dumpin asennus

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: dumpin asennus

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Iikori kirjoitti:Selvennän vielä siis itsenäi.. 9000CS 2.0t -98 niin voiko siihen laittaa dumpin? ja onko tässä iso työ?
Voi.
Ei.
tippitappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32

Re: dumpin asennus

Viesti Kirjoittaja tippitappi »

Miks ihmeessä se dumppi pitää saada sinne?
Kaikissa niissä myynnissä olevissa Saabeissa mistä on mäntä palanut tai halki, on dumppi ja/tai vapaavirtaussuodatin. (heppoja ne 220-230) Ja ne ketkä sen virittämisen osaa;sanoo ettei kumpaakaan tarvita alle 300hv tehoilla.

Tottakai ne viripajan tai maahantuojan myyjät myy ihan kaiken mitä se asiakas ostaa. Nehän vaan sanoo,et omalla vastuulla laitetaan,et he ei vastaa siitä jos kone sattuu menemään (eikä tietysti voikaan)

Mut ihmetyttää vaan koko juttu. Sitte laitetaan semmosesta roskasta vielä myyntihintaa lisää. Alentaahan sitä hintaa pitäis,kun on semmosilla vermeillä kone pilattu jo valmiiks.
Itte olen edullista turboa haeskellut,mut semmosessahan pitää repiä ne ranetukset sieltä ensimmäiseks pois,ja toivoa vaan ettei ole tullut isompaa vahinkoa. Ja joutuu vielä ostamaan kunnon osia tilalle :!:

Jos täältä saa kovalla ajolla kokeiltuja neuvoja,mitkä toimii käytännössä,niin miks ihmeessä pitäis tehdä toisin?

Äänien takia?
Kaikkeen sitä sortuu : )
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: dumpin asennus

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

tippitappi kirjoitti:Miks ihmeessä se dumppi pitää saada sinne?
Kaikissa niissä myynnissä olevissa Saabeissa mistä on mäntä palanut tai halki, on dumppi ja/tai vapaavirtaussuodatin. (heppoja ne 220-230) Ja ne ketkä sen virittämisen osaa;sanoo ettei kumpaakaan tarvita alle 300hv tehoilla.

Tottakai ne viripajan tai maahantuojan myyjät myy ihan kaiken mitä se asiakas ostaa. Nehän vaan sanoo,et omalla vastuulla laitetaan,et he ei vastaa siitä jos kone sattuu menemään (eikä tietysti voikaan)

Mut ihmetyttää vaan koko juttu. Sitte laitetaan semmosesta roskasta vielä myyntihintaa lisää. Alentaahan sitä hintaa pitäis,kun on semmosilla vermeillä kone pilattu jo valmiiks.
Itte olen edullista turboa haeskellut,mut semmosessahan pitää repiä ne ranetukset sieltä ensimmäiseks pois,ja toivoa vaan ettei ole tullut isompaa vahinkoa. Ja joutuu vielä ostamaan kunnon osia tilalle :!:

Jos täältä saa kovalla ajolla kokeiltuja neuvoja,mitkä toimii käytännössä,niin miks ihmeessä pitäis tehdä toisin?

Äänien takia?
Miten perustelet tuon että mäntä palaisi dumpilla tai vv suodattimella?
tippitappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32

Re: dumpin asennus

Viesti Kirjoittaja tippitappi »

Kuinkahan moni dumpin/vvs asentaneista on siellä dynossa käynyt?
Tai jos on,niin mahtaa ne käyrät olla sotkua?
Siis jos ahdot,syötöt ja seokset heittelee ihan minne sattuu.

Jotenkin maalaisjärjellä ajatellen ja hyviä neuvoja lukeneena luulis,et bybassilla ja vakiosuodattimella tulee tasaisempaa teho/vääntökäyrää ja silloin ne on ranetuksiin verrattuna villihevosia.
Siis jos ponit on se lähtökohta :wink:
Kaikkeen sitä sortuu : )
tippitappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32

Re: dumpin asennus

Viesti Kirjoittaja tippitappi »

Ihan sillä perustelen mitä täältä asiaan liittyen löytyy. Asia löytyy monestakin ketjusta kun sopivalla hakusanalla hakee. Ja on aika laajasti kerrottu.
Ja monen muunkin merkin foorumeista löytyy sama tieto.
Mut voihan ne kaikki ihmiset olla väärässä,ja ne niiden omat kokemuksetkin on vääriä.

Mut lyhyesti: IMM ei anna oikeaa tietoa boxille.
Kaikkeen sitä sortuu : )
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: dumpin asennus

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

tippitappi kirjoitti:
Äänien takia?
Nimenoman. Tämä taitaa olla se ainoa painava syy. Dumpithan nimenomaan rakennetaa niin että nisstä lähtee maksimaalinen ääni, vaikkei edes menis paljoa ilmaa läpi. Jä tällä sitä myös mainostetaan.

"Tuning-höpödumppi:"
-siniseksi malattua almiinia.
-ulostulossa tratti ja pyörteilyä aiheuttava koneistus jolla saa maksimaalisen äänen.
169€

Eri asia on sitten korkeaviritteiset koneet isommilla paineilla...

Jos dumpista ei lähtis ääntä niin kukaan ei salee vaihtais BP:tä dumppiin :lol:


Tosin, jos ääntä haluaa, mutta niin että seokset ei mene sekasin. Niin sitten kannattaa ostaa sellanen sähkönen "dumppisimulattori". Sitä voi sitten volumella säätää miten luja sihahtaa.


herneiden poistaja: Tämä on minun henkilökohtainen mielipide eikä sillä ole mitään tekemistä minkään faktan tai kokemuksen kanssa.
tippitappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32

Re: dumpin asennus

Viesti Kirjoittaja tippitappi »

Voiskohan näistä dumppiin liittyvistä jne. jutuista kasata joku viisaampi ja osaavampi semmosen pysyvän artikkelin?
Semmosen missä kerrotaan asiat kunnolla ja niin,ettei kannata uskoa ihan kaikkea jonkun myyjän puheista? Ja et kannattaa ennemmin vähän vaivautua lukemaan ja perehtyä asiaan,ennenkuin ostaa mitään sieltä dumppimyyjän tiskiltä

Ja missä vaikka jollain tavalla todistettais,et se dumppi/vvs "viritetty" jää viivalta lähtiessä yskimään,kun "oikein" viritetty menee jo menojaan? Siis tarkoitan näitä stage1-2 koneita.

Säästyis moni isolta harmilta,niin ostajat kuin nykyiset Saabin omistajat. Olis sitten enemmän kunnossa olevia autoja ja vähemmän näitä "männässä reikä" tuunauksia myynnissä.
Niitähän on alkanut ilmestymään myyntiin vasta ihan 1-1.5v aikana. Nuorempi väki on vissiin huomannut edullisen teho/hintasuhteen Taidot ja rahat piisaa niitten ranetusosien vaihtoon,mut ei sitten enää koneremonttiin.

Nyt menee offtopick:si ,jos ylläpito on sitä mieltä,niin siirtäkää toiseen paikkaan?
Kaikkeen sitä sortuu : )
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1090
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: dumpin asennus

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

En usko että dumpin & vv suotimen asennus rikkoo näitä autoja. (siis näitä vahempia malleja)
enemmän tulee mieleen että siellä ollaan leikitty vähän bleederillä... tai jotain siihen suuntaan... :roll:
ilmamassamittari ei tykkää vapaavirtaus-suotimen öljystä. (moni on varmaan sellaisen rikkonut näin)
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: dumpin asennus

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

No en mä ole ainakaan vielä ole kuullut autosta jonka dumppi olisi hajoittanut..
Eiköhän se vedä ennemminkin rikkaalle kun jo mitattua ilmaa ulos päästetään..
Itsellä toiminut ainakin ihan hyvin koska mitkään vakio bypässit eivät kestä 1.6 baarin paineita.
Ja mulla ainakin pysyy myös ahtoputket kiinni juurikin tuon parjatun dumpin avulla.
On mulla myös toinenkin satku jossa ei ole dumppia eikä myös bypassia.
Siinä on ahtopaineet kohtuulliset ja turbo selvästi sakkaa.
Eipä ole hajonnut sekään laite.

Että silleen meilläpäin. :D
cbr72
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Kesä 11, 2009 18:58

Re: dumpin asennus

Viesti Kirjoittaja cbr72 »

Mites on, saako dumppia asennettua Saab 9-3ss:een?vm 03 Jostain olin lukevinani ettei saisi? Olis niin mukava sellainen laittaa samalla kun tuo BSR:n lastukin tulee.
Kojootti5
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 08:15
Paikkakunta: Halsua/Seinäjoki

Re: dumpin asennus

Viesti Kirjoittaja Kojootti5 »

cbr72 kirjoitti:Mites on, saako dumppia asennettua Saab 9-3ss:een?vm 03 Jostain olin lukevinani ettei saisi? Olis niin mukava sellainen laittaa samalla kun tuo BSR:n lastukin tulee.
Kyllä sen sinne voi laittaa, ei pitäisi olla ongelma ottaa by passai irti ja laittaa dumppia tilalle. Ellei sitten ole jokin turbon sisäinen pässi kuten joissain volvoissa (huhujen mukaan ainakin). Ongelmanahan on sitten vain se IMMun toiminta. Jos dumppi on sen jälkeen niin menee mittaukset sekaisin. Itselläni oli LH-Jet koneessa dumppi ja kyllä se siinä toimi. sakkasi kyllä kun piti kohtuullisen kireälle asentaa, mutta ~0.5 bar yläpuolelta se tuhisi ja silti auto toimi hyvin, eikä kyllä tainnut olla männässäkään reikää.
cbr72
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Kesä 11, 2009 18:58

Re: dumpin asennus

Viesti Kirjoittaja cbr72 »

Kyselin asiaa spottiautosta ja tällaisen vastauksen sain.

Pelkästään ulospuhaltavaa dumppia en suosittele. Alkuperäisen kierrättävän muovisen tilalle voi laittaa alumiinisen Turbosmartin säädettävän Dual Port mallin.
Se toimii progressiivisesti ja pienellä kuormalla se puhaltaa takaisin kiertoon ja isommalla kuormituksella sen vapauttaa paineen ulos suhauksen saattelemana. Hinta: 210e + asennus noin 75e
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: dumpin asennus

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

cbr72:
Odota rauhassa, että saat sen BSR:n stegin laitettua ja sitten vähän lasi raolleen (kuuluu paremmin) ja kiihdytyksiä, kyllä siellä taitaa imuääniä ja suhahduksia kuulua ilman dumppia tai vv-ta tai sitten mulla vuotaa jostain tai jotain on muuten rikki. Mitään super isoa suhahdusta sieltä ei kuulu, mutta selkeästi kuitenkin. Suodatin on kunnossa ja imupuolen putket tarkistettu. Mielenkiinnolla odotan kokemuksia muiden ss:ien suhahduksista, ettei mulla ainoastaan tuon avonaisen ikkunan takia suhise korvissa :wink:
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Jur1
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 14:54
Paikkakunta: Lappeenranta / Kotka

Re: dumpin asennus

Viesti Kirjoittaja Jur1 »

cbr72 kirjoitti:... asennus noin 75e
No jo on hintaa 5min toimenpiteellä... 8O
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: dumpin asennus

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Jur1 kirjoitti:
cbr72 kirjoitti:... asennus noin 75e
No jo on hintaa 5min toimenpiteellä... 8O

No, onhan se synti antaa hölmöjen pitää rahansa :)
Itselläkin olisi tuollainen halpis alumiininen mäntädumppi hyllyssä, voisihan sitä testata vakion muovisen bypassin tilalle jos saisi Stage ykkösen verran aikaiseksi tässä lähiviikkoina.
Vastaa Viestiin