T7 ja stage1 murheet
Re: T7 ja stage1 murheet
Etippä sieltä sidistä rivi missä lukee "Amul" tämä tarkoittaa kertautuvaa polttoaine sopeutusta eli kuinka paljon lambdan on korjattava seoksia että pysytään tasakaasulla arvossa afr 14.7. Sammuta ac, aja autolla koneen lämmettyä kaasupoljin täysin (siis ei kaasupohjassa) paikallaan kierroksilla 1500-2700 niin pitkään että tuohon Amul kohdassa oleva lukema muuttuu, yleensä n.pari minuuttia. Tuo lukema saa olla korkeintaan -2500-2500, mutta sen pitäisi pyöriä siinä -200-200 välillä, ja jos näin ei ole on siellä jotain ilma vuotoja tai sitten p.aine puolella on jotakin häikkää. Sopeutus pitää tehdä kun kone on ollut käynnissä vähintään 3.5min mutta kuitenkin ennen kuin 10min tulee täyteen. Myös ne puristukset kannattaa mitata, sillä viallinen/palanut venttiilikin ilmeisesti voi aiheuttaa vikakoodin p1300.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: T7 ja stage1 murheet
Jep, pitänee mitata puristukset, vaikka äkkiä ajatellen vika ilmenisi aina jos olisijyyrä kirjoitti:Etippä sieltä sidistä rivi missä lukee "Amul" tämä tarkoittaa kertautuvaa polttoaine sopeutusta eli kuinka paljon lambdan on korjattava seoksia että pysytään tasakaasulla arvossa afr 14.7. Sammuta ac, aja autolla koneen lämmettyä kaasupoljin täysin (siis ei kaasupohjassa) paikallaan kierroksilla 1500-2700 niin pitkään että tuohon Amul kohdassa oleva lukema muuttuu, yleensä n.pari minuuttia. Tuo lukema saa olla korkeintaan -2500-2500, mutta sen pitäisi pyöriä siinä -200-200 välillä, ja jos näin ei ole on siellä jotain ilma vuotoja tai sitten p.aine puolella on jotakin häikkää. Sopeutus pitää tehdä kun kone on ollut käynnissä vähintään 3.5min mutta kuitenkin ennen kuin 10min tulee täyteen. Myös ne puristukset kannattaa mitata, sillä viallinen/palanut venttiilikin ilmeisesti voi aiheuttaa vikakoodin p1300.
venttiili vikaa?
Polttoaineen paine oli normaali, mittaustilanteessa.
-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
Re: T7 ja stage1 murheet
Mutta se polttoaineen paine ei välttämättä kerro paljon sitä bensaa sinne koneeseen menee. Eli tämä Amul kertoo sen että paljonko lambda korjaus on, eli jos esim. yksi suutin vuotaa kuin seula niin lambdan pitää laihentaa seosta muilta pytyiltä että päästään seokseen afr14.7 ja päin vastoin jos yhdessä suuttimessa ei tuotto riitä niin lambda rikastaa seosta. Ja jos sillä on isoja vuotoja imupuolella niin sekin pitäisi tällä konstilla. Mutta kannattaa tarkastaa myös turbon imuputken tiiveys, sillä jos immun jälkeen on pieniäkin vuotoja niin se on kyllä sata varmaa että kone ei toimi oikein, varsinkaan millään viriohjelmalla jossa ahtopaineita nostetaan, sillä mitä enempi sulla on siellä ahtoja niin sitä kovempi imu siellä imuputkessa on. Vuotava imuputki nostaa myös ahtopaineita liian korkealle! Wissin mukaan Jos vikakoodi p1300 ilmaantuu niin yksi tarkastus kohde on että mittaa puristukset, en kyllä tiedä onko siitä mitään hyötyä mutta ei se nyt ainakaan ole kovin iso vaiva.matti911 kirjoitti: Jep, pitänee mitata puristukset, vaikka äkkiä ajatellen vika ilmenisi aina jos olisi
venttiili vikaa?
Polttoaineen paine oli normaali, mittaustilanteessa.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: T7 ja stage1 murheet
Jep, minä syyllistyin liian kapea-alaisiin ajatuksiin tuon polttoaineen paineen suhteen. Siinä katalysaattoritestissä näkyi, että happea oli liian vähän.jyyrä kirjoitti:Mutta se polttoaineen paine ei välttämättä kerro paljon sitä bensaa sinne koneeseen menee. Eli tämä Amul kertoo sen että paljonko lambda korjaus on, eli jos esim. yksi suutin vuotaa kuin seula niin lambdan pitää laihentaa seosta muilta pytyiltä että päästään seokseen afr14.7 ja päin vastoin jos yhdessä suuttimessa ei tuotto riitä niin lambda rikastaa seosta. Ja jos sillä on isoja vuotoja imupuolella niin sekin pitäisi tällä konstilla. Mutta kannattaa tarkastaa myös turbon imuputken tiiveys, sillä jos immun jälkeen on pieniäkin vuotoja niin se on kyllä sata varmaa että kone ei toimi oikein, varsinkaan millään viriohjelmalla jossa ahtopaineita nostetaan, sillä mitä enempi sulla on siellä ahtoja niin sitä kovempi imu siellä imuputkessa on. Vuotava imuputki nostaa myös ahtopaineita liian korkealle! Wissin mukaan Jos vikakoodi p1300 ilmaantuu niin yksi tarkastus kohde on että mittaa puristukset, en kyllä tiedä onko siitä mitään hyötyä mutta ei se nyt ainakaan ole kovin iso vaiva.matti911 kirjoitti: Jep, pitänee mitata puristukset, vaikka äkkiä ajatellen vika ilmenisi aina jos olisi
venttiili vikaa?
Polttoaineen paine oli normaali, mittaustilanteessa.
Lamda pyrkii korjaamaan negatiiviseen suuntaan. Joku suutin voisi tosiaan
kusta. Tarkistan ahtoputkiston ja muutkin letkut.
-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
Re: T7 ja stage1 murheet
Tuo lukema saa olla korkeintaan -2500-2500, mutta sen pitäisi pyöriä siinä -200-200 välillä, ja jos näin ei ole on siellä jotain ilma vuotoja tai sitten p.aine puolella on jotakin häikkää
Lukema on aina miinuspuolella -87, -237 tuollaisia lukemia antoi.
Lukema on aina miinuspuolella -87, -237 tuollaisia lukemia antoi.
-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
Re: T7 ja stage1 murheet
P130x vika "Misfire" ja CE-vilkku+puutuminen hetkeksi johtui mulla löysällä olleesta tulpasta. Jos sulla on BRPR7ES-11 niin niissä on 1,1mm kärkiväli vakiona. Kaiketi sytkäkasetin pitäisi kyetä kovemmillakin ahdoilla tuolle välille, mutta voihan sitä väliä kokeilla pienentää; esim 1,1mm -> 0,8mm.
Vetäse 2000-6000 rpm kolmosella ja lokita O2 sensor voltit. Eihän se mikään laajakaistalambda ole mutta kertoo se ainakin sen meneekö raakasti laihalle.
Käyttääkö 2.0t Stage 1 magneettiventtiiliä? Peruspaine kohillaan?
Vetäse 2000-6000 rpm kolmosella ja lokita O2 sensor voltit. Eihän se mikään laajakaistalambda ole mutta kertoo se ainakin sen meneekö raakasti laihalle.
Käyttääkö 2.0t Stage 1 magneettiventtiiliä? Peruspaine kohillaan?
9-3 Viggen #1487
Re: T7 ja stage1 murheet
Täällä on sellaisia murheita, että kun esimerkiksi nelosvaihteelta ja 3000rpm kohdalla painaa tallan pohjaan, on ensin iso viive ja sen jälkeen alkaa tapahtua. Tehoja löytyy kohtalaisesti, mutta kone ei vedä nätisti, vaan ikäänkuin "pätkisi". Jos kaasua ei paina ihan pohjaan, vetoa löytyy nätisti. Asennettuna BSR stage 1. Tulppien vaihtoa kokeilin, ei vaikutusta. Vikavalo ei pala, koodit tarkoitus lukea jahka saan sopivan palikan käsiini. Muuten siis kone toimii nätisti, mutta isommilla vaihteilla talla pohjassa joku mättää
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Re: T7 ja stage1 murheet
Kokeile di kassua.SS kirjoitti:Täällä on sellaisia murheita, että kun esimerkiksi nelosvaihteelta ja 3000rpm kohdalla painaa tallan pohjaan, on ensin iso viive ja sen jälkeen alkaa tapahtua. Tehoja löytyy kohtalaisesti, mutta kone ei vedä nätisti, vaan ikäänkuin "pätkisi". Jos kaasua ei paina ihan pohjaan, vetoa löytyy nätisti. Asennettuna BSR stage 1. Tulppien vaihtoa kokeilin, ei vaikutusta. Vikavalo ei pala, koodit tarkoitus lukea jahka saan sopivan palikan käsiini. Muuten siis kone toimii nätisti, mutta isommilla vaihteilla talla pohjassa joku mättää
Saab 900 2.0t Cab -97
Re: T7 ja stage1 murheet
Ketjun alussa mainitsin, että penkitykseesä haettiin tätä vikaa ja siinä oliTalladega kirjoitti:P130x vika "Misfire" ja CE-vilkku+puutuminen hetkeksi johtui mulla löysällä olleesta tulpasta. Jos sulla on BRPR7ES-11 niin niissä on 1,1mm kärkiväli vakiona. Kaiketi sytkäkasetin pitäisi kyetä kovemmillakin ahdoilla tuolle välille, mutta voihan sitä väliä kokeilla pienentää; esim 1,1mm -> 0,8mm.
Vetäse 2000-6000 rpm kolmosella ja lokita O2 sensor voltit. Eihän se mikään laajakaistalambda ole mutta kertoo se ainakin sen meneekö raakasti laihalle.
laajakaista lambda putken päässä kiinni.
Ei mennyt laihalle. Sinisellä näkyy (huonosti) piirto.
-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
Re: T7 ja stage1 murheet
Ei tuossa isosta puutteesta ole kyse. Vissiinkin pitäis tulla 225 Hp Maptunin mukaan? Ei ole mikään ihme ettei penkki anna lämpimässä tuota enempää.
Mulla löytyi penkissä ~180 g happea stage 1:llä ja pihalla ajetussa parhaimmillaan 207 g. Jos muutetaan tuo happi hevosiksi maltillisesti kertoimella 0,8 -> saadaan n. 34 hp ero. Kun softalla kysytään vähän enemmän kuin mihin rauta kykenee vastaamaan niin osat lämpenee ja T7 heittää safe modeen, niin kuin sulla käy.
Jos 2.0t virisarjan ahtoja ohjataan magneettiventtiilillä, niin perseellään oleva peruspaine aiheuttaa liian rajun ahtojen nousun aluksi -mikä kyllä potkasee kivasti- jonka jälkeen T7 sopeuttaa paineen alas.
Lämpöjen noustessa liian ylös eli nakurajaa lähestyttäessä puuttuu ensin peliin läppä, jolla MAF arvoa rajoitetaan ja sytytysennakko. Vasta tämän jälkeen puututaan magneettiventtiilillä ahtoihin.
Stage 1 vireissä on pullonkaulana liian pieni ahdin, mahdollisesti ahdas pakoputkisto ja onneton välijäähdytin.
Tutkippa loggerilla Throttle%, Load%, MAF ja IAT. Jotain tuossa penkkivedossa T7 puuhailee 4500 rpm jälkeen.
Mulla löytyi penkissä ~180 g happea stage 1:llä ja pihalla ajetussa parhaimmillaan 207 g. Jos muutetaan tuo happi hevosiksi maltillisesti kertoimella 0,8 -> saadaan n. 34 hp ero. Kun softalla kysytään vähän enemmän kuin mihin rauta kykenee vastaamaan niin osat lämpenee ja T7 heittää safe modeen, niin kuin sulla käy.
Jos 2.0t virisarjan ahtoja ohjataan magneettiventtiilillä, niin perseellään oleva peruspaine aiheuttaa liian rajun ahtojen nousun aluksi -mikä kyllä potkasee kivasti- jonka jälkeen T7 sopeuttaa paineen alas.
Lämpöjen noustessa liian ylös eli nakurajaa lähestyttäessä puuttuu ensin peliin läppä, jolla MAF arvoa rajoitetaan ja sytytysennakko. Vasta tämän jälkeen puututaan magneettiventtiilillä ahtoihin.
Stage 1 vireissä on pullonkaulana liian pieni ahdin, mahdollisesti ahdas pakoputkisto ja onneton välijäähdytin.
Tutkippa loggerilla Throttle%, Load%, MAF ja IAT. Jotain tuossa penkkivedossa T7 puuhailee 4500 rpm jälkeen.
9-3 Viggen #1487
Re: T7 ja stage1 murheet
4500rpm jälkeen pakopaine ja sitä myöten nakutus pomppaavat selvästi ylöspäin pikkupillerillä varustetussa autossa joten siltä suunnalta voi ongelman ydin löytyäkkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: T7 ja stage1 murheet
Koska kyse ei tuota isommasta puutteesta ole niin laitumella olevat muutamat hevoset saattavat löytyäkin T7 perustempuilla:
Peruspaine, tulpat, alipaineletkut, bypass x 2, ahtojärjestelmän tiiveys, IMM ja DI jonka jälkeen ECUn resetointi ja uusi sopeutusajo sopivan kylmässä ilmassa.
Jos ei vieläkään miellytä niin putki+IC+ahdin uusiksi ja stage xx ECUun.
Peruspaine, tulpat, alipaineletkut, bypass x 2, ahtojärjestelmän tiiveys, IMM ja DI jonka jälkeen ECUn resetointi ja uusi sopeutusajo sopivan kylmässä ilmassa.
Jos ei vieläkään miellytä niin putki+IC+ahdin uusiksi ja stage xx ECUun.
9-3 Viggen #1487
Re: T7 ja stage1 murheet
Jotain se tosiaan puuhaileeTalladega kirjoitti:Ei tuossa isosta puutteesta ole kyse. Vissiinkin pitäis tulla 225 Hp Maptunin mukaan? Ei ole mikään ihme ettei penkki anna lämpimässä tuota enempää. Jotain tuossa penkkivedossa T7 puuhailee 4500 rpm jälkeen.
Sinänsä aivan tyytyväinen tehoarvoihin. 150hp => 150kW. Tuossa penkityksessä auto toimi suht' ok. Yleensä ei kierrä kuormitettuna tuonnekkaan saakka ja joskus rajoittimeen. Eikä riipu ulkoläpötilasta.
Ahdin, välijäähdytin ja putkisto kyllä vaihtuvat, jollain aikataululla.
-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
Re: T7 ja stage1 murheet
Peruspaine on tarkistettu, alipaineletkut uusittu, ahtojärjestelmän tiiveys tarkistettu, tulpat uusittu pariinkin kertaan! IMM ja DI vaihdettu/uusittu.Talladega kirjoitti:Koska kyse ei tuota isommasta puutteesta ole niin laitumella olevat muutamat hevoset saattavat löytyäkin T7 perustempuilla:
Peruspaine, tulpat, alipaineletkut, bypass x 2, ahtojärjestelmän tiiveys, IMM ja DI jonka jälkeen ECUn resetointi ja uusi sopeutusajo sopivan kylmässä ilmassa.
Jos ei vieläkään miellytä niin putki+IC+ahdin uusiksi ja stage xx ECUun.
ECU:n resetointi ja sopeutusajo ne ovat minulle uutta. Resoituoituuko kun ottaa liittimen irti ? Miten sopeutusajo tehdään? Onko ahtimen ja imuputken liitoksessa tiiviste? Sitä en ole irroittanut.
Bypass:ia en ole tutkinut, vielä.
-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
Re: T7 ja stage1 murheet
Resetoituu kun otetaan akunkenkä irti 15 min ajaksi. Älä kysy miksi ei 14 min riitä, en tiedä, tuo on perimätietoa saappiklubilta...
Voi siinä softassakin olla matoja. Mulla on ollut 2 eri St1 softaa ja jälkimmäinen pelasi paremmin. ( tai sitten Freetu puukotti siihen kovemman pyynnön persdyno-alueelle.. ). No, kyllä se softa antoi myös toistuvasti enemmän mitattua happea.
Eli lähesty virifirmaasi, kerro huolesi ja vaadi palvelua. On nuo softat sen verran riivatun hintaisia että tuotetuen pitää kuulua hintaan.
Virifirman ohjeen mukaisesti.Miten sopeutusajo tehdään?
Voi siinä softassakin olla matoja. Mulla on ollut 2 eri St1 softaa ja jälkimmäinen pelasi paremmin. ( tai sitten Freetu puukotti siihen kovemman pyynnön persdyno-alueelle.. ). No, kyllä se softa antoi myös toistuvasti enemmän mitattua happea.
Eli lähesty virifirmaasi, kerro huolesi ja vaadi palvelua. On nuo softat sen verran riivatun hintaisia että tuotetuen pitää kuulua hintaan.
9-3 Viggen #1487