Huippuahdot seilaa
Homma lyhyesti, tulkitkoon kukin miten haluaa: Maptunin boksilla ahdot seilasi miten sattuu, kissojen ja koirien kanssa vikaa etsin ja osia vaihtelin useamman sadan euron edestä.
Eilen laitoin Aeron boksin autoon ja heitin maptunin huitsin hel****iin. Auto toimii kuin kello. Ahdot ei heittele YHTÄÄN.
Eilen laitoin Aeron boksin autoon ja heitin maptunin huitsin hel****iin. Auto toimii kuin kello. Ahdot ei heittele YHTÄÄN.
#1901 / 9-3 2.8TS v6 Aero
Vikaa ei löytynyt parin kuukauden etsinnällä. Ja en olisi voinut työn puolesta muutenkaan jättää autoa seisomaan muutamaksi kuukaudeksi vain siksi että maptun selvittää mikä niiden poksissa on vikana. En siis jättänyt alkuperäistä poksia itselleni koska luulin että nää vehkeet toimii.Milli kirjoitti:Olisit lähettäny boxin takasin ja uus tilalle.Niin määki tein ku sytytteli CE valoa.Ei sytytä enää.
Ja sitä vikaa ei löytyny??
Ja se mitä tosta bensankulutuksen laskusta sanotaan niin oma kokemukseni on nyt tämä: Aeron boksilla tämän päivän keikalla (300km) saabi vei melkein litran (7.8l/100km) vähemmän kuin viriboksilla samalla matkalla about samalla nopeudella. Siitäpä revin huumoria joo....
#1901 / 9-3 2.8TS v6 Aero
Vanhaa, mutta edelleen keskeneräistä hommaa pitäisi jatkaa.. Nyt olis forgen säädettävä acu saatavilla, mutta oikea tanko ja jousisarja vieläkin hakusessa. Tangon saa kyllä taivutettua, eli siinä tuskin ongelmaa. Onko väliä, kun tuossa acussa paikallaan olevalla jousella peruspaine on n.0.8 bar? Pitäisikö päästä n.0.65 bar tietämiin? Onko korkealla peruspaineella muuta väliä, kun jos auto nakuttaa ja pudottaa peruspaineelle ja se onkin tuo 0.8 bar? Onko mitään merkitystä? Missä liikkuu muiden jäykemmän acun asentaneiden peruspaineet?
Paljon tuli kysymyksiä ja muutama vastaus tekisi terää.
Paljon tuli kysymyksiä ja muutama vastaus tekisi terää.
Jos peruspaine on liian suuri, lue suurempi kuin mitä ahtimen "paineentuottokyky" ylärekisterissä. Tällöin käy niin että yläpäässä ahdin tulee "ylikellotettua" josta voi seurata sitten kaikkea kivaa . Esim mitsun TD04 ei pysty pitämään paineita yli 0.8 rajoittajaa vasten. Minulla tuo 0.8bar ei toteudu yli 5250rpm kierroksilla.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Omassa on tuo T25 ja perus asetus on siinä 0.4 paikkeilla. Nostaa paineen tuonne 0.8 ja putoaa sitten kiihdytyksessä 0.5 paikkeille. Lisäsin tuon vuoto venan ja hyvin pitää paineet koko kiihdytyksen ajan tuossa 1.1bar (tai enemmänkin jos vain uskaltaa laittaa) ja actu on ihan orkkis kampe. Tosi löysän tuntuinen on tuo orkkis verratuna tuohon viri actuun joka on 1.1bar (-31 Ford miehet tietänevät actun tuolla tunnuksella).
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
T25:sta en tiedä mutta mitsun 15T:n kohdalla tilanne yli 0.8 peruspaineilla vastaa samaa ylärekisterissä kuin että ajaisi letkut irti koko mankkuvenasta koska kellolle menevä paine ei riitä ylittämään jousivoimaa, jolloin hukkis pysyy kiinni. Tällöin ajaudutaan siis tilanteeseen jossa ahdin puskee minkä kykenee.
Tuolla kivalla tarkoitin että pidemmässä juoksussa ahdin ottaa siipeensä, kun sitä ajaa jatkuvasti yli rajojen.
Oheinen file antaa suuntaa siitä millaisia paineita 15T pystyy tuottamaan ylärekisterissä.
http://viggen93.mine.nu/viggen/saabnet/005.PDF
Tuolla kivalla tarkoitin että pidemmässä juoksussa ahdin ottaa siipeensä, kun sitä ajaa jatkuvasti yli rajojen.
Oheinen file antaa suuntaa siitä millaisia paineita 15T pystyy tuottamaan ylärekisterissä.
http://viggen93.mine.nu/viggen/saabnet/005.PDF
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Sillä ei ole mitään merkitystä mikä stage sulla on kiinni, eli ihan sama ilmiö tapahtuu vaikka orkkiboksilla. Kertauksen vuoksi.deportivo kirjoitti:Löytyiskö keneltäkään ng 900:een jäykemmän acun vaihtaneilta tietoa, missä rajoissa peruspaine pitäisi olla? Kiinnostaisi myös paljonko on paineita 5000 rpm, tai yli. Riippuu kaiketi myös stegistä tuolla ylärekisterissä?
Jos peruspaine on 0.8bar ei ahtoja voi laskea hukkaportin avulla alle tuon arvon. Ainostaan sopansaantia katkomalla paineet tippuu muuten ei.
Nyt kun jos ajaisit tuolla esim viripurkin kanssa, jossa paineet esim luokkaa
2000 1bar
2500-4000 1.3bar
5000 0.8
6000 0.7
alle 5000rpm säätö toimii koska ahtopaineen "asetusarvo" suurempi kuin akun määräämä peruspaine. Yli 5000 alkaa ongelmat softa haluaisi tiputtaa ahdot 0.7 mutta se ei ole mahdollista koska hukkis ei aukea. Tällöin käy siis niin kuten kirjoitin, eli peineet min 0.8bar jos vain ahdin kykenee ko. paineen tuottamaan. Jos ei niin yritys on ainakin kova ja tuloksena ties mitä.
Vakio softa. Paineet yhtälailla 0.8bar min. Yläpää siis ihan sama. Alhaalle sen sijaan tulee lisää boforia jos softassa määritelty ahtopaine/rpm < peruspaine, eli tuo 0.8bar tässä tapauksessa.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
No joo en minä sitä tuputtanutkaan vaan yritin tuolla sanoa että jopa tuo löysä jousi (orkkis) jaksaa pitää paineet tuonne 1.1-1.2bar.deportivo kirjoitti:Joo. Toi normi acun toiminta on tiedossa.. En laita mitään ohivirtauksia.
Eli jos Vigge tai joku muu tietäisi missä jäykemmällä aculla pitäisi olla peruspaine ja mitä odotettavissa jos laitan ton 0.8 bar peruspaineella olevan.
Yskä ymmärretty...anteeksi sekaantuminen.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135