Kannen porttaus
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Kannen porttaus
MOI.niin arvelinkin että ei täällä oikeasti kukaan halua hyvää saabin kantta teetättää,muuta kuin kysellä ja arvostella muiden tekemisiä.
esimerkki yllä mainitsemani kansi oli saabin b moottorin joka virtasi 12 mm nousulla vakiona 180 ja perseeleen kairattuna imupuoli 183.5hv ja pako 180.6 ja jota ei ollut tehty tietokoneohjatulla koneistuskeskusella mutta piti olla hyvä.
Kaverilla on täysautomaatti kone kannen tekoon.esim.voi kopioda täysin sinun kannen palotilojen muodot/kanavien,tai tehdä kannesta hyvin portatun kilpaversion esim.niin kuin kunnon kilpavehkeiden kannet on.
Jos kysyttävää muista kuin kirjotusvirheistä.PUH.0504119254
esimerkki yllä mainitsemani kansi oli saabin b moottorin joka virtasi 12 mm nousulla vakiona 180 ja perseeleen kairattuna imupuoli 183.5hv ja pako 180.6 ja jota ei ollut tehty tietokoneohjatulla koneistuskeskusella mutta piti olla hyvä.
Kaverilla on täysautomaatti kone kannen tekoon.esim.voi kopioda täysin sinun kannen palotilojen muodot/kanavien,tai tehdä kannesta hyvin portatun kilpaversion esim.niin kuin kunnon kilpavehkeiden kannet on.
Jos kysyttävää muista kuin kirjotusvirheistä.PUH.0504119254
Re: Kannen porttaus
tuolla lisää infoa kansien koneistuksesta CNC-vehkeillä:
http://www.cncheads.co.uk / http://www.cncheads.co.uk/scanning.html
http://www.competitioncnc.com/
Löytyykö Suomestakin tosiaan vastaavia pajoja joilla on koneet (skanneri ja 5-akselinen cnc-koneistuskeskus) kansien työstöön?
Saa aika urakalla ja tiiviiseen tahtiin kansia kairata jos meinaa kansien koneistuksella koneet kuolettaa eikä esim. valmistamalla kappaleita teollisuuden käyttöön. Ainakin kuvittelisin että firmoilla on reilusti enemmän resursseja ja mielenkiintoa maksaa koneistuksesta kuin autojen virittelijöillä.
Koneistuskeskus ei kyllä kai sen varmemmin lisätehoa takaa kuin käsinkään tehty kansi.
http://www.cncheads.co.uk / http://www.cncheads.co.uk/scanning.html
http://www.competitioncnc.com/
Löytyykö Suomestakin tosiaan vastaavia pajoja joilla on koneet (skanneri ja 5-akselinen cnc-koneistuskeskus) kansien työstöön?
Saa aika urakalla ja tiiviiseen tahtiin kansia kairata jos meinaa kansien koneistuksella koneet kuolettaa eikä esim. valmistamalla kappaleita teollisuuden käyttöön. Ainakin kuvittelisin että firmoilla on reilusti enemmän resursseja ja mielenkiintoa maksaa koneistuksesta kuin autojen virittelijöillä.
Koneistuskeskus ei kyllä kai sen varmemmin lisätehoa takaa kuin käsinkään tehty kansi.
Re: Kannen porttaus
Tässä vielä lisää juutuubista: http://www.youtube.com/watch?v=-QQm8xqL ... re=related
Huomaatkaa kansien määrä hallissa. Varmaan sitten Suomessakin oikeasti kannattaa cnc-porttaus kun löytyy markkinoita saabien ja muiden autojen cnc-portatuille kansille tuossa määrin.
Haastavaa ja kalleista hommassa on myös kaikki työvaiheet ennen kuin kantta voi alkaa jyrsiä ja pyöritellä koneessa. Ja käsin pitänee kuitenkin ensimmäinen malliksi koneelle tehtävä kansi portata.
EDIT: löytyi tuo Leppäveden firma, varmaankin tämä: http://www.woz.fi/tuotteet.htm
Kimppaporttaustilaus pystyyn!?
Huomaatkaa kansien määrä hallissa. Varmaan sitten Suomessakin oikeasti kannattaa cnc-porttaus kun löytyy markkinoita saabien ja muiden autojen cnc-portatuille kansille tuossa määrin.
Haastavaa ja kalleista hommassa on myös kaikki työvaiheet ennen kuin kantta voi alkaa jyrsiä ja pyöritellä koneessa. Ja käsin pitänee kuitenkin ensimmäinen malliksi koneelle tehtävä kansi portata.
EDIT: löytyi tuo Leppäveden firma, varmaankin tämä: http://www.woz.fi/tuotteet.htm
Kimppaporttaustilaus pystyyn!?
Re: Kannen porttaus
Niin ei se kallis kone auta, jos ei tiedä kannen porttauksesta vittuakaan. Koneha voi samallalailla tehä sen perseelleen, jos ei sille osaa arvoja antaa..ja kun ne arvot pitäs taas vähä tietää jokaisen koneen speksien kautta niin en usko että sen helpompaa hommaa se tolleenkaan on. Jollekki portattu kansi ei toimi taas toisessa setissä. (Enkä tällä meinaa etteikö ko. firman tyyppi osais). Oma kansi on ihan käsivoimin jukerrettu ja tyytyväinen olen ollut. Virtausmittaus kertoi seuraavanlaisia tuloksia: (28" patsaalla ja olikohan noi maks arvot 12mm nostolla.)
Vakio imu: 223Cfm
Vakio pako: 173Cfm
Portattu imu: 252Cfm
Portattu pako: 200Cfm
Ja tulostakin tuolla on saatu.
Myös tätä kautta mahdollista saada suht edukkaasti porttaus/kansihuoltopalvelua. Yv:llä voipi kysellä multa (Itse en noit tee, välitän vaan tietoa)
Vakio imu: 223Cfm
Vakio pako: 173Cfm
Portattu imu: 252Cfm
Portattu pako: 200Cfm
Ja tulostakin tuolla on saatu.
Myös tätä kautta mahdollista saada suht edukkaasti porttaus/kansihuoltopalvelua. Yv:llä voipi kysellä multa (Itse en noit tee, välitän vaan tietoa)
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:49
- Paikkakunta: A51 Support 81
Re: Kannen porttaus
Myös Karstulasta löytyy (kamu oy) paja joka tekee koneistus töitä.Heillä suunnittelu ja kaikki resurssit toteuttaa .Tämä on poikien omaa iltahommaa josta maksetaan verot ja saa kuitin.Jos kiinnostaa vain hinta ,niin kannattaa kairata käsin(minusta kohtuuhintaista). Esim 3-sylinterisen kelkan kampiakselin teko N.700e sisältää materiaalin.
Eisole poika mikhään.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Kannen porttaus
MORO.kannan ottoa vielä tohon käsikairaukseen.käsin kairatut kannet myös hyviä ammitilaisen käsistä esim.itselle teki m-pohto gt corollan kannen 1.6 litraseen koneeseen joka virtasi 10.5 nostolla 243hv ja maksoi 5500e kaikilla tarpeilla esim.formula atlantik.ventiili,teräsnokat,alumiini retinerit ym..ja hyvä oli silloin mutta nykyään samalla nostolla jo kansia jotka virtaa 260hv.
käsin kairatuissa kansissa ei tahdo olla samanlaiset kanavat että saataisiin maksimaalinen hyöty.
itsellä jotain näkemyksiä myös noin.20 vuoden ajalla erilaisista kilpurin kansista.
opel,saab,fiat,ford,golf tehtyjä moottoreita ja ostettuja valmiita vehkeitä,mutta aina pitäs saada vain parempia kun mikään ei tunnu miltään vähän ajan päästä.
käsin kairatuissa kansissa ei tahdo olla samanlaiset kanavat että saataisiin maksimaalinen hyöty.
itsellä jotain näkemyksiä myös noin.20 vuoden ajalla erilaisista kilpurin kansista.
opel,saab,fiat,ford,golf tehtyjä moottoreita ja ostettuja valmiita vehkeitä,mutta aina pitäs saada vain parempia kun mikään ei tunnu miltään vähän ajan päästä.
Re: Kannen porttaus
Monia varmasti kiinnostaa kannenparantimen ahdettuun T5/T7 koneeseen. Saabin koneista kun puhutaan niin käsittääkseni hyvin laaja yksimielisyys on siitä että pelkällä siistimisellä ja seeteillä päästään lopputulokseen joka riittää hyvinkin 500 kaakin paremmalle puolen. Vähintään yhtä isoa roolia näyttelee nokka-akselit ja niiden ajoitus,joka taas riippuu vähän moottorin geometriasta ja millainen pakopainegeneraattori siellä pakosarjan päässä on. Eli en ihan ensimmäisenä olis nyt innostumassa vaparimiesten nikseistä. Vanhempiin 16 tappisiin kannattaa sovituttaa T5 kansi, halpa ja hyvä keino saada hyvä kansi.
Re: Kannen porttaus
Juu ei tässä pilleriä olisi rajattomasti tarkoitus kiusata.
Sitten kun budjetti sallii niin voisi lattaa vähän isomman föönin.
Isommalla pakopesällä pilleri ei kai ole niin iso pakopaineiden kerääjä.
On vaan helpompi kysellä nyt kun on se kannenvaihto kuitenkin edessä.
Ilmeisesti ennen kannen porttausta ne säädettävät nokkapyörät ja kireemmät nokat
ja sitten vasta se kannen porttaus. Ajattelin että voisi vaihtaa samalla...
Suljetulle radalle mennessä...
Mielestäni on kuitenkin hyvä kuunnella kaikkien mielipiteet asioista ennenkuin sössin itse.
Itsellä olisi pyrkimys vähän opetella näitä hommia... pikkuhiljaa, harrastuksen vuoksi.
Kiitos ja kumarrus ainakin omasta puolestani neuvoista, foorumista on aina apua.
Jonkun valinnan joutuu varmaan ennen joulupukkia itsekin tekemään.
Sitten kun budjetti sallii niin voisi lattaa vähän isomman föönin.
Isommalla pakopesällä pilleri ei kai ole niin iso pakopaineiden kerääjä.
On vaan helpompi kysellä nyt kun on se kannenvaihto kuitenkin edessä.
Ilmeisesti ennen kannen porttausta ne säädettävät nokkapyörät ja kireemmät nokat
ja sitten vasta se kannen porttaus. Ajattelin että voisi vaihtaa samalla...
Suljetulle radalle mennessä...
Mielestäni on kuitenkin hyvä kuunnella kaikkien mielipiteet asioista ennenkuin sössin itse.
Itsellä olisi pyrkimys vähän opetella näitä hommia... pikkuhiljaa, harrastuksen vuoksi.
Kiitos ja kumarrus ainakin omasta puolestani neuvoista, foorumista on aina apua.
Jonkun valinnan joutuu varmaan ennen joulupukkia itsekin tekemään.
Saab 93 vm 99 - 200+hp
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Kannen porttaus
Omia kokemuksia 18 vuoden ajalta turbo saabista.eka 8 tappinen 99 b-turbo,myöhemmin h-mallin 900 ja kilpurina rallisprint käytössä 99 b-turbo aluksi ruiskulla myöhemmin 48 mm kaasareilla.99 turbo 16v mega moottorin ohjauksella siviilissä kaikkia versioita ollut vuosien myötä.nykyään vain 9-5 aero 300hv,96 porkkanasorvi,jokkis 96 ja 99 ja muutama muu.(yllä näin mainittavan että vain vapari harrastaja).
itsellä aikomus tehdä joskus hyvä käyttöauto versio siviilin t7:sta.
esim.hyvin portattu kansi,vakio nokat t5,19t ahdin,speedparts pakosarja,parempi cooleri esim.skan tuning,3 tuuman race putkisto,isommat suuttimet.näillä antimilla pitäs olla todella alhaalta toimiva hyvä käyttöauto pienellä polttoaineen kulutuksella tehoa vajaa 400hv ja vääntökin kai yli 500nm.ja tietty pitäähän lukko laatikkoon laittaa.
Jos kahden kilometrin matkalla aikoo päästä yli 300km/h kannattaa harkita pilletti kantta imusarjaa,hestek tai vastaava moottorin ohjausta ym.taitaa olla melkein naapurissa toi erhomäen opelis jossa 8 ventt.moottorissa taitaa olla 800hv luokaa eli kai 16 vent.yli 1000 hv saa,eikun petonia lohkoon ja penkin alle ilokaasua.![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
itsellä aikomus tehdä joskus hyvä käyttöauto versio siviilin t7:sta.
esim.hyvin portattu kansi,vakio nokat t5,19t ahdin,speedparts pakosarja,parempi cooleri esim.skan tuning,3 tuuman race putkisto,isommat suuttimet.näillä antimilla pitäs olla todella alhaalta toimiva hyvä käyttöauto pienellä polttoaineen kulutuksella tehoa vajaa 400hv ja vääntökin kai yli 500nm.ja tietty pitäähän lukko laatikkoon laittaa.
Jos kahden kilometrin matkalla aikoo päästä yli 300km/h kannattaa harkita pilletti kantta imusarjaa,hestek tai vastaava moottorin ohjausta ym.taitaa olla melkein naapurissa toi erhomäen opelis jossa 8 ventt.moottorissa taitaa olla 800hv luokaa eli kai 16 vent.yli 1000 hv saa,eikun petonia lohkoon ja penkin alle ilokaasua.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Re: Kannen porttaus
Kesällä taidettiin ajaa mailin matkalla yli 300km/h lähes vakiolla t5-kannella ja vakio imusarjalla.veini siekkinen kirjoitti:Jos kahden kilometrin matkalla aikoo päästä yli 300km/h kannattaa harkita pilletti kantta imusarjaa,hestek tai vastaava moottorin ohjausta ym.taitaa olla melkein naapurissa toi erhomäen opelis jossa 8 ventt.moottorissa taitaa olla 800hv luokaa eli kai 16 vent.yli 1000 hv saa,eikun petonia lohkoon ja penkin alle ilokaasua.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Kannen porttaus
Netissä näytti olevan tuloksissa 299 km/h,aika lähellä eikä huono tulos.tais pakopuolen ventiilit käydä lähellä sulamispistettä kun aattelee virtausta ja painetta mikä siellä on ollut ajon aikana.
Re: Kannen porttaus
Ihan kuin olis 312 saabilla, alkaa kai näkö menemäänveini siekkinen kirjoitti:Netissä näytti olevan tuloksissa 299 km/h,aika lähellä eikä huono tulos.tais pakopuolen ventiilit käydä lähellä sulamispistettä kun aattelee virtausta ja painetta mikä siellä on ollut ajon aikana.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
http://www.liy.fi/tulokset/index.php?so ... auto&rev=0
Edit: aiheesta varmaan enemmän tapahtumissa ja menee OTksi...
Saab 93 vm 99 - 200+hp
Re: Kannen porttaus
Itellä on menneeltä kesältä jonkin näköinen tulos maililta ja penkistä vakiokannella ajettuina. Ens kaudeks pitäs laittaa säädettävät nokkapyörät ja siistitty kansi ja sitten kattoo miten muuttuu tulokset niin saa jotain faktaa pöytään. Ei pelkällä arpomisella mitään oikein meinaa tapahtua... ![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Kannen porttaus
Wozin kaveri vastaili kannen porttaukseen liittyviin kysymyksiin:
Prosessi:
1. Vakio tai portatun kanavan mittaaminen mittasauvalla
2. Kanavien muokkaus tietokone avusteisesti
3. Kanavien työstö
CNC:llä saavutettavat edut käsinporttaukseen verrattuna:
-Mittatarkuus (0.01mm kanavien/kansien välillä)
-Toimitusaika (isommille määrille)
-30h pikatoimitukset (vain valmiiksi mallinetut mallit)
Hinta(näkemättä kantta)sis.alv:
Valmiiksi portattu malli:1kpl 1600€/kpl, 3kpl 950€/kpl, yli5 850€/kpl
(Kanavamallin oikeudet asiakkaalle)
Ei malli kantta:1kpl 1400€/kpl, 3kpl 900€/kpl, yli5 850€/kpl
(Mallin oikeudet WOZ:lla)
Ihan vaan tiedoksi kun satuin tuolta kysäisemään kimppatilaushintoja.
Ei varmaan ole kaikista halvin muttei kalleinkaan?
Edit: Itse tosin varmaan kallistun halvempaan ratkaisuun.
Prosessi:
1. Vakio tai portatun kanavan mittaaminen mittasauvalla
2. Kanavien muokkaus tietokone avusteisesti
3. Kanavien työstö
CNC:llä saavutettavat edut käsinporttaukseen verrattuna:
-Mittatarkuus (0.01mm kanavien/kansien välillä)
-Toimitusaika (isommille määrille)
-30h pikatoimitukset (vain valmiiksi mallinetut mallit)
Hinta(näkemättä kantta)sis.alv:
Valmiiksi portattu malli:1kpl 1600€/kpl, 3kpl 950€/kpl, yli5 850€/kpl
(Kanavamallin oikeudet asiakkaalle)
Ei malli kantta:1kpl 1400€/kpl, 3kpl 900€/kpl, yli5 850€/kpl
(Mallin oikeudet WOZ:lla)
Ihan vaan tiedoksi kun satuin tuolta kysäisemään kimppatilaushintoja.
Ei varmaan ole kaikista halvin muttei kalleinkaan?
Edit: Itse tosin varmaan kallistun halvempaan ratkaisuun.
Viimeksi muokannut HandOfNod, To Loka 29, 2009 16:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 93 vm 99 - 200+hp
Re: Kannen porttaus
29mm pakovenut riittää vallan mainiosti tuohon touhuun ja eipä niistä venuista sulamisen merkkejä löytynyt kun viimeksi oli hattu ylhäällä kesken ajokauden vaikka vetoja siinä vaiheessa plakkarissa enemmän kuin tarpeeksi (mm. 4 eri lentokenttätapahtumaa). Kansi ns. perus siloteltu erään kotiporttaajan toimesta ja hytikatkin sieltä vielä löytyy, eli ns. no-go setti mutta toimii kuten tulokset kertoo.veini siekkinen kirjoitti:Netissä näytti olevan tuloksissa 299 km/h,aika lähellä eikä huono tulos.tais pakopuolen ventiilit käydä lähellä sulamispistettä kun aattelee virtausta ja painetta mikä siellä on ollut ajon aikana.
Mutta oikeesti ei voi kun hämmästellä tätä valtavaa "tietomäärää" että miten asiat pitäisi tehdä, kun käytännöstä voi ammentaa niitä kokemuksia mitkä kyllä kertoo ennemmän kuin hyvin että sitä rahaa on turha polttaa kanteen, imariin sun muihin vastaaviin hebeleihin määräänsä enempää, ellei sitten hakusessa ole paria kertaluokkaa suuremmat luvut tai vaan tarve saada rahaa poltettua ja kerskua esim esson baarissa kuinka hieno ja kallis se ja se osa autossa on kiinni.
Tulokset ratkaisee ja selityksen katkaisee...
#1730
500whp.net member
500whp.net member