Maalaus+pohjatyöt?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Viilettäjä
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Maalis 27, 2004 10:13
Paikkakunta: Lahti

Maalaus+pohjatyöt?

Viesti Kirjoittaja Viilettäjä »

Eli talvella olis tarkoitus tehdä tämmönen operaatio. Joku varmaan tietää hyviä linkkejä ohjeistuksiin kuinka pohjat ja maalaukset saa parhaiten tehtyä.

Kiikarissa olisi syvän sininen 96 johon yksi leveä valkea raita keskelle :)
Mustanaamio kerhon alajaosto reilujen kerho.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Itsekin asiaa aikoinani selvittelin että mikä olisi paras ja kestävin tapa hoitaa homma kunnolla.

Tuloksena varmaan pari A4:sta tekstiä nyysseistä kopioituna, Eipä varmaan haittaa jos parhaat palat pastean tähän, tekstiä kuitenkin on paljon.

John Niemelläkin oli näköjään soppansa mukana tuolla nyysseissä :) Alkuperäiset kirjoittelijat eivät ole tallessa, toivottavasti eivät pahastu vaikka lainaankin heidän tekstiä, kaikki kunnia heille kuitenkin. Mikään ao. ei ole siis kirjoittamaani.

------------------------

John Niemi wrote:
> Parin viikon päästä pitäisi maalata mun turbo Saab (-86 900)
> uudestaan. Kaikki ovet ja kyljet edestä menevät uusiksi joten samaan
> syssyyn maalaan koko auton koska tarkoitus on tehdä tuosta
> pitkäaikainen käyttöauto ja kaverin tuttu maalaa halvalla.

Koska haluat tehdä siitä pitkäikäisen käyttöauton, sitä suuremmalla
syyllä pohjat ja maalaus kannattaisi teettää/tehdä erittäin
huolellisesti. Päin persettä tehdyt pohjat uuden maalipinnan alla
keljuttaa myös pitkäikäisesti tuollaisessa tapauksessa. Vaiva ja
maalaukseen sijoitetut rahat tuntuu hukkaan heitetyltä, kun autosta ei
tullutkaan niin hyvä, mitä ajatteli.

>
> Eli nyt pitäis tehdä "melkein viimeisen päälle", eli ei mitään
> näyttelykuntoa, vaan sellainen maalaus joka ei kuki alta ja on nätti.
> Pari kysymystä;
>
> 1) Kaveri lupasi hioa pohjat ulkona, sanoi että voi kyl hioa peltiin
> asti kunhan vaan heti heittää pohjamaalit pintaan, ja sitten ei
> haittaa vaikka auto seisoisi sateessa pari viikkoa (kunnes koko hionta
> ohi) - Onko näin? Saako pohjamaali kastua (kunhan se on kuivunut),
> kunhan vaan paljas pelti ei kastu?

Mun mielestä pohjamaali ei saa kastua, koska se pohjamaalikerros ei ole
vedenpitävä. Vasta useampi maalikerros estää kosteuden ja hapen pääsyn
peltiin asti. Aikookohan maalarikaverisi ruiskukitata auton? Entä muut
kittaukset ja fiksaukset?

>
> 2) Mitä pohjamaalia? Ihan vaan jotain Bilteman spray valkoista
> pohjamaalia? Auton väri on shampanja, siis semmoinen vaaleankultainen
> metalliväri jos sillä on jotain merkitystä.

Ruiskulla tulee riittävän hyvä pinta. Nuo sprayt sopii juuri ja juuri
pikkupaikkauksiin. En käyttäisi siis pohjamaalaukseen. Räkiminen,
epätasainen pinta ja maalipurkkien vähäinen maalimäärä on sprayn
heikkouksia.

>
> 3) Miten kannattaisi ongelmakohdat käsitellä, esim. ovien alaosat
> jotka Saabissa on ongelma? Sisäpuolelle meinasin heittää
> kotelosuoja-ainetta. Mut mitä noihin ulko-osiin vois laittaa maalin
> alle? Toimiiko sinkkimaalit?

Tuo on tosiaan vaikea paikka. Jos tekisi viimeisenpäälle hyvää jälkeä,
kannattaisi saumat tehdä tinaamalla(siis jos laitat uutta peltiä).

>5) Niin joo, pitääkö pellit käsitellä jollain asetonilla tms. ennen
>pohjamaalausta? Eli millä sen hiotun maalipölyn saa pois?

Ennen hionnan aloittamista pyyhit tinnerillä koko auton, lähtee
vahajämät pois. Jos hioo ennen tuota, niin moska (etenkin silikoni)
voi tarttua tiukemmin pintaan, ja lopputulos on kuoppainen.

------------------------

Sanoinkin jo Heikille, joka myös itsekin tietää, että mikään ei anna
anteeksi edes PIENTÄKÄÄN ruostejäämää!!!!

Samoin yhdyn aiempiin käsityksiin: ruoste kokonaan pois, jos haluaa
todella hyvän tuloksen.

Aina ei kuitenkaan ole tuohon ruosteen täydelliseen poistamiseen
mahdollisuutta. Ei ehditä/viitsitä eri syistä (oma laiskuus, keinojen
omat rajoitukset) tai ei todellakaan päästä kaikkiin v...iin.
paikkoihin. Ei myöskään ole mahdollisuutta eikä kyllä aina järkeäkään
korvata paikkaa uudella pelillä, sillä monesti esim hitsauksilla vain
tehdään suurempi työmaa. Toki reiät pitää mieluusti korjat hitsaamalla
ja silloin hitsataan pellit reuna-reunaan eikä mitään päällehitsauksia,
joista jää todellisia pommeja!

Sen vuoksi olenkin käyttänyt seuraavia keinoja joilla saadaan
suhteellisen kohtuullisia tuloksia (ruostetta tahtoo jäädä AINA jonnekin
piiloon) Keskityn tässä lähinnä pohjan korjauksiin, koska Heikinkin
kysymys koski sitä.

Kaiken A ja O on muistaa se, että hyvää työn tulosta ei saa oikomalla!
Ja se ei myöskään säily, jos sitä ei jatkuvasti huolla!

Muista työturvallisuus, asialliset suojaimet ja työvälineet!

Ensin tietenkin modifioidaan kaikki autojen typerät konstruktiot
(kosteuspesät ym.), jos siihen vain on mahdollisuudet.


A. Putsataan korjattava ruostunut pinta ruosteesta mekaanisesti:

1. Jos mahdollista niin hiekkapuhaltamalla (löytyy monentasoista
laitetta ja -tasoa)

2. Pyörivillä esim. porakoneeseen kinnitettävillä teräsharjoilla (piikit
säteittäisesti), putsataan pinnasta perusteellisesti ruoste. Parhaat
ovat vanhoja jäyykä-/lyhytpiikkisiä ja kuluneita, joilla todella
irroitetaan sitä peltiäkin (kipinän pitää lentää!). Vuorotellen
pyöritetään harjaa molempiin suuntiin (kuluttaa kyllä harjaa, mutta
tekee hyvää jälkeä). Parhaat harjat olen tehnyt itse metallipajoilta
poistetuista vanhoista pyörivien teräsharjojen jätteistä. Pitää muuten
olla monenmoista, jotta pääsee pieniinkin paikkoihin. Ennen
teräsharjaamista voi poistaa kulmahiomakoneen laikalla enimmät, jos on
aihetta.

3. Paikat joihin ei pääse eikä voi hiekkapuhaltaa "kynsitään" käsin
viilanjäänteillä tms. puhtaiksi. Porakonetta voi käyttää tässäkin apuna.
pyöreä viilanjäänne tai oikea pyörivä viila vain koneeseen kinni. Olen
käyttänyt paremman puutteessa myös poranteriä ja vanhoja kierretappeja.
Pikkuhiljaa ajalla hyvää tulee!

4. Jos on vaikea päästä syöpymien pohjalle niin sitten olen käyttänyt
ruosteen syöjinä aikoinaan esim. PHAGia (oli suomalainen tuote, ei
taitane enää saadakaan!) tai sitten suolahappoa. Esimerkiksi bensatankki
oli kerran niin niin ruostunut (pisteitä läpi asti), ettei sitä voinut
muuten ajatellakaan korjattavan tinaamalla. Tarpeeksi monta kertaa
käsittely niin kyllä se ruoste katoaa, kun vielä mekaanisesti autetaan
(ja vielä ennen peltiä!) Suolahappo pitää huuhdella hyvin ja heti
kuivata myös pinnalta huuhteluvesi esim lämpöpuhaltimella. Muista
työturvallisuus!


B.Maalaus

Sitten pohjamaalaus. Mutta ennen sitä KUIVATAAN pinnat (ja se
ruostepiste) niin kuiviksi kuin mahdollista ajan kanssa (esim
lämpöpuhaltimella tms. ylilämpimässä tallissa). Pohjamaalit valitaan
tietenkin pintamaalien suositusten mukaan. Alustan osissa olen kokeillut
vaikka mitä: normaaleja pohjamaaleja, sinkkimaaleja, lyijymönjiä.
Sinkkimaali ja sen päällä tavallinen kahteen kertaan maalattu
alkydimaali pysyi ihmeen hyvin, kun sen pinnoitti mekaanista kulutusta
mm. kiveniskuja kestävällä pinnoitteella. Viimeiseksi käytin normaalia
mustaa Ferrexin lyijymönjää 2-3 kerrosta. Pintamaali tarvittaessa
vähintään 2 kerrosta. Muista kuivaus ja asialliset työskentelylämpötilat
ettei homma mene sen takia pilalle!


C. Massaus

1. Alustan mekaaniselle kulutukselle alttiissa ja paikoissa olen
käyttänyt enimmäkseen tiikeri- tms. bitumi?massaa joita olen vielä
laimentanut sopivilla ohuemmilla massoilla tai vain pelkällä
mahdollisimman lisäaineettomalla (rikittömällä) öljyllä! Tarkoituksena
on ollut aikaansaada tai käyttää mahdollismman pitkään pehmeänä ja
halkeilemattomana pysyvää massaa. Sen pitää olla kuitenkin riittävän
sitkoista, jotta saadaan pysymään riittävän paksuna kerroksena
pensselillä levitettäessä. Aikoinaan yksi Cortina oli massattu heti
tehtaalla pehmeällä hunajan näköisellä tosi hyvällä massalla! Ensin
suihkutetaan toki hyvälaatuisilla (pehmeänä ja kosteana pysyvällä)
kotelosuojaspräyllä ja mahdollisesti pääle vielä myös paksummalla
alustamassaspräyllä kaikki kohdat joissa on päällekkäisten peltien
saumoja ja muita rakoja. Ja samalla myös kotelot alta päin, joihin on
tehty reilusti lisäsuihkutusreikiä, jotka tulpataan! Pari-kolme kerrosta
vähintään sitten tuollaista em. pehmeänä pysyvää massaa pensselillä
maalin päälle ja annetaan välillä ja jälkeen kuivua. Pinta pitäisi olla
mieluusti lähes pölykuiva, kuitenkin sellainen ettei alla oleva massa
liiku uutta lisättäessä. Sitten tuon pehmeän tai pehmennetyn
perusbitumimassan sekaan sekoitetaan kuivattua hiekkaa ja tehdään mössö,
jolla pinnoitetaan vielä vähintään pari-kolme kertaa paikat todella
kulutusta kestäviksi.

2.Helmapeltien ja näkyvien paikkojen sekä pintamaalattavien paikkojen
kohdalla (helmapellit, hiekkapellit ja puskurien alustapellit) olen
käyttänyt myös riittävän paksuja helmapeltimassoja. Niitä olen myös
sitten kuluttavimmilta alareunoilta pinnoittanut myös noilla
bitumimössöillä.


D. Kotelojen suojaus

Sitten, kun massat ovat kuivaneet suihkutetaan tietenkin ennen
maalauksia jo mahdollisimman kuiviksi kuivatut (paineilma,
lämpöpuhallin) kotelot täyteen joka puolelle pinnoitusta sisälle, ei
tietenkään umpitäyteen!) ylhäältä päin kotelonsuoja-ainetta. Ennen
kaikkea edellämainittua on jo porattu valmiita lisäreikiä, jotka sitten
suljetaan tulpilla. Annetaan kotelonsuoja-aineen vaikuttaa ja olla
aikansa. Tämä tarkoittaa mieluummin viikkoja-kuukausiakin! Sitten
avataan alimpien kohtien reiät (on porattu reikiä alimpiin vedeksi
tiivistyvää kosteutta kerääviin kohtiin) ja annetaan valua kosteudet ym.
nesteet pois. Tulppia ei panna takaisin näihin reikiin!

9. Seurataan pohjan tilannetta ja korjataan kivenhakkaumat ym. vauriot
välittömästi em. tavoilla. Koteloihin voidaan myös pistää välillä pelkää
mahdollisimman lisäaineetonta öljyäkin, jolloin tulpat ovat kiinni.
Ajetaan viikkoja-kuukausia ja poistetaan alimpien kohtien tulpat. Itse
en ole aina viitsinyt edes poistaa tulppia tarpeeksi usein.

Ja hyvin on pohjat kestäneet monissa autoissa!

-------------------

> Mut mitä noihin ulko-osiin vois laittaa maalin
>alle? Toimiiko sinkkimaalit?

Tuossa saitkin jo ihan hyviä ohjeita, mutta tähän lisäys: Omien
kokemusteni mukaan nuo sinkkimaalit tuppaavat kiehumaan herkästi
ylimaalattaessa, ja pehmenevät kitin alla, joten en suosittele näitä
muualle, kuin alustaan. Ja spray-maalit kelpaavat oikeastaan vain
väliaikaiseen tai pienten alueiden pohjamaalaukseen, muuhun ne ovat
aivan liian ohuita ja huokoisia.

--------------------

Hieman eriävää mielipidettä äskeiseen:

--------------------

> Tuossa saitkin jo ihan hyviä ohjeita, mutta tähän lisäys: Omien
> kokemusteni mukaan nuo sinkkimaalit tuppaavat kiehumaan herkästi
> ylimaalattaessa, ja pehmenevät kitin alla, joten en suosittele näitä
> muualle, kuin alustaan. Ja spray-maalit kelpaavat oikeastaan vain
> väliaikaiseen tai pienten alueiden pohjamaalaukseen, muuhun ne ovat
> aivan liian ohuita ja huokoisia.

Mutta miksikäst näin olisi? Jos "maalin" sinkkipitoisuus on 95% ja lisäksi
jotain sidos ja liuotinaineita, niin miten sinkki, joka kerroksena jää alle
voisi pehmetä? Maalarikaan ei valitellut sinkkimaalin kiehumisesta, joten
ilmeisesti se toimi yksiin perus ykskerrosvärin kanssa. Sinkki lienee aika
hyvä takuu, mikäli pelti on ollut puhdas enne sinkin vetämistä.

Itse nimittäin tulin vetäneeksi tuota sekä tuulilasin välin hiukka
huokoiseen peltiin ja muihin hitsattuihin kohteisiin pakkelin alle. Näin mm.
tein kattokourujen ummistamisenkin (vanha oli edellisen hitsauksen jäljiltä
aika kehnon näköinen ja parempi tuli ilman).


-------------------


>Mutta miksikäst näin olisi? Jos "maalin" sinkkipitoisuus on 95% ja lisäksi
>jotain sidos ja liuotinaineita, niin miten sinkki, joka kerroksena jää alle
>voisi pehmetä? Maalarikaan ei valitellut sinkkimaalin kiehumisesta, joten

Ei se sinkki itsessään, mutta omat kokemukseni useammasta eri
sinkkimaalista ovat olleet tuossa mielessä huonoja. Joku tietty
maalimerkki voi tietysti kestääkin.


---------------


Onko näin? Saako pohjamaali kastua (kunhan se on kuivunut),
> kunhan vaan paljas pelti ei kastu?

Pohjamaalit - happo, epoximaalit - on aika huokoisia joten en niitä
pitemmäksi aikaa jättäisi suojaamata... Varsinkin kitti on aika haka
imemään kosteutta, ja varmasti jos pariksi viikoksi jättää sateeseen,
niin ei hyvä tuu...

> 2) Mitä pohjamaalia? Ihan vaan jotain Bilteman spray valkoista
> pohjamaalia? Auton väri on shampanja, siis semmoinen vaaleankultainen
> metalliväri jos sillä on jotain merkitystä.

Happo- ja epoxipohjamaalit on ainoita oikeita... Happopohjamaali
kuivuu nopeasti ja se on erittäin hyvä ruosteensuoja ominaisuuksien
takia... MUTTA happopohjamaalin päälle ei yleensä saisi kitata (voi
olla merkkikohtaisia eroja) - kittaus kun on parempi suorittaa paljaan
pellin sijasta vaikka epoximaalatulle pohjalle... JA tosiaan käytä 2
komponenttisia aineita, eikä mitää spraypurkki paskaa... Nimittäin jos
meet yksikomponenttisella vetämään pohjan ja kaksikomponnettisella
pinnan, keittää... Tosin esim spies heckersiltä löytyy 1
komponnettisia happopohjamaaleja johon voi huoletta vetää vaikka minkä
maalin päälle...

>
> 3) Miten kannattaisi ongelmakohdat käsitellä, esim. ovien alaosat
> jotka Saabissa on ongelma? Sisäpuolelle meinasin heittää
> kotelosuoja-ainetta. Mut mitä noihin ulko-osiin vois laittaa maalin
> alle? Toimiiko sinkkimaalit?
>

Se kotelonsuoja-aine ei auta jos on vamiiksi paikat ruosteessa,
"ruosteen suojaukseen" se kyl menettelee ;)

> 4) Eli itse hoid(eta)an hionnan, uusien peltiosien hitsaukset
> paikalleen, ja pohjat. Mitä erikoista pitäisi ottaa huomioon jos olen
> aivan ummikko näissä maalausasioissa? Arvelin vaan hioa hienolla
> paperilla, sitten maalata hiotut kohdat pohjamaalilla heti kun
> kyseinen osa (esim. ovi tai konepelti) on hiottu, ja se olisi sitten
> valmis maalaamoon? Vai?

Juu, jos oot hitsaukessa ensikertalainen - suosittelen jättämään sen
työn jollekkin muulle. Mutta jo sitse yrität, ja pintapeltejä hitsaat,
hitsaa pisteillä - älä vedä jatkuvaa saumaa, muuten vetelee ja
suorakin kylki alkaa näyttämään siltä kun sitä olisi lekalla "oiottu"
... Hitsausta vaan on aika vaikea saada pitämään - se vaatisi
melkeinpä tinauksen, joka on kyllä aika vaativaa puuhaa jos sitä ei
ole tehny aikasemmin (nimim. 10kg upottanu autoon tinaa). Paremman
puutteessa menettelee lasikuitu+hartsi/laskuitukitti, jonka päälle
varsinainen muovikitti. Kokemuksesta voin sanoa että sinne ei tarvitse

-----------

Nopea tiivistys:

Hionta, pyyhintä asetonilla tai vastaavalla, pohjamaalaus 2k maalilla jos
haluat sen kitata heti etkä viikonpäästä, kittauksen ja välihionnan jälkeen
hiontaväri ja vesihionta ja viimeistely 2k värillä tai massavärillä ja 2k
lakalla.


------------

Että tuossapa tuota hieman :)
koppsa
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 17:31
Paikkakunta: Hollolan ja Kärkölän välimaastossa

Viesti Kirjoittaja koppsa »

Lahdessa on yks kaveri joka vois muutamaa vapaapäivää vastaan ruiskutella :lol:
R51 -10, Movano -11, Transit -12, Jumper -08
Viilettäjä
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Maalis 27, 2004 10:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Viilettäjä »

koppsa kirjoitti:Lahdessa on yks kaveri joka vois muutamaa vapaapäivää vastaan ruiskutella :lol:
No onhan se miehen vapaata saatava :D
Mustanaamio kerhon alajaosto reilujen kerho.
Viilettäjä
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Maalis 27, 2004 10:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Viilettäjä »

Ja kiitokset tuosta kattavasta paketista, pääsen hyvin alkuun tuolla :)
Mustanaamio kerhon alajaosto reilujen kerho.
Saab9000
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 09:21

Viesti Kirjoittaja Saab9000 »

Meillä oli sama juttu alku kesästä.. Eli 9000 piti saaha uus maali pintaan.. Ensin oli että maalataan itse, mutta ei sitten maalattu.. Tultiin siihen tulokseen että ei kannata itse maalata ku ammattimies teki sen n. 400€uroon.. Hintaan kuului pohjatyöt, kitit, maalit ja muut tarvikkeet.. Kattoa ei maalannut, mutta muuten maalasi.. mm. Puskurit, peilit, ovenkahvat, muokkasi pyöränkaaria vielä kaiken lisäksi ja peitti merkkien paikat.. Ja mielestäni tuli hyvä jälki..
Viilettäjä
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Maalis 27, 2004 10:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Viilettäjä »

Saab9000 kirjoitti:Meillä oli sama juttu alku kesästä.. Eli 9000 piti saaha uus maali pintaan.. Ensin oli että maalataan itse, mutta ei sitten maalattu.. Tultiin siihen tulokseen että ei kannata itse maalata ku ammattimies teki sen n. 400€uroon.. Hintaan kuului pohjatyöt, kitit, maalit ja muut tarvikkeet.. Kattoa ei maalannut, mutta muuten maalasi.. mm. Puskurit, peilit, ovenkahvat, muokkasi pyöränkaaria vielä kaiken lisäksi ja peitti merkkien paikat.. Ja mielestäni tuli hyvä jälki..
400€ ???!!? No mulla sen verran ruostetta ettei varmaan noin halpaan mene, mutta kuka tekis noin halvalla ihan realistinen kiinnostus nousi teettämiseen (meneehän noihin aineisiinkin jo oma summansa). Kertokees näistä halpa pajoista missä sijaitsee?
Mustanaamio kerhon alajaosto reilujen kerho.
Saab9000
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 09:21

Viesti Kirjoittaja Saab9000 »

No se ei ole oikeastaan mikään paja.. Yks äijä tekee vapaa-aikana maalaus hommia täällä ilomantsissa.. :D Se on maalannut myös parin kaverin autot.. Ja tyytyväisiä ovat olleet..

Tuolla pari kuvaa autosta maalauksen jälkeen..
http://irc-galleria.net/view.php?nick=W ... &navi=true
Vastaa Viestiin