. :lol:
Eli ideana on budjetin suhteen se, ettei nyt ainakaan koko setti yli tonnia kustanna. Töitä en laske tähän budjettiin mukaan.
Jokin koko on ilmeisesti muuttunut -96 ja -97 -vuosimallien välissä, koska ainakin PFS:n sivuilla osa levyistä istuu vain -97:sta eteenpäin...? Mikä on suurin käytännön ero?
Mitenkäs nuo letkut ja putket sun muut? Kannattanee uusia siinä samalla? Käsijarrunkin voisi pistää kuntoon... kun meni vähän tuurillakin läpi viimeksi leimasta.
Jur1
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 14:54
Paikkakunta: Lappeenranta / Kotka

Re: Jarrut uusiksi

Viesti Kirjoittaja Jur1 »

Mulla on national performancen uralevyt ja TRW lucas palat. Hyvin toimii normaalissa katukäytössä, ei pidä kitinää tms. ja pysähtyy hyvin. Hintaa oli levyille 348€ (4 levyä) ja palat oli jotain satkun pintaan, ihan tarkalleen en muista.
E: niin joo, kässärin kengät vaihdettiin kanssa samalla ja olihan se hetken aikaa hyvä, nyt taas on vähän niin ja näin :lol:
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
nd4spd
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2008 20:17

Re: Jarrut uusiksi

Viesti Kirjoittaja nd4spd »

Azanovix kirjoitti:Jokin koko on ilmeisesti muuttunut -96 ja -97 -vuosimallien välissä, koska ainakin PFS:n sivuilla osa levyistä istuu vain -97:sta eteenpäin...? Mikä on suurin käytännön ero?
Mä olen kanssa jarruja ajatellut päivittää. Mutta tuntus nää alkupään NG olevan vähä väliinputoaja :?
Suurin ero mitä lukenu pikaseen taitaa olla, että eri satulat(pienemmät) sekä navan keskiö vanhemmissa isompi. Eli jos uusii satulat uudempiin ja sorvaa levyn reikää isommaksi ni ilmeisesti sattuu?! Paketissa olevat satulan kiinnitysraudat ilmeisesti sattuu napaan ilman muutoksia. Viisaammat voi korjata.
MazdaSpeed6
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Jarrut uusiksi

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Biliksen sporttilaikoilla ja EBC punasillaki pysähtyy ihan mukavasti.
Noi nationalit on kans hyvä mutta kannattaa ottaa vain uritetut, ei reikäsiä,
itellä meni noi nationalit hiushalkeemille kesässä kun noista rei'istä lähti halkeemia.
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarrut uusiksi

Viesti Kirjoittaja J8 »

Tuo PFS:n setti on varmaan hyvä tai:
1.osta aero/viggen(9-3/9-5) isommat jarrusatulat eteen romikselta. Ruottissa aika edullisia(n.50-80e/kpl). Marmorilla oli uudet n. 150e kpl, vasta kysyin kun tein jarrupäivityksen.
2. osta esim PCS:ltä alkuperäiset levyt(308mm) ja palat. varmaan alle 200e
3. Jarruletkukin voi vaihtaa esim goodridgen ruostumattomiin ~70e
4. täällä hyvät ohjeet :http://photo.platonoff.com/Auto/2007080 ... e_Upgrade/
4. Osta multa 16r/55/215 Nokian hakkapeliitta 4 nastat Saabin alkup. 16" 5-spoke aluilla ensitalveksi :D

Kyllä tuolla ainakin 9-5 pysähtyy riittävästi normiajossa. Jarruihin kyllä kannattaa panostaa, safety first.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Jarrut uusiksi

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Onko jarrupalojen sopivuudessa eroja NG-"saagan" aikana? Eli kun ilmeisesti levyt ei alku- ja loppupään autojen kanssa käy ristiin, niin mitenkäs nuo palat? Ja sopiiko nuo isommat satulat mahdollisesti sitten tähän autoon?
Kysymykset voivat kuulostaa enemmän autoa laittaneen korvissa (tai näyttää silmissä) tyhmiltä ja idioottimaisilta, mutta mulle asia edustaa jotain uutta ja ihmeellistä. :)
Jur1
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 14:54
Paikkakunta: Lappeenranta / Kotka

Re: Jarrut uusiksi

Viesti Kirjoittaja Jur1 »

On tila aika kortilla orkkis 15" vanteiden kanssa satulan kannalta. Tästä kuvasta näkyy. Ei tuohon ihan joka suuntaan suurempi jarrusatula mahdu. Kuvassa siis vakion kokoinen (olisko nyt ollut 308mm) national performance uralevy ja uusi vakiota vastaava tarvike jarrusatula. 16" tai isompien vanteiden kanssa voi sitten olla eri asia.
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Jarrut uusiksi

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Onkohan noista black diamond jarrukamoista mihinkään, hinnat olisi ainakin kilpailukykyiset ja samalta valmistajalta saisi letkut, palat ja levyt? http://www.blackdiamondperformance.fi/tuotteet.htm (kytkimiä ei näytä olevan Saabbiin)
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Jarrut uusiksi

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Jur1 kirjoitti:On tila aika kortilla orkkis 15" vanteiden kanssa satulan kannalta. Tästä kuvasta näkyy. Ei tuohon ihan joka suuntaan suurempi jarrusatula mahdu. Kuvassa siis vakion kokoinen (olisko nyt ollut 308mm) national performance uralevy ja uusi vakiota vastaava tarvike jarrusatula. 16" tai isompien vanteiden kanssa voi sitten olla eri asia.
Mahdollisesti 16-tuumaiset talvirenkaat tulisivat alle. Toki 17" on myös mahdollinen, mutta sellaisia vanteita ei löydy suoraan, joten sikäli epätodennäköisempää. Mutta tarjouksia kyllä seuraan tiiviisti.
Jur1
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 14:54
Paikkakunta: Lappeenranta / Kotka

Re: Jarrut uusiksi

Viesti Kirjoittaja Jur1 »

Niin, en ollut varma minkä kokoiset ne vakiot on. Mutta hyvä että korjasit niin onpahan nyt oikein.

E: hehei, Haynesin mukaan ne onkin 284mm, 288mm on sitten 97->
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Jarrut uusiksi

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Mulla on alla National Performancen levyt ja orkkispalat. Hyvin pysähtyy ;) .
Hinta ei ainakaan ollut aivan posketon (verrattuna orig. varaosatiskiin) Tuningstudion kautta. Green Stuffin paloja ovat suositelleet jos haluaa lisää tehoa. Niiltä varmaan löytyy myös suurempaa kokoakin, jos sitä olet hakemassa.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1080
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Jarrut uusiksi

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

JouniCSE kirjoitti:Biliksen sporttilaikoilla ja EBC punasillaki pysähtyy ihan mukavasti.
Noi nationalit on kans hyvä mutta kannattaa ottaa vain uritetut, ei reikäsiä,
itellä meni noi nationalit hiushalkeemille kesässä kun noista rei'istä lähti halkeemia.
Ite kun aikoinaan tilasin noita nationalin levyjä Tuning Studiolta niin sieltä sanottiin ettei reijitettyjä kannata ottaa normikäyttöön just tuon halkeilujen vuoksi.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Vastaa Viestiin