katalysaattorin poisto

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: katalysaattorin poisto

Viesti Kirjoittaja Hook »

Itse lähtisin uusimaan putkistoa vakiotakapöntöstä, joka on mallia sokkeloinen, joka aiheuttaa tehokkaasti melua vaimentavaa vastapainetta pienelläkin virtauksella.
Vähänkään "sporttisemmat" vaimentajat ovat mallia "kiikari", eli vapaavirtaus pönttöjä, joista yleensä matalimmat murinat tuppaavat tulemaan läpi...

Vasta tämän jälkeen sitten dp&katti vaihtoon, joka tulee merkittäväksi pullonkaulaksi jossain 200..250hp tietämillä.

Simmonsin ja JT lisäksi löytyy muita hyviä vaihtoehtoja, kuten Ferrita sekä alt-av-gas, jotka ovat täysrosterisia, eli ei tartte 3-5v välein olla uusimassa.. (eikä tartte jännätä, että onko ruostunut verkkot puhki -> tukossa...
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: katalysaattorin poisto

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Hook kirjoitti:Itse lähtisin uusimaan putkistoa vakiotakapöntöstä, joka on mallia sokkeloinen, joka aiheuttaa tehokkaasti melua vaimentavaa vastapainetta pienelläkin virtauksella.
Vähänkään "sporttisemmat" vaimentajat ovat mallia "kiikari", eli vapaavirtaus pönttöjä, joista yleensä matalimmat murinat tuppaavat tulemaan läpi...

Vasta tämän jälkeen sitten dp&katti vaihtoon, joka tulee merkittäväksi pullonkaulaksi jossain 200..250hp tietämillä.

Simmonsin ja JT lisäksi löytyy muita hyviä vaihtoehtoja, kuten Ferrita sekä alt-av-gas, jotka ovat täysrosterisia, eli ei tartte 3-5v välein olla uusimassa.. (eikä tartte jännätä, että onko ruostunut verkkot puhki -> tukossa...
Itse otin tontusta katin kuuseen ja loppuputki on 3" JT. Äänistä tuli jopa liiankin miehekkäät ja maantieajossakin on karmea meteli kabiinissa. Ahtojen käyttäytymiseen tuolla oli kyllä suuri vaikutus eikä turbo mene enää punaiseksi kun antaa tossua.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: katalysaattorin poisto

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Hook kirjoitti: Simmonsin ja JT lisäksi löytyy muita hyviä vaihtoehtoja, kuten Ferrita sekä alt-av-gas, jotka ovat täysrosterisia, eli ei tartte 3-5v välein olla uusimassa.. (eikä tartte jännätä, että onko ruostunut verkkot puhki -> tukossa...
Täytyy tähän sen verran kokemuksesta kommentoida että katsoin endoskoopilla molemmat JT:n pöntöt läpi viime syksynä ja putki on ollut noin 4v paikallaan. Pönttöjen verkot oli täysin ehjät ja metallin väriset. Myös putki itsessään hitsaus-saumoineen näyttää hyvältä ei ole ruostetta näkyvissä. Eli putki näyttää kestävän ainakin itselläni vielä vuosia...

Aikoinaan oli juttua että JT:n saumojen kanssa mm. oli ollut ongelmia että ruostuu/menee puhki. Olikohan se vigge joka asiaa silloin selvitteli.

Jos rahasta ei ole pulaa niin ehdottomasti Ferrita ja Simonssi paikoilleen, tahtoo tuo JT olla "köyhänmiehen" putki verrattuna noihin kahteen muuhun.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: katalysaattorin poisto

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Tässä lyhyt näyte tunnelissa. Jos ei tollanen METELI haittaa niin antaa mennä.

3" JT ilman kattia siis

http://s189.photobucket.com/albums/z238 ... 009016.flv
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: katalysaattorin poisto

Viesti Kirjoittaja testing1 »

>3" JT ilman kattia siis
>http://s189.photobucket.com/albums/z238 ... 009016.flv
>Tässä lyhyt näyte tunnelissa. Jos ei tollanen METELI haittaa niin antaa mennä.

Ei toi nyt ihan pahalta kuulosta noin nyt kun kuulokkeet päässä kuuntelin ton muutaman kerran. Nimittäin tuntus että samaa luokkaa on yhdistelmä 3" hela hoito alt.avgas(metallikat+kaksi vaimenninta) ja Mitsun 19T yhdistelmä, jossa lisämausteena moottorijarrutuksissa pröpötys ja joskus jopa pamahdus. Ääntä on huomattavasti enemmän kuin Mitsun 15T ahtimella. Myös lisukkeena kaasua painettaessa selvä kohina moottoritilasta ahdoilla. Ihan pintakaasulla ajettaessa melkohiljanen ainakin kabiiniin, mutta kuormitettuna meteli on joskus sellaista että vois sitä joskus äänettömämminkin edetetä... :oops:
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: katalysaattorin poisto

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Mites tuon Saab 9-5:n kanssa...kone on 2,0t ja BSR stage 1 tulossa. Nouseeko tehot jos vaihtaa 3" dp:n ja sporttikatin sekä loppuun asti 3" putkella jossa 2 kpl vapaasti virtaavia pönttöjä. Vuosimalli 2000.
Saab 9-5 2,0t -1999
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: katalysaattorin poisto

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

kopote12 kirjoitti:Mites tuon Saab 9-5:n kanssa...kone on 2,0t ja BSR stage 1 tulossa. Nouseeko tehot jos vaihtaa 3" dp:n ja sporttikatin sekä loppuun asti 3" putkella jossa 2 kpl vapaasti virtaavia pönttöjä. Vuosimalli 2000.
Jos ei kukaan 9-5 auton omistaja vastaa niin yritetään ilman kokemuksia kyseisestä kärrystä.
Eiköhän ne tehot nouse jonkun verran ja turbon viive vähenee.
Auton valmistaja kuitenkin tuollaisesa edustusmallissa tinkii mielummin hieman tehosta kuin melusta.
En tiedä minkälainen putkisto/ryssämutka tuollaisessa femmassa on,mutta eiköhän siinä ole ajateltu enemmänkin hiljaisuutta kuin maksimi tehoa.

Sanoisin että anna mennä vaan jos haluat hyödyntää kaiken tehon melusta välittämättä.
Itse en kyllä tuollaiseen autoon mitään pörinäputkea laittaisi,vähän sama kuin laittaisi vapaat putket rolssiin näin kärjistetysti.

Oman satkun pörinät taas ei haittaa kun auto ei muutenkaan ole sieltä sivistyneisyydemmästä päästä...

Mulla satkussa 3 tuuman JT:n putkisto turbolta asti yhdellä vaimentajalla ja katalysaattori on potkittu tyhjäksi.
Tuossa ainakin huomasi selvän eron vakioputkistoon verrattuna vaikka silloin ei edes ollut vielä mitään kunnon viriä.
Jycä
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 14:31
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: katalysaattorin poisto

Viesti Kirjoittaja Jycä »

Mä vaihdatin joskus ex-femmaani PCS:llä JT:n kolmentuuman dp:n ja sportkatin sekä 2,5 tuuman catbackin. Auto oli 9-5 2.0t automaatti vm -00 MapTunin ykkösstegillä enkä persdynon perusteella osaa muuta sanoa, mutta se kaasuun vastaaminen ehkä hiukan parantui...

E: jäi mainitsematta, ettei ne äänetkään pahoiksi muuttuneet, ainakaan autoon sisälle :wink:
#2176
9-5 Aero BP XWD -11, 9-3 cabriolet 2.0T A -98, 9-5 2.3T -07, 9-5 3.0V6t Griffin -01
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: katalysaattorin poisto

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mulla on 2,5" mutkilla ja 3" jatkuva DP katille asti. Ja siitä taaksepäin 2,5" Simons. En kyllä huomannut äänissä mitään eroa katilla tai ilman. Pitää kuulostella miten se muuttuu tuolla 9-5 Aeron Mitsulla. Ihan siistit äänet kovemillakin kierroksilla. Olen ollut tyytyväinen tuohon settiin. DP:n valmistajaa en muista.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin