Harrasteautoksi 900 turbo - mitä siitä saa irti?
Harrasteautoksi 900 turbo - mitä siitä saa irti?
Tossa ajattelin että pitää vissiin ostaa joku "rakkauden kohde" ettei tuunaa ja tärvele liikaa tuota ajopeliä ja ajattelin että jospa ostaisi jonkun -83-89 900 turbo 16V: sen "tuunaus-autoksi" ja koristeeksi pihalle = mamma on TAAS tyytyväinen
Mutta mitä tuollaisesta saa sitten irti Osia löytynee joka lähtöön vaikka kuinka ja paljon mutta miten tuo tehopuoli, paljonko tuollaisesta saa sitten irti tehoja?
Tarkoitus olis tehdä kesäauto pidemmän kaavan kautta eli varmaan siihen menee jokunen vuosi mutta olishan sitä iltaisin jotain pikku puuhasteltavaa.
Mutta mitä tuollaisesta saa sitten irti Osia löytynee joka lähtöön vaikka kuinka ja paljon mutta miten tuo tehopuoli, paljonko tuollaisesta saa sitten irti tehoja?
Tarkoitus olis tehdä kesäauto pidemmän kaavan kautta eli varmaan siihen menee jokunen vuosi mutta olishan sitä iltaisin jotain pikku puuhasteltavaa.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
No nyt tultiin mun mieliaiheeseen.. Kyllähän tuosta tehoa irtoaa vaikka kuinka paljon. Vaihtamalla ahdin, putki, cooleri, bensanpaineensäädin ja ruiskulastu, ja lisäksi muotoilemalla hieman kantta ja modaamalla APC pitäisi tuollainen 300pollea irrota jos kaikki on kunnossa. Ja se ei ole vielä lähelläkään ylärajaa. Eli kyllä siitä saa vähintään yhtä paljon heppoja kuin uudemmistakin.Mutta mitä tuollaisesta saa sitten irti Osia löytynee joka lähtöön vaikka kuinka ja paljon mutta miten tuo tehopuoli, paljonko tuollaisesta saa sitten irti tehoja?
Kysymys on vain siihen laitettavasta rahamäärästä.
Itse pidän OGsatasta Saab-malliston parhaana hupiautona, se on vielä sopivan askeettinen ja sivistymätön kunnon katuraaseriksi. Mutta kyllä viritetylläkin satkulla vielä matkaa taittaa.
Jos tuollaisen laitat niin vinkkejä jaetaan ilomielin.
900 viriviri
900:stahan saa vaikka miten voimaa, jos rahaa löytyy....
Ensimmäinen huomioitava seikka: -89 viimeinen ilman kattia ja boschin ruiskulla, näin siis ainakin suomi-autot. Siitä eteenpäin katti ja Lucas.
Kyllähän noista on otettu suht pienillä muutoksilla yli 300hp...
Laatikko on ekana hajoamassa, erikssonilta saa ruotsista ratkaisun siihenkin, hinta tosin "hieman" suolainen...
Oma "haavepaketti" olis jotakuinkin:
93mm porattu lohko, matalapuristeiset takomännät (7,5:1?), H-profiili kanget, epäkeskohiottu kampiakseli; lisää iskua. penkissä muokattu 2,1/2,3 kansi ja kireemmät nokat ja 2,1 imusarja,
Hestec/haltec/megasquirt ruiskut/sytkä, keulaan iso cooleri, peltisatsi, garretin t3/4 hybridi, 3" putki, mahd. vesiruisku....
Noilla päässee sinne yli 300hp helposti
sitten vielä kakslevynen kytkin ja erikssonilta 4v loota....
Ensimmäinen huomioitava seikka: -89 viimeinen ilman kattia ja boschin ruiskulla, näin siis ainakin suomi-autot. Siitä eteenpäin katti ja Lucas.
Kyllähän noista on otettu suht pienillä muutoksilla yli 300hp...
Laatikko on ekana hajoamassa, erikssonilta saa ruotsista ratkaisun siihenkin, hinta tosin "hieman" suolainen...
Oma "haavepaketti" olis jotakuinkin:
93mm porattu lohko, matalapuristeiset takomännät (7,5:1?), H-profiili kanget, epäkeskohiottu kampiakseli; lisää iskua. penkissä muokattu 2,1/2,3 kansi ja kireemmät nokat ja 2,1 imusarja,
Hestec/haltec/megasquirt ruiskut/sytkä, keulaan iso cooleri, peltisatsi, garretin t3/4 hybridi, 3" putki, mahd. vesiruisku....
Noilla päässee sinne yli 300hp helposti
sitten vielä kakslevynen kytkin ja erikssonilta 4v loota....
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Kiitos, tuntuu siltä että ko. projektin teen ja varmasti tulen tivaamaan vinkkejäAksu900 kirjoitti:No nyt tultiin mun mieliaiheeseen..Mutta mitä tuollaisesta saa sitten irti Osia löytynee joka lähtöön vaikka kuinka ja paljon mutta miten tuo tehopuoli, paljonko tuollaisesta saa sitten irti tehoja?
Jos tuollaisen laitat niin vinkkejä jaetaan ilomielin.
...300 pollea ärtsyssä "vanhassa" ysisatkussa, jeee....
Onko kellään linkkejä sivuille joissa keskitytään noihin 80-luvun 900: siin?
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Semmonen löytyy täältä ensi kesänä, jos vain millään saan haalittua rahat parempaan turboon.. Nyt vakioahtimella ei ole dynotettu, mutta kiihtyvyydestä pääteltynä ja muihin tehokkaisiin autoihin vertaamalla n. 250hp. Enempää ei viitsi tuosta vakioGarretista piiskata ulos....300 pollea ärtsyssä "vanhassa" ysisatkussa, jeee....
Minkälainen cooleri sun Saabin keulalla on? Olen piakkoin teetättämässä moista (pro turbolta), niin olisi kiva tietää esim. max. koko!Aksu900 kirjoitti:Semmonen löytyy täältä ensi kesänä, jos vain millään saan haalittua rahat parempaan turboon.. Nyt vakioahtimella ei ole dynotettu, mutta kiihtyvyydestä pääteltynä ja muihin tehokkaisiin autoihin vertaamalla n. 250hp. Enempää ei viitsi tuosta vakioGarretista piiskata ulos....300 pollea ärtsyssä "vanhassa" ysisatkussa, jeee....
Löytyykö kuvia?
Mulla siis og 900S ilman mitään IC:tä..
Ysitonnisen coolerista modattu versio. Eihän se paras mahdollinen ole mutta toimiva ja halpa. Kyllä tuonne varmaan 60*40*10cm kenno menee noin mututuntumalta.
Jokuhan vois mitata 900 syylärin koon, se on aikalailla maksimikoko myös coolerille. Itellä on tuo saba vähän kaukana tällä hetkellä, joten en pääse sitä mittailemaan.
Jokuhan vois mitata 900 syylärin koon, se on aikalailla maksimikoko myös coolerille. Itellä on tuo saba vähän kaukana tällä hetkellä, joten en pääse sitä mittailemaan.
900 tuuninkiin
mulla on 2.1 16v 900i -93 jossa on kuulemma 140 heppaa mikä on 5vähemmän ku saman vuoden turbossa? mitä jos tuohon panisi puhaltimen kupeeseen?vaikka menee ihan kivasti nytkin
Siinä matalapaineturbossa eli 900S:ssä on 145hp. Täyspaineisessa tuon ikäisessä on 165 ja vanhemmissa 175hp.
Niin ja ahtimen laittaminen tuohon koneeseen ei ole kovin järkevää, kun puristussuhde on yli 10:1(vai mitä se on 2.1 koneessa??).. Turboissahan tuo on 9 paikkeilla ja sekin on viritettäessä liikaa.
Niin ja ahtimen laittaminen tuohon koneeseen ei ole kovin järkevää, kun puristussuhde on yli 10:1(vai mitä se on 2.1 koneessa??).. Turboissahan tuo on 9 paikkeilla ja sekin on viritettäessä liikaa.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
max power
900 turbo 2.0 16v on kuulemma otettu 700-800hp en kyllä tiiä millä raha määrällä mutta ruotsissa on kaikki vähä toisin ja nuo tehot on vielä saabin tehtaan tai ralli tiimin ottamia. 900:sen 2.1L moottorin männät ei kuulemma kestä mitään yli määräistä koska taitaa olla jotain ihme ainetta.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Re: max power
760hv ysikolmonen:900aero-84 kirjoitti:900 turbo 2.0 16v on kuulemma otettu 700-800hp en kyllä tiiä millä raha määrällä mutta ruotsissa on kaikki vähä toisin ja nuo tehot on vielä saabin tehtaan tai ralli tiimin ottamia. 900:sen 2.1L moottorin männät ei kuulemma kestä mitään yli määräistä koska taitaa olla jotain ihme ainetta.
http://www.europeancarweb.com/tuned/0307ec_760hpsaab/
Eikös tuo 2.1 ole vapari eli eihän vaparikoneiden männät yleensäkkään kestä ahtamista kovinkaan hyvin. Turbokoneiden vakio männät saabeissakin lienee jonkinlaisia takomäntiä ihan vakiona ja siksi huomattavasti kestavämpiä kuin tavalliset männät. Saabien ahtamattomissa koneissa männät taas ovat ihan perus valutavaraa uskoisin...