Kannen porttaus

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Kannen porttaus

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Moro taas.eipä ole tapana kerskuilla mutta aina huippu teho ei ole paras kuin paperilla.

esim.ostin viimetalvena jm-saabin kehuivat että 208 hv.penkitetty.
ruuvasin koneen kuntoon uusilla osilla männät/laakerit jotain muuta
mutta motest autosäädössä ei löytynytkään kuin 158hv/215 nm.
mutta rohkeena poikana menin jm-talvimestaruus kisoihin ja voitin kisan a-finaalissa vain pääsuoran mitalla.(parhaista kardaaneista oli penkitetty 200hv pyöriltä mutta sinne jäivät),missähän vika.yleisessä olin vielä fiatien seassa 15 sija jos olis ollut renkaita ehkä sijoitus vielä parempi.

saab 96 4wd voitin yleiskilpailuja junnuissa ja pyöräteho 145 hv.samassa luokassa 300/450 hv neliveto mitsuja ym.missä vika.(toimiiko ne moottorit vain joka alueella paremmin vain huippu teho paperilla puuttuu).hyvän tuloksen jos aikoo saavutta niin joka alue pitää toimia hyvin.
väittää isot pojat isoissa kisoissa.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Kannen porttaus

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Tarviiko sille T-5 kannelle edes tehdä mitään,on aika hyvin virtaava tapaus verrattuna esim.212 kanteen.
Jos nyt kuitenkin palasiksi laittaa niin tietysti valupurseiden poisto varovasti vingalla ja sarjojen kohdistus.
Pakopuolen kiillotus ja imupuolen lievä karhennus.
Seetit kannattaa teettää ja nimenomaan R-muotoon,kolmikulmaseetit on jo vanhaa kamaa.
Tai itse ainakin omaan 212 kanteen sellaiset teetätin lahden kansihuollossa koneistajan ehdotuksesta.
kehui vielä oma tekemääni porttaustakin... :wink:
Tuo on muutenkin hyvässsä maineessa oleva koneistuspaja.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Kannen porttaus

Viesti Kirjoittaja Vigge »

veini siekkinen kirjoitti:Moro taas.eipä ole tapana kerskuilla mutta aina huippu teho ei ole paras kuin paperilla.

hyvän tuloksen jos aikoo saavutta niin joka alue pitää toimia hyvin.
väittää isot pojat isoissa kisoissa.
Kukas huipputehoista on mitään puhunut, kunhan totesin että ne suoritukset ratkaisee ja selitykset katkaisee. Suoritus tässä yhteydessä viittasi esim 312km/h loppunopeuteen lpr kiitotiellä käyttäen pikkuportattua baasin kantta kantta eri nokilla/venajousilla + perus siloittelu ja veikkaan että sitä "keskitehoa" (aluetta) "huipputehon" sijaan tulee löytyä että moinen onnistuu, vai oletko asiasta eri mieltä?

Se että joku kivikautinen kansi kaipaa paljon aktiviteettejä ennen kuin siitä saa toimivan ei tod tarkoita sitä että sitä rahaa tulee jokaisen polttaa johonkin bilettikanteen, sitä tässä on haettu takaa... tämä siksi, kun en itse mm. keksi että mitä hyötyä siitä on jos vahvasta lenkistä tehdään vieläkin vahvempi jos mosa on muuten täynnä niitä heikkoja lenkkejä mitä ei ensin hoideta kuntoon.

Käyttötarkoitusta ei pidä myöskään unohtaa ja sanelee aikasen paljon minkä tyyppisiä ominaisuuksia moottorilta kaivataan...
#1730
500whp.net member
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Kannen porttaus

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Jep.onko tossa sun jutussa nyt vain takerttu kanteen vaiko siihen että joku ajas saabilla kovemman loppunopeuden.vaktat on vaktoja ei esim p-a anderssonin saabissa ole ihan vakio saabin osat,kun puhutaan yli 750hv tehoista.jos joku haluaa nopeamman kaluston voi jokainen laittaa euroja oman mielensä mukaan.
itse jos lähtisin rakentamaan moista autoa suunnitelisin ekaksi mahdollisimman kevyen luokkaa 900 kg.esim.niin kuin tissarin mikan saab 96 tupla turbo olis jo 450hv kova juttu.
esim.erhomäen opel on joka vuosi vain nopeampi ja siellä mietitään oikeesti näitä juttuja.1.5 sek.satanen ja varttimailin loppu nopeus 268km/h 2.2 8 tappi moottori mitähän olis okeella välityksellä tolla 2km matkalla.(taitas saabin nopeus olla kivikaudelta).
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Kannen porttaus

Viesti Kirjoittaja Japso »

Voisin kyl väittää, että nää oikeesti kovat varttipelit ei varmasti kestäs nipussa mailin matkaa lämä tiskissä. Tai voihan sitä aina lirutella kilsan ja ajaa loppumatkan kaasu pohjassa :).
Foxbody turbo
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Kannen porttaus

Viesti Kirjoittaja Vigge »

veini siekkinen kirjoitti:Jep.onko tossa sun jutussa nyt vain takerttu kanteen vaiko siihen että joku ajas saabilla kovemman loppunopeuden.vaktat on vaktoja ei esim p-a anderssonin saabissa ole ihan vakio saabin osat,kun puhutaan yli 750hv tehoista.jos joku haluaa nopeamman kaluston voi jokainen laittaa euroja oman mielensä mukaan.
itse jos lähtisin rakentamaan moista autoa suunnitelisin ekaksi mahdollisimman kevyen luokkaa 900 kg.esim.niin kuin tissarin mikan saab 96 tupla turbo olis jo 450hv kova juttu.
esim.erhomäen opel on joka vuosi vain nopeampi ja siellä mietitään oikeesti näitä juttuja.1.5 sek.satanen ja varttimailin loppu nopeus 268km/h 2.2 8 tappi moottori mitähän olis okeella välityksellä tolla 2km matkalla.(taitas saabin nopeus olla kivikaudelta).
Niin kun tulet tänne liputtamaan billetti kansien puolesta niin laitatko kiltti pöytään jotain muuta kortteja kuin pelkästää satunnaista "shittiä" mikä ei kerro mitään, ei yhtikäs mitään kansista. Jos nyt kuitenkin lähdetään siitä että ko. biilistä mistä kyse löytyy 60mm kompuralla oleva fööni mikä virtaa ehkä hyvänä päivänä sen 70lb ja kun "sillä" ahdetaan alta kahden litran mosaa ~2.1bar:lla niin ei mun järjen mukaan kansi hirveästi voi kinnata vastaan orig kokoisilla venuilla jos vertaa tuloskuntoon niin jarrussa kuin suorallakin.

Tähän asiaan ei pidä sotkea sen enempää PA:n tai esim vaikka Pärre Eklundin baaseja, kun ei ne muutkaan olennaisesti "tehotasoa" rajoittavat osat ole/ollut niissä samalla tasolla. Siis käätäen voihan sitä aina kaivaa vanhan formulakortin esiin ja kertoa että mitä 1.5l pannusta on revitty mutta ei juuri maksa vaivaa, kun vertailu on yhtä turhaa kuin omenien ja päärynöiden välillä kumpi on pyöreämpi.

Mutta se poitti oli ja on edelleen että jos se kansi on riittävällä tasolla vs. muut osat niin sen kairaamien ei juuri mitään muuta oli poran varressa sitten ihmiskäsi tai 5-akselinen kone. Kerro toki mitä esim yo. biilin tapauksessa olisi saavutettavissa jos nykyinen kansi vaihtuisi billetmalliseen? Testit kyllä järjestyy jos hommaat kannen mutta veikaan että tässä käy kuten aina, eli puhetta riittää mutta tekoja vähemmän.
#1730
500whp.net member
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Kannen porttaus

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Jep.turha väittää asioita onhan nuo jo nähty rullilla miten siellä useinmiten käy.
ostin kilpurin piti olla 300hv mutta olikin 240 mihin ne hävis.tais jäädä edelliseen penkkiin.

siinähän sitä on vaktaa pöytään kun viette esim.tuohon jyväskylään motest autosäätöön ja penkitätte ne auton sillä vakio kannella ja sit semosella oikeesti hyvin tehdyllä eiköhän ero helposti 15-20 prosettin luokkaa.cnc-porttaus kunnon nokat oikeilla arvoilla,kovat nostaja,oikeet vent.kulmat,vispädit,jouset ja kanteen tehty kunnon imusarja.

vaktaa kyllä jo itsellä löytyy mutta ei ole tarpeelista sitä levitellä,kun tahtoo nu jutut paisua,hyvää syksyä koitetaan että ei jäädä kisoissa jalkoihin.
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kannen porttaus

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

veini siekkinen kirjoitti:Jep.turha väittää asioita onhan nuo jo nähty rullilla miten siellä useinmiten käy.
ostin kilpurin piti olla 300hv mutta olikin 240 mihin ne hävis.tais jäädä edelliseen penkkiin.

siinähän sitä on vaktaa pöytään kun viette esim.tuohon jyväskylään motest autosäätöön ja penkitätte ne auton sillä vakio kannella ja sit semosella oikeesti hyvin tehdyllä eiköhän ero helposti 15-20 prosettin luokkaa.cnc-porttaus kunnon nokat oikeilla arvoilla,kovat nostaja,oikeet vent.kulmat,vispädit,jouset ja kanteen tehty kunnon imusarja.

vaktaa kyllä jo itsellä löytyy mutta ei ole tarpeelista sitä levitellä,kun tahtoo nu jutut paisua,hyvää syksyä koitetaan että ei jäädä kisoissa jalkoihin.
Kyllä nämä muutamat autot ovat penkissä käyneet, jotka ovat mailin kisassaki "menestyneet". Tehoa on tullut sen verran että hankala on paljoa enempää ko. setillä saada, KOSKA ahdin alkaa oleen tulppa systeemissä. Ei kansi. Esimerkkiautona toiminut 312kmh kulkenut baasi ei takuulla anna 15-20% prossaa enemmän tehoa(muutako harisen penkissä) oli siellä mikä yyber-kansi tahansa. Omassa setissä on myös "kunnon" imusarja, mutta mittausdataa ei ole sen paremmuudesta vs vakio imusarja. Eikä kiinnostakkaan kuhan kulkee omiin tarpeisiin hyvin.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Kannen porttaus

Viesti Kirjoittaja Vigge »

veini siekkinen kirjoitti:Jep.turha väittää asioita onhan nuo jo nähty rullilla miten siellä useinmiten käy.
ostin kilpurin piti olla 300hv mutta olikin 240 mihin ne hävis.tais jäädä edelliseen penkkiin.

siinähän sitä on vaktaa pöytään kun viette esim.tuohon jyväskylään motest autosäätöön ja penkitätte ne auton sillä vakio kannella ja sit semosella oikeesti hyvin tehdyllä eiköhän ero helposti 15-20 prosettin luokkaa.cnc-porttaus kunnon nokat oikeilla arvoilla,kovat nostaja,oikeet vent.kulmat,vispädit,jouset ja kanteen tehty kunnon imusarja.

vaktaa kyllä jo itsellä löytyy mutta ei ole tarpeelista sitä levitellä,kun tahtoo nu jutut paisua,hyvää syksyä koitetaan että ei jäädä kisoissa jalkoihin.
Eihän tässä mun tietääkseni kukaan vertaillutkaan vakio kansi vs. portattu? Kyse tais olla normi siloteltu saabin kansi vs. bilettikansi/CNC portattu kansi ja siihen vertiluun et ole tarjonnut vieläkään YHTIKÄS mitään faktaa. Mutta jotta tuo sinun 15-20% lisä toteutuisi pitäisi 60mm imusiiven tässä biilissä venyä helposti 800 heppaan :lol: muutta sitä se tuskin tekee, vai mitäs luulet?

Helppohan sitä on speksata vaikka mitä sinne kanteen, mutta edelleen en näe että rahoille saisi vastinetta ennen kuin myös muut osat ja tehotaso alkaa olemaan sitä luokkaa että se kansi ihan oikeasti alkaa kinnaamaan vastaan.
#1730
500whp.net member
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Kannen porttaus

Viesti Kirjoittaja f-19 »

veini siekkinen kirjoitti:vaktaa kyllä jo itsellä löytyy mutta ei ole tarpeelista sitä levitellä,kun tahtoo nu jutut paisua,hyvää syksyä koitetaan että ei jäädä kisoissa jalkoihin.
Hahaa, vai vaktaa on muttei viitti levitellä ettei paisu? :D :D Ja mitä tässä nyt on sitten käynyt? :DASD:ASD

Kilpailumenestystä kuitenkin, virtaa ne kannet vaikkei foorumilla virittelisikään!
HandOfNod
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 13:22
Paikkakunta: Lohja

Re: Kannen porttaus

Viesti Kirjoittaja HandOfNod »

veini siekkinen kirjoitti:vaktaa kyllä jo itsellä löytyy mutta ei ole tarpeelista sitä levitellä,kun tahtoo nu jutut paisua,hyvää syksyä koitetaan että ei jäädä kisoissa jalkoihin.
Toisilla on tuosta julkaistua "vaktaa", esim eri pakopesien, virinokkien tms vaikutuksesta kiihtyvyyteen. Toiset pitää tiedon itsellään.
Minulla tätä omakohtaista tietoa ei vielä ole, niin tulee kyseltyä. Kokemusta on jopa yhdestä turbosaabista, ei voisi sanoa edes autoharrastajana...vaan autoilijana. Onnea itse kullekin ensi kesäksi. Itse jään ainakin kisoissa jalkoihin :D

Itselle taitaa riittää tuo R-Seetit,venttiilien hionta ja pieni kanavien siistiminen.
Ei oikein vanhaan peltoautoon kannata useita tuhansia euroja laittaa...
Persaukisella budjetilla ja peukalo keskellä kämmentä tätä hommaa tehdään ja autokoulupojalta.

Omassa autossa on siis allaolevat tehot:
Saab 93 vm 99 - 200+hp
Tarmo_L
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Kesä 06, 2004 18:07
Paikkakunta: Perähikiä

Re: Kannen porttaus

Viesti Kirjoittaja Tarmo_L »

Jokainen voi syytää siihen kanteen rahaa just tasan niin paljon kuin huvittaa. Jos budjetti on kuitenkin rajallinen niin suosittelen jättämään sen kannen tekemisen perusrempan, seetien, ja kevyen kanavien tarkastuksen tasolle. Vakio ventiilikoko (=29/33) riittää vallan mainiosti ainakin tuonne 650+hv lukemiin maltillisilla ahdoilla. Tulevaisuudessa varmaan nähdään milloin asettuu tulpaksi.

Mutta kuten Vigge jo tuossa totesi niin otamme mielellämme veini siekkisen cnc koneistetun kannen oikeanlaisilla nokilla ja muilla hilppeillä vastaan ja teemme sille järjestelmälliset testit. Otetaan vertailukohdaksi vaikka tuo nyt lohkon päältä löytyvä kyläsepän näkemys mihin tehty nuo em.asiat.

Edittiä: Niin ja aihio kairaukseen löytyy kyllä omasta takaa.
Viimeksi muokannut Tarmo_L, La Loka 31, 2009 22:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*TAKAPIHAN STAGE 2,2*
STCF #24
SHCF #2
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Re: Kannen porttaus

Viesti Kirjoittaja jani »

kertokaa minkäkokoisilla siivillä on näitä "voiman pesiä" tehty.
Tarmo_L
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Kesä 06, 2004 18:07
Paikkakunta: Perähikiä

Re: Kannen porttaus

Viesti Kirjoittaja Tarmo_L »

Omat faktat perustuu imu 60mm pako 65mm.
*TAKAPIHAN STAGE 2,2*
STCF #24
SHCF #2
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kannen porttaus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

muistan viime kesän penkitystapahtuman lappeenrannassa..... paikan pitäjät perehtyneet enemmän bemuihin ym, muihin ns.vauhtikulkupeleihin... siinä vaiheessa ku eka polki n.300hv paperille ja ilman kannen kairaamista rupes paikan pitäjät pikkuhiljaa uskomaan että potentiaalia löytyy.

koko päivän paikalla ja näki kaikki 145-446hv välistä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin